Resemål med barn?
Hej kära resenärer! :)
Åker med min man och två döttrar 4 och 8 år
Vill ha bra stränder, mat, shopping och en del aktiviteter (snorkling, minigolf mm)! Landar i Phuket men vill helst vidare!
Har funderat på Koh Lanta alternativt Koh Lipe, tror ni det blir bra? Tar gärna emot alla förslag, gärna tips på hotell också budget 500-900kr per natt, bor tillsammans i 1 rum.
Blir det hattigt att göra vara på 2 ställen hälften av tiden? Hur hade ni lagt upp resan?
Åker mitten på januari, tar tacksamt emot alla tips och idéer!
Kram Elvina
Åker med min man och två döttrar 4 och 8 år
Vill ha bra stränder, mat, shopping och en del aktiviteter (snorkling, minigolf mm)! Landar i Phuket men vill helst vidare!
Har funderat på Koh Lanta alternativt Koh Lipe, tror ni det blir bra? Tar gärna emot alla förslag, gärna tips på hotell också budget 500-900kr per natt, bor tillsammans i 1 rum.
Blir det hattigt att göra vara på 2 ställen hälften av tiden? Hur hade ni lagt upp resan?
Åker mitten på januari, tar tacksamt emot alla tips och idéer!
Kram Elvina
Hej, ska försöka ge ngr råd. Är det eran 1a gång till Thailand? Och hur länge stannar ni? Första gången vi kom till Phuket (2005) var våra tjejer 8 o 10 år då kom vi till Karon Beach, ett bra ställe tyckte vi att börja med som nybörjare. Efter det har vi gjort sju resor till men alltid startat på samma ställe för att sedan åka runt bland öarna. Phuket är ju såklart inte som första gången men det finns ff många ställen att utforska. Koh Lipe är fantastiskt men det är en heldagsresa att ta sej dit o samma såklart tillbaks, men ni känner ju era barn bäst o vet va dom orkar med. Men om ni "bara" har två veckor skulle vårat råd vara att stanna på Karon/Kata, där finns allt som ni frågar efter o lite till, ta sen en liten tur till Phi Phi, som ligger nära, o stanna 2 nätter, typ. Söder om Kata finns en liten mysig beach, Yanui Beach, med bara några hotell. Där är så litet att där gäller bara bada sola äta. Hoppas att det var till lite hjälp. Angående hotelltips så finns det så fruktansvärt många o vi har bott på många men ett som vi gillar heter Karona Resort, där har vi bott alla fyra i ett bra rum, priset får ni kolla själva. Trevlig resa.
Hej Elvina! Koh lipe är en jättefin ö. Som ovan skriver är det en ganska lång resa dit. Speedboat är vanligast och de tar några timmar. Har varit där några ggr utan barn då, nu har vi barn och jag känner mig ganska osäker på om jag hade velat åka dit med honom. Finns inget sjukhus i närheten om det skulle hända något. Kanske lite dramatiskt att tänka så men förra året var vi tvungna att söka läkarvård för vår son, därav den tanken. Annars är det en ganska lugn ö och shopping finns nästan inte. Men mycket vackert!! Hur länge ska ni vara iväg? Jag tror absolut att de är två bra resemål att kombinera, det finns flera små öar innan man kommer till koh Lipe. Har ni tid kan ni ju dela upp resan lite och då blir det inte lika ”lång” väg dit.
En gång tog vi oss ner på fastlandet till Pak bara och sen tog vi en vanlig båt över till Lipe.
En gång tog vi oss ner på fastlandet till Pak bara och sen tog vi en vanlig båt över till Lipe.
Ja det kan vara värt att ha i åtanke! Koh Lanta känns inte lika nice / fint?
Phuket finns det någon vettig del kvar där? Kamala, bang Tao kanske någon har varit och kan ge färska tips?
Lipe ser magiskt ut med utflykter till Langkawi m.m. Sedan är väl resan från rasada pier på ca 5 timmar med tigerline?
Tar gärna emot alla tips , bra mat, lite shopping, lugnt och skönt :)
Phuket finns det någon vettig del kvar där? Kamala, bang Tao kanske någon har varit och kan ge färska tips?
Lipe ser magiskt ut med utflykter till Langkawi m.m. Sedan är väl resan från rasada pier på ca 5 timmar med tigerline?
Tar gärna emot alla tips , bra mat, lite shopping, lugnt och skönt :)
Har inte rest med barn, men varit på Lipe 3 ggr, älskade det verkligen de 2 första gångerna, 2010 & 2012. Nu är det helt förändrat. Känns som det blivit nya phi-phi.
Jag skulle inte lägga restiden på att ta mig dit & tillbaka om jag bara var borta 2v. Tyvärr har Lipe blivit väldigt turistigt. Var där senast -15 & det va sista gången tror jag. Det är stora resorter m pool längs hela stränderna, den tidigare mysiga gågatan tvärs över ön är inte mysig längre, den är full med turistaffärer med samma saker som säljs på alla ställen. Tidigare så fanns det en massa små restauranger på stränderna men nu när det är resorter överallt så har de småställena fått flytta på sig. Ja stränderna är fina med otroligt mjuk sand & väldigt klart vatten men det är massor av båtar så man badar mellan dem. Det är fullt av dagsturister i speedboats. Det har även blivit dyrt att bo.
Ta någon av öarna ovanför ist, mook, ngai el kradan. Där är det fina lugna stränder, klart vatten, inga dagsturister eller iaf färre, inga jättekomplex, utan mindre & färre ställen.
Jag skulle inte lägga restiden på att ta mig dit & tillbaka om jag bara var borta 2v. Tyvärr har Lipe blivit väldigt turistigt. Var där senast -15 & det va sista gången tror jag. Det är stora resorter m pool längs hela stränderna, den tidigare mysiga gågatan tvärs över ön är inte mysig längre, den är full med turistaffärer med samma saker som säljs på alla ställen. Tidigare så fanns det en massa små restauranger på stränderna men nu när det är resorter överallt så har de småställena fått flytta på sig. Ja stränderna är fina med otroligt mjuk sand & väldigt klart vatten men det är massor av båtar så man badar mellan dem. Det är fullt av dagsturister i speedboats. Det har även blivit dyrt att bo.
Ta någon av öarna ovanför ist, mook, ngai el kradan. Där är det fina lugna stränder, klart vatten, inga dagsturister eller iaf färre, inga jättekomplex, utan mindre & färre ställen.