Shopping i världen
Om några veckor åker jag till USA och när min omgivning får veta det så får jag alltid reaktionen att DÅ måste jag passa på att handla. Det är sååå billigt i USA. Visst håller jag med, det är billigt och man borde väl passa på att spendera sina pengar MEN för mig är shoppandet det allra minsta jag gör på mina resor. Är det bara jag som tänker så? För mig handlar resandet om så mycket mer, jag vill se och uppleva, ligger gärna på stranden och bara latar mig. Att springa i stora shoppingcentrum är inte prioritering nummer 1.
Vad tycker du egentligen? Är shoppandet så himla viktigt?
Vad tycker du egentligen? Är shoppandet så himla viktigt?
Nej jag vill hellre ha upplevelser, jag skulle inte kunna tänka mig att åka på en resa endast för shoppingens skull.
Visst brukar jag shoppa en hel del, men jag prioriterar inte det i första hand. Om jag skulle vara tvungen att välja mellan en shoppingdag eller en utflykt till något intressant ställe, skulle jag definitivt ta utflykten! Shoppingen kan man alltid klämma in någonstans, bara man får köpt i alla fall något från semestern så är det OK för mej. Souvenirer och klädaffärer finns ju lite överallt, så det hittar man alltid! Så jag brukar göra så att jag tar en shoppingdag den sista dagen utav semestern då man redan har sett allt och fått uppleva alla sevärdheter, då tycker jag att man kan ta det lite lugnt...men att bara ta det lugnt hela tiden och inte se något, det är inte kul.
Visst brukar jag shoppa en hel del, men jag prioriterar inte det i första hand. Om jag skulle vara tvungen att välja mellan en shoppingdag eller en utflykt till något intressant ställe, skulle jag definitivt ta utflykten! Shoppingen kan man alltid klämma in någonstans, bara man får köpt i alla fall något från semestern så är det OK för mej. Souvenirer och klädaffärer finns ju lite överallt, så det hittar man alltid! Så jag brukar göra så att jag tar en shoppingdag den sista dagen utav semestern då man redan har sett allt och fått uppleva alla sevärdheter, då tycker jag att man kan ta det lite lugnt...men att bara ta det lugnt hela tiden och inte se något, det är inte kul.
Kloka flickor!!
Har aldrig greppat det där med shopping när man är ute och reser. Får ofta frågan av turister som kommer hit.
– Var ligger närmsta outlet?
Nu är jag så trött på den frågan att jag helt mekaniskt svarar:
– Ullared!
Men så är det det. Billig shopping utomlands äter upp sig själv! I alla fall när man ska betala överviktskotnaderna för allt det billiga man köpt.
Fast det är klart. Lite kan man då kosta på sig. Och det är det som är mes platstypiskt och det man kan tjäna på. Jag rekommenderar mina gäster att köpa högkvalitativ olivolja. Den köper man här för ca SEK en hundring. I Sverige får man säkert betala upp till 500 spänn för den. Och är det Regiano-ost (den finaste parmesankvaliteten). Är det extrapris i butiken så kan man få den för 60 kr kilot. I Svedala får du säkert betala över 300 spänn.
Men med tanke på besväret att ränna i butiker och att släpa kassar, kanske det är enklare att köpa det man kan hemma i Sverige. Även om det blir dyrare. Och i mitt fall, om jag behöver något svenskt i matväg. Ja då sticker jag till IKEA i Florens. Men det är rätt sällan.
Har aldrig greppat det där med shopping när man är ute och reser. Får ofta frågan av turister som kommer hit.
– Var ligger närmsta outlet?
Nu är jag så trött på den frågan att jag helt mekaniskt svarar:
– Ullared!
Men så är det det. Billig shopping utomlands äter upp sig själv! I alla fall när man ska betala överviktskotnaderna för allt det billiga man köpt.
Fast det är klart. Lite kan man då kosta på sig. Och det är det som är mes platstypiskt och det man kan tjäna på. Jag rekommenderar mina gäster att köpa högkvalitativ olivolja. Den köper man här för ca SEK en hundring. I Sverige får man säkert betala upp till 500 spänn för den. Och är det Regiano-ost (den finaste parmesankvaliteten). Är det extrapris i butiken så kan man få den för 60 kr kilot. I Svedala får du säkert betala över 300 spänn.
