Priser?

26 okt. 2015 22:26
Visningar: 1801
Hej!
Ska om en månad bege mig med min man till Bangkok.
Under över två saker:

1. Hur ser priserna ut i Bangkok, när de gäller mat och kläder?
kan ni ta några ex. för mig.
så som hur mycket kostar ett kilo tomat, ett kilo ost, ett kilo potatis, ett kilo mango?

och hur mcyekt kostar bra kläder, så som ett bra skjorta??? eller ett bra par skor???

2. har hört att de ska finnas kackerlackor på hotellet, stämmer detta?

3. finns de andra saker som kommer att sticka ut?

4. vilken färdmedel är billigast, då från flygplatsen till centrala bangkok? och hur mycket blir de????(hur mycket i bath)??

5. går de drycka kranvattnet i Bangkok?

blir tacksam över alla svar!
Av Bibby
26 okt. 2015 22:42
1. Fint varuhus eller billig (och skiten) marknad?

2. Vilket hotell då?

3. Selfiesticks varnas det för nu i turistområdena.

4. Tåget

5. Ja (men du kanske blir sjuk)

Varsågod :)
27 okt. 2015 11:15
1. Finns många olika priser på kläder och skor beroende på vart och vad man letar efter. Generellt brukar jag utgå från att beloppet på prislappen i Thailand är densamma som i Sverige när det gäller kläder. Så exv 300 bath för en tröja i Thailand som kostar 300:- i Sverige (ungefär alltså). Ost är ingen storsäljare i Thailand.

2. Beror som sagt på vilket hotell. Kan säkert finnas på enkla men även dyra hotell, finns ingen garanti att de vill besöka just erat hotell. Kackerlackor kan man inte lite på. :-)

3. Kanske

4. Ska ni direkt till hotellet och inte vill släpa på resväskan onödigt mkt så rekommenderas taxi, kostat ca 300-400 bath, dvs 75-100 kr. Annars ta tåget, kolla denna tråd: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/hur-hittar-jag-sky-train-pa-bangkoks-flygplats-41284

5. Undvik, smakar inget bra. 1.5 liter kostar 15-20 bath på 7-11.
27 okt. 2015 14:13
Citerat från Bibby:
1. Fint varuhus eller billig (och skiten) marknad?

2. Vilket hotell då?

3. Selfiesticks varnas det för nu i turistområdena.

4. Tåget

5. Ja (men du kanske blir sjuk)

Varsågod :)
tack för svaren!
men om du tar upp priser ut både Fint varuhus och billig (och skiten) marknad?

kan ni ta några ex. för mig.
så som hur mycket kostar ett kilo tomat, ett kilo ost, ett kilo potatis, ett kilo mango?

Och är tropiska frukter billigt i Bangkok? ta ex. för mig är du busig

MVH Kerstin
27 okt. 2015 14:30
Citerat från M_olsson:
1. Finns många olika priser på kläder och skor beroende på vart och vad man letar efter. Generellt brukar jag utgå från att beloppet på prislappen i Thailand är densamma som i Sverige när det gäller kläder. Så exv 300 bath för en tröja i Thailand som kostar 300:- i Sverige (ungefär alltså). Ost är ingen storsäljare i Thailand.

2. Beror som sagt på vilket hotell. Kan säkert finnas på enkla men även dyra hotell, finns ingen garanti att de vill besöka just erat hotell. Kackerlackor kan man inte lite på. :-)

3. Kanske

4. Ska ni direkt till hotellet och inte vill släpa på resväskan onödigt mkt så rekommenderas taxi, kostat ca 300-400 bath, dvs 75-100 kr. Annars ta tåget, kolla denna tråd: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/hur-hittar-jag-sky-train-pa-bangkoks-flygplats-41284

tusen tack för svaren!

Men några sista frågor:
1. så tåg är mycket mycket billigare än taxi (i bangkok genraellt), ????

2. så som hur mycket kostar ett kilo tomat, ett kilo ost, ett kilo potatis, ett kilo mango? i bangkok????

3. du säger att thai-folket hatar ost, men annars hur mycket kostar de?

4. är tropiska frukter billigt i Bangkok? om så tar några exemplar om hur mycket ett kilo aubugine, durian, sharoon, litchi

mvh kerstin

tack
Av Hille2
27 okt. 2015 14:47
Ska du köpa ost så hittar du den inte på marknaden utan på finare varuhus. Kostar som i Sverige eller mer. Ingen har väl för övrigt påstått att thai hatar ost. Den ingår bara inte deras normala matvanor.

Grönsaker och frukt på marknader är så billiga att man inte ens tänker på vad de kostar så här i efterhand, kanske därför du inte får några direkta svar på den frågan.
Ska du köpa dem på ett varuhus eller färdigt uppskurna på gatan i nåt turistområde blir det såklart dyrare, men ändå billigare än här hemma. Om det inte är så att du har världens sämsta budget så kommer det inte att gräva några stora hål i din plånbok.

Det går att leva hur billigt som helst i Bangkok. Eller hur dyrt som helst. Du väljer själv när du kommer dit.
27 okt. 2015 14:52
Citerat från Kerstinkroon:
Citerat från M_olsson:

3. Kanske

tusen tack för svaren!

Men några sista frågor:
1. så tåg är mycket mycket billigare än taxi (i bangkok genraellt), ????

2. så som hur mycket kostar ett kilo tomat, ett kilo ost, ett kilo potatis, ett kilo mango? i bangkok????

3. du säger att thai-folket hatar ost, men annars hur mycket kostar de?

4. är tropiska frukter billigt i Bangkok? om så tar några exemplar om hur mycket ett kilo aubugine, durian, sharoon, litchi

mvh kerstin

tack
Är detta verkligen seriösa frågor??

En del svar kan du finna genom att studera reklamblad från Big C.

http://www.bigc.co.th/index.php?___store=default&___from_store=mainstore_thai

Vad kostar potatis i Sverige? Ibland 98 öre/kg (vid midsommar) och ibland 5:-/kg och sedan någon vecka senare 10:-/kg.

Thai hatar inte ost, det är bara inte ngt som de normalt äter i samma utsträckning som vi i norden beroende på typ av djurhållning. Samma sak i detta fall. Vad kostar ost i Sverige? Allt från 39:-/kg till 200:-/kg beroende på typ av ost.

Res till Thailand och ni kommer uppleva att det antagligen är annorlunda och billigare än in Sverige i många fall.

Ha en trevlig resa !!
28 okt. 2015 13:22
sista försöket:
Finns de någon som vet om detta:

Är tropiska frukter billigt i Bangkok? om så tar några exemplar om hur mycket ett kilo aubugine, durian, sharoon, litchi och mango???

MVH Kerstin
Av Hille2
28 okt. 2015 17:59
JA. Tropiska frukter är billigt i Bangkok. På de frukter du frågar efter varierar priset mellan 30 och 400 bath beroende på kvalité, säsong, plats för inköpet dvs varuhus, marknad, på gatan, på hotellet....