Småbarn till Koh Lipe

12 dec. 2017 21:18
Visningar: 744
Hej!
Jag och min sambo har precis bokat flyg till Koh Lipe 5-28 feb 2018. Har bara köpt biljetter till Kuala Lumpur än så länge och tänker att vi sedan ska köpa inrikes till Langkawi för att sedan ta färjan över till Lipe. Vi reser med en 3,5 åring och 8 månaders bebis.
Nu till mina frågor.

Är det någon som rest till Kuala Lumpur och köpt biljett på plats? Är detta komplicerat? Vi landar runt kl 17 i Kuala Lumpur och funderar på om det kanske är bättre att stanna där en natt innan vi reser vidare. Någon som har prisvärt hotell nära flygplatsen?

Och när vi väl är på Lipe söker vi boende som har en inte allt för låg standard men ändå är prisvärt. Är det snälla någon som har någon liten pärla att dela med sig av? Vore så härligt att boka innan vi anländer till ön.

Och generellt, är det någon som har tips beträffande att ha med sig barn till ön? Läkare? Blöjutbud i butiker etc?

Stort tack för hjälpen!
Av Bjorn64
13 dec. 2017 20:33
Hej, kolla vad "sierra" skrivit han har varit på Koh Lipe flera ggr. Vi var där Nyåret 2011/12 bodde då på Varin Beach Hotel (bungalow) Ok men inget märkvärdigt. Denna ligger vid den lite stökigare stranden Pattaya beach - dit alla Speedboats från bl.a. Lang Kawi anländer (om ni skall bo där boka i nån av ändarna på stranden. Inte så bra precis bredvid immigration office t.ex. Men vårt yngsta barn var då 9 år så lite annorlunda än för er. Vi gick runt ön ganska mkt till olika strander och barer.
//
15 dec. 2017 09:50
Vi var på Lipe i februari och bodde fantastiskt fint på Akira Beach på Pattaya Beach. Det är nybyggt och håller väldigt hög standard. Fin pool nere vid stranden och en pool uppe vid hotellrummen. Vi bodde på första våningen och hade poolen precis utanför vardagsrummet. Bara att öppna altandörren och hoppa i. Häftig känsla. Vi har även bott på Wapi resort på andra sidan. Jättefina små hus med fin service. Dock lite blåsigare på den sidan och inte lika barnvänligt som Pattaya. Läkare finns på ön, blöjorna har jag dock inte koll på, men det finns säkert på 7 Eleven. Ha en trevlig resa, Koh Lipe är helt fantastiskt.
15 dec. 2017 10:52
Reste till Koh Lipe i februari med min 8-åriga son. Vi bodde precis som Ekberg68 på Akira. Suveränt hotel med hög standard. Ligger i övre prisklassen men klart värt det. Skulle rekommendera Pattaya Beach iaf för småbarn då den är långgrund och fin.

Det var väldigt enkelt på Kuala Lumpur att hitta till inrikesflygen mot Langkawi med antingen Malaysian Airlines eller Air Asia. Air Asia ligger lite längre bort i en annan terminal. Vi åkte med AA och hade bokat i förväg. Mycket skönare och enklare så. Om ni skulle åka direkt till Langkawi så boka inte mindre än 3 timmar mellan flygen. Tog oerhört lång tid att hämta ut bagage och så. Vi missade vårt plan men kunde enkelt boka om för en liten avgift.

Tips för färjan till Koh Lipe. Sitt så långt fram som möjligt så ni kommer ut först framme vid Lipe. Ni ska då ta en longtail in till stranden och där väntar passkontroll. Vid passkontrollen står man på stranden och den tar låååång tid. Inte skönt för en 8 månaders att stå i 35 grader sol då så all tid ni kan spara är värdefull.

Lycka till och ha en underbar semester. Koh Lipe är verkligen fantastiskt
18 dec. 2017 15:57
När vi var på Lipe bodde vi 4 nätter på Ricci House, betalde ca 800 kr per natt inkl frukost. Personalen supertrevlig, fick ett rum i huvudbyggnaden som var över förväntan bra. Skulle absolut säga att det är lämpligt för småbarn, det var flera som hade det bland gästerna när vi var där.

