Pilgrimsvandring Spanien

25 juni 2015 14:44
Visningar: 1589
Hej!
De senaste dagarna har jag läst på mycket om pilgrimsvandringen i Spanien som leder till Santiago De Compostela.
Jag blev väldigt intresserad av denna resa och skulle isåfall kunna tänka mig beta av en liten del av pilgrimsfärd och bara vandra i ungefär en vecka.
Jag undrar om det är någon som har gjort det här eller något liknande? Och hur var det? Finns det möjlighet att kunna vandra med en grupp?
Om jag reser, så är det första gången jag reser själv och jag undrar hur det är med säkerheten, hur det är att vandra själv? Tar tacksamt emot all information och alla tips!
Av Desires
25 juni 2015 16:58
Hej!
Jag har själv ej vandrat, men en väninna till mig gjorde det för ett par år sedan. Det ledde till att jag skrev en reseberättelse om hennes vandring till Santiago De Compostela. Hon o en väninna till henne startade i Astorga som är omkring 25 mil ifrån Santiago, de hade 12 dagar på sig för att komma fram.

Här kan du läsa denna berättelse om du vill http://www.desires.se/#post107
Har du frågor att ställa till henne som gjorde denna vandring kan du nå henne här: (Logga in för att se e-postadress)
Av Myran10
28 juni 2015 20:36
Jag har gått sträckan från Ponferrada till Santiago, drygt 20 mil om jag inte minns fel (tog ca 9 dagar). Vandrade själv och kan verkligen rekommendera det. Man träffar massor med folk efter vägen och efter några dagar brukar det bli så att man hittar bekanta som vandrar samma takt som en själv, när det är dags för fika eller lunch var det alltid någon där man kunde sällskapa med. Vi blev ett litet gäng som ofta lagade mat/åt ihop på kvällarna, ibland vandrade vi ihop ibland gick jag själv vissa sträckor. Har tänkt gå hela caminon framöver och då ska jag absolut göra samma sak igen. Det är många som vandrar själva. Säkerhetsmässigt kände jag mig trygg hela tiden men självklart gäller det som alltid annars att tänka lite extra, vara lite uppmärksam och