Sinnessjuka flygpriser!? Gbg - NY - San Fran - LA - Gbg

5 feb. 2015 18:53
Visningar: 815
Priset på denna rutt låg på ungefär 6800-7300 sist jag kollade för två veckor sen men nu ligger priserna på 10 000+?! Vi vill åka i juli/augusti, dvs om typ ett halvår. Känns helt sjukt att priserna redan ska ha gått upp så himla mycket?!

Är detta något som kommer ändras tror ni? Vi har kollat rutten utan New York också men det hjälper inte för fem öre. Dessutom är flygtiderna så himla långa. Fattar verkligen ingenting.

Panik!
5 feb. 2015 19:16
Jag vet inte, men i min värld låter det inte sinnessjukt.

Jag kollade själv GBG - LA - Pittsburgh - Gbg i juli och fick priset 15000SEK.

Men det är ju svårt att tycka något utan att veta flygbolag och övriga villkor. (Omboknbar, avbokbar t ex).
Däremot är det ju skittrist när priserna ökar med ett par tusen. Jag förutsätter att de biljetterna var EXAKT samma, annars är det ju inte konstigt att priserna skiljer.

Lågprisbiljetterna kan vara begränsade i antal, så de priserna kanske var borta redan dagen efter, vem vet?
Av Bibby
5 feb. 2015 22:12
Flygpriser är en extrem färskvara, kan ändras på några sekunder, både upp och ner.

Fick ett pris på 6000 för en tvåtimmarsflygningen mellan Lima och La Paz men jag väntade och bevakade den resan och några veckor senare så gick den ner till 1300 kr och då slog jag till direkt.
Sens moral, bevaka den/de resor du är intresserad utav och när du ser ett pris du är nöjd med så boka direkt.

Sen tycker jag inte att 10.000 för din resa låter så mycket men det första priset du fick var riktigt billigt.

Kolla runt med olika flygbolag och rutter så du får en uppfattning av vad som är ett bra pris.
5 feb. 2015 23:06
Citerat från Bibby:

Sen tycker jag inte att 10.000 för din resa låter så mycket men det första priset du fick var riktigt billigt.
Ja, det första priset var sinnessjukt billigt.
Av Birgere
5 feb. 2015 23:35
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Bibby:

Sen tycker jag inte att 10.000 för din resa låter så mycket men det första priset du fick var riktigt billigt.
Ja, det första priset var sinnessjukt billigt.
mmm, slår man inte till direkt när man får hittar ett sådant pris mitt i sommaren får man nog skylla sig själv.
Av Asok
6 feb. 2015 12:43
Man får tänka på att det är mitt i sommaren och när alla reser som mest och ju större efterfrågan desto högre priser. Dessutom är det så att de billigare biljetterna finns det inte så många av utan det är en gradering där med ett mindre antal i varje prisklass innan man når de dyra priserna.

Ang. flygtiderna så får du ju tänka på att det är långa sträckor det rör sig om och hem förlorar du ju en hel del tid dessutom. Endast Sf - LA som är kort sträcka.
Av Totopez
6 feb. 2015 21:13
Citerat från H11resgh:
Priset på denna rutt låg på ungefär 6800-7300 sist jag kollade för två veckor sen men nu ligger priserna på 10 000+?! Vi vill åka i juli/augusti, dvs om typ ett halvår. Känns helt sjukt att priserna redan ska ha gått upp så himla mycket?!

Är detta något som kommer ändras tror ni? Vi har kollat rutten utan New York också men det hjälper inte för fem öre. Dessutom är flygtiderna så himla långa. Fattar verkligen ingenting.

