Reseförsäkring?

18 aug. 2008 22:23
Visningar: 15945
Vi åker till Florida i Mars 2009. Vi är i slutskedet av vår bokning av resa.
Hur ska vi göra med reseförsäkring? Behövs det? Räcker det med försäkringen man får om man betalar resan via VISA?
Hur bra är försäkringen man kan skaffa sig via sin hemförsäkring, hos tex Folksam?
Vad ska vi välja, vilket försäkringsbolat har bästa försäkringen?
Vi åker två vuxna och två barn, och kommer att bo dels i Orlando och dels i Fort Lauderdale och vi förflyttar oss med hyrbil.

Tack för era svar!
Av Joje_66
18 aug. 2008 22:59
Citerat från electra73:
Vi åker till Florida i Mars 2009. Vi är i slutskedet av vår bokning av resa.
Hur ska vi göra med reseförsäkring? Behövs det? Räcker det med försäkringen man får om man betalar resan via VISA?
Hur bra är försäkringen man kan skaffa sig via sin hemförsäkring, hos tex Folksam?
Vad ska vi välja, vilket försäkringsbolat har bästa försäkringen?
Vi åker två vuxna och två barn, och kommer att bo dels i Orlando och dels i Fort Lauderdale och vi förflyttar oss med hyrbil.

Tack för era svar!
Försäkringen via VISA är inte riktigt heltäckande, läs vilkoren för just din bank, det kan skilja en del. En tilläggsförsäkring till hemförsäkringen brukar vara prisvärt, har dock inga bra erfarenheter av "Folks(k)am" som tyvärr också hanterar många av kreditkortsförsäkringarna. Hyr Ni bilen genom en agent som t.ex MrJet ingår försäkringar vad som behövs för den.

Jämförde olika försäkringar för något år sedan och ska ha ett papper någonstans, återkommer om jag hittar det :-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
Av Lucas2-
18 aug. 2008 23:56
Huruvida reseförsäkring behövs är det bara ni själva som kan svara på, dvs vad och hur mycket vill ni vara garderade. Börja med att kontrollera om det finns någon form av reseskydd i hemförsäkringen. Jag har i min hemförsäkring ett skydd som jag som gammal jurist upplever som tillräckligt för mina resor. Tala med ert försäkringsbolag och ställ konkreta frågor i de delar ni vill vara försäkrade. Reseförsäkringen som ligger på t.ex. VISA-kortet täcker bara avbeställning och vissa förseningar samt olycksfall (dock inte vård), så den försäkringen är egentligen bara intressant när det gäller avbeställningsskyddet (sådant behövs alltså inte).

Det som kan vara särskilt intressant att kolla är hur det ligger till med hyrbilens försäkring - olycksfall för egen del inkl passagerare samt eftervård.

Men som sagt det är bara ni själva som vet vilket skydd ni vill ha. En tumregel kan väl vara att se till att man har samma skydd på resan som man har hemma. Detta är inget bra forum att diskutera försäkringsfrågor eftersom man bör se vad ni har för att kunna ge korrekta svar. Det är det man har sitt försäkringsbolag till.
19 aug. 2008 01:13
Jag har ICA-Master med reseförsäkring (om du betalar med kortet). Där ingår reseförsäkring
Sedan har jag Folksam som jag tycker har riktigt bra reseförsäkring.
När vi åkte till Thailand förra året bokade jag dessutom en avbeställningsförsäkring (eftersom vi bokade ca 7 månader innan avresan).
Fördelen med den försäkringen är att du kan intill dagen innan avresa avboka utan några sjukdomsskäl eller liknande.
Det var hos Ticket vi bokade den.
Enligt de flesta undersökningar DN, Expressen och Aftonbladet är det bara en part som tjänar på extra reseförsäkring- Resebyrån!!
3vlig resa.
Ingemar
Av Charina
19 aug. 2008 08:17
Jag snackade med en tjej på Folksam om just detta. Ska till Thailand i februari (2v). Hon sa att jag inte behöver nåt annat än reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen eftersom att jag inte ska göra en massa riskabla grejjer. Dessutom så har jag betalt resan med ICA mastercard å där finns både försäkring o avbest.skydd.

Hon reste själv på detta viset.
Av Jesperw
19 aug. 2008 10:06
Ett hett tips är att kolla om ditt försäkringsbolag hjälper dig finansiellt på plats.

Om du hamnar på sjukhus kan räkningen bli stor och en del försäkringsbolag kräver att man lägger ut pengarna för att sedan få tillbaka dem när man skickar in skadeanmälan, efter hemkomst. Jag skulle inte klara att lägga 300K på en blindtarm t ex, även om jag får tillbaks dem senare.

