Resetips

27 apr. 2013 12:20
Visningar: 202
Vi planerar en resa till Thailand ev i kombination med Malaysia över kommande jul. Om man vill uppleva 2 mysiga öar med lagom turism och de där vita stränderna man bara drömmer om....vilka 2 öar ska vi satsa på? ALLA förslag mottages tacksamt, för just nu är vi villrådiga. Öar som lockar är Koh Tao, Koh Lipe, Koh Samet......men säkert finns det andra som är lika bra och fina att kombinera.Vi har inte bokat flyget än, men resan blir drygt 2 veckor med avresa någon gång runt 15 dec.
27 apr. 2013 21:27
Hej!

Varför inte ta er till Cenang Beach på Langkawi som ligger i Malaysia..stanna där några dagar sedan tar ni en speedboat 50 min till Koh Lipe i Thailand.
Runt Lipe finns det ett antal öar som man kan utforska på dagarna...Mitt tips på strand på Lipe är Sunrise Beach som är en av många underbara stränder runt denna lilla ö :-)

Mvh/Muangthai
28 apr. 2013 09:39
Tack för tipset! Vi är intresserade av Koh Lipe så den kombinationen kanske är bra. Vilken flygrutt rekommenderar du om vi t ex börjar på Koh Lipe och avslutar i Malaysia med någon natt i Kula Lumpur. Vilken flygplats är bäst att ta om man vill börja med Koh Lipe?
Av Sierra
28 apr. 2013 09:53
Det enklaste och billigaste är att flyga till Kuala Lumpur. Från KL har Malaysia Airlines och AirAsia många dagliga avgångar till Langkawi. Flighten till Langkawi tar 1 tim.

Från Telaga Harbour, 10 min med taxi från Langkawi Airport, är det två dagliga 50 min speedboat transfers till Lipe.

Vill ni börja på Lipe måste ni flyga till någon flygplats i södra Thailand, t ex Hat Yai eller Trang, och åka taxi 2 tim och speedboat 1,5 tim. AirAsia har en daglig flight till Hat Yai från KL. När ni lämnar Lipe blir det alltså speedboat till Langkawi och flyg till KL.
28 apr. 2013 10:00
Tack för snabbt svar! Jag har noterat din kunskap och erfarenhet av Thailand och Malaysia och då har du också säkert tips på andra öar att kombinera i Thailand....om vi inte skulle välja alt Koh Lipe-Langkawi. Vilka 2 öar "måste" man bara åka till för att få uppleva de vita stränderna och ett mysigt avslappnat kvällsliv med mysiga restauranger längs stränderna. Tacksam för svar!
Av Sierra
28 apr. 2013 10:29
Det skall kanske i så fall vara öarna söder om Lanta; Kradan, Mook och Ngai. På de flesta öar i Andaman Sea är det de olika resorterna som erbjuder restauranger. Kvällslivet tillbringar man alltså på resp resort.

Lipe är litet, endast 4 km², och på den lilla ön som blir populärare för varje år vilar ändå en laid back atmosfär. Trots sin litenhet har du det du söker: "ett mysigt avslappnat kvällsliv med mysiga restauranger längs stränderna".

En mysig ö 1 tim med speedboat norr om Lipe är Bulon. Där vilar dock det riktiga lugnet och tillgången på restauranger är begränsat.