Panik!
Efter midsommar sticker priserna iväg rejält för USA-flyg. Kan ni åka iväg senast 19 juni blir det billigare.
En variant kan vara att ni köper en open jaw-biljett med utresa till New York och hemresa från LA. Sedan köper ni en separat inrikesbiljett med ett lågprisbolag. SF-LA antar jag att ni kör bil?
Av Annl
8 feb. 2015 09:00
Viktigt! Glöm inte att rensa cookies när du ligger och söker efter biljetter - datorn känner av att du varit intresserade av en destination och det kan påverka priset (kan man se tydligt om man använder olika datorer)
Av Birgere
8 feb. 2015 11:49
Citerat från Annl:
Viktigt! Glöm inte att rensa cookies när du ligger och söker efter biljetter - datorn känner av att du varit intresserade av en destination och det kan påverka priset (kan man se tydligt om man använder olika datorer)
Detta kommer upp med jämna mellanrum och har debatterats flitigt på nätet.
Ännu har jag aldrig sett någon som kunnat verifiera detta och inte heller någon som praktiskt kunna visa hur det skulle gå till.
Skröna?
Av Annl
8 feb. 2015 14:58
Hur eller hur så är det så det har fungerat - både för oss och för våra vänner när man ligger och letar. Syns väldigt tydligt när man hittar exakt samma resa på olika datorer och den där man sökt tidigare (och inte rensat cookies) är dyrare än den andra.

Hur det fungerar/inte fungerar rent tekniskt är jag fel person att svara på men det finns säkert någon systemerare eller civilingenjör som kan förklara detta.
Citerat från Birgere:

Detta kommer upp med jämna mellanrum och har debatterats flitigt på nätet.
Ännu har jag aldrig sett någon som kunnat verifiera detta och inte heller någon som praktiskt kunna visa hur det skulle gå till.
Skröna?
Av Helen69
8 feb. 2015 20:14
Kolla på United airlines. Vi bokade precis resrutt got-Nyc-la-sanfr-got. Bokade från 19/6 hem 11/7 för 3 vuxna (äldsta barn är 13j samt 1 barn och hamnade på ca 27000kr. Bokade direkt på uniteds hemsida med bra restider. Lycka till!!
Av Mr_b
8 feb. 2015 20:42
Citerat från Birgere:
Citerat från Annl:
Viktigt! Glöm inte att rensa cookies när du ligger och söker efter biljetter - datorn känner av att du varit intresserade av en destination och det kan påverka priset (kan man se tydligt om man använder olika datorer)
Detta kommer upp med jämna mellanrum och har debatterats flitigt på nätet.
Ännu har jag aldrig sett någon som kunnat verifiera detta och inte heller någon som praktiskt kunna visa hur det skulle gå till.
Skröna?
Bäste Birgere

Inte så lätt att verifiera detta att rensa cookies har någon effekt. Jag har faktiskt kunnat sparat en hel del pengar genom åren genom att rensa, men jag har ju inte haft en tanke på att spara före och efterbilder för att lägga in i ett diskussionsforum.

Då man i är avsikt att boka bästa möjliga biljett snarare än att kunna verifiera detta för dig i efterhand på en resechatt är det nog sällsynt att någon sparar bevis. Inser att en Hercule Poirot vill ha bevis.

Om jag har möjlighet nästa gång detta inträffar - vilket jag inte kan utlova i tid när det kan hända - ska jag försöka bidra med lite verifikation.

Man kunde möjligen också tänka - vad kan det skada att pröva?

Som ett allmänt tips om ni har hittat ett bra pris men inte vågar boka direkt - ni kanske vill stämma av med respektive etc - rensa cookies och annat innan ni går in nästa gång. Då slipper ni dedär 100 USD extra etc.

Om priset inte höjts - såbra.

MrB
8 feb. 2015 23:07
Hittat på nätet:
Använder momondo cookies eller spårar ni mitt IP för att öka priserna?

Nej, absolut inte! momondo spårar aldrig IP-adresser eller använder cookies för att öka priserna. Vi gör realtidssökningar och hittar de bästa priserna som är tillgängliga exakt den sekund när du gör sökningen. Vi har inga avsikter till att höja priserna då vi vill att våra användare alltid ska hitta de bästa och billigaste priserna som finns tillgängliga just nu.

Hittade även denna bra sida från PC för Alla med bra tips men inget om cookisar.
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.440379/har-ar-sajterna-som-hittar-basta-flygpriset/sida/1/sida-1-inledning
Mvh
Av Birgere
9 feb. 2015 00:02
Det ska visst finnas 3 miljarder flygpassagerare per år och dom har alla på något sett köpt sina biljetter genom någon form av söktjänst, antingen själva eller via ett företag.
Bara detta skulle leda till typ 100 sökningar i sekunden. Nu körs ju sällan en sökning bara en gång för ett visst flygbolag utan flera sökningar görs på kanske 100-tals flygbolag/resebyråer samtidigt så låt oss säga att det görs 10.000 sökningar i sekunden.... att hålla koll med några text cookies för att fejka priser faller i sin orimlighet.
Sedan kan man ju fundera på vem som skulle höja priserna och varför.
Ta momondo tex
sökningen funkar väl ung såhär
Momondo -> resebyråer (IATA och flygbolag) -> Biljettgrossister, IATA och flygbolag och sedan tillbaka.
Vem i denna näringskedja skulle vilja höja priset när en kund visar sig intresserad? Det vore ju självmord.

