Söker tips om guldkorn för en bilresa i Europa

Av Matglad
20 juli 2009 12:47
Visningar: 1232
Hej!
Fruntimmersvecka och vädret är allt annat än roligt att tillbringa de futtiga dagar man får möjlighet att koppla av i.
Därför hade jag och min fru tänkt sätta oss i bilen och köra ner i Europa, men vi vet inte redigt var.
Bara det är ju en spännande tanke, men jag vore glad om någon har tips om guldkorn som inte ligger så långt bort.
Vi hade tänkt vara iväg 4-5 dagar och utgår ifrån södra Sverige.
Sol och bad är inget krav, men det vore skönt och få se Solen och njuta av god mat och vin.
Italien är vårt andra hemland, men dit tycker vi är för långt att åka för dessa dagar.
Är det någon som kan tippsa oss om några förslag samt eventuell resrutt?
Av Sivan2
20 juli 2009 21:11
Hej!
Tyskland är otroligt mysigt, bl Moseldalen. Har varit i Wiesbaden och Mains oxå. Jättefint. Sen finns sell am see i Österrike. Köp Motormännens kartbok. Studera den noga för dom har märkt ut med små stjärnor platser med sevärdheter. Det kan vara kända platser men även mysiga byar. Ha så kul, den roligaste semestern jag gjort var någ europaresan förra året.
Lycka till och kör försiktigt.
21 juli 2009 10:48
Jag hade faktiskt oxå tänkte tipsa om Tyskland i allmänhet och Moseldalen i synnerhet! Autobahn gör ju att man snabbt tar sig väldigt långt i Tyskland så det passar även om man bara är borta en vecka =) Om det inte blir STAU (kö) förstås...men har man på radion och är uppmärksam så kan man undvika köerna.

Mina tips i Tyskland:
Bremen
Cochem (eller vilken som helst av orterna längs Mosel)
Würzburg !!!

Köln tyckte jag var otroligt tråkigt men det är en shoppingstad och de har en fantastisk kyrka!!

Längre söderut än så är kanske inte aktuellt?

Go for Mosel! ;)
21 juli 2009 12:24
Karlskrona- Malmö, båt Malmö - Travemünde.Ta er ner till Lübeck, utanför (nordväst) finns en liten välmående ort som heter Timmendorfer Strand med sandstrand, om det kan locka.
Sedan hem över Danmark för att se Skagen och båt Fredrikshavn - Göteborg och bila hem.

Planera och beräkna tider och priser här: http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/tpl/hme/MaHomePage.htm

Se strandbild hos medlemmen Gunillas!

Lycka till och trevlig resa!
Av Fdr
21 juli 2009 14:11
Planerade samma sak sjukt länge, men tog flyg skavsta-glasgow, hyrde bil där och reste 5dagar runt i skottland istället.

Men det jag hade planerat var ett stopp i mitten på tyskland bara för att komma ner mot österrike och zell am see, där det även finns en speciell turistväg i bergen som är öppen såhär års och i närjeten finns även ett jättelikt vattenfall.
Sedan vidare söderut till Gardasjön i italien 2-3dagar sol, öl och vila för att sedan bränna hem igen.

men som sagt blev det i sista sekunden Glasgow och skottland runt förra veckan.
Diskussionen är stängd för nya svar