Men med tanke på besväret att ränna i butiker och att släpa kassar, kanske det är enklare att köpa det man kan hemma i Sverige. Även om det blir dyrare. Och i mitt fall, om jag behöver något svenskt i matväg. Ja då sticker jag till IKEA i Florens. Men det är rätt sällan.
Citerat från ellismellis:
DÅ måste jag passa på att handla.
Inget är så billigt som att låta bli att handla..............DÅ måste jag passa på att handla.
En bra fråga man kan ställa till sig själv när man står där med famnen full av prylar är: Är det något av detta jag INTE kan vara utan??
Lägg pengarna på en extra upplevelse istället, det är mitt råd.
är matlagningsintresserad så, jag ,köper naturligtvus kryddor med sej hem,i bästa fall plockar jag dom sjäv i de land jag befinner mej..
överhuvudtaget så handlar jag smaksättningsprodukter,,,små genuina burkar,,kul kul att ha hemma när man vill drömma sej tillbaka tillplatsen där man varit,,,laga en maträtt,med kryddor från ett spec land,,,
det är mitt sätt att bevara resan länge o gång på gång,upplevelsen dröjer sej kvar av smakerna o dofterna...
de kan bli lite pärlor,,som i kina,,man måste bara handla,,det kostade mkt lite,,o några silver pärlor från oman,,
tyg i egypten,detta tar ju ingen plats o inte heller ngn tid att handla..
men handlandet har ingen stor betydelse, för mej,de e ju upplevelsen man vill åt inte ägandet....
överhuvudtaget så handlar jag smaksättningsprodukter,,,små genuina burkar,,kul kul att ha hemma när man vill drömma sej tillbaka tillplatsen där man varit,,,laga en maträtt,med kryddor från ett spec land,,,
det är mitt sätt att bevara resan länge o gång på gång,upplevelsen dröjer sej kvar av smakerna o dofterna...
de kan bli lite pärlor,,som i kina,,man måste bara handla,,det kostade mkt lite,,o några silver pärlor från oman,,
tyg i egypten,detta tar ju ingen plats o inte heller ngn tid att handla..
men handlandet har ingen stor betydelse, för mej,de e ju upplevelsen man vill åt inte ägandet....
Personligen reser jag för att uppleva, inte för att göra fynd i affärer. Jag är helt ointresserad av shopping som kläder, elektronik och vad det nu kan vara (och det är jag även på hemmaplan). Jag slösar därför inte bort dyrbar tid av en resa, även om man skulle kunna "tjäna" några kronor. Mest tjänar man ju på att låta bli att shoppa. Det jag köper med mig hem går nästan uteslutande att stoppa i munnen – som hibiscusblommor i Kairo för ett väl avkylt te, äkta balsamvinäger från Italien, en olivolja av bästa kvalitet, en god ost eller någonting annat.
Jag skall till Ligurien om ett par veckor och mottar med stor tacksamhet några goda råd av initierad på vad som lämpligen medtas därifrån. Kanske Homman har några fler tips?
Jag skall till Ligurien om ett par veckor och mottar med stor tacksamhet några goda råd av initierad på vad som lämpligen medtas därifrån. Kanske Homman har några fler tips?
Shopping som huvudmål på en resa är för mig en gåta. Visst, jag köper med några par jeans när jag är i NYC, men därifrån till att renodla varandra gata upp och gata ned på jakt efter klipp är steget långt. Nu ska jag snart till Hong Kong och de (kvinnliga) vännerna snackar shopping medans jag inte ägnat den tanken många sekunder.
Att resa för att shoppa hästar är dock en HELT annan femma....:-)
Att resa för att shoppa hästar är dock en HELT annan femma....:-)
MItt första inlägg och jag skriver redan som en femåring på valium:
"renodlat vandra gata upp och gata ner" ska det vara. Naturligtvis.
