Plugga i USA

10 sep. 2015 16:37
Visningar: 179
Hej!
Jag kan ju börja med att jag är 15 år, har vart i USA 3 gånger innan och det är min dröm att flytta dit, till Kalifornien då.

Jag har ringt och mailat massor av företag osv, de jag pratat med har sagt att det inte finns någon möjlighet att börja gymnasiet där och sedan fortsätta till jag får jobb. Men finns det någon chans att det går? Eller är det så det är?

Om det är helt omöjligt så kommer jag förmodligen plugga där efter gymnasiet, men hur får man visum? Hur funkar det? Har man studentvisum (tror det är så det heter) hur länge kan man stanna då? Boende?

Snälla svara så mycket som möjligt så jag vet hur jag ska göra, all information betyder guld, tack på förhand!!
Av Birgere
10 sep. 2015 17:06
Tror knappast du kan komma dit som ensamkommande barn i flyktingstatus.
Börja att övertala dina föräldrar att göra ute utbytesstudentår så att du går ut High School i USA.
Gå sedan klart gymnasiet i Sverige. Därefter kan du fundera på att söka in till en amerikansk skola.
Men fortfarande får du bara vara där för studier.
Kan du däremot efter skoltiden få jobb på ett Amerikanskt företag med hjälp av någon unik kompetens och bor o jobbar ett antal år i USA så har du chansen att få ett grönt kort.
En annan genväg är att gifta sig med en amerikan.
Av Hawaii
10 sep. 2015 18:33
Att vara utbytesstudent på High school är ett utmärkt förslag och med tanke på din ålder i princip din enda möjlighet just nu. Ger dig också lite mer erfarenhet av hur det är att bo i USA (annorlunda än att "bara" besöka landet). Kanske få lite kontakter - skadar aldrig, oavsett vad du sedan siktar på.