SÖKES: Sol och bad med möjlighet till att kunna bada avskilt , undrar pappa till hårlös 11-åring

13 aug. 2009 09:45
Visningar: 254
Hej!
Jag heter Ola och vill resa i slutet av september med mina två döttrar. Den äldsta, 11 år, har varit sjuk (men nu frisk) och har därför förlorat allt sin hår. Vilket i sin tur innebär att hon inte vill bada bland folk (hon skäms, men jag säger så klart att hon är jättesöt vilket hon är! :-))
Finns det någon som kan tipsa om ett bra resmål där man med bil kan ta sig till hyfsat "privata" stränder (gärna sand men inte viktigt)? Inga problem med att köra bil en halvtimme eller så.
Det får gärna vara ett charterresemål så att det är enkelt att ta sig dit.
Vi gillar Grekland, men Kroatien, Spanien och alla andra varma Europaländer är toppen också.
Hej!
Ola
Av Charina
13 aug. 2009 10:24
Jag vill rekomendera södra Kreta. All turism håller till på norra sidan. Bara att ta flygstol till Chania om du vill till sydvästra sidan eller så tar Heraklion om du vill till östra....

Finns många stränder på sydsidan där man får va alldeles ensam.

http://www.hostelbookers.com/property/index.cfm?fuseaction=accommodation.search&isdynamic=1&strsearchby=destination&straccommodationtype=hostels&intdestinationid=2530&strdestination=crete%20island&strdestinationparent=&intnights=7&intpeople=1&dtearrival=01%2f09%2f2009&intpropertyid=43605
Av Sugus
13 aug. 2009 10:41
Hej!

Generellt kan man säga att Grekland fortfarande har mycket att erbjuda när man leter efter stränder som är hyfsat privata.
Bl.a på följande öar har jag hittat stränder där jag ofta varit helt ensam. Kreta, Rhodos, Korfu, Samos, Skiathos, Tilos, Karpathos, Kalymnos och Telendos. Alla kan man åka charter till (Telendos gör man dagstur till, båten går från Myrties på Kalymnos och tar ca10 min, går även att bo på ön men blir kanske långtråkigt om din dotter är 11år?).
13 aug. 2009 11:45
I Europa är det ganska svajigt väder i slutet av september.
Kanske skulle Cypern klara vädret bäst och för att få litet avfolkat välja orten Limasol.
Annars kan man ta Kanarieöarna. Lanzarote eller Gran Canaria ( Puerto Mogan, Tauritodalen)
Vad jag funderar på är om det är bara vid bad hon är hårlös? Bär hon peruk övrig tid? För om hon inte gör det så ser ju folk henne hårlös när hon inte är på stranden?
Nu vet jag inte hur en 11-åring tänker, men som vuxen tänker jag att jag kommer bort i mängden på ett annat sätt än på en folktom strand. D v s jag blir mer iögonfallande när det inte finns något annat att titta på.
13 aug. 2009 13:24
Hej alla!
Tack för tips, vilket engagemang.
Ja, Kretas sydkust låter bra.
ÄR DET NÅGON SOM HAR BRA TIPS PÅ RUM ELLER HUS?
Och jag har föreslagit badmössa och det vill hon inte ha. Och ja, jag vet som vuxen att man "försvinner" på en strand, men är man en förpubertal 11-åring blir vissa saker väldigt känsliga. Med tanke på det hon har gått igenom så vill jag inte heller "uppfostra" henne, utan låter henne bara bestämma, det här går ut på att "komma tillbaka" till något slags normalt liv igen.
Och tack!
Ola