Restips Florida

Av Edda
21 mars 2009 13:35
Visningar: 6194
Åker till Florida om ett par veckor i 20 dagar, har två barn i ålder 9 och 12 år. Behöver tips på vilka parker man ska besöka i Orlando, vi hade tänk vara 4-5 dagar där. Resterande tiden har vi inte planerat så behöver även där tips på platser att besöka, vi kommer att hyra bil.
Av Janb
22 mars 2009 01:50
Hej! Magik kingdom, animal kingdom, missa inte seeworld med späckhuggarna, vill ni bada är thyfoon lagoon kanonbra med vågmaskin mm.Mgm studio. Ha en trevlig resa
22 mars 2009 17:58
Åk ner till Miami och med hyrbil därifrån en dagsutflykt till Key West.

Sedan ska man definitivt åka till Cape Canaveral Space Center och titta på allt rymdrelaterat som NASA har att visa upp. NASA är ju inte så kommersiellt, så det hamnar lite i skymundan av annat.
Av Daytona
22 mars 2009 18:54
Daytona Beach för strandens skull, finns en waterpark där som är kul för barn.
Av Maddeck
22 mars 2009 19:19
Hej

Vad trevligt med en resa till Florida!!

Svårt att säga vilka parker man ska besöka, alla har nog sin egen favorit. Men så här tycker jag,
Magic Kingdom är mest för mindre barn, men är ju kanske den parken man mest förknippar med Disney world, så det är kul att ändå varit där. Det finns bergodalbanor och annat som är kul för lite större barn också.
Universal studios har sjyssta bergodalbanor, så gillar barnen det så är den parken att rekommendera! Sea World är en djurpark där dom har fantastiska uppvisningar.
Det finns olika biljetter att köpa, kolla upp det på disneys hemsida. Har man tänkt gå på flera parker kan det löna sig att köpa ett parkhopperpass, då kan man gå in o ut ur parkerna som man vill under dessa dagar. Då kan man ta en paus mitt på dagen när det är som varmast o komma tillbaka på kvällen.
Tänk på att det ofta är långa köer till attraktionerna, så man bör räkna med att man bara hinner ta en park per dag!
Shopping finns det mycket i orlando, 2 stora outlets, så passa på!!
Riktigt bra vattenland ska det finnas också, har inte varit på nåt själv dock.

Kennedy space center kan nog vara intressant för barn i den åldern, kolla om det är någon uppskjutning ni kan passa på att se!!
Det finns även en hel del turer ut i Everglades, spännande att spana efter alligatorer mm.

Annars väljer vi helst västkusten när det gäller sol och bad, jättefina stränder och inte så mycket vågor = barnvänligt.
Missa inte att äta på Taco Bell, vårt absoluta favvoställe!!! :) Mums , som Mc Donalds fast med tacos!! gott o billigt.

Key West är himla mysigt, väldigt lång resa ner dock..... men en övernattning räcker där tycker jag. Då hinner man med att se en del på dagen och även kolla in nattlivet!!

Mvh M
Av Susa60
23 mars 2009 13:13
Hej! Vi var i Orlando i höstas. Våra barn är 12 o 14. Vi besökte Univeral Studios, Seaworld och även Buschgarden som ligger i Tampa.
Vi ångrade att vi inte hade bokat biljetter på nätet då det är en egen kassa där man bara hämtar ut biljetterna, billigare och smidigare. Det finns olika kombinationsbiljetter som är bra beroende på vilka världar ni väljer. Ha en riktigt trevlig resa!

MVH Susa
60
24 mars 2009 08:15
Vi var dit för några månader sedan med barn på 6 och 9 år. Besökte Disney World (Magic Kingdom), Universal Studios och Kennedy Space Center. Ungarnas favorit var definitivt Universal Studios. Tvåa Kennedy Space Center och sist Disney World. Tyvärr känns det som ett måste att besöka Disney World om man är i Florida men om inte så satsa på andra parker. Ett bra tips är att vara på plats på morgonen när de öppnar. Första två timmarna var det inga köer alls men sen växte de snabbt. Kennedy Space Center rekommenderas om barnen har intresse av raketer. Förutom att titta på allting finns några åkattraktioner också. Åk tidigt för det tar garanterat hela dagen att se allt.
Av Familyb
25 mars 2009 09:42
Hej! Underbart med Florida! Senaste resan av fem gick nu i November... man återvänder lätt igen och igen =)

Först, hyr bilen hemifrån, du får då med de försäkringar du behöver och inte dom du inte behöver!! Ta till i storlek för bagaget eftersom ni tänkt resa runt och ha den under hela tiden från flygplats till flygplats så att säga. Bra med GPS!

I Orlando skulle jag nog misstänka att Universial Studios och grannparken Island of Adventures skulle vara mest uppskattat av tonåringar (finns rätt många bilder på min sida, titta gärna in) köp kombibiljett för dessa två på en gång, det tjänar ni på. Sea World är också mysigt och lite mindre som park. Vill ni ha lite Disneykänsla utan att behöva betala in er på nån park rekomenderar jag en eftermiddag till kväll på Downtown Disney, temarestauranger, affärer osv.
Bra matkedjor: Chilis, Applebees, Tacobell, Olivegarden.
Orlandos bästa shopping tycker jag Florida Mall och Premium Outlets har (ej att förväxlas med Prime Outlets).

Jag är också väldigt förtjust i västkusten på Florida, mysigt, lugnt, fantastiska stränder... för att inte tala om solnedgångarna!!! WOW!
Annars är aldrig ett besök i Key West fel, undvik helger då boendet blir extra dyrt. Stanna till i Key Largo på ex. Holiday Inn Sunspree på vägen... varför inte bada med delfiner? mmmmm Florida är härligt!!