"renodlat vandra gata upp och gata ner" ska det vara. Naturligtvis.
Citerat från elgona:
skriver du som en 5 åring som går på valium??
är det humor eller vad är de???
Det begriper väl till och med en 5-åring, att Brandywine bara vill ändra sitt inlägg. Vi ska ju visa sans och vett på den här sidan. Ingen anledning, att vrida på Brandywines inlägg på det viset.skriver du som en 5 åring som går på valium??
Gilla
Jag kombinerar gärna upplevelserna på resmålet med shopping, men jag åker inte för att bara shoppa. Sol och bad har högt prio hos mig och finns det ingen shopping, så gör det inget. Visst är det kul att göra shoppingfynd, men jag reser för att uppleva något och njuta av sol och bad eller kanske en spahelg.
Citerat från signesmaggan:
Mja…j. Har inga större erfarenheter därifrån utom att leverera en varning. Skit i Portofino, dyrt dumt, stökigt och turistiskt. Du lär aldrig kunna tränga längre in än till turiststållena. Resten är behärskat av den italienska "snobbadeln", VIPare och deras brats. Strunta i vad andra säger om stället. Portofino är lika interssant som att stå i kön på Caffe Opera i Stockholm, tycker jag (som även har den erfarenheten).Jag skall till Ligurien om ett par veckor och mottar med stor tacksamhet några goda råd av initierad på vad som lämpligen medtas därifrån. Kanske Homman har några fler tips?
En gång var jag faktiskt halvvägs inne i den byn. Jag bodde på ett hotell som kostade mig €830 för en natt. Men så var det också granne med Berlusconi och Fiatsfamiljens palats. Tack och lov så slapp jag betala själv (Fiat stod för notan).
Fast jag har kört längs det Liguriska kusten och där finns många fina små byar som är värda att besöka! Gör det.
Ciao
Bobby
Man åker väl inte runtvärlden för att se en köpcentra som ser ,för det mesta likadant överallt,
nej jag har andra prioriteringar på mina resor ..
Som andra vill jag uppleva och njuta av vad landet jag är i har att erbjuda.
Jag skulle inte åka till t.ex Thailand för att bara kika i affärer .
Man vill nog vara ute och röra på sig tycker jag...
Mvh Peter
nej jag har andra prioriteringar på mina resor ..
Som andra vill jag uppleva och njuta av vad landet jag är i har att erbjuda.
Jag skulle inte åka till t.ex Thailand för att bara kika i affärer .
Man vill nog vara ute och röra på sig tycker jag...
Mvh Peter
Citerat från gullsing:
Gilla
Tack, det värmde.
Citerat från elgona:
Det begriper väl till och med en 5-åring, att Brandywine bara vill ändra sitt inlägg. Vi ska ju visa sans och vett på den här sidan. Ingen anledning, att vrida på Brandywines inlägg på det viset.skriver du som en 5 åring som går på valium??
Gilla
Jag tycker det beror lite på vart man åker. Det tjusiga begreppet upplevelser kan man väl acceptera för alla resmål men då är frågan vad är en upplevelse. Är det inte något som är specifikt för just den plats man besöker? Därför tycker jag reaktionen från Ellis omgivning är ganska naturlig. Shopping och hamburgare är två tunga bitar om man väljer att besöka USA. Självklart finns det mycket annat att se som bara finns där.
Varför avstå från shoppingen om det är något man behöver och som man kan få billigt. Köpte märkesjeans i höstas för 10 dollar paret och samma modell kostar 799 kronor här hemma. Det handlar kanske om en halv dag som man behöver "offra" på ett outlet-besök.
Shoppingen är som med badandet. Inte åker jag runt halva jorden för att ligga och dra mig på en strand, men ett dopp då och då måste det väl bli. Liksom allt annat på en resa skall handlandet planeras så att man inte köper på sig en massa onödigt. Förresten - är shopping och handling detsamma? Om man tillbringar några timmar på en loppmarknad shoppar man då? Eller shoppar man bara när man springer runt ishoppingcentra. På rätt plats kan en loppmarknad vara en stor upplevelse.
