Singelförälder?

Av Annie_p
14 maj 2011 18:46
Visningar: 520
Hej!

Jag är en 31-årig singelmamma i Linköping med två söner på 8 och 5 år. Jag skulle gärna komma i kontakt med andra singelföräldrar för utbyte av erfarenheter kring resande. Kanske connectar vi och blir framtida resekamrater :) Jag har mina barn på halvtid och är på det hela taget harmonisk i min situation. Men ibland känns det lite som att "stå med en fot i varje värld". Jag kan bli euforisk i mina frihetskänslor vissa veckor bara för att sakna samhörighet i nästa. Det vore underbart att dela erfarenhet, tankar och kanske upplevelser med någon som känner på liknande sätt och som önskar sällskap i resandet med barnen. Att få vara med om upptäckter genom barns ögon är en ynnest, vare sig det handlar om en cykeltur för picnic i närmaste glänta eller om att besöka platser som tidigare bara varit nålar på världskartan. Men vissa gånger skulle det kännas helt fulländat med lite vuxet sällskap också :) Känner du igen dig? Tveka inte att höra av dig! // Annie
Av Mrsurf
15 maj 2011 14:20
Tjenare!
Jag är också singelförälder även om min dotter i princip är vuxen nu (20 år).
Jag gillar mycket att resa och har rest en hel del med dottern när hon var yngre.
Jag är 43 år och bor i Linköping. Hör av dig om du vill. Du kan nå mig på (Logga in för att se e-postadress)
/Christer
Av Nannaw
25 maj 2011 13:27
Hej Annie!

Jag är precis som du en 30-årig (snart 31.. Vill bara inte erkänna det.) ensamstående mamma med en dotter på 9 år och en son på 4. Jag har barnen varannan vecka och försöker hitta nån slags balans i det. Ibland är det bara så otroligt skönt att få vara själv och göra precis vad man vill och vissa veckor skriver jag mentalt brev till tingsrätten och KRÄVER att få vara mamma på heltid annars går jag under! Det är inte alltid lätt att vara förälder.. ;)
Älskar att resa både med och utan barn så fort ekonomin tillåter det. Vilket inte är lika ofta som jag vill men så är det väl för de flesta?
Vet inte om jag kan erbjuda särskilt mycket tips och erfarenheter men något utbyte har man ju alltid från nya personer. Och som sagt, i framtiden kanske man kan bli reskompis och uppleva tillsammans. Är intresserad av allt från tågluff runt Europa till miniweekend i Göteborg. Hade varit kul att ha med någon annan ibland! Så om det låter intressant med en vän från Skåne så hör av dig!
Av Annie_p
26 maj 2011 08:32
Hej Nanna!

Kul att du svarade på min tråd! Ditt sätt att beskriva varannanveckaslivet är spot on, känner verkligen igen mig. Ibland kan jag tänka att det är något evolutionärt/biologiskt/nedärvt att det verkligen kan kännas så galet fel att vara ifrån sina barn :( Samtidgt så är det många, många gånger som det för mig har landat in att det inte kan vara på något annat sätt under de omständigheter som är. Bara att liksom bita ihop och aldrig sluta försöka vara den bästa förälder man kan vara. Just nu är jag inne i en period när jag verkligen bara vill vara med dem hela tiden, där jag är som allra lyckligast när vi bara är ute på någon vardaglig cykeltur eller sitter framför datorn och kollar på gabba gabba ihop:). Men jag vet ju att det också finns andra dagar. När jag behöver min egen tid som en törstande behöver vatten, när jag längtar efter äventyret...

Jag vill väldigt gärna ha en vän i Skåne! Precis som du skriver så är ju ett möte med en ny människa alltid en ny erfarenhet, mer organiserat än så behöver det inte vara! Både tågluff och cityweekend låter lockande :) När jag tänker på resande med barnen så drar det mer och mer emot att planera något på sikt, något längre, kanske enklare former (där enkelheten och bristen på förutsägbarhet kan bli äventyret i sig liksom). Något att längta till, spara för.

Hör jättegärna av dig igen! /Annie
Av Nannaw
29 maj 2011 17:38
Hej igen! Jag har skickat dig ett privat meddelande istället för att svara här på tråden. :)
Av Pet73
2 juni 2011 21:53
Hejsan! Är singel förälder sen några år tillbaka.Min son är 14 och dotter 6 år.Har rest med ryggsäck i stort sätt hela mitt vuxna liv.Reser över allt med mina barn.Ser inga svårigheter med det,tvärtom! Barnen älskar det.Barnen öppnar många dörrar till möten och upplevelser.För mej är det viktigt att låta barnen se världen som den är och inte på en resort i två veckor.
Har också barnen halvtid.Jag förstår vad du menar med att "stå med en fot i varje värld" jag känner likadant ibland. Vill du fråga något hör gärna av dej. Vill gärna höra lite av dina erfarenheter med. Peter