Resa i augusti?

12 apr. 2016 19:54
Visningar: 614
Augusti, augusti, augusti. En ljuvlig månad i Sverige men enligt min erfarenhet en tråkig resemånad.... Men, den lilla semester jag har infaller i början av augusti, så det är bara att börja planera. ;)

Vart kan man egentligen resa i augusti där det inte är packat med turister, över 35 grader i skuggan eller regnsäsong och jordskred?

Vi var i Portugal förrförra augusti. En helt fantastisk resa som varmt kan rekommenderas. Vi hyrde bil och reste längst ut på sydvästra kusten, långt från turistorterna. Ett par dagar spenderades också i Lissabon. Det var en fantastiskt semester som jag gärna gör om i framtiden. Men, då jag inte rest särskilt mycket vill jag gärna besöka lite fler länder/platser innan jag börjar återkomma till favoriterna. ;) Kan varmt rekommenderas i augusti om någon annan letar uppslag för semesterresor dock. :) Jag kommer gärna med småtips om någon är intresserad.

Detta år både jag och mannen mer sugen på något mer enkelt. Det behöver inte nödvändigtvis vara charter, men det gärna något resmål som är relativt enkelt att nå och som inte kräver mycket bilkörning för att uppleva till fullo.

Någonstans avslappnat, med en egen plats på stranden (utan massa turister som skräpar ner), vacker natur och god mat. Jag kan tänka mig att åka långt om det är enkelt att resa. Så avslappnande som möjligt, hotellet behöver inte vara lyxigt, men lugnt, rent och med enkel tillgång till en bra (som i lugn och ren, inte nödvändigtvis paradisig) strand. Drömmen vore egna små hyddor/stugor/bungalows på en strand någonstans. Vi är inte gjorda av pengar, men kan tänka oss att lägga extra slantar på att få lite avskildhet.

Mycket tacksam över alla typer av tips! Resmål, hotell, resebokare, inspirationssidor. Allt är av intresse. :)
12 apr. 2016 20:18
Gotland! Vädret är bättre och turisterna färre än i Juli. Vattnet är äntligen varmt nog för bad :)
12 apr. 2016 21:05
Tycker som du om augusti!
Svår månad då hela Europa och USA har semester.

Jag vill gärna veta mer om Portugals sydvästra kust. har en tanke att flyga in till Lissabon och sedan ta sig nedåt. Gärna vandra några sträckor på Fishermans Trail.
Såg ni till den vandringsleden nåt?
Svårt att hitta info om det tycker jag...

Mitt inspel till dig är Afrika, tex Mocambique. Det är säsong i augusti, men knappast mycket folk.
Av Mipec
15 apr. 2016 11:06
Ett relativt lättåtkomligt ställe där du kan få ett eget ställe på stranden skulle kunna vara Koh Samet, i alla fall om du hittar ner till dom sydligare stränderna (mycket folk på Koh Samet särskilt på helgerna, men dom flesta stannar på dom 2-3 nordligaste stränderna). Flyget är såklart drygt, därefter 3-4 timmar med buss/taxi och en båttur ut till ön.

Många hotell anordnar också resan från Bangkok så det går smidigt.