Önskar er en trevlig resa! Hälsnignar familyb
Av Fdp
25 mars 2009 14:34
I likhet med Familylib en trogen Floridaresenär kan jag bara instämma i de flesta av hennes tips. Lite kompletteringar. Själv tycker jag att en GPS är relativt dyr att hyra. Det är faktiskt rätt lätt att hitta och köra bil i Florida. När ni hämtar ut bilen tacka nej till varje erbjudande om extra försäkring eller tjänst. Har ni bokat hemifrån, t.ex. via Holiday Autos, har ni allt ni behöver plus ett nödnummer till förmedlingsföretaget.

Jag förstår inte de som påstår att Magic Kingdom skulle vara mest för små barn. Framtidslandet (parken är indelad i olika "land") är rätt häftigt, t.ex. Space Mountain skall man nog inte ge sig på om man har det minsta anlag för åksjuka (en snabb berg-och-dalbana i mörker). Vill man ha fina bilder med sig hem är detta parken som bör ingå.

Universal Studios kommer lite i skuggan av Island of Adventures. Men köp kombinationsbiljett och börja med IoA så är ni säkra på att ha tillräckligt med tid för de bästa bitarna. På Universal Studios vill jag rekommendera "Terminator" en interaktiv föreställning av bästa märke.

Satsa sedan på en kombinationsbiljett Sea World och Aquatica. Den senare är en vattenpark alldeles intill Sea World. Jag lovar att det blir två kanondagar. Det finns andra, kanske våldsammare, vattenparker, men denna räcker mer än väl och har attraktioner anpassade för olika åldersgrupper.

Detta innebär fyra dagar och den femte kan ni då satsa på ett besök på Premium Outlets för att shoppa. Gå gärna in på deras hemsida och bli VIP-medlemmar (gratis) så får ni rabettkuponger som gör handlandet ännu billigare. Blir det tid över kan ni åka ner till Gamla stan och ströva runt där (kostar inget). Kostar gör det dock om man vill prova världens största skycoaster (det borde man ha betalt för!)

Tänk på att inträdet till alla parker är dyrt. En singelbiljett kostar 350-400 SEK, men attraktionerna i parken är gratis. 12-åringen räknas som vuxen på de flesta håll så 4-5 dagar i Orlando enligt ovanstående drar utan vidare iväg över 5000:- om man håller sig till singelbiljetter.

Simma med delfiner föreslog någon. I Orlando kan man göra detta på Dicovery Cove, men det är dyrt, även om man får fritt inträde till Sea World på köpet. Åk istället upp mot Palm Coast. Ett par mil norr om PC ligger Marineland. Där får barnen simma gratis med delfinerna. Sedan kan ni ta antingen huvudväg 95 eller A1A, som följer Atlantkusten, söderut via Daytona, Melbourne, Vero Beach och West Palm Beach fram till Fort Lauderdale. På vägen passerar ni JFK Space Center, som i alla fall jag inte skulle satsa någon tid på såvida inte någon i familjen är särskilt intresserad av rymdteknik.

Att åka ner till Key West för en dag tycker jag är bortkastat (även om jag ÄLSKAR den platsen och dess fantastiska solnedgångar). Det är långt, det är ganska dyrt där och inte speciellt roligt för barnen.

Åk istället tvärs över Florida till västkusten. Stanna till och besök Everglades på vägen. När ni nått ut till västkusten tar ni i norrut via Naples, Sarasota, St. Petersburg och fram till Tampa där ett besök på Busch Gardens (en kombinerad djur- och nöjespark med Afrikaprofil) borde bli en fin punkt för ert Floridaäventyr.

Jag har själv inte varit så mycket på västsidan, men om ni går in på Floridasidan.se hittar ni säkert tips om vad som kan vara sevärt utmed den vägen liksom förslag till övernattningar om ni inte föredrar att ordna det på plats.
Av Familyb
30 mars 2009 14:24
Fdp, kanontips! och ja Magic Kingdom är för alla! Det är ju liksom parkernas urmoder!
Av Miavby
3 apr. 2009 23:06
Hoppas ni får en härlig resa!
Florida är toppen! Jag trivs bäst på Östkusten i Melbourne och Vero Beach. Men Space Center är klart intressant, kolla på NASA's hemsida om ni har tur och det är någon uppskjutning eller landning medan ni är där. Det är en upplevelse. Även om man befinner sig i Melbourne (1tim söderut) så känner man vibrationerna i marken vid en uppskjutning och man ser jättebra från stranden där.
I Brevard County längs Interstate 95 i trakten runt Melbourne finns ett litet mysigt Zoo.
Och vill man bila söderut så är A1A roligast, då ser man mer av de mindre orterna och framförallt kusten. Och hittar massor med hotell på ön som går längs kusten. Strax söder om Vero Beach kommer Fort Pierce och Link Port, Jack Cousteau i Indian River, det är ett djuphavsexperiment. Och strax söder om Fort Pierce kommer Jensen Beach där finns havssköldpaddor i ett havsmuseum. Museet heter eller kallas House of Refuge, och nära det finns även Elliott's Museum, ett bilmuseum med gamla amerikanska bilar.
Om man istället beger sig norrut från Daytona Beach ungefär en timmes bilresa så hittar man St Augustine. Det är Amerikas första stad sägs det och mycket är bevarat från 1700-talet. Kanske inte så roligt för barnen om man inte är historie-intresserad.
Men i alla fall några tips till.

Hittar ni ett matställe som heter Arby's så är det ett måste!!! Ett slags 'hamburgerställe' fast köttfärsen är utbytt till rostbiff!!! Riktigt gott!

Go' tur och passa på och NJUT!!