Riktigt missnöjd med Ticket resebyrå och SAS

26 mars 2013 11:51
Visningar: 7037
Jag och 4 vänner åkte till Miami i November 2012.

Vi köpte flygbiljetterna av Ticket. Under semestern så ringde Ticket till oss och meddelatde att vår connection flight l London skulle bli framflyttad med 8 h. Pga Virgin airlines ändrad sin avgångstid flygtid med 15 minuter.

Det är riktigt dåligt att kontakta och störa oss under semestern. Vi har semester och är 4 utarbetade killar.

En av oss hade möte i Sthlm samma dag som vår hemkomst så han var tvungen köpa ett nytt flyg så han skulle komma itid ett utlägg på 12000 kr.

Väl i London så vägrade killen i Sas disken sätta oss på ett tidigare plan, vi gick till Virgin och frågade hur detta kunde ske, enligt Virgin så borde Ticket kontaktat oss 3 oktober då infon släpptes och då kunnat slippa störa oss under semestern och besparat oss tid och pengar,

Tillslut följde Virgins representant med oss till Sas disken och då gick det helt plötsligt jättelätt att byta till nästa plan.

Summan av det hela:

Ticket
Vad är köpa biljett med flyga igenom Ticket när det inte gör ett skit för sina kunder.

Sas
Deras disk i London pinsamt dålig, Man läser om att det är så synd om SAS i tidningen men de är ett ganska dåligt bolag, alltid dyra, gamla plan snorkiga flygvärdinnor och dålig markservice

Virgin Airlines
Grym service, de gav oss t o m matvoucher och hjälpte oss tillrätta.
26 mars 2013 13:41
Jag tycker nog att det är rätt bra att de överhuvud taget ringde och "störde" er under er semester för att meddela denna försening. Är de egentligen inte kundens ansvar att kolla upp ev. förseningar? Eller har jag helt fel? :o

Men å andra sidan om nu Ticket visste om detta INNAN ni ens åkte så tycker jag nog Ticket borde ta sitt ansvar och betala det utlägget ni hade för flyget eftersom de inte informerat er trots att de visste detta INNAN. Det borde ju vara en självklarhet men de kanske står någonstans med pyttesmå bokstäver i någon regel att de inte behöver återbetala för detta trots att de inte informerat, vem vet?

Surt värre men fick ni verkligen inget tillbaka från Ticket och vad sa de om detta?

Mvh Eva
26 mars 2013 14:09
Det är säkert så att man som resenär har skyldighet att själv kontrollera sina flygtider, dock är det nog ganska få som gör det skulle jag tro.

Ticket bokade om vår hemresa utan någon förvarning och bokade om till de billigaste biljetterna med sömsta flygtiden, de visste om problemet långt innan, det oroniska var åxå att det var mer än en timme kvar tills vårt connection flight gick när vi landade hem så vi hade hunnit med det.

Ticket beklagade ärendet, men inget mer än så.

/P
26 mars 2013 15:45
Patrik, skön snubbe som väljer att flyga hem från Miami och landa samma dag man har ett möte..

Det var nog det mest korkaste jag hört :) haha

Men bra att det löste sig (y) ingen jetlag här inte.. :))
26 mars 2013 15:56
Jag köper ganska många flygbiljetter på nätet, även från Ticket, och vet att det är mitt ansvar som resenär att kolla upp tidtabellsändringar, såvida man inte köpt till en extra service.

Med varje e-ticket finns en länk till checkmytrip eller annan sida där man har sina flyguppgifter. Det är viktigt att gå in på dessa sidor regelbundet för att kolla statusen på sina bokade flygningar så slipper man drabbas av "överraskningar".

Självklart sjunker servicenivån hos resebyråerna när man köper billiga flygbiljetter på nätet.

Man får välja mellan ett lägre biljettpris vid köp på nätet med sämre service

eller

högre biljettpris om man köper biljetten över disk.

