Resa med barn i januari men vart?

22 juli 2013 14:59
Visningar: 11130
Vi vill resa bort i januari för att fira min 30 års dag och för att ta igen faktumet att familjen bara haft ½ veckas semester tillsammans i sommar.
Vi är två vuxna och ett bar som i januari kommer vara 3 år. Vi vill vara borta 1-2 veckor och vi vill ha sol, värme och avkoppling men gärna möjlighet till någon rolig utflykt. Vi är inte jätte vana resenärer och eftersom det är första gången vår dotter reser vill vi gärna köra safe med charter och gärna all inclusive på hotellet.
Helst vill vi inte lägga mer än 50 000:-
Asien lockar inte alls av någon anledninge men vi kanske borde öerväga det? Vi har tittat på Mexico, Kap Verde, Tobago och Kanarieöarna men har sårt att bestämma oss.
Vart skulle ni välja att åka? För och nackdelar med de olika resmålen vi tittat på? Har ni andra förslag på resmål?

Tacksam för alla tips!
Av Lottaeb
29 juli 2013 11:07
Blir det bra för barnet, blir det bra för alla! Om ni bara skall vara borta en vecka, tycker jag att flygresan inte bör vara för lång. Gran Canaria och orterna kring Puerto Rico är solsäkrast av alla Kanarieöarna. Arguiniguin tycker vi är bra. Satsa i så fall på ett riktigt bra hotell. Två veckor och om budgeten räcker - Mexico. Supertrevligt och inte så fuktig värme. Tulum föreslår jag, eftersom det är något mer småskaligt än t ex Playacar.
30 juli 2013 20:49
Tack för ditt svar Lottaeb!

Det lutar mot Grand Canaria. Vi reste utan vår dotter till Playa de Amadores förra året och det var väldigt trevligt så vi kan tänka oss att åka tillbaka dit.

Vet inte om du har erfarenhet av Asien men om man skulle välja tex Thailand vart ska man resa då. VI vill ha barnvänligt men inte alldeles för turistigt...

Resor till Mexiko och Thailand ligger ungefär lika i prisklass frågan är vilket som är mest prisvärt?
Av Tipp1
30 juli 2013 22:04
Hej vi har nyss bokat Mexico:) verkar helt underbart har läst massor på nätet om Akumal och har blivit kär:)
Har varit till Thailand 4 g så detta ska bli extremt kul:) det finns jätte skölpaddor vid hotellet:)
hoppas du hittar något som passat:) vi åker med fritidsresor i feb
31 juli 2013 08:25
Hej.
Eftersom Ni ändå är beredda på att flyga långt, varför inte södra Florida?. Säg Fort Lauderdale.
För er skulle flyg från Arlanda kosta ca 17-18 tkr. Boende i egen lägenhet (då får ni egna rum samt kök) vid stranden ungefär 1000-1500 USD per vecka inkl skatter. En billig hyrbil för 1 500 SEK per vecka. Då är ni uppe i kanske 35-40 tkr. Fördel med lgh är att man sköter sig själv samt har klart mkt mer utrymme än ett hotellrum. Stranden är svår att slå och vädret är behagligt. Eftersom Ni flyger reguljärt blir det bekvämare än ett sunkigt charterplan till Kanarieöarna.
31 juli 2013 11:20
Tipp1: Jag ska ta mig en titt på Akumal. Vi har egentligen bara kikat på Playa del Carmen efter rekommendation från vänner.
Om du skulle rekommendera Thailand vart skulle du säga att man skall åka?

Nisse524: Intressant! Vi har bara tittat på charter eftersom vi fått för oss att det skulle vara lättare när man åker med småbarn.Har du tips på sidor där man kan hitta lägenheter?
31 juli 2013 11:25
Hej

www.vacationrental.com eller homeaway.com.
Lätt att filtrera sökningen på antal rum, vilken tid, om det skall vara pool osv. Tänk på att den lokala skatten läggs på priset, oftast 11-12 %.
31 juli 2013 11:33
Nisse524: Tack! Jag ska genast kolla upp detta.
Av Annl
10 aug. 2013 16:37
Håller helt med om Florida och boende i en Condo (=lägenhet som man hyr av privatperson eller förmedling). Det är hög standard på dessa lägenheter och perfekt för boende med barn.

Vi har hittat sådant boende med Sembo så det kanske kan vara värt att kolla plus flyg med en reguljärkärra med byte tex i London. Hur smidigt som helst.

Det är dessutom lätt att resa med barn i USA och allt funkar i allmänhet väldigt smidigt. Stränderna är dessutom väldigt fina i Florida och en tur till Magic Kingdom och Seaworld vore ju perfekt för er treåring.
Citerat från Nisse524:
Hej

www.vacationrental.com eller homeaway.com.
Lätt att filtrera sökningen på antal rum, vilken tid, om det skall vara pool osv. Tänk på att den lokala skatten läggs på priset, oftast 11-12 %.