Priserna förändras hela tiden och det kan mycket väl vara så att många förfrågningar triggar en prisökning men det har knappast något med cookies att göra.

Ett liknande rykte cirkulerade på nätet för några år sedan och det gällde att folk som använde Mac fick högre priser. Orsaken skulle vara att Mac-användare skulle vara beredda att betala mer. Tror det låg lite halvsanning i detta då det sägs att priserna för visso var desamma men att sorteringsordningen på resultaten skilde sig.

Om det nu skulle finnas den minsta sanning i cookie snacket så borde affärsmodellen vara att hålla kvar ett lågt pris istf att höja det för att på så sätt säkerställa att kunden inte smiter iväg och bokar från någon annan.
Av Hkn
9 feb. 2015 02:17
Citerat från Birgere:
Sedan kan man ju fundera på vem som skulle höja priserna och varför.
Ta momondo tex
sökningen funkar väl ung såhär
Momondo -> resebyråer (IATA och flygbolag) -> Biljettgrossister, IATA och flygbolag och sedan tillbaka.
Vem i denna näringskedja skulle vilja höja priset när en kund visar sig intresserad? Det vore ju självmord.
Jag ska inte ägna mig alltför mycket åt gissningslekar, men...
det finns sätt att höja priserna för återkommande och/eller trogna kunder.
- Hela förfarandet påminner lite om hur en tidning handskas med prenumerationserbjudanden. De trogna kunderna behöver inga erbjudanden, utan förväntas förnya prenumerationen ändå. Andra ägnar sig åt skipping and jumping och byter glatt mellan t ex morgontidningarna i Stockholm.
- Dessutom ingår en god dos user interface-psykologi. Vanans makt är stor. Ett känt användargränssnitt gör att vi i lägre grad ifrågasätter varje klick.

Några hypoteser:

KUNDEN ÄR AKTIV PÅ PRISJÄMFÖRELSESAJT OCH LÄNKAS DÄRIFRÅN:
• Så länge en potentiell kund ägnar sig åt prisjämförelser – visa lägsta möjliga pris på jämförelsesajten och på det sättet dra in den jämförande kunden till nätresebyrån (om kunden i slutänden verkligen betalar exakt det visade priset, är en helt annan femma – det går ju alltid att hänvisa till uppdaterade priser/slut på stolar i just den priskategorin/valutarörelser).

KUNDEN GÅR RAKA VÄGEN IN PÅ EN NÄTRESEBYRÅ:
• Om en potentiell kund går raka vägen in på nätresebyrån kan ett något högre pris visas = kunden är sedan tidigare ”nöjd” med nätresebyrån och känner sig hemma i klickflödet = prioriterar enkelhet. Detta kan indikera att kunden är mindre benägen att göra prisjämförelser.

NÄTRESEBYRÅN SKICKAR ERBJUDANDE TILL SITT E-POSTREGISTER:
• En potentiell kund får ett erbjudande via utskick från nätresebyrån. Upplevd kampanj = upplevt attraktivt pris = kanske inte lägsta möjliga pris.
Den potentiella kunden får intrycket av att det gäller att slå till snabbt för att få det visade priset. Troligen är även denne kund mindre benägen att göra prisjämförelser. Kunden ifrågasätter inte varje klick utan mår bra av att känna sig hemma. Hur erbjudandet är formulerat/villkorat kan förstås ha stor betydelse.

VAD ÄR SKILLNADEN?
Den stora skillnaden är hur nära köpbeslut vi som kunder antas befinna oss – och därmed i hur hög grad vi kan förväntas ifrågasätta det visade priset.