Som resenär får man nog vara lite tålig... :)

www.stalvik.se
26 mars 2013 16:56
Erdna
har man ett bra jobb finns inte jetlag det är bara att köra.:)

Trekker
jag köper allt på nätet jag med, kollar alltid check my trip innan jag åker, men dålig kolla på den under semestern.
Ticket förstörde väldigt mycket för oss, de ändrade i onödan och om de ändå ska ha nån form av kundservice så är det bättre göra det rätt eller strunta helt i servicen. Ticket är en resebyrå och inte en förmedlingstjänst.
Virgin ställde sig mycket frågande till både SAS och vår resebyrå.
Men som du skriver det råder ganska mkt förvirring kring dagens köp av resor med dagens prispress.
Medlemmen har tagit bort svaret
26 mars 2013 19:17
kul att jag kunde förgylla din dag Antee.
Av Annl
26 mars 2013 20:34
Håller med dig Patrikd - jag har gått direkt till jobbet efter en 13 timmar lång nattflygning från Afrika med bara en omväg via duschen hemma. Funkade fint!
Citerat från patrikda:
Erdna
har man ett bra jobb finns inte jetlag det är bara att köra.:)

Trekker
jag köper allt på nätet jag med, kollar alltid check my trip innan jag åker, men dålig kolla på den under semestern.
Ticket förstörde väldigt mycket för oss, de ändrade i onödan och om de ändå ska ha nån form av kundservice så är det bättre göra det rätt eller strunta helt i servicen. Ticket är en resebyrå och inte en förmedlingstjänst.
Virgin ställde sig mycket frågande till både SAS och vår resebyrå.
Men som du skriver det råder ganska mkt förvirring kring dagens köp av resor med dagens prispress.
26 mars 2013 21:08
Att gå till jobbet direkt efter en lång flygresa är inga större problem, om det förekommer vid enstaka tillfällen. Blir det regelbundet får man garanterat problem!
Av Annl
26 mars 2013 21:12
Tyvärr har jag inte möjlighet att resa så mycket att det blir ett problem - hade annars varit ett angenämgt problem om du frågat mig.... :)
Citerat från trekker44:
Att gå till jobbet direkt efter en lång flygresa är inga större problem, om det förekommer vid enstaka tillfällen. Blir det regelbundet får man garanterat problem!
27 mars 2013 13:05
Förstå mig rätt;

Det jag menade var att det inte låter särskilt smart att planera ett möte samma dag man landar från en långflygning med mellanlandning då allt kan hända..

Jag kan mycket väl arbeta, träna eller stå på händer efter en 24 timmars flygning om det är så..

Att välja att flyga och landa samma dag, är en risk trots allt.. punkt.
Av Moa_k40
27 mars 2013 15:11
När jag reste till USA var flyget från Paris till New York försenat. Eftersom jag inte hade köpt nästa förbindelse med det första bolaget så hade dem inga skyldigheter att hjälpa mig komma till min gate fortare. Dem kunde hjälpt mig slippa stå i kö i tullen men de vägrade. Det kan vara värt att tänka på nästa gång. Även om jag inte använde mig av en resebyrå så kan det vara värt att boka hela resan med ett flygbolag. Även om jag missade min förbindlese så blev min resa blev billgare eftersom jag valde ett lågpris flygbolag inom USA.
26 apr. 2013 12:55
Hej Patrik. Jag heter Stefan och jobbar på Ticket.

Det är tråkigt att du känner dig missnöjd med oss och sättet vi har hanterat din bokning på.

Jag återkommer gärna med ett mera utförligt svar om vad som har inträffat och vad det beror på om du vill delge mig ditt bokningsnummer. Sänd det till mig i det privata meddelandet jag sänt till dig.

Vänligen
Stefan, Ticket.se
Av Mdivall
26 apr. 2013 16:21
Ett litet tips är at trots att man köper resan på Ticket eller något annat ställe, så logga in med de uppgifter man får på flygbolagets hemsida och fyll i dina uppgifter, då får man också info direkt från flygbolaget.

Jag köper en hel del flygbiljetter online och senast jag var i Miami, så var det faktiskt Ticket jag använde, för de hade det bästa priset (efter de krav jag hade endast 1 mellanlandning och med British Airways).

Flyget från Miami blev försenat, men jag fick sms och mail från BA som informerade mig hela tiden om vad som hände, så jag kunde sitta kvar i mitt hus och ta det lugnt lite längre innan jag drog till flygplatsen, där kunde jag också gå in på nätet och läsa mer info. Och jag fick ett nytt connectionflyg från Heathrow, men allt detta ordnade British Airways, som är flygbolaget. Hem kom jag 3 timmar senare än planerat, men jag fick några extratimmar i Miami, så det kunde jag leva med. Extra timmar på en flygplats är ju mindre roliga.

