Resa tillbaka till USA en vecka efter hemkomst

Av Flizzen
21 okt. 2010 06:39
Visningar: 1241
Hej. Kom hem från USA och Florida för en vecka sedan och skulle nu behöva åka tillbaka på stört. Hälsade då på min syster som stannat över tre månader på sitt turistvisum och således inte längre uppehåller sig där lagligt.

Nu har det pga personliga skäl blivit så att hon vill åka hem igen, och det på en gång. Saken är den att hon inte gärna gör resan själv varför jag som lillebror kan tänka mig att åka tillbaka och "hämta" min syster.

Hur tror ni att det här funkar med alla kontroller och sådant? Tänker på både inresa för mig så snart igen och det faktum att jag inte stannar längre än bara några dagar, och hur det går för min syster att ta sig ut efter att ha stannat så pass länge?

Tacksam för svar
21 okt. 2010 08:16
Ibland misstar man det som heter "Visa expiration date" för hur länge man har rätt att stanna i landet. Visa expiration date anger ju endast hur länge man har rätt att ansöka om att få komma in i landet, dvs det man gör när man står framför en immigration officer på flygplatsen.

Be din syster kontrollera datum på den lilla lapp man får häftad till passet vid inresan (I-94W). Det är alltså detta datum "authorized lenght of stay" hon ska titta på.

"Expiration Date for the visa should not be confused with the authorized length of your stay in the U.S., given to you by the U.S. immigration inspector at port-of-entry, on the Arrival-Departure Record, Form I-94, or I-94W for the Visa Waiver Program."

Men det låter ju inte så bra. Din syster borde ha tagit reda på detta i förväg. När hon reser ut kan hon förvänta sig att få svara på ett antal frågor. Regeln lyder att om man lämnar landet med ogiltigt visa har man förverkat sin rätt att återvända på mellan 3-10 år. Om hon vill kan hon kontakta en US immigration attorney för se hur hon kan minimera skadorna, men det kostar ju en del pengar...det kanske inte är värt det? Det finns ju fler länder i världen man kan åka till ...

Lycka till
Av Sture
21 okt. 2010 12:05
Jag tror inte att någon av er kommer att få några problem med att resa in till USA eller att lämna landet igen efter bara några dagar eller efter för lång tid. Jag har i alla fall rest ut från USA 50-60 gånger och aldrig varit utsatt för någon kontroll på vägen. Också tog man bort den gröna I-94W talongen från 01JUN09 så det är ingen koll alls längre vid utresan. Att komma tillbaka igen efter bara någon vecka har jag också varit med om utan att någon någonsin höjt på ögonbrynen. Ligg lågt med att själv tala om för myndigheterna att något gått fel är mitt råd.

//Sture
21 okt. 2010 18:56
Hej igen

Sture har rätt - jag hade gamla uppgifter! Sedan i juni i år får man inte den lilla lappen i passet. Däremot står expiration date direkt i passet - 90 dagar för turistvisum. Min man har varit över 2 gånger sedan dess och varje gång har de kontrollerat denna stämpel, så att det inte kontrolleras verkar konstigt. Kanske Sture har ett annat typ av visum?

Påföljden är dock lika illla som tidigare: 3-10 års inreseförbud.

En tänkbar lösning är att köra över gränsen till Mexiko och sedan flyga från Mexico City, men det känns kanske jobbigt...

/BL
Av Peter_o
21 okt. 2010 21:06
Flyger man hem från Mexico har man i alla fall problem att komma in i USA nästa gång. Genomskådar de bluffen då så lär man få åka hem med vändande plan.

/PeterO
Av Flizzen
21 okt. 2010 21:57
Tack så mycket för era svar! Det hela löste sig ganska bra till sist och jag kommer inte att behöva åka. Tack ändå! :)
Diskussionen är stängd för nya svar