Resrutt och tips
Hej!
Jag och en vän ska åka till Sri Lanka i 17 dagar nu i februari. Bokningen skedde lite spontant och vi har nu inte riktigt planerat vart vi faktiskt ska i Sri Lanka. Därför ber vi om tips och rekommendationer! Hur ska vi dela upp resan? Vad är måsten i Sri Lanka? Vi vill hinna med sol, bad och lite äventyr. Vi har funderat på att spendera första dagarna i Hikkaduwa men det är flexibelt.
Passar även på att fråga hur lång tid det tog för er med visum, och om ni beställde pengar här i Sverige?
Tack på förhand!
Jag och en vän ska åka till Sri Lanka i 17 dagar nu i februari. Bokningen skedde lite spontant och vi har nu inte riktigt planerat vart vi faktiskt ska i Sri Lanka. Därför ber vi om tips och rekommendationer! Hur ska vi dela upp resan? Vad är måsten i Sri Lanka? Vi vill hinna med sol, bad och lite äventyr. Vi har funderat på att spendera första dagarna i Hikkaduwa men det är flexibelt.
Passar även på att fråga hur lång tid det tog för er med visum, och om ni beställde pengar här i Sverige?
Tack på förhand!
Har för mig att det tog några timmar att få svar på visum o h vi tog ut pengar på plats, funkade finemang! :)
Om ni vill bo lite lyxigt så kan jag rekommendera Villa Tara i Hikkaduwa, fantastiskt litet ställe!
Om ni vill bo lite lyxigt så kan jag rekommendera Villa Tara i Hikkaduwa, fantastiskt litet ställe!
Stort tack! Läste precis att man inte får föra in så mycket lankesisk valuta, så vi tar också ut på plats.
Nu har vi gjort en ungefärlig resrutt:
Colombo -> Kandy med en natts övernattning. Här bokar vi hotellrum innan ankomst.
Kandy -> Nuwara Eliya. Här tänkte vi se World's end, kanske lite teplantager, tempel och så vidare. Vad vi känner för!
Nuwara Eliya -> Ella och bo en natt på Ella jungle resort.
Ella - Yala nationalpark och en dags safari.
Yala - Unawatuna eller Mirissa. Här blir det avkoppling, sol, bad, ev. valsafari.
Hur låter detta? Låter det rimligt för en resa på 15 dagar? Sedan undrar vi om det är lugnt att ha lite is i magen vad gäller boende i Nuwara Eliya ex. och boka på plats eller om vi ska boka innan vi reser? :)
Colombo -> Kandy med en natts övernattning. Här bokar vi hotellrum innan ankomst.
Kandy -> Nuwara Eliya. Här tänkte vi se World's end, kanske lite teplantager, tempel och så vidare. Vad vi känner för!
Yala - Unawatuna eller Mirissa. Här blir det avkoppling, sol, bad, ev. valsafari.
Hur låter detta? Låter det rimligt för en resa på 15 dagar? Sedan undrar vi om det är lugnt att ha lite is i magen vad gäller boende i Nuwara Eliya ex. och boka på plats eller om vi ska boka innan vi reser? :)
Citerat från Carolinen:
Stort tack! Läste precis att man inte får föra in så mycket lankesisk valuta, så vi tar också ut på plats.
Ser okay ut tycker jag., men du ska vara beredd på att safarin i Yala inte är vad det borde. Åkte den för två år sedan. Det var hundratals jeepar som åkte ut samtidigt , lite för mycket trafik i min smak, Jag blev besviken. Har varit på safari i Kenya, där fungerade det som det skulle. I Eliya tror jag det kan vara bra att boka i förväg. Mycket turister där uppe.
Håller med om Yala!
Här hittar du alla mina tips till Sri Lanka:
http://4000mil.se/index.php/category/asien/srilanka/
Här hittar du alla mina tips till Sri Lanka:
http://4000mil.se/index.php/category/asien/srilanka/
Det som är tragiskt med Yala är att det inte har begränsning på antal besökare per dag och inte värnar om naturen eller djuren. Fler djur har dött pga fortkörning i parken..
http://lyckligochlevande.nu/blog/restips-svar-p%C3%A5-fr%C3%A5gor-om-sri-lanka
http://lyckligochlevande.nu/blog/restips-svar-p%C3%A5-fr%C3%A5gor-om-sri-lanka