Skriven i Norge, national på ESTA?

25 feb. 2016 13:42
Visningar: 174
Hej! Jag ska skaffa ESTA för att resa till USA. Jag är svensk medborgare men folkbokförd i Norge. Hur ska jag då skriva när jag ansöker om ESTA och de frågar om citizenship och national?

Tack för hjälp :) MVH Amanda
Av Birgere
25 feb. 2016 15:14
Citerat från Amanda93:
"Jag är svensk medborgare vad skriva när jag ansöker om ESTA och de frågar om citizenship"

Om du editerar din egen text som jag gjorde åt dig så kommer du ju till samma slutsats som MarcusP
26 feb. 2016 09:06
Hm, kollade upp och det står såhär; Are you a citizen or national of any other country? Det är den som gör mig lite osäker, sånt här gör mig nervös haha.
Av Birgere
26 feb. 2016 09:26
Citerat från Amanda93:
Hm, kollade upp och det står såhär; Are you a citizen or national of any other country? Det är den som gör mig lite osäker, sånt här gör mig nervös haha.
både citizen och national betyder medborgare, dom vill alltså veta om du har ett dubbelt medborgarskap.
Har inget med bostadsadressen att göra. Har du tex ett amerikanskt eller syriskt medborgarskap förutom ditt svenska så kan du inte söka ESTA.
Av Hawaii
26 feb. 2016 15:04
Uttrycket "national" kan lätt missförstås, och man blir inte klokare av att kolla definitionen på de officiella sidorna - snarare tvärtom! Men Birgere har givetvis helt rätt - du är svensk medborgare och det är det som gäller, oavsett var du bor.