Varför avstå från shoppingen om det är något man behöver och som man kan få billigt. Köpte märkesjeans i höstas för 10 dollar paret och samma modell kostar 799 kronor här hemma. Det handlar kanske om en halv dag som man behöver "offra" på ett outlet-besök.
Shoppingen är som med badandet. Inte åker jag runt halva jorden för att ligga och dra mig på en strand, men ett dopp då och då måste det väl bli. Liksom allt annat på en resa skall handlandet planeras så att man inte köper på sig en massa onödigt. Förresten - är shopping och handling detsamma? Om man tillbringar några timmar på en loppmarknad shoppar man då? Eller shoppar man bara när man springer runt ishoppingcentra. På rätt plats kan en loppmarknad vara en stor upplevelse.
Citerat från lucas2:
Jag tycker det beror lite på vart man åker. Det tjusiga begreppet upplevelser kan man väl acceptera för alla resmål men då är frågan vad är en upplevelse. Är det inte något som är specifikt för just den plats man besöker? Därför tycker jag reaktionen från Ellis omgivning är ganska naturlig. Shopping och hamburgare är två tunga bitar om man väljer att besöka USA. Självklart finns det mycket annat att se som bara finns där.
Hamburgare har ingen talat om för mig att jag borde äta när jag är där.......tack för tipset :-) /Ellis
Citerat från lucas2:
På rätt plats kan en loppmarknad vara en stor upplevelse.Absolut, dock tror jag man köper väldigt lite från en sådan loppis, det är inte själva köpandet som är upplevelsen.
Behoven skapas nog ganska ofta på grund av att det är billigt men jag kan förstå att en fotointresserad person köper ett objektiv med 40% rabatt när han ändå är på plats. Men när det är köpande för köpandets skull då tycker jag bara det är tragiskt!
Shopping är nog mycket viktigt för många,visst jag är nog också lite shopping-galen,men inte när jag är på semester (det beror på hur länge man är borta.)Visst kan det vara kul att gå runt och strosa i affärer då och då,jag köper om det är något helt speciellt,saker som man kanske inte får tag i hemma.
Resande för mig handlar också om att uppleva,det är väl därför man reser !!
Resande för mig handlar också om att uppleva,det är väl därför man reser !!
Citerat från homman:
Mja…j. Har inga större erfarenheter därifrån utom att leverera en varning. Skit i Portofino, dyrt dumt, stökigt och turistiskt. >En gång var jag faktiskt halvvägs inne i den byn. Jag bodde på ett hotell som kostade mig €830 för en natt. Men så var det också granne med Berlusconi och Fiatsfamiljens palats. Tack och lov så slapp jag betala själv (Fiat stod för notan).
Tack, vi skiter i Portofino. Men Homman då, vad är detta? Vad blev det för minutpris för en stunds nattvila?
Mja…j. Har inga större erfarenheter därifrån utom att leverera en varning. Skit i Portofino, dyrt dumt, stökigt och turistiskt. >En gång var jag faktiskt halvvägs inne i den byn. Jag bodde på ett hotell som kostade mig €830 för en natt. Men så var det också granne med Berlusconi och Fiatsfamiljens palats. Tack och lov så slapp jag betala själv (Fiat stod för notan).
Citerat från signesmaggan:
Det blev skithögt. För jag sov ganska lite den natten. Var ute och rumlade med Fiats VD.
Citerat från homman:
Tack, vi skiter i Portofino. Men Homman då, vad är detta? Vad blev det för minutpris för en stunds nattvila? Mja…j. Har inga större erfarenheter därifrån utom att leverera en varning. Skit i Portofino, dyrt dumt, stökigt och turistiskt. >En gång var jag faktiskt halvvägs inne i den byn. Jag bodde på ett hotell som kostade mig €830 för en natt. Men så var det också granne med Berlusconi och Fiatsfamiljens palats. Tack och lov så slapp jag betala själv (Fiat stod för notan).
Citerat från gullsing:
Gilla
jag fattar så klart vad han menar,men det var en konstig jämförelse...Citerat från elgona:
Gilla
jag tycker det...
