Solresor hjälper inte till

8 okt. 2010 13:27
Visningar: 1234
Dumt nog tappade jag min plånbok på flygplanet igår och jag försöker nu ringa runt för att höra om någon har hittat den. Solresor tar inget ansvar men tycker jag skall ringa flygbolaget Primera Air som tycker jag skall ringa flygplatsen som tycker jag skall ringa handlingbolaget som tycker jag skall ringa flygbolaget som tycker jag skall ringa... ja ni förstår. Man skyfflas runt och runt - det enda telefonnumret som återstår nu är ett handlingbolag som svarar med en telefonsvarare om att öppettiderna bara är just när jag ringer - utan att någon svarar förstås.
Min konklusion är att det är inget poäng i att åka med charter - eller med Solresor i varje fall - när man i alla fall inte får hjälp när man behöver. Inte en gång ett vettigt telefonnummer att ringa - om de nu absolut inte kan tänka sig att hjälpa till och ringa själva.
Stämmer det här med era erfarenheter? Att det finns ingen hjälp att få från charterbolagen? Och att man lika gärna kan arrangera resorna själva? Det man betalar extra skall väl vara för att man skall få lite hjälp?
8 okt. 2010 21:05
Det var Landvetter flygplats och flygplanet skulle vidare till Arlanda. Problemen verkar komma av att Primera Air inte har något handlingbolag men skall sköta allt själva - vilket de helt tydligen inte gör. Och jag tycker förstås att det är Solresors ansvar som anlitar ett sådant flygbolag.
Flygresan ut (till Azorerna) var förövrigt den sämsta jag har gjort - grinig personal och helt oätlig mat. Alltså inte bara dålig mat som all annan flygmat - men faktiskt helt oätlig.

Försäkringsbolaget If förtjänar ros däremot - det tog bara ett enkelt telefonsamtal och så skulle ersättningen vara på mitt konto.
9 okt. 2010 11:14
I vår ålder så rekommenderar jag Färdtjänst, dom tar hand om det mesta...
9 okt. 2010 11:28
Länge sedan du åkte färdtjänst förstår jag... :-))
Av Rk45
9 okt. 2010 20:38
Hej! Nog var det nån medresenär som fick tillskott i sin resekassa!
10 okt. 2010 00:09
Nej det var nog inte det - eller nu några dagar efter kan det vara så förstås. Men ingen försökte ta ut pengar på bankkorten och hade Solresor haft något vettigt nummer till flygbolaget så hade jag nog haft min plånbok och mitt körkort nu...
11 okt. 2010 18:33
Det brukar vara handlingsbolaget man ska vända sig till. Det är de som har hand om bagage i alla fall, och ibland städningen. Jag jobbar på ett handlingsbolag och hittar kabinpersonalen plånböcker eller pass ger de dem till oss och vi ger dem till polisen.
Solresor har ingenting med det där att göra.
11 okt. 2010 20:23
Nej - jag har köpt resan från Solresor och har inget med varken handlingbolag eller flygbolag att göra. Jag är/var kund hos Solresor och inga andra - så jag tycker nog att det är Solresors ansvar. Nu krävde jag inte att Solresor skulle hämta plånboken i flygplanet - bara att de skulle ge mig ett fungerande telefonnummer att ringa till själv - helst före någon oärlig person hittade plånboken. Att lämna ut telefonnummer till en telefonsvarare där det inte finns någon personal under öppningstid hjälper inte - ej heller att lämna telefonnummer till polisen. Det kan jag förstås hitta själv.

När det är sagt så har inte flygbolaget Primera Air något handlingbolag alls. Det finns alltså inget handlingbolag att vända sig till och jag tycker inte att jag som kund skall behöva undersöka vilka firmor Solresor har eller inte har avtal med. Jag är kund hos Solresor bara.

Plånboken är förövrigt fortfarande borta - även om jag har fått god hjälp av en medlem här - Mondiano - som har gjort det på sin lediga tid. Tusen tack för det Mondiano!
Av Erkan
12 okt. 2010 11:42
tack marie78 för förtydligandet om hur ordningarna går till på flygplatser. det är skönt att höra från personal hur saker fungerar, så slipper man bli arg på fel personer.
12 okt. 2010 19:16
Citerat från mi_gardet:
Nej - jag har köpt resan från Solresor och har inget med varken handlingbolag eller flygbolag att göra. Jag är/var kund hos Solresor och inga andra - så jag tycker nog att det är Solresors ansvar. Nu krävde jag inte att Solresor skulle hämta plånboken i flygplanet - bara att de skulle ge mig ett fungerande telefonnummer att ringa till själv - helst före någon oärlig person hittade plånboken. Att lämna ut telefonnummer till en telefonsvarare där det inte finns någon personal under öppningstid hjälper inte - ej heller att lämna telefonnummer till polisen. Det kan jag förstås hitta själv.

När det är sagt så har inte flygbolaget Primera Air något handlingbolag alls. Det finns alltså inget handlingbolag att vända sig till och jag tycker inte att jag som kund skall behöva undersöka vilka firmor Solresor har eller inte har avtal med. Jag är kund hos Solresor bara.

Plånboken är förövrigt fortfarande borta - även om jag har fått god hjälp av en medlem här - Mondiano - som har gjort det på sin lediga tid. Tusen tack för det Mondiano!
Det var så lite, tråkigt bara att varken Nordic Aero eller Sodexho kunde kunde ge ett bra besked angående plånboken... Hoppas att det löser sig på nåt sätt.
/M
13 okt. 2010 22:26
Citerat från erkan:
tack marie78 för förtydligandet om hur ordningarna går till på flygplatser. det är skönt att höra från personal hur saker fungerar, så slipper man bli arg på fel personer.
Det kanske är så att så länge kunderna inte placerar ansvaret där det hör hemma så kan charterbolagen fortsätta att ha dålig service gentemot sina kunder? Jag är nog inte den enda som har glömt något på ett flyg och för mig är det självklart att det är bolaget som jag har köpt flygresan av som skall tillhandahålla den info jag behöver.