Vet att Europeiska ger hjälp på platsen.
Av Klara2
19 aug. 2008 13:07
Vi har reseskydd i Folksams hemförsäkring. Normalt brukar vi nöja oss med den, när vi åker. I år har min make varit lite krasslig. Då tyckte jag, att det kunde vara bra med en reseförsäkring, som kompletterar hemförsäkringen. Det innebär då, att du föräkrar bort självrisken, som jag tror ligger på 1500 kronor. Dessutom får du betalt på plats för dina utgifter, om olyckan skulle vara framme. Det kan röra sig om ganska mycket pengar, attt ligga ute med och det är inte så kul, att behöva ta till resekassan, som man har sparat och gnetat till under en längre tid.
21 aug. 2008 09:24
Jag tycker att man alltid ska ha en hemförsäkring med reseskydd och se kortens försäkringar som ett kompliment. Då dessa sällan innehåller allt . Har själv Salus Ansvar stora reseförsäkring som gäller i 90 dagar och innehåller det mesta. Säkert dyrare än de vanliga, men jag har alltid fått hjälp och ersättning utan problem.
Av Marilcj
21 aug. 2008 09:39
Kul att se så olika åsikter!

Inför vår första Asienresa kontaktade vi våran personliga rådgivare på Folksam och blev då rekomenderade att ta deras tilläggsförsäkring till reseförsäkringen, den kostar strax över 300 kr, gäller för samtliga i hushållet och i ett år. (de e ju inga pengar att prata om)
Eftersom ni ska köra själva oxå kan det va all idé.
När vi nu var på väg över till dottern i USA frågade vi igen om de va okej med de försäkringar vi har och ja tack vare den tilläggsförsäkringen.

Det bästa du kan göra är nog att prata med ditt försäkringsbolag för du ser ju själv vilka olika svar du får!

Ha så trevligt

ps tänk på att internationellt körkort gäller inte i alla stater i USA, dottern fick besked här hemma att det räkte med internationellt men när hon kom dit så fick hon snällt ta amerikanskt körkort eller låta bli att köra. ds
Av Micke75
21 aug. 2008 19:21
När vi var i Thailand i vintras så vart våran dotter jättesjuk, hon hade dubbelsidig lunginflammation, det värsta fall av bihåleinflammation man kan tänka sig OCH den hemska influensan som härjade här hemma.
Vi ilade till sjukhuset när hennes feber steg till 41,5 grader och tänkte inte alls på försäkringar vid tillfället.
När vi kom fram så vart hon inlagd direkt och vi fick ett ungefärligt pris hur mycket det skulle kosta, jaja det är väl bara att betala tänkte jag, men så jag ringde folksam och kollade om vi hade någon försäkring som täckte, och hemförsäkringen var det jag fick till svar. Jag fick ett försäkringsnummer och gav det till en handläggare och allt löste sig direkt. Vi blev kontaktade av SOS international flera ggr under sjukhusvistelsen så att allt stod rätt till, 2 st läkare därifrån övervakade alla journaler, dom planerade även ett besök till oss på sjukhuset också om vi hade stannat 2 dagar till.
I slutändan så behövde vi inte lägga ut en krona på varken sjukhusbesöket samt återbesök och mediciner.
Allt fungerade klockrent med den vanliga hemförsäkringen, så jag kommer aldrig att teckna någon extraförs.
Vi fick även pengar TILLBAKA för förlorade semesterdagar också 10000kr!!!!

Micke
Av Samoht
21 aug. 2008 23:09
Jag tror att ni kan hitta en bra försäkring hos IHI http://www.ihi.com/
Kolla innehåll och priser på den danska hemsidan.
Tror att dom har en familjevariant som kanske passar, vet att dom har bra rättshjälpsskydd, kan ju vara bra i USA.
Har själv haft försäkring hos dom vid ett par tillfällen, tack och lov har jag dock aldrig behövt kontakta dom för hjälp.
/Thomas
21 aug. 2008 23:30
Citerat från charina:
Jag snackade med en tjej på Folksam om just detta. Ska till Thailand i februari (2v). Hon sa att jag inte behöver nåt annat än reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen eftersom att jag inte ska göra en massa riskabla grejjer. Dessutom så har jag betalt resan med ICA mastercard å där finns både försäkring o avbest.skydd.

Exakt så här är det.
Min erfarenhet efter rätt många resor.
En av resebyråernas stora inkomstkällor är att resenärerna betalar för något de redan har i sina olika försäkringar.
Ska du ut på mer äventyrliga resor, ja, då hamnar du i ett annat läge. Här kanske du ska undersöka med ditt försäkringsbolag.
Ingemar
Av Charina
22 aug. 2008 10:37
Citerat från ingemar_e:
Citerat från charina:

Exakt så här är det.
Min erfarenhet efter rätt många resor.
En av resebyråernas stora inkomstkällor är att resenärerna betalar för något de redan har i sina olika försäkringar.
Ska du ut på mer äventyrliga resor, ja, då hamnar du i ett annat läge. Här kanske du ska undersöka med ditt försäkringsbolag.
Ingemar
Det är ju det jag har gjort!!!!!!!