Citerat från elgona:
jag tycker det...
Om du fattade vad Brandywine menade, varför kommenterade du det? Man kan väl ofta skriva fel och stava fel i hastigheten. Är du själv alltid på det klara med, vad du ska skriva och hur du uttrycker dej? Jag gör ofta stavfel, när jag har för bråttom och inte kollar vad jag har skrivit. Kanske jag till och med skriver svårförståeliga uttryck. Citerat från gullsing:
Gilla
jag fattar så klart vad han menar,men det var en konstig jämförelse...Citerat från elgona:
Gilla
jag tycker det...
Se själv vad jag skrev i det, du citerade, vad vi ska göra, nämligen visa sans och vett..
Gilla
För mig är shoppandet fantastiskt viktigt. Jag tycker det är hur roligt som helst att gå affärer och shoppa. Alla är vi olika och tycker olika saker är roligt. Jag ska också till USA om ett par veckor och är i full gång att läsa modebloggar och kolla affärer. Ha det suveränt!
Jag måste nog säga att det beror på vart man åker, men jag som nästan aldrig shoppar något hemma, handlar destomer på våra resor.....bor man inte i någon större stad kan ju utbudet vara lite begränsat...... men som sagt det beror på var vi åker... som Cypern tex. inte mycket att handla där..... i USA däremot: handlade vi kläder, skor och väskor i mängder och tyckte det var kanonroligt!!! tidsmässigt solade och badade vi samt var på andra "upplevelser" mer än vi shoppade.
Jag kan definitivt åka både på rena sol,bad och slapparresor lika gärna som jag åker på en ren sightseeing resa, men jag kan också tänka mig åka på shoppingresa till just USA, varför betala mer här hemma när jag kan vänta tills jag är iväg nånstans istället. Vi köpte alla Julklappar i USA sist och jag kan säga att de här hemma blev väääldigt nöjda och glada på Julafton =)
Vad gäller upplevelser går jag nästan alltid in i en vanlig matvaruaffär när jag är på resande fot..... det tycker jag är en u p p l e v e l s e ! så för min del är nog shoppingen viktig och en del av resan. fast jag kommit hem från både Cypern och Parga med bara en eller två små fynd... och det är helt ok det med. =)
Jag kan definitivt åka både på rena sol,bad och slapparresor lika gärna som jag åker på en ren sightseeing resa, men jag kan också tänka mig åka på shoppingresa till just USA, varför betala mer här hemma när jag kan vänta tills jag är iväg nånstans istället. Vi köpte alla Julklappar i USA sist och jag kan säga att de här hemma blev väääldigt nöjda och glada på Julafton =)
Vad gäller upplevelser går jag nästan alltid in i en vanlig matvaruaffär när jag är på resande fot..... det tycker jag är en u p p l e v e l s e ! så för min del är nog shoppingen viktig och en del av resan. fast jag kommit hem från både Cypern och Parga med bara en eller två små fynd... och det är helt ok det med. =)
Själva begreppet tycker jag är helt oviktigt.
Men du, trådskapare!
Skulle jag passera NY skulle jag absolut kila in hos Dean % Deluca och handla kryddor!
Sanslöst bra kvalitet!
Dessutom i plåtburkar som håller kryddorna kvar i nyfrächör mycket länge.
Många säger att det är bästa köp!
Jag har en bra samling själv, och förvånas varje gång jag tar upp en burk över den utsökta kvaliteten.
Som jag ser det; bästa shopping!
Bengt
Men du, trådskapare!
Skulle jag passera NY skulle jag absolut kila in hos Dean % Deluca och handla kryddor!
Sanslöst bra kvalitet!
Dessutom i plåtburkar som håller kryddorna kvar i nyfrächör mycket länge.
Många säger att det är bästa köp!
Jag har en bra samling själv, och förvånas varje gång jag tar upp en burk över den utsökta kvaliteten.
Som jag ser det; bästa shopping!
Bengt
För mig har aldrig shoppandet varit det viktiga på resan. Det är upplevelserna som räknas.
