Reseförsäkring ( mrsa )

Av Birk
21 feb. 2013 14:52
Visningar: 1242
Reste i Thailand i 2 månader, hade oturen att smittas med mrsa bakterien. Någon som vet om reseförsäkringen (har hemförsäkringen med reseförsäkringen i Folksam) kompenserar på nåt sätt.
Tacksam för svar. Försäkringsbolaget är mindre intresserade och hjälpa.
Av Hille2
21 feb. 2013 15:05
Man brukar kunna gå in på Folksams hemsida och läsa villkoren för deras reseförsäkring. Ersättningen skulle väl i så fall vara för sjukvård i landet ifråga, mediciner och förlorad semester (vad det gäller det sista så måste man ha köpt tilläggsförsäkringen också). Kanske även för skada som man lider av att vara smittad med en resistent bakterie. Eller pröva att ringa igen och fråga vad som gäller, jag tycker att Folksam brukar vara bra att ha att göra med och risken är ju inte så stor att det är samma person som svarar.
Av Annl
21 feb. 2013 17:06
vad är det närmare bestämt som du vill ha kompensation för? Och besökte du läkare på plats i Thailand? Eller uppkom detta först när ni kom hem?
Av Birk
22 feb. 2013 08:33
Citerat från annl:
vad är det närmare bestämt som du vill ha kompensation för? Och besökte du läkare på plats i Thailand? Eller uppkom detta först när ni kom hem?
Hej annl!
Jag gick till läkaren direkt efter ankomsten till Sverige. Jag tänkte om reseförsäkringen kompenserar för skadan (mrsa). Det är ju en slags invaliditet som jag får leva med, och som jag fick under resan. Tänkte om det är någon som har råkat ut för likadant. Ha mer kött på benet innan man går vidare.
Av Annl
22 feb. 2013 08:48
Stackare!

Om Folksam trilskas är mitt förslag att du beställer ut eller tankar ned från nätet de kompletta villkoren för försäkringen och kollar där.
Citerat från birk:
Citerat från annl:
Hej annl!
Jag gick till läkaren direkt efter ankomsten till Sverige. Jag tänkte om reseförsäkringen kompenserar för skadan (mrsa). Det är ju en slags invaliditet som jag får leva med, och som jag fick under resan. Tänkte om det är någon som har råkat ut för likadant. Ha mer kött på benet innan man går vidare.
22 feb. 2013 09:04
Citerat från birk:
Citerat från annl:
Hej annl!
Som sagts läs försäkringsvillkoren.

Det verkar vara "medicinsk invaliditet" Du vill ha ersättning för, om jag tolkar dig rätt, så leta efter det i villkoren. Om det ingår ska man förmodligen få denna bedömd av läkare som fastställer graden, sen är det bara att göra en skadeanmälan och se vad de säger.

Berätta gärna exakt vad försäkringen/försäkringarna som Du har heter eller länka till villkoren så finns här säkert någon som lägger lite tid på att titta på dem :-)
Tänk på att om Du betalat resan med kort eller internetbank kan Du ha försäkring där också.
Av Annl
22 feb. 2013 09:06
Vad närmare bestämt är mrsa och vilken invaliditet har du råkat ut för?
Citerat från birk:
Citerat från annl:
Hej annl!
Av Hille2
22 feb. 2013 09:23
Det stora problemet tror jag blir att lyckas bevisa att man fick bakterien i Thailand och inte redan hade den då den ju är vanligt förekommande i Sverige också.
Anni, det är en multiresistent bakterie som gör att man bla inte får arbeta i vissa yrken där man kan riskera att smitta andra, tex på restauranger, i storkök, inom förskola mm. Man bär på den, trots att man själv är frisk.
Förut vet jag att man ansåg att man inte kunde bli av med en multiresistent bakterie då den ju är resistent mot "allt". Men jag har faktiskt sett en studie som visar att många yngre människor kan bli av med den efter 5-6 år. Hoppas att det blir så får TS att du slipper den i framtiden!
Av Birk
22 feb. 2013 10:17
Var i kontakt med konsumentombudsmannen som tyckte att man ska absolut anmäla det till försäkringsbolag.
Vad jag vill med inlägget är att om någon råkat ut för samma sak, så är det oerhört viktigt att veta hur man ska gå till väga, och hur man formulerar anmälan.Ska gå igenom villkoren noga.
Det är ju trots allt fler och fler som reser, och kommer förmodligen också drabbas av mrsa
Det är som Hille2 säger, man får inte arbeta i vissa yrken, då är nog "medicinsk invaliditet" det rätta ordet.
Av Hille2
22 feb. 2013 11:38
Citerat från birk:
Var i kontakt med konsumentombudsmannen som tyckte att man ska absolut anmäla det till försäkringsbolag.
Vad jag vill med inlägget är att om någon råkat ut för samma sak, så är det oerhört viktigt att veta hur man ska gå till väga, och hur man formulerar anmälan.Ska gå igenom villkoren noga.
Det är ju trots allt fler och fler som reser, och kommer förmodligen också drabbas av mrsa
Det är som Hille2 säger, man får inte arbeta i vissa yrken, då är nog "medicinsk invaliditet" det rätta ordet.
Det är ungefär lika många som smittas i Sverige som smittas utomlands. I Sverige sprids den i de flesta fall genom sjukvården. Så förmodligen påverkar nog inte resandet i någon större grad, sämre hygien inom sjukvården, framförallt på sjukhusen, har nog större betydelse. Samt att man tänker på att onödigt användande av antibiotika är den största risken totalt sett.

