Roadtrip Italien - Öst eller västkust?

12 maj 2019 15:17
Visningar: 2100
Hej!

Förra sommaren bilade vi med vår 1-åring till norra Italien där trippen såg ut som följande:

Gardasjön - Verona - Monterosso al Mare i La Spezia - Pisa - Volterra - Florens - Bologna - Venedig - Lido di Jesolo

Som så många andra så förälskade vi oss i Italien och planerar nu att göra en längre rundresa där i sommar. Det som är bestämt är att vi vill se Rom samt åka genom Sicilien och Sardinien, men vi kan inte bestämma oss för om vi ska välja öst- eller västkusten när vi åker längs Italiens fastland.

Jag har googlat runt en hel del och knappt hittat någonting om östkusten. Allt fokus verkar ligga på västkusten. Beror det på att den östra sidan inte har något att erbjuda jämförelsevis med den västra?

Anledningen till att jag är lite ifrågasättande beror på att det enda som vi var besvikna på under vår Italien-tripp förra året var den delen av västkusten som vi då besökte (en bit av italienska rivieran).
När vi läste om den innan vi åkte så beskrevs den som en sträcka med fantastiska badorter. När vi kom fram, taggade till tänderna över att få njuta av strandliv, så visade det sig att det bara fanns en PYTTELITEN överbefolkad strandremsa för allmänheten. Resten av den långa stranden bestod av privatägda strandklubbar där italienarna själva betalade en viss summa per säsong och då fick tillgång till klubbens pool, strand och egna solstolar m.m. Priserna på restauranger och caféer var skyhöga och bemötandet från personal på både hotell och många restauranger var inte alls trevlig. Hela området kändes bara supersnobbigt.

Men stranden i Lido di Jesolo på östkusten var däremot precis vad alla hade beskrivit det som. En fantastisk badort för barnfamiljer med fina långgrunda stränder, rimliga priser på allt, massvis med restauranger och trevliga barnkära italienare. Det stället gillade vi så mycket att vi funderar på att stanna till där igen på vägen hem eller i början på vår resa runt Italien nu i sommar.

Men som sagt.. väst eller östkust är den stora frågan? samt är det värt att runda "klacken" längst ned i söder? I år är vår dotter 2 år och fokus för vår semester är det som vi älskade med italien förra året. Vackra stränder (gärna med turkosblått hav), pittoreska små byar, vingårdar, god mat och fantastiska landskap.

Storstäder är vi inte särskilt förtjusta i men Rom vill vi se. Jag är även väldigt förtjust i historia men med en liten 2-åring med mycket spring i benen är museum inget alternativ. Däremot om ni har tips på riktigt gamla små städer, ungefär som Volterra som jag vart väldigt förtjust i, eller andra sevärdheter utomhus dit det går att ta sig med barnvagn, då vill jag jättegärna ha tips på dessa!

Hoppas på många svar!

Hälsningar
Fru Appellund
Av Fylke74
12 maj 2019 19:30
Har dessvärre bara hållit till på den västra sidan men kan tipsa om byn San Gimignano (Toscana) samt Comosjön i de nordliga delarna.