Resa Europa i sommar. Boka eller inte boka?

18 maj 2016 10:07
Visningar: 259
Halloj! :)
Jag har planer på att ta mig runt delar av Europa i sommar under cirka en månads tid. Hade tänkt att jag skulle resa runt med interrail och har inga fasta planer på vilka ställen jag ska till men som den preliminära planeringen ser ut nu så är det Amsterdam, Paris, Barcelona, (kanske Portugal) Kroatien och Grekland. Alltså väldigt populära turistmål under sommaren. Helst av allt skulle jag vilja "go with the flow" och inte boka speciellt mycket utan ta allt som det kommer men undra ifall det är dumdristigt eftersom det är så populära sommarresemål? Vill inte stå någonstans i ett främmande land och sakna tak över huvudet för natten.
Någon som har erfarenhet av tågluff i Europa som kan ge mig lite värdefulla tips? Eller någon som har liknande planer och vill haka på delar av resan?

Peace out!
18 maj 2016 18:05
Hej,

Att hitta boende är nog inte så svårt, man behöver inte boka allt långt i förväg men urvalet blir ju givetvis mindre ju närmare ankomst man kommer.
En kompis "luffade" sig igenom sydeuropa förra sommaren och bokade hotell dagen innan han kom till något ställe och det gick bra. Det var inte alltid de bästa hotellen i centrum men han fick alltid ett rum, någon gång fick han dock bo ganska dyrt.

Det handlar ju i grund och botten om hur stora marginaler man har eller hur bekvämt man vill bo. En del nöjer sig med att sova på en soffa eller i ett rum med 20 andra medan andra vill ha ett eget rum med dusch, balkong och room service. :)
20 maj 2016 21:08
Jag har tågluffat 2 somrar och jobbat 2 somrar på vandrarhem i marseille, BOKA! Under sommarmånaderna juli o aug har hela europa semester, vi hade fullt 3 månader i förväg! Om du inte bokar är det stor risk att du får springa runt med tungt bagage till sent på kvällen o sen får nöja dig med ett lite sunkigt ställe i ett taskigt område. Särskilt när man åker ensam är det värt att boka i förväg. Åtminstone första natten men det är inget kul att behöva spendera sin semester med att oroa sig för sovplats. Jag ska tågluffa igen i sommar men i östeuropa, annars kunde vi ju åkt ihop! :)
22 maj 2016 09:22
Tusen tack för era råd och svar! :)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Ischaaa
28 maj 2016 20:53
Hej!
Jag och min pojkvän ska tågluffa Warsawa, Prag, Wien, Bratislava, Budapest. Ljubljana och sen Kroatien, vi har bara köpt flyg till Polen och hem från kroatien - allt annat tänker vi boka några dagar innan t ex Airbnb. Nu är ju detta mer östländer så det kanske är lättare att få boende där :)