Samos, beslutsångest

Av Hannaw
11 mars 2009 15:38
Visningar: 6799
Hej!

Jag och min mamma ska fira min 18-års dag på Samos. Ingen av oss har varit på samos tidigare och vi står och väljer mellan pythagorion och votsalakia. Ingen av oss är ute efter något speciellt uteliv utan mer naturupplevelser. Men vart finns dom bästa stränderna? har hört något om att det finns två psili ammos? Som sagt, vi har lite av beslutsångest! :)
Av Katitzi
11 mars 2009 19:42
Skulle välja Pythagorion om jag var du. Där är mysigt och lagom mycket liv och rörelse. Stranden är kanske inte lika fin som i Votsalakia, men den orten är väldigt liten och ni skulle säkert få lappsjuka där. Gå in på www.kalimera.nu så kan du läsa mer om härliga Samos!
11 mars 2009 19:55
Hej.
Jag skulle helt klart välja Votsalakia, jag har varit där två gånger, och jag älskar det stället. Jag har varit där två veckor åt gången och jag har aldrig haft det långtråkigt. Visst det finns inte massor med aktiviteter. Men många mysiga restauranger, några barer och stranden är fin. Helst Psilli amos som ligger en lite bit från Votsalakia, men dit tar man sig enkelt med bil eller cykel. Tror även att det går buss. Annars tycker jag stranden i Votsalakia är helt ok, stenig dock, så ett par badskor är att rekommendera. Naturen är vacker på hela ön. Avstånden på ön är korta, bilhyran relativt billig, så en biltur på ön är inte helt fel. Votsalakia är billigare än Pythagorion. Iallafall när det gäller mat på restaurang.
Hoppas du får en mysig resa.
Hör gärna av dig om du har fler frågor om Samos (Votsalakia)
/Sandra
11 mars 2009 21:53
Hej!

Jag håller med Katitzi, Votsalakia är lite för lugnt
och det är du som ska fylla år, inte din mamma!
Sen, vidhåller jag min sedvanliga åsikt att det
betyder mycket på såna ställen som Samos att
hyra en bil veckan ut. På så sätt letar ni på egen
hand den strand som passar er bäst; sen kanske
tar er sväng på berget och äter nåt gott och avsluta
dagen med en sista dopp innan ni kör tillbaks till
Pythagorion
. Ni hinner duscha och göra er snygga
för att ni är tvungna att vänta 9-tiden innan ni får
nåt att äta.
Hyr bil från flygplatsen (leta "grundligt" på nätet),
så slipper ni ge bort transfer pengar till researrangörer
(flygplatsen är 1-2 Km från de flesta hotell).
Bäst och mysigast skulle vara att bo på Kokkari som
har lite mer liv på kvällar och är också en av de finare
orter på Samos (endast nackdel är att det blåser oftast
mer på den här sidan).
Av Elgona
11 mars 2009 21:56
håller med katitsi helt klart..
Av Sierra
11 mars 2009 22:45
Pythagorion är ett skönt ställe. Kvällarna på hamnpromenaden är "lagom", dvs man kan sitta på en liten servering och bara vara.....
Knalla in i de små gränderna bakom hamnområdet så hittar ni trevliga lokala restauranger med riktigt god mat och vin till ett billigare pris. Där är en liten sandstrand i östra delen av "byn" men bara någon kilometer öster om Pythagorion ligger "Yalos Beach". Kristallklart vatten och inte klappersten.
Väljer ni att vara i Pythagorion så tag taxi från/till flygplatsen - om ni inte hyr bil - så kommer ni till ert hotell direkt och slipper gå genom halva byn. Bussen stannar en liten bit upp i en backe. Eftersom flygplatsen ligger nära är det dessutom billigare med taxi om man är två än vad bussen kostar.
Hyr ni bil eller vespa är det lätt att åka runt på ön. Det är fina vägar och lätt att hitta små egna pärlor.
Av Hannaw
12 mars 2009 15:51
Tackar för alla svaren! Läste också i något annat forum att i pythagorion är flygplatsen väldigt nära, men är detta störande? samt att under högsäsong är det smockfullt på stranden i pythagorion? Det där med att hyra bil låter mysigt, men hur är det att köra där? får man sitta med hjärtat i halsgropen?
mvh Hanna
Av Sierra
12 mars 2009 18:41
Citerat från hannaw:
Tackar för alla svaren! Läste också i något annat forum att i pythagorion är flygplatsen väldigt nära, men är detta störande? samt att under högsäsong är det smockfullt på stranden i pythagorion? Det där med att hyra bil låter mysigt, men hur är det att köra där? får man sitta med hjärtat i halsgropen?
mvh Hanna
Flygplatsen är nära Potokaki Beach och där hör man flygplanen. I själva byn störs du inte av närheten till flygplatsen.
Jag har inte själv varit på Potokaki Beach - har varit dit och kollat - utan endast svalkat mig någon eftermiddag på Remataki Beach närmare byn. Vi åker runt och hittar egna pärlor för det mesta. Bilkörningen är inga problem. Dé é bar å´ åk...som de säger i Tärnaby...:-)
Kolla här så ser du dessa närliggande beacher: http://www.samos-beaches.com/pythagorio.htm
Av Charina
12 mars 2009 19:45
Håller med de som säger Pythagorion. Voutsalakia är inte mycket att ha. Iofs kan man ha V som utgångspunkt för div. utfärder med bil. Har varit på Samos 3 ggr. Ska säkert dit igen o då blir det Pythagorion, definitivt.
Av Tj
12 mars 2009 22:11
Helt klart Pythagorion.....