Sen hade vi 4 nätter på Castaway resort, på den norra stranden som visserligen kunde vara lite blåsig och inte så barnvänlig med tanke på att den inte är så långgrund. Fantastiskt vacker strand dock. Castaway var lite mer pricy, betalade ca 1200-1300 för en två vånings bungalow ett stenkast ifrån och med utsikt över stranden. Dock inte barnvänligt boende skulle jag vilja påstå. Men ta en promenad dit (tar max 10 min från "stan") och ät, de hade supergod mat, lite tapas samt vanliga rätter skulle man kunna säga.
5 jan. 2018 04:50
Ni kan absolut åka dit med barn :) Ön är mitt "andra hem" och spenderade 3 veckor där i vintras när dottern fyllde 1 år (och storebror var 4,5) och nu i vinter spenderar vi ännu 3 veckor där (blir 7:e gången på ön). Ägaren till Ricci House (som Jaderfors nämner här ovan) är en vän till mig och rekommenderar också det boendet med barn :) Ligger inte precis på stranden men jättebra ställe med suverän frukost och underbar personal (jag kan vara lite partisk) ;)
9 jan. 2018 22:49
Citerat från Amisalami:
Reste till Koh Lipe i februari med min 8-åriga son. Vi bodde precis som Ekberg68 på Akira. Suveränt hotel med hög standard. Ligger i övre prisklassen men klart värt det. Skulle rekommendera Pattaya Beach iaf för småbarn då den är långgrund och fin.

Det var väldigt enkelt på Kuala Lumpur att hitta till inrikesflygen mot Langkawi med antingen Malaysian Airlines eller Air Asia. Air Asia ligger lite längre bort i en annan terminal. Vi åkte med AA och hade bokat i förväg. Mycket skönare och enklare så. Om ni skulle åka direkt till Langkawi så boka inte mindre än 3 timmar mellan flygen. Tog oerhört lång tid att hämta ut bagage och så. Vi missade vårt plan men kunde enkelt boka om för en liten avgift.

Tips för färjan till Koh Lipe. Sitt så långt fram som möjligt så ni kommer ut först framme vid Lipe. Ni ska då ta en longtail in till stranden och där väntar passkontroll. Vid passkontrollen står man på stranden och den tar låååång tid. Inte skönt för en 8 månaders att stå i 35 grader sol då så all tid ni kan spara är värdefull.