Tror att en del av cookie-ryktena härrör sig från den här artikeln: http://blog.svd.se/resebloggen/2010/01/17/natresebyraer-har-dubbel-prissattning/
Den blev minst sagt omdebatterad. Notera antalet kommentarer från läsekretsen.

Ovanstående är delvis antaganden/spekulation. Delvis lutar jag mig mot en hygglig erfarenhet av den här sortens kampanjer och UX-design. Min slutsats är trots allt: När en kund nått en bit in i köpprocessen behöver ett högre pris inte alls vara självmord.

Alla vill/kan/orkar inte göra jämförelsen. Att prissättningen är snudd på omöjlig att förstå och överblicka, underlättar förstås för nätresebyråerna att sätta de priser de önskar sätta. I långa loppet bör dock konkurrensen göra sitt. Får man hoppas.

Tjong!

:: hkn ::

PS. Tillägg: Nej, det är inte omoraliskt att ta mer betalt. I mina närmaste ICA och Coop-butiker kostar samma slags apelsinjuice olika mycket. Det är ju upp till oss som kunder att orka engagera oss. Vi kan ju alltid utnyttja kundens vassaste vapen: Att tacka nej till det som erbjuds. Och kanske gå de 400 metrarna till ICA och få juicen billigare.
Av Birgere
9 feb. 2015 06:57
hkn

håller med dig att om man kommit tillräckligt långt i beslutsprocessen så är man mindre priskänslig. Men detta kräver att man som kund sätter marknaden ur spel.
Många kunder kan tro att "alltid" tex Norwegian är billigast och bara kollar deras priser på deras hemsida. Är man då samtidigt "medlem" på sidan så löper man risk att få högre priser.
E-mail utskick är ju även det ett sätt där företagen försöker sätta marknaden ur spel och här måste man vara uppmärksam och kolla så att priset via mail-länken är bättre än ordinarie pris.
Ett företag som jobbar med detta är tex Autoeurope, dom kommer kanske varannan månad med 5-25% på allt om man använder maillänken. Detta fungerar faktiskt och när jag kollat så är faktiskt priserna lägre när jag gått in via länken istf direkt.. Kunde tekniskt sett vara tvärt om.

Men är startpunkten att nyttja marknadskrafterna och tex söka via momondo eller liknande så kan man vara säker på att man hittar bästa priset och här finns inga cookies eller liknande som kan slå ut marknaden.
10 feb. 2015 18:11
Den information som finns i de cookies som sparas är ju bara en uppsättning parametrar som, tillsammans med de man själv matar in såsom destination och datum, bifogas den förfrågan (via formulär) man gör så även om det är 10 000 tals frågor så är detta inte orimligt eller omöjligt rent tekniskt. Sen om denna typ av verksamhet förekommer är väl en annan sak, jag håller det inte för otroligt.

Mitt tips är att inte underskatta skadan/nyttan av cookies dom finns där av en anledning!
10 feb. 2015 19:08
Citerat från Mr_b:

Inte så lätt att verifiera detta att rensa cookies har någon effekt. Jag har faktiskt kunnat sparat en hel del pengar genom åren genom att rensa, men jag har ju inte haft en tanke på att spara före och efterbilder för att lägga in i ett diskussionsforum.
Har testat denna teori genom att söka på Momondo på en resa T/R Stockholm-Sharm el Sheikh:

-Med fräsch browser utan cookies så var priset 5 080 kr
-Med cookies kvar från det förra besöket så fick jag priset 5 183 kr
-Efter att jag rensat bort alla cookies så var priset åter nere i 5 080 kr

Så jag tvekar inte en sekund att stötta Mr_b's teori.
Av Bibby
10 feb. 2015 19:26
Citerat från Swekrezz:
Citerat från Mr_b:

Inte så lätt att verifiera detta att rensa cookies har någon effekt. Jag har faktiskt kunnat sparat en hel del pengar genom åren genom att rensa, men jag har ju inte haft en tanke på att spara före och efterbilder för att lägga in i ett diskussionsforum.
Har testat denna teori genom att söka på Momondo på en resa T/R Stockholm-Sharm el Sheikh:

-Med fräsch browser utan cookies så var priset 5 080 kr
-Med cookies kvar från det förra besöket så fick jag priset 5 183 kr
-Efter att jag rensat bort alla cookies så var priset åter nere i 5 080 kr

Så jag tvekar inte en sekund att stötta Mr_b's teori.
Jag testade GOT-SCL return med och utan cookies gamla och fräscha fram och tillbaka, alltid samma pris, 7.881.

