Skottland!
Jag ska besöka ön Barra i Yttre Hebriderna (skotsk ögrupp) i sommar. Har någon varit mycket i Skottland och kan tipsa om andra vackra och spännande resmål?
Missa inte Edinburgh! Ett fåtal städer är så vackra, särskilt på kvällen. Ett annat ställe som är ett måste under ett Skottlandsbesök är Isle of sky, helt underbart.
Ett tips på ett centralt hostel med trevlig stämning i Edinburgh är:
http://www.edinburghbackpackers.com/
Trevlig resa! /anneli
Ett tips på ett centralt hostel med trevlig stämning i Edinburgh är:
http://www.edinburghbackpackers.com/
Trevlig resa! /anneli
Svaret är borttagen på grund av brott mot Reseguidens användarvillkor
Du ska inte bara besöka Barra ! Du ska ta dig upp hela vägen till Stornoway. Det är fantastiskt vackert. Jag reser dit i september och cyklar hela vägen upp. Sept. är dessutom en spännande och vackar månad därute.
Glöm inte att shoppa cardigans... De lär ha en liten shop på flyplatsen i Barra... Ok... flyplats eller inte flygplats... dom landar ju på stranden när dom kan dvs. när det är ebb... Spännande !
Ha det kanon !
Göran
Glöm inte att shoppa cardigans... De lär ha en liten shop på flyplatsen i Barra... Ok... flyplats eller inte flygplats... dom landar ju på stranden när dom kan dvs. när det är ebb... Spännande !
Ha det kanon !
Göran
Citerat från cecil:
Jag ska besöka ön Barra i Yttre Hebriderna (skotsk ögrupp) i sommar. Har någon varit mycket i Skottland och kan tipsa om andra vackra och spännande resmål?
Om du har möjlighet åk till Fort Williams, en underbar liten stad som ligger inbäddad mellan bergen, bland annat Skottlands högsta topp Ben Nevis. Finns många fina B&B du kan bo på. Inte långt därifrån ligger Fort Augusta, en liten pittoresk by med några slussar som går över loch Ness sjön, som skottarna förresten är mycket stolta över.
På 90-talet bilade och vandrade jag i det oerhört vackra Skottland under några veckor. Vi rörde oss över hela Skottland och ska du nu till det västra Skottland, så möter du där ett helt storslaget landskap. Bland Hebridernas öar rekommenderar jag Mull med sitt dramatiska och vilda landskap men också de vackra öarna Iona och Isle of Skye.
Andra platser som jag med förtjusning minns är Oban, Pitlochry, Perth, Forth Williams och naturligtvis Edinburgh.
Har du möjlighet, föreslår jag att du tar dig till högländerna. Åk till Aviemore och därifrån kan du utforska Cairngornbergen. I Cairngorns National Park finns många stigar och vandringsleder. Besök även Inverness som är huvudstad i högländerna. Därifrån tar du dig till Fort Georg och till Loch Ness med den kända profilen av Urquharts Castle’s ruiner.
Ha en härlig semester i Skottland. Det där med regn är bara elakt förtal. Vi hade 1 (en) dags regn under hela vår vistelse i Skottland.
Andra platser som jag med förtjusning minns är Oban, Pitlochry, Perth, Forth Williams och naturligtvis Edinburgh.
Har du möjlighet, föreslår jag att du tar dig till högländerna. Åk till Aviemore och därifrån kan du utforska Cairngornbergen. I Cairngorns National Park finns många stigar och vandringsleder. Besök även Inverness som är huvudstad i högländerna. Därifrån tar du dig till Fort Georg och till Loch Ness med den kända profilen av Urquharts Castle’s ruiner.
Ha en härlig semester i Skottland. Det där med regn är bara elakt förtal. Vi hade 1 (en) dags regn under hela vår vistelse i Skottland.
Hej
Högländerna med Glencoe, pastoral skönhet i Braveheart country, här andas hela naturen av historiensminnen.... Här levde William Wallace, den sanne Braveheart. Det är svårt att föstå att den här trakten har ett så blodogt förflutet, för skönheten är berusande.
Inverness, en mysig stad som har mycket låga priser på all shopping jämfört med tex. Glasgow och Edunburgh.
Givetvis Glasgow och Edinburgh, båda städerna klart värda ett besök.
Vet att man kan köpa sk. Hopscotsch biljetter som gör det möjligt att under ett antal dagar åka med färja mellan öar som tex. Arran, Islay, Iona tex. Hra inte provat själv men kolla Cal mac (färjebolagets hemsida)
Ha en trevlig resa!
Högländerna med Glencoe, pastoral skönhet i Braveheart country, här andas hela naturen av historiensminnen.... Här levde William Wallace, den sanne Braveheart. Det är svårt att föstå att den här trakten har ett så blodogt förflutet, för skönheten är berusande.
Inverness, en mysig stad som har mycket låga priser på all shopping jämfört med tex. Glasgow och Edunburgh.
Givetvis Glasgow och Edinburgh, båda städerna klart värda ett besök.
Vet att man kan köpa sk. Hopscotsch biljetter som gör det möjligt att under ett antal dagar åka med färja mellan öar som tex. Arran, Islay, Iona tex. Hra inte provat själv men kolla Cal mac (färjebolagets hemsida)
Ha en trevlig resa!