Men, för ett par år sen var jag på västkusten i USA och råkade se en fin servis (porslin alltså) på Macy´s i San Fransisco. Och jag kunde inte glömma den..! Jag har hittat den på nätet, men den finns inte att köpa till Sverige. Så igår bokade jag äntligen min nästa USA-resa, den här gången till Florida, och nu, NU ska jag äntligen få köpa min fina porslinsservis från USA! Hoppas jag i alla fall! Eller blir det väldigt mycket importavgifter, tro...? Jag har ingen koll på sånt!
I vilket fall som helst, så ska vi till Macy´s igen, eller till nåt annat varuhus, och köpa min servis men utöver det blir det väääldigt lite shopping. Vi lägger pengarna på upplevelser istället.
Men visst måste man uppleva nån gigantisk Outlet over there - antar jag.... :)
Ps. OM nån mot förmodan skulle vilja se mitt "fantastiska" porslin som jag ska köpa, se länk: http://www.amazon.com/Mikasa-China-5-Piece-Setting-Service/dp/B000H16Q50
Men, för ett par år sen var jag på västkusten i USA och råkade se en fin servis (porslin alltså) på Macy´s i San Fransisco. Och jag kunde inte glömma den..! Jag har hittat den på nätet, men den finns inte att köpa till Sverige. Så igår bokade jag äntligen min nästa USA-resa, den här gången till Florida, och nu, NU ska jag äntligen få köpa min fina porslinsservis från USA! Hoppas jag i alla fall! Eller blir det väldigt mycket importavgifter, tro...? Jag har ingen koll på sånt!
I vilket fall som helst, så ska vi till Macy´s igen, eller till nåt annat varuhus, och köpa min servis men utöver det blir det väääldigt lite shopping. Vi lägger pengarna på upplevelser istället.
Men visst måste man uppleva nån gigantisk Outlet over there - antar jag.... :)
Ps. OM nån mot förmodan skulle vilja se mitt "fantastiska" porslin som jag ska köpa, se länk: http://www.amazon.com/Mikasa-China-5-Piece-Setting-Service/dp/B000H16Q50
Men allvarligt! Om man är i Thailand, speciellt Bangkok, varför skulle man inte passa på att fylla resväskan med snygga tröjor, jeans, underkläder, toppar, klänningar, tunikor, väskor, plånböcker och klockor till alla ungarna och sig själv till en bråkdel av priset vi betalar i sverige?! Självklart plöjer man Prutnam market upp och ner en hel dag innan man styr kosan hemåt. Lycklig plånbok, överlyckliga ungar = lycklig mamma. Men det är ju tur att man är olika...
Jag skulle vilja säga tvärt om: varför fylla sin packning med billiga märkeskopior (som det ju oftast är frågan om) av halvkass kvalitet, särskilt om man har bra o snygga kläder ändå, jag skulle hellre lägga dom pengarna o den tiden på något enl. mig vettigare, men visst blir du o dina barn lyckliga av att shoppa så fine för mig..............
de ena utesluter inte de andra. var i kalifornien 3 veckor i sommar. besökte både outlets och köpcentrum. i sverige hatar jag att shoppa kläder, men där var de helt underbart. vilket utbud, vilka priser och framförallt, vilken underbar atmosfär. jag hade knappt nå kläder med mig och hem var de 2 fulla resväskor + handbagage.
och upplevelser? jo så de räcker och blir över. tror ni mig inte så läs resbloggen: http://roadtripkalifornien2008.blogspot.com/
funderar nu på en vecka till new york i vår. och de lär bli både shopping och upplevelser även där. bara att shoppa är ju en upplevelse, vart bättre kan man studera hur befolkningen verkligen är i de landet man besöker ;)
och upplevelser? jo så de räcker och blir över. tror ni mig inte så läs resbloggen: http://roadtripkalifornien2008.blogspot.com/
funderar nu på en vecka till new york i vår. och de lär bli både shopping och upplevelser även där. bara att shoppa är ju en upplevelse, vart bättre kan man studera hur befolkningen verkligen är i de landet man besöker ;)