Lycka till och ha en underbar semester. Koh Lipe är verkligen fantastiskt
Stort tack för tips! Vet du om det är billigare att köpa flygbiljetter på plats eller om priset är detsamma om man beställer online i förväg? Och så funderar jag lite på det här med taxi. Vi skulle gärna boka en taxi som har två bilbarnstolar. Vet du något bolag man kan boka genom och om det finns bilbarnstolar till barnen? Mvh
9 jan. 2018 22:54
Citerat från Caroland:
Ni kan absolut åka dit med barn :) Ön är mitt "andra hem" och spenderade 3 veckor där i vintras när dottern fyllde 1 år (och storebror var 4,5) och nu i vinter spenderar vi ännu 3 veckor där (blir 7:e gången på ön). Ägaren till Ricci House (som Jaderfors nämner här ovan) är en vän till mig och rekommenderar också det boendet med barn :) Ligger inte precis på stranden men jättebra ställe med suverän frukost och underbar personal (jag kan vara lite partisk) ;)
Vad underbart! Så skönt att höra att andra varit där med små barn. Då vet du kanske lite om hur man ska tänka kring babygrejer? Jag undrar 1. Kan man hyra barnvagn och barnsängar på plats eller tar folk med sig? 2. Hur är läkarvården på ön? Minns att det fanns en liten läkarmottagning men inte mer än så. Finns det apotek etc? Har dom flytvästar till små barn på båtarna från langkawi till ön? Och vet du om det finns bilbarnstolar i taxibilarna i Malaysia? Vore ju skönt att inte ta med sig så mkt :)
29 jan. 2018 22:39
Vi var där i feb-17 med vår då 2-åriga dotter som fick oklar hög feber utan uppenbar orsak. Besökte då läkaren. Man tog prover och hon fick antibiotika då det var en bakteriell infektion. Det är en motsvarande vårdcentral. De tillhandahåller de mediciner de skriver ut men tänk på att själv ha med ett gediget reseapotek! Det finns flera apotek på ön men utbudet är begränsat (för barn). När vi var där fanns inte ex alvedon/Ipren att uppbringa någonstans för så små barn -ta med det ni tänker är stor risk att ni kan behöva.....blöjor finns men kvaliten är inte som här hemma. Jag hade tagit med en hög om jag reste kort tid och inte skulle flytta runt för mkt (vi reste länge...) de kostar ungefär som här hemma. Vi Bodde på Sita, på pattaya. Jättebra, förutsatt att man har ett poolaccess-rum längst ned vid receptionen -annars inte bra med barn -trappor och avsatser överallt utom där nere, rätt dyrt dock men det var det värt faktiskt! Försök att bo på pattaya Bach om ni använder vagn mycket.....där är mer packad sand, de andra stränderna går inte köra vagn på, men har billigare boenden -ta med bärsele isf de tyckte iaf vi var bra....jag såg inte till några flytvästar för barn någonstans så ta med egna....
29 jan. 2018 22:48
Citerat från Lovisaandreasaxell:
Vi var där i feb-17 med vår då 2-åriga dotter som fick oklar hög feber utan uppenbar orsak. Besökte då läkaren. Man tog prover och hon fick antibiotika då det var en bakteriell infektion. Det är en motsvarande vårdcentral. De tillhandahåller de mediciner de skriver ut men tänk på att själv ha med ett gediget reseapotek! Det finns flera apotek på ön men utbudet är begränsat (för barn). När vi var där fanns inte ex alvedon/Ipren att uppbringa någonstans för så små barn -ta med det ni tänker är stor risk att ni kan behöva.....blöjor finns men kvaliten är inte som här hemma. Jag hade tagit med en hög om jag reste kort tid och inte skulle flytta runt för mkt (vi reste länge...) de kostar ungefär som här hemma. Vi Bodde på Sita, på pattaya. Jättebra, förutsatt att man har ett poolaccess-rum längst ned vid receptionen -annars inte bra med barn -trappor och avsatser överallt utom där nere, rätt dyrt dock men det var det värt faktiskt! Försök att bo på pattaya Bach om ni använder vagn mycket.....där är mer packad sand, de andra stränderna går inte köra vagn på, men har billigare boenden -ta med bärsele isf de tyckte iaf vi var bra....jag såg inte till några flytvästar för barn någonstans så ta med egna....
Hej Lovisa!
Tack för utförligt svar! Vi drar om några dagar så frågorna är många just nu :) Superbra det du sa om reseapotek!
Angående flytvästar så sa dom på färjan att dom hade till barn (3år) men ej infants så vi funderar på att bara ta med till den minsta men kanske ska ta med även till 3-åringen då? Om det inte går att hyra på ön?
Vi funderar också på det här med vagn. Har en Bugaboo hemma som jag gärna vill ha med men den är ju stoooor. Om vi istället tar med en mindre resevagn, går det då att ta sig runt på ön med den? Jag tänker på små sandiga stigar etc.? Och tror du man kan hyra vagn på ön annars?
Beträffande blöjor så blir det så många för 3 veckor så vi måste nog tyvärr chansa på att deras funkar :)
Men däremot funderar jag lite på barnmat. Finns det något sådant i affärerna?
Och vet du något om bilbarnstolar i Malaysia? Har taxibilarna det?
Igen, stort tack för svar!
30 jan. 2018 10:30
Jag hade tagit med väst till båda. Såg många som gjort det så tror inte det går att hyra. På färjan finns nog men inte på longtailarna...vet inte om man kan hyra vagn, inte vad jag såg (mm letade inte) jag har själv en bugaboo -hade inte tagit med den! Thailändarna är väldigt hjälpsamma -men räkna inte med någon finess och försiktighet....den hamnar lätt underst i en hög av 20 tunga väskor, eller slängs upp på ett biltak osv. Dessutom brukar de få en rejäl flygfärd på flyget! Dyrt när en sån vagn går sönder. Jag hade köpt en billig begagnad med stora däck, typ mountain buggy eller liknande....och ta med nåt slags litet multiverktyg så ni kan laga småsaker...inte kul å va utan vagn! Walkingstreet går att gå på med små hjul, men stränderna -nja. Jag förordar stora hjul! Blöjorna funkar. Jag hade fyllt vagnen med blöjor hemifrån när ni packar in den på flyget så har du kanske att använda nattetid iaf -på dagen byter man ju ändå oftare....(det bästa märket där nere hette huggies). Barnmat är nog inte jättestort utbud på (kollade inte) men i matväg finns ALLT så det ordnar sig nog....taxibilarna vet jag inte, vi var bara på thaisidan....