Alltså, ni har fel.
10 feb. 2015 19:46
Citerat från Bibby:
7.881.
Alltså, ni har fel.
Nja, jag litar nog lite mer på mina egna slutsatser. Jag har testat några fler alternativ men jag skall inte trötta ut dig med några detaljer och mig gör det inte så mycket att vi har delade åsikter för det har vi alltid haft och kommer alltid att ha.
10 feb. 2015 20:59
Cookies, cache och browser kan påverka. Att det KAN betyder inte att det ALLTID gör det.
Av Bibby
10 feb. 2015 21:17
Citerat från Swekrezz:
Citerat från Bibby:
7.881.
Alltså, ni har fel.
Nja, jag litar nog lite mer på mina egna slutsatser. Jag har testat några fler alternativ men jag skall inte trötta ut dig med några detaljer och mig gör det inte så mycket att vi har delade åsikter för det har vi alltid haft och kommer alltid att ha.
Jag har en kontakt som jobbar med detta så han vill inte framträda med info eller så men detta är hans kommentar till detta.

De datorer som "maskin-"söker biljetter tillåter inga sparade cookies, inte ens från jämförelsesajten, även om det hade underlättad sökningen till en viss del.

Generellt håller jag med om att rensa cookies ofta pga att broder "Google" har för vana att registrera dina preferenser för att sedan presentera "lämpligaste" sökresultat efter klienternas betalningsförmåga. Men det gäller inte sökresultat från en viss sajt(=länk) utan vilka länkar som presenteras högst upp i listan på tex en Google-sökning.
Av Hkn
11 feb. 2015 00:13
Citerat från Birgere:
hkn

håller med dig att om man kommit tillräckligt långt i beslutsprocessen så är man mindre priskänslig. Men detta kräver att man som kund sätter marknaden ur spel.
Många kunder kan tro att "alltid" tex Norwegian är billigast och bara kollar deras priser på deras hemsida. Är man då samtidigt "medlem" på sidan så löper man risk att få högre priser.
E-mail utskick är ju även det ett sätt där företagen försöker sätta marknaden ur spel och här måste man vara uppmärksam och kolla så att priset via mail-länken är bättre än ordinarie pris.
Häppåre Birgere,

vi kan väl fortsätta att diskutera det här med prissättningen...

Vill inte göra det till en diskussion om semantik, men – när du skriver om att ”...sätta marknaden ur spel”, hur tänker du då? Menar du att en prissättning, som enligt skolboken borde vara en balans mellan tillgång och efterfrågan, rubbas av andra faktorer?

- För egen del både tror och tycker jag att ett varumärkes associationer, liksom e-posterbjudanden, INTE är saker som sätter marknaden ur spel, utan tillhör ett ordinärt agerande på en fungerande marknad.
På samma sätt är ju varje bonus- och lojalitetsprogram verktyg för att få oss att fatta mindre rationella beslut, men ändå en del av en fungerande, fri marknad.

- Och som enskilt agerande kund menar jag att du inte kan sätta marknaden ur spel.
Q: Why? A: Du ÄR ju en del av marknaden, med full frihet att fatta egna beslut. Att marknaden sedan är rejält irrationell – oavsett om vi talar om köpare/säljare av jordnötter, stålverk eller flygresor – det är ett faktum som både köpare och säljare har att förhålla sig till.

Så tycker jag. Makes sense?

undrar

:: hkn ::
Av Hkn
11 feb. 2015 09:43
Citerat från H11resgh:
Priset på denna rutt låg på ungefär 6800-7300 sist jag kollade för två veckor sen men nu ligger priserna på 10 000+?! Vi vill åka i juli/augusti, dvs om typ ett halvår. Känns helt sjukt att priserna redan ska ha gått upp så himla mycket?!

Är detta något som kommer ändras tror ni? Vi har kollat rutten utan New York också men det hjälper inte för fem öre. Dessutom är flygtiderna så himla långa. Fattar verkligen ingenting.

