Säga upp fast jobb för flytt utomlands?

29 nov. 2013 23:12
Visningar: 2477
Hej!
Sitter i Sverige med hyreslägenhet och fast jobb. Men börjar bli otroligt sugen på att flytta utomlands och jobba ett år eller så.
Vill gärna bo i ett engelsktalande land. Kanske Australien då det känns enklare att flytta (och jobba) dit än USA.
Men har som sagt fast jobb här i Sverige. Någon annan som sagt upp sin tjänst för jobb utomlands? Behöver lite pepp för att kunna gå vidare från tanke till verklighet.
30 nov. 2013 00:29
Har du undersökt om du har möjlighet att ta tjänstledigt? Det gjorde i alla fall jag när jag jobbade utomlands. Annars kan du ju höra hur stora chanser du har att få jobbet tillbaka när du återvänder. Lägenheten kan du ju hyra ut.
USA är omöjligt att jobba i, men Australien kan du fått 1-årigt jobbvisum till.
Medlemmen har tagit bort svaret
30 nov. 2013 18:45
Ja jag säger som de ovan mig, gå efter ditt hjärta och upplev när du ändå också är så ung så du nog hinner rota dig senare igen.
Men testa först att kolla tjänstledigheten på ditt nuvarande jobb. Visar det sig att du får ett toppenjobb och ev. kan förlänga det osv. så kan du säkert säga upp dig senare.
Själv tog jag tjänstledigt för att jobba utomlands ett kortare tag och det var en erfarenhet rikare som man skulle ångrat om man inte chansade.
Träffade på en mycket gammal klasskompis på FB som numera jobbar i guldgruva i Australien som förman och han verkade stormtrivas. Han hade varit kanske ett par tre ggr i Sverige sedan han flyttade dit och tyckte bara det var så dystert här...:)
Så ta chansen om du kan!
Mvh
Av Latifah
1 dec. 2013 20:06
Säger som de ovan, följ ditt hjärta.

Ta chansen, du har ett fast jobb, börja planera vart & när du vill flytta, sök jobb där eller gör det på plats och jobba hårt nu och spara. Sedan ändrar du miljö och får träffa nya människor, se ett nytt land, deras kultur, samhälle m.m samtidigt om du hittar jobb, tjänar du pengar.

Det blir lätt att man fastnar i sina rutiner, men man mår mycket bättre av att ändra miljö. Sedan har du även Sverige som du kan återvända till om något skulle gå snett(vilket jag inte tror).

Så gör det! Det är verkligen värt och dessutom extra livserfarenheter för dig. :)
Lycka till!