Resa runt i sydostasien med gruppresa eller på egen hand?

Av Limpzon
10 feb. 2016 22:35
Visningar: 266
Hej!

Vi är fyra personer i 19/20-års åldern som hade tänkt att resa runt i sydostasien i drygt tre veckor. Vi har därför tagit kontakt med Kilroy, där vi fick förslaget på följande resplan vilket är en gruppresa:

https://www.gadventures.com/trips/cambodia-vietnam-on-a-shoestring/2687/

Initialt tyckte vi att det lät som ett bra upplägg, men vi har börjat diskutera i fall det är roligare och mer värt att faktiskt resa på egen hand istället för att vara uppbundna till en grupp, där man i princip är på resande fot varje dag. Det skulle definitivt kännas givande i fall man kunde planera sina dagar fritt. Däremot blir det absolut en utmaning, och man måste ju antagligen begränsa sin förflyttning om man reser på egen hand under en treveckorsperiod.

Hur enkelt är det egentligen att resa runt i Thailand, Kambodja, Vietnam osv på egen hand? Om man väljer att åka själv, är det bäst att förboka en del hotell och transporter eller är det mer fördelaktigt att boka på plats allteftersom?

Är det någon här som gjort en liknande resa och har en uppfattning om vilket alternativ som är bäst? Självfallet finns det för- och nackdelar med respektive alternativ.

Tack på förhand!
Av Bibby
10 feb. 2016 23:55
Egen hand säger jag 7 dagar i veckan.

Så mycket bättre, då bestämmer ni själva, och det blir sannolikt billigare.

Det är jättelätt att åka omkring i de länderna samt säkert, med sunt förnuft givetvis.

Jag hade förbokat om jag haft en klar bild om var och när jag ska vara där, men den ni kan ju boka nån/några dagar innan också.

Var ute på en 5-veckors resa i de länderna plus lika många till för några år sen, gick hur lätt som helst. Vi hade dock bokat det mesta innan, men planering/bokning är ju också en jättekul del av resan, tycker jag.
Av Limpzon
11 feb. 2016 10:10
Citerat från Bibby:
Egen hand säger jag 7 dagar i veckan.

Så mycket bättre, då bestämmer ni själva, och det blir sannolikt billigare.

Det är jättelätt att åka omkring i de länderna samt säkert, med sunt förnuft givetvis.

Jag hade förbokat om jag haft en klar bild om var och när jag ska vara där, men den ni kan ju boka nån/några dagar innan också.

Var ute på en 5-veckors resa i de länderna plus lika många till för några år sen, gick hur lätt som helst. Vi hade dock bokat det mesta innan, men planering/bokning är ju också en jättekul del av resan, tycker jag.
Tack för ditt snabba svar. Ja, det låter onekligen mer intressant och givande att resa på egen hand. Hur lätt är det att boka transporter och så på plats? Blir det några språkbarriärer eller kan folk som håller på med transportbokningar engelska? Rekommenderar du några specifika resmål i dessa länder som du anser man bara måste besöka?
Av Limpzon
11 feb. 2016 11:55
Citerat från Gunillad:
Thailand, Kambodja, Vietnam, är extremt upptrampade stigar...
Miljoner ungdomar i er ålder luffar runt där varje.
Det går inte att misslyckas.
Alla som vill eller behöver tjäna pengar på er kommer att kunna kommunicera med er. :-)

En plats som väl bör finnas med på listan är Angkor Wat:
http://4000mil.se/index.php/hur-man-bast-besoker-templen-i-angkor-wat/
Låter betryggande!

Är det enkelt att transportera sig med buss och tåg mellan dessa länder? Flyg är ju ett alternativ men samtidigt är det väl betydligt roligare att åka med annat färdmedel så man får se betydligt mycket mer av landskapen.
11 feb. 2016 16:36
Enkelt så till vida att det är enkelt att arrangera. Förmodligen kan ni boka transporter via ert boende på respektive ort. Sedan kan det ju ta sina timmar i buss på dålig landsväg helt klart.
Av Limpzon
16 feb. 2016 18:28
Bumpar tråden.

Vi har bestämt oss för att resa runt på egen hand, och troligtvis starta i Bangkok med slutdestination Hanoi där vi sedan flyger vidare till Hongkong. Därför är väl planen att ta sig genom kambodja och upp genom vietnam. Är det någon som har några bra tips på resmål och så vidare längst vägen?

Det skulle kanske vara kul att se något mer i Thailand om det finns några intressanta platser nära Bangkok? Sedan har vi ju definitivt Angkor Wat på listan, likaså Halong bay i närheten av Hanoi. Hur är t.ex. Ho chi minh city och Phnom Phen? Finns det några exotiska strandstäder eller liknande längst vägen?

Tacksam för alla tänkbara tips på destinationer i ovan nämnda länder! :)