Panik!
Hej H11resgh,

TVÅ FRÅGOR:

1. Kan du tänka dig att göra en annan resa innan du gör den stora?
Ta ett tåg/plan till Stockholm och flyga till NYC därifrån. Än så länge går det, vad jag känner till, inga direktflyg till NYC från Göteborg.
Och antalet avgångar från Stockholm till London och Amsterdam, skulle kunna göra ett sådant upplägg med ett stopp mer attraktivt, eftersom SAS/BA/KLM vill fylla sina plan.
Kolla ett sådant pris och se vad som händer...

2. Har du varit flexibel med datum?
Hur mycket har ni flyttat om utresedatum och hemresedatum? Ganska mycket kan hända om man flyger ut en dag då beläggningen är lägre. En ”sanning” som gällt bland prisjägare är att tisdagar är billigast att flyga ut på – lördagar dyrast (stöds av studier gjorda av branschaktörer).

”Fattar verkligen ingenting”, skriver du. Du är inte ensam. Flygpriser sätts utifrån så många olika parametrar att man kan bli galen...

Hope it helps a little, hälsar

:: hkn ::
11 feb. 2015 10:27
Lätt att förstå att detta är ett känsligt ämne att ta upp på en sajt som lever på jämförelser.
Av Reseguiden - Medlemssupport
11 feb. 2015 11:15
Hej,

Tyvärr har vi varit tvungna att rensa lite i den här tråden då vissa av inläggen spårat ur till personliga påhopp.
Tänk på att visa respekt och ödmjukhet för varandra. Givetvis får man diskutera, debattera och ha olika åsikter. Det är dock skillnad på att inte hålla med någon, och att komma med personangrepp.

http://www.reseguiden.se/forum/blogg/riktlinjer-for-diskussionsforumet-15440
http://www.reseguiden.se/xpress/Anvaendarvillkor
Av Birgere
11 feb. 2015 18:42
Citerat från Hkn:
Citerat från Birgere:
hkn

håller med dig att om man kommit tillräckligt långt i beslutsprocessen så är man mindre priskänslig. Men detta kräver att man som kund sätter marknaden ur spel.
Många kunder kan tro att "alltid" tex Norwegian är billigast och bara kollar deras priser på deras hemsida. Är man då samtidigt "medlem" på sidan så löper man risk att få högre priser.
E-mail utskick är ju även det ett sätt där företagen försöker sätta marknaden ur spel och här måste man vara uppmärksam och kolla så att priset via mail-länken är bättre än ordinarie pris.
Häppåre Birgere,

vi kan väl fortsätta att diskutera det här med prissättningen...

Vill inte göra det till en diskussion om semantik, men – när du skriver om att ”...sätta marknaden ur spel”, hur tänker du då? Menar du att en prissättning, som enligt skolboken borde vara en balans mellan tillgång och efterfrågan, rubbas av andra faktorer?

- För egen del både tror och tycker jag att ett varumärkes associationer, liksom e-posterbjudanden, INTE är saker som sätter marknaden ur spel, utan tillhör ett ordinärt agerande på en fungerande marknad.
På samma sätt är ju varje bonus- och lojalitetsprogram verktyg för att få oss att fatta mindre rationella beslut, men ändå en del av en fungerande, fri marknad.

- Och som enskilt agerande kund menar jag att du inte kan sätta marknaden ur spel.
Q: Why? A: Du ÄR ju en del av marknaden, med full frihet att fatta egna beslut. Att marknaden sedan är rejält irrationell – oavsett om vi talar om köpare/säljare av jordnötter, stålverk eller flygresor – det är ett faktum som både köpare och säljare har att förhålla sig till.

Så tycker jag. Makes sense?

undrar

:: hkn ::
Stor fråga som man skulle kunna skriva en hel bok om, men min utgångspunkt är en någorlunda "perfekt" marknadsekonomi.
Den innehåller några grundläggande komponenter:

Detta med tillgång o efterfrågan som styrande parametrar är självklara indigrientser, likaså en lagstiftning som sätter upp ett ramverk hur spelarna får mötas och att prestationer o motprestationer ligger i linje med lagstiftarens intentioner.
Nästa komponent som tas upp i läroböckerna är köparens fulla tillgång till information av hela marknadens utbud och priser, detta var en ren utopi när marknadsekonomin "uppfanns" men i dagsläget med internets hjälp och tjänster som momondo och prisjakt så har vi plötsligt närmat oss den perfekta marknaden. Fortfarande finns det mycket att önska när det gäller exakt information om själva produkten (tjänsten) men även här blir det successivt bättre.

