Resa i sommar med vacker strand och bra turiststad?

Av 92maria
23 jan. 2016 08:56
Visningar: 109
Hej!

I sommar tänkte jag och min sambo resa utomlands en vecka. Vi vill åka någonstans där det finns en vacker strand, ett hotell med rimligt pris mycket nära stranden och att staden vi bor i är tillräckligt stor för att ha och göra i någon vecka.

Alcudia tycker jag passar in ganska bra på dessa kriterier, men då hittar jag inget bra hotell. Sedan finns Malta, men då hittar jag inte riktigt heller strandnära hotell eller tillräckligt stor stad.

Planerar att resa, kanske med ryanair (helst från Göteborg).

Var finns de vackraste turkosa stränderna i Europa som även har en relativt stor turistort?
25 jan. 2016 11:21
Citerat från 92maria:
Hej!

I sommar tänkte jag och min sambo resa utomlands en vecka. Vi vill åka någonstans där det finns en vacker strand, ett hotell med rimligt pris mycket nära stranden och att staden vi bor i är tillräckligt stor för att ha och göra i någon vecka.

Alcudia tycker jag passar in ganska bra på dessa kriterier, men då hittar jag inget bra hotell. Sedan finns Malta, men då hittar jag inte riktigt heller strandnära hotell eller tillräckligt stor stad.

Planerar att resa, kanske med ryanair (helst från Göteborg).

Var finns de vackraste turkosa stränderna i Europa som även har en relativt stor turistort?
Alcudia hade jag inte valt om det bara är du och sambon för det är ett familjeresmål utan like. I stort sett bara barnfamiljer och utöver marknaden i gamla Alcudia finns det inga direkta sevärdheter. Stranden är visserligen lång och fin men inte alls det där vackra turkosa som du hittar på andra delar av Mallorca (ostkusten t.ex.). Nära Alcudia finns Port Pollensa som jag hellre hade valt och med fina stränder upp vid Formentor-halvön om ni vill hålla er i de delarna.

Mest känt i Europa för sina turkosa stränder är nog Sardinien men det kan vara ganska dyrt i högsäsong och just Alghero har inte de allra vackraste stränderna (du efterfrågade ju en stad också). Södra Kreta har heller inga städer...

Delar av Kroatien har så där vackra stränder men också ställen med klappersten. Spana in Makarska som har bade hav och stad och en hel del turkost..
Av Desires
27 jan. 2016 16:19
Håller med Barabrittiskt - att jag hellre skulle välja Puerto Pollensa som är mycket trevligare, en relativt stor och utbyggd turistort - men ändå fin och betydligt roligare att vistas där än i det så turistiska Alcudia! Där tyckte vi också att vattnet - när vi var där - var mycket klarare än just i Alcudia som du nämner här!

Sardinien och Alghero tycker jag nog är ett alternativ ändå, badar ni längre bort mot Maria Pia-stranden är det faktiskt riktigt fint och klart vatten! Gamla staden där är väldigt mysig, men kanske prisläget är något högre där i juli-augusti (vet ej när ni ska åka). Mycket folk är det ju överallt under högsäsong, så även här!Här har jag tipsat en del om Sardinien, med många foton http://www.desires.se/#post36

En annan ö som vi tyckte var jättefin är Menorca! Bor ni där i Cala'n Bosch så har ni nära både till det turkosa havsvattnet och till den fina marinan som ligger på gångavstånd. I marinan ligger mängder med olika typer av restauranger, där åt vi väldigt god mat på de flesta ställen! Menorca sägs ha Spaniens vackraste stränder! Här kan du läsa mer om Menorca o se foton http//www.desires.se/#post191
Av 92maria
28 jan. 2016 18:09
Tack så mycket! Ska kika på era tips! :D Man blir allt bra sugen!