Jag vet inte om du betalade extra för att ha en massa tjänster av Ticket som innebar att de skulle hjälpa dig med eventuella problem, tyckte också de var rätt schyssta som hörde av sig till Er, även om det var lite sent. Själv köper jag aldrig till extra tjänster, då man enkelt kan ordna allt själv, det man behöver är en dator och internet. Vilket också är ett krav för att kunna skriva i detta forumet, så det har man nog koll på... ;-)

Det var ett Virginflyg som hade ändrat sin avgångstid, och de tog sitt ansvar och hjälpte Er, trots att SAS var motsträviga från början. Dåligt av SAS att inte vilja hjälpa till från början, men hem kom ni till slut!

Hoppas att semestern i Miami var bra i alla fall så att Ni hade några bra minnen!

Slutligen kan jag säga att jag räknar med att det kommer bli något bekymmer med mina flyg. Fungerar allt klockrent så är jag glad (glatt överraskad), men det är många saker som kan bli fel, så det bästa är att ha ett öppet sinne och inte låta eventuella problem irritera en och förstöra ens dag eller i värsta fall ens semester.
26 apr. 2013 19:43
Hej Mdivall!

När man bokar sin resa på Ticket.se så lägger vi alltid in kundens mobilnummer och mailadress i bokningen så att flygbolagen har möjlighet att ta kontakt. Man behöver således inte gå in på flygbolagens hemsidor för att lägga in sina uppgifter.

Många resebyråer har så kallade servicepaket som man måste betalar extra för. Det kan handla om att få hjälp med så grundläggande saker såsom seating och vegetarisk mat. Det är inget som vi på Ticket tar betalt för utan det är bara att ringa oss eller gå in i närmaste butik så hjälper vi till med det. Dock kan flygbolaget ta ut en avgift i samband med detta i sällsynta fall.

Vad som har hänt i Patrikda´s fall är omöjligt för mig att yttra mig om utan att kolla närmare på hans bokning.

Trevlig helg
Stefan
Av Hkn
26 apr. 2013 21:41
Tre lustiga saker jag noterat bland kommentarerna:

Sak 1:
Att en resebyrås service kan anses störande! Hör de av sig under er semester, så får det räknas till kategorin 'god service', även om det besked de hade att komma med inte utlöste klang och jubel.

Men... om situationen uppstått på grund av att Ticket varit passiva och kunnat löst situationen den 3 oktober, så faller en tung skuldbörda på dem. Skälet att boka med en resebyrå är ju just att sådana här saker ska kunna lösas. "Oslagbar service" säger de på sin website. Det förpliktigar.
Det är dock lite svårt att säga från läktarplats om det är deras fel. Det beror t ex på a) när ni bokat resan och b) när det varit dags för biljettering (att boka en resa och att biljettera är INTE samma sak).

- - - - -

Sak 2:
Att någon som verkar sakna erfarenhet av att landa och sedan dra direkt till jobbet ändå kan ha en så tvärsäker synpunkt: ”Det var nog det mest korkaste jag hört :) haha”

Ett tips från coachen: Det går alldeles, alldeles utmärkt att åka till jobbet efter en flygresa. Sov på planet. Om hjulen sätts på landningsbanan tidigt på morgonen så är du i stan lagom till morgonmötena om du bor i någon av landets större städer. Har du ditt gym i närheten så duschar du där och kliver in på jobbet med rosor på kinden och solsken i blick.

- - - - -

Sak 3:
Denna ständiga bashing av resebyråer! De flesta som dissar resebyrån har antagligen inte haft med en affärsresebyrå eller en duktig privatresebyrå att göra. Kanske dags igen att påminna om att vi alla är olika.
En del vill kunna ringa ett samtal och få allt serverat istället för att lägga tid på att pussla ihop sina resor själva på nätet.
Hade situationen på något sätt varit löst om man bokat direkt med flygbolaget? Nej. Virgin och SAS har inga barn ihop. Och Ticket kan knappast lastas för att killen vid SAS-disken saknade servicekänsla och inte ens verkade vilja lösa situationen.

Att jag personligen bokar det mesta själv och tror att man har mycket att tjäna på cutting out the middleman, är en helt annan sak.

- - - - -

Sedan tycker jag, precis som Patrikda att Virgin Atlantic är galet bra.

End of rant,

:: hkn ::