Om nu spelplanen är satt så låt oss titta på dom 4 typaktörerna som en konsument kan möta när han ska köpa flygbiljett.

1. Sökmotorer typ momondo:
Här får konsumenten tillgång till nästan hela marknadsutbudet genom att "alla" resebyråer och flygbolag skannas igenom för att plocka in priser och på mer eller mindre smart sätt sorterar och presentera dessa.
Här befinner sig konsumenten nära den perfekta marknaden.

2. Resebyråer, typ Ticket:
Här får konsumenten tillgång till en resebyrås sortiment som sällan är komplett samt priserna är baserade på förhandlade priser med i första hand "flyggrossister"
Här har konsumenten lämnat den perfekta marknaden och har plötsligt ett begränsat sortiment och ingen möjlighet att jämföra priser annat än inom butikens sortiment. (kunden har klivit in på konsum)

3. Resebyråer, typ flygbolag:
Ofta läser man ju att det är bättre att boka direkt med flygbolaget men synar man denna nisch lite närmare inser man snart att det är en resebyrå som säljer biljetter till egna flyg samt, slarvigt uttryckt, code-sharade flyg.
Här har konsumenten helt lämnat den perfekta marknaden och sitter med ett begränsat utbud och väldigt små möjligheter att bedöma priser. (Kunden har gått in på Body shop)

4. Flygbolag, typ Norwegian, Ryan etc
Här gäller det att hålla fast kunden, enda anledningen att kunden börjar leta här är varumärket och man förutsätter att kunden skall tro saker är billiga och bra och vill inte jämföras.
Här är marknads helt borttrollad och man kan bara köpa en produkt av varje sort (kunden har gått in i en gammal östtysk leksaksaffär men även tex H&M o Ikea skulle kunna platsa här)

Med detta som bas får man fundera på hur dom olika typerna tjänar pengar och mot vilka dom konkurrerar.

1. Momondo mfl har en produkt där dom vill kunna visa största utbudet till lägsta pris så att kunderna stannar hos momondo o inte kliver vidare till tex Resguidens sökmotor. Dom tjänar sina pengar genom att någon klickar på en momondolänk till tex en resebyrå och genomförs ett köp så blir det klirr i kassan.
Mao inga som helst incitament till några förhöjda cookie priser

2. Den klassiska resebyrån vill kunna visa upp bra produkter till låga priser så att dom hamnar högt upp i tex momondos resultatlista. Dom konkurrerar med andra resebyråer (även flygbolagsresebyråer) och tjänar sina pengar genom att kunderna hittar till dom och att kunderna köper sina biljetter där.
Inte heller här finns några incitament till högre cookiepriser.

3. Flybolagsresebyråer är lite mer komplicerade då dom säljer både eget och kompisens varor och teoretiskt skulle det kunna finnas incitament till att hålla fast kunder och ev försöka styra om dom till egna flyg genom att stegvis under bokningen trixa lite. Cookies har dock inget med detta att göra.

4. Ryan o co... här kan det mycket väl finnas en anledning till med hjälp av trogna kunder alt återbesökare att fiffla lite med priserna. Man har under årens lopp lärt sina kunder att det bara finns några få superbilliga biljetter och att man måste boka jättesnabbt för att få bästa pris. Har priset höjts när man återkommer så kan tom kunden tycka detta är OK och menar att han får väl skylla sig själv.
Här kan alltså cookie fenomenet dyka upp.

Kontentan av ovanstående dravel..

Håll er kvar på den perfekta marknaden så länge som möjligt och hala in när ni vet exakt när det är dags.
Stanna aldrig för länge på nivå 2-4 utan dessa nivåer är för själva köpet.
11 feb. 2015 19:03
Man skulle nog kunna vrida och vända på det resonemanget en stund, men jag avstår för jag vet att cookies påverkar oss och det mer än vi tror och som Nisse2Ears skrev tidigare KAN men inte ALLTID och det ligger mycket nära sanningen.
Diskussionen är stängd för nya svar