Men som sagt, kolla upp på nätet vad försäkringen omfattar.
22 feb. 2013 11:46
Citerat från birk:
Har Du en olycksfallsförsäkring så titta på den, där brukar nog medicinsk invaliditet ingå.
Det kan ju mycket väl bli problem med reseförsäkringen om Du inte besökte läkare för åkomman under resan.
Folksam har jag för övrigt enbart dåliga erfarenheter av.
Av Annl
23 feb. 2013 08:54
Håller helt med om att Folksam inte är något att ha och jag har läst om ett antal personer som blivit illa bemötta och inte fått hjälp.

Strular de oc krånglar nu så kanske det är läge att fundera över att byta försäkringsbolag.
Citerat från floridasidan:
Citerat från birk:
Har Du en olycksfallsförsäkring så titta på den, där brukar nog medicinsk invaliditet ingå.
Det kan ju mycket väl bli problem med reseförsäkringen om Du inte besökte läkare för åkomman under resan.
Folksam har jag för övrigt enbart dåliga erfarenheter av.
Av Annl
23 feb. 2013 08:59
Tack Hille för förklaringen.

Så är det garanterat att om nämnda bakterie även finns i Sverige så kommer det att bli tufft för dig att bevisa att du smittats av den i Thailand.

Beroende på hur bakterien överförs (om det bara är i sjukvården) och beroende på vad du arbetar med så får du försöka argumentera i sådana banor att det på grund av ditt arbete m.m. inte har varit utsatt för sådana rsker att du rimligen kunnat smittas i Sverige.

Ditt case hade blivit starkare om du hade haft något slags "bevis" för att du uppsökt läkare på plats i Thailand.

Dum fråga; är det från bl.a. smittade kycklingar som människor får sådana här bakterier? Man har ju läst mycket om att de asiatiska kycklingarna bär runt på en massa smitta och att man som turist ska tänka sig för om man ska äta kött.
Citerat från hille2:
Det stora problemet tror jag blir att lyckas bevisa att man fick bakterien i Thailand och inte redan hade den då den ju är vanligt förekommande i Sverige också.
Anni, det är en multiresistent bakterie som gör att man bla inte får arbeta i vissa yrken där man kan riskera att smitta andra, tex på restauranger, i storkök, inom förskola mm. Man bär på den, trots att man själv är frisk.
Förut vet jag att man ansåg att man inte kunde bli av med en multiresistent bakterie då den ju är resistent mot "allt". Men jag har faktiskt sett en studie som visar att många yngre människor kan bli av med den efter 5-6 år. Hoppas att det blir så får TS att du slipper den i framtiden!
Av Hille2
23 feb. 2013 10:22
Gula streptokocker är en av de vanligaste bakterier som finns i vår närmaste omgivning, tex på vår hud, i näsa och svalg. Det är ganska vanligt att barn bär på dem periodvis. MRSA är gula streptokockstammar som blivit multiresistenta mot antibiotika.

Smitta från kycklingar som man varnar för brukar oftast vara campylobakter, vilket kan ge svår magsjuka. Även vilda fåglar kan sprida campylobakter (det är tex inte lämpligt att torka av trädgårdsmöbeln med en disktrasa som man tänker använda till annat. Gäller även i Sverige). Campylobakter dör vid tillagning så därför är det inte farligt att äta genomstekt kött.
Av Annl
23 feb. 2013 10:52
Tack för info.

Då måste jag dessvärre vidhålla att jag tror att det är ett tungt case att bevisa att smittan uppkommit utomlands.
Citerat från hille2:
Gula streptokocker är en av de vanligaste bakterier som finns i vår närmaste omgivning, tex på vår hud, i näsa och svalg. Det är ganska vanligt att barn bär på dem periodvis. MRSA är gula streptokockstammar som blivit multiresistenta mot antibiotika.

Smitta från kycklingar som man varnar för brukar oftast vara campylobakter, vilket kan ge svår magsjuka. Även vilda fåglar kan sprida campylobakter (det är tex inte lämpligt att torka av trädgårdsmöbeln med en disktrasa som man tänker använda till annat. Gäller även i Sverige). Campylobakter dör vid tillagning så därför är det inte farligt att äta genomstekt kött.