Sova på Arlanda?

Av Ziesta
13 feb. 2008 17:37
Visningar: 32296
Hejsan,
någon som har erfarenhet av en tidig morgonresa från Sthlm när ni inte bor i Sthlm? :-) Finns ju flera flygplatshotell men vill helst inte lägga ut över 800:- för några timmars sömn.. Har också fått tips om Rest & Fly som ligger precis på flygplatsen men där kostar det 545:- vilket ju inte heller är så billigt.. Har kollat på nattåg och nattbuss från Göteborg (där jag bor) men de är inte framme i rätt tid tyvärr.. Har visserligen en kompis som bor i Sthlm men en bit utanför åt "fel håll".. så vet inte om taxi eller flygbuss skulle funka..

Några andra tips?

I värsta fall får jag väl sova på en bänk på Arlanda.. Någon som har erfarenhet av det? Är flygplatsen öppen på natten så att där e folk då? Lite otäckt om det är helt tomt...

Tack på förhand!
Av Veiken
13 feb. 2008 18:07
Det är för djäkligt att sova på flygplatsen Allt är stängt och vi fick rådet ,av en vakt, att sova på våra väskor så att dom inte försvann när vi sov!
Jag fick inte många minuters sömn den natten, dödstrött när jag kom fram. Bor också i Göteborg. Irriterande att så många resor inte utgår från Göteborg, eller har bättre förbindelser med Arlanda.
Av Lotz
13 feb. 2008 20:27
Jag har sovit på många flygplatser (dock inte Arlanda). Det är ju synd att säga att det är bekvämt, men det går. Oftast går det att hitta någon lugnare vrå där det inte springer så mycket folk. Och sofforna är oftast rätt mjuka. Men att ha koll på väskan är viktigt! Om du inte vill ligga på den så kan du ju alltid binda något mellan dig själv och väskan, då lär du ju vakna om någon försöker sno den. Jag har aldrig råkat ut för något, men jag har i och för sig aldrig varit själv när jag sovit på flygplats heller.

Bästa flygplatsen att sova på: Gatwick, London
Sämsta flygplatsen att sova på: Bombay, Indien eller möjligtvis Karachi, Pakistan.
Av Anqiz
13 feb. 2008 22:40
hehe Efter att ha missat flyget ifrån London så blev det till att mellanlanda på Arlanda innan Göteborg... Jag o kompisen blev sovandes där på varsin bänk... inga problem...tycker det är lite mysigt att vara på flygplatser.. och vi var inte ensamma, vakter fanns det ju med som går runt där.

Lycka till!! =)

Mvh / A
Av Suziq
13 feb. 2008 22:46
Har sovit på Arlanda. Flyget från Cypern var försenat så vi missade vårt plan. Det blev en träbänk och var inte speciellt bekvämt, det funkade dock. Jag och min kompis var heller inte de enda som sov där. Hade dock för lite kläder på mig och tyckte att det var lite kallt så det kan man ju tänka på.
14 feb. 2008 01:08
Nu skriver du inte vad det gäller för dag och tider, men funkar inte vandrarhem eller bed&breakfast? Finns både i Sigtuna och Uppsala. B&F i Märsta.
Av Ronnyk
14 feb. 2008 08:28
hej ,har övernattat (sov ej en sekund)en natt på arlanda , kom sent så alla bänkar var upptagna så det var bara att lägga sig på det sköna hårda kalla golvet.
Av Ziesta
14 feb. 2008 09:05
Tack för era svar :-)

Aquaholic, antar att Märsta, Sigtuna och Uppsala ligger närmare flygplatsen än Stockholm centrum? Kanske skulle funka med ett vandrarhem där.. Får kolla upp det. Tack för tipset!
14 feb. 2008 09:23
Även om du hittar en ort som är nära Arlanda ska du kolla förbindelserna! Det kan tyckas långt till Uppsala, men kan gå fortare pga täta turer eller rakare väg!
14 feb. 2008 09:37
Ska du åka helt ensam så är det inte lätt, men om ni är flera finns det bra alternativ till flygplatsbänkarna. Vi är ett gäng kompisar som brukar åka iväg och då bo på Quality Hotel ArlandaStad. Jättetrevligt! Man blir skjutsad till flygplatsen på morgonen och frukostbuffén står dukad redan före 04.00! Här kan man få ett rum för 890:- och det är samma pris oavsett om man är en eller fyra personer.
14 feb. 2008 09:54
Sov du pa flygplatsen, lugna puckar. Arlanda ar ju en sjysst flygplats jamfort med manga jag sovit pa. Beror iofs pa hur bekvam man ar.

Slog bl a upp ett talt pa kastrup, men vakterna ogillade detta sa det blev att sova under en bank istallet for att fa lite morker ;)
15 feb. 2008 10:45
Herregud, är jag ordblind...?? :S Trots att jag läst det jag skrivit 3 gånger kom jag på vad det är fel först igår på bussen till min linedance!
Naturligtvis ska det stå B&B i Märsta...men ni hade väl frågat om det hade varit oförståeligt...?
Av Ziesta
15 feb. 2008 11:57
:-) Jo, jag antog att du menade B&B...

*ler* Slå upp tält på flygplatsen.. Det var en skojig idé.. :-)
Av Veiken
15 feb. 2008 12:12
Jaha, det var det vi skulle gjort. Tältat alltså :)
Av Ronnyk
15 feb. 2008 12:50
Hej kan rek Arlanda hotellby ,bra rum ,billigare än andra hotell i området och hämtning vid stationen(arlanda)om ni kommer med tåg, och skjuts till terminalen dagen efter.
Av Anjou
15 feb. 2008 20:27
Vill bara tillägga att Arlanda hotellby även hämtar från Märsta station om man så önskar det. (man spar biljettpriset arlandabanan) Vi ska själva bo där, och är ett billigare samt bättre alternativ än rest&fly. Man får transfer både till hotellet samt till arlanda för "utfärd" och frukostbuffè ingår. Må så gott alla ressugna :-)
Av Veiken
16 feb. 2008 11:16
Det låter jättebra med Arlanda hotellby, men om man bara tittar på kostnaden så kostar det i ekonomirum Måndag-torsdag för enkelrum 845:- dubbelrum 945:-, fredag - söndag enkel 695:-, dubbel 795:-, Rest and fly som ligger inne på flygplatsen 545:- för en person och 645:- för två personer (exkl. frukost). Allt enligt respektive hemsida.
Av Annna
16 feb. 2008 23:03
Jag spenderade en natt på Arlanda ganska nyligen. (Rest and fly var fullbokat) Affärerna stänger på kvällen, men vi var inte ensamma om att sova på flygplatsen. Det finns gott om "bänkar" att försöka få några timmars sömn på. Det var okej då många andra också spenderade natten där, men det var riktigt svårt att sova då det, enligt oss, var riktigt kallt på natten. vi frös trots att vi hade mycket kläder på oss, så jag rekommenderar att du tar med någon filt eller liknande.

När man har en resa att se fram emot blir vistelsen inte alls lika jobbig. Hoppas att resan går bra!

//Anna