Piratkopior

13 jan. 2011 14:20
Visningar: 8076
Funderat lite på det här med piratkopior. Blev väldigt förvånad när jag var i Grekland i somras över att hela kvarter bestod av småbutiker som sålde LV, Chanel, Prada kopior osv... Har det verkligen exploderat så mycket? Trodde bara att det bara såldes så öppet, stort och tydligt i typ Thailand?

Vilka erfarenheter har ni?
Av Bengtar
13 jan. 2011 19:02
Världshandeln försöker göra något åt detta elände. Man möttes i höstas i Tokyo och drog riktlinjer för hur man ska agera.
Bland annat vill man att resp. länders tullorganisationer ska få maktmedel för att kunna konfiskera eländet, och i högre grad kriminalisera denna i många stycken ljusskygga hantering.
Canaria är ett klassiskt ställe, och nuförtiden ser det ut som om Thailand ligger i topp bland skojarna.
I det sammanhanget ter det sig egendomligt att man ser så många trådar och frågor om att här på RG handlar om tips om var man hittar skräpet.
Man tar sig för pannan och undrar om folk reser till just Thailand, och för att finasiera delar av resan köper dom hem en massa skräp.
En av frågorna nyligen handlade om man på Phuket kunde köpa Canada Goose eller Peak Performace jackor.
Du milde.
Det är bara att gå in på resp,. företags hemsidor och se var deras produkter säljs.
Om det nu säljs så himla mycket skräp i Thailand, vart åker då Thailändarna för att handla äkta vara?
Jo, till Singapore.
Vart åker Kineserna i motsvarande syfte?
Jo, till London och Paris.
De stora massorna som inte har råd då? Jo, dom får hålla tillgodo med skiten. Och det är där som mötet i Tokyo har sin utgångspunkt Man ska inte luras.
13 jan. 2011 19:39
Efter många år i thailand pratade jag ofta med en som säljer kopier och han förklarade få åker till singapore, men orginalkataloger från dom stora märken säljs för otroliga summer i thailand och man kopierar från katalogerna därav den dåliga kvaliten.ang
En av frågorna nyligen handlade om man på Phuket kunde köpa Canada Goose eller Peak Performace jackor.Thailand har urusla kopier av dessa men i kina har man mycket bra kopier nära oginal.
så frågan är finns det efterfråga så finns sakerna överallt men man betalar för kvaliteten.
13 jan. 2011 21:49
Det som förvånar mig är att det finns så mycket "äkta kopior i både Grekland och Spanien (Puerto Rico finns snart inget äkta). EU jobbar ju för äktheten, Iaf följer väl vi svenskar det I Sverige!
En episod när vi sist var t Thailand hade en kompis köpt en äkta rolexklocka. Två dagar efter kom det en säljare och ville sälja klockor till han. Nä du sa han, jag har redan en Rolex. Säljaren tittade på klockan och sa: Skitklocka, den du köpte kommer från Kina. MINA Rolex kommer från Japan och är otroligt mycket bättre.
Hur bra kan det bli?
Ingemar
Av Mpc
13 jan. 2011 22:36
om ni inte såg programmet om pitratkopor så kan ni läs här vad man tar i beslag på ett dygn i värden

Under de senaste 24 timmarna har 16 olika fall runt om i världen avslöjats av polis och tull.
Sammanlagt 2,8 miljoner produkter har beslagtagits till ett värde av 17,7 miljoner kronor.

Över 15.000 förfalskade artiklar som sålts har upptäckts. En förlust på 51 miljoner kronor för de drabbade företagen.
Bland de beslagtagna artiklarna finns: Tobaksvaror, kläder, datorer med tillbehör, läkemedel, mat eller sprit, kosmetikaprodukter och leksaker.
International Chamber of Commerce
13 jan. 2011 23:09
När jag var i Bangladesh för ett antal år sedan köpte barnbarnen T-shirt och i halsen påå dom stod det på etiketten tillverkat för H&M och det var mycket bra kvalitet på tröjorna, har senare fått reda på att H&M köper tröjor från Bangladesh och det tillverkas en stor överproduktion som säljes där nere. Sant eller inte ?????
14 jan. 2011 00:05
Kustaffe, det kan mycket väl vara sant! Väldigt ofta är ju produktionslinjerna densamma oavsett om det är H&M eller andra. Minns att jag köpte golfklubbor på en svensk butik för några år sedan. Det var näst intill omöjligt att se att det inte var den dyra märkesvaran.
Jag köpte flera pikét tröjor i Thailand och efter tre år är de mycket bättre passforn än de flesta jag köper här hemma.
14 jan. 2011 09:15
på tal om produktionslinjerna i kambodja på ryska marknaden i huvudstaden så får du på många ställe en plastpåse märkt systembolaget så man förstår var deras produktion ligger.
14 jan. 2011 10:14
Citerat från sjoberga:
på tal om produktionslinjerna i kambodja på ryska marknaden i huvudstaden så får du på många ställe en plastpåse märkt systembolaget så man förstår var deras produktion ligger.
Man skall aldrig sluta förvåna sig
14 jan. 2011 11:07
Om jag inte minns helt fel så finns det på de flesta ställen annat än kopior att köpa :-)
Även i Thailand kunde man köpa riktiga märkesvaror, dessa kostade så klart ungefär som de gör på andra håll (tittade t.ex. på jeans, men de var dyrare än i t.ex. USA och elektronik som var nästan samma pris som i Sverige).
Har man det inte så bra ställt behöver man inte för den sakens skull handla piratkopior, det fanns massor av helt vanliga kläder av mer okända märken i affärer och varuhus till samma priser och säkert minst samma kvalité.
Hur coolt är det egentligen med en oäkta märkesvara? Ser man en familj komma i diverse D&G YSL mm. så är första tanken "de har nyligen varit i Thailand" :-)
Denna kriminalitet deltar de flesta i helt utan betänklighet, hur många skulle köpa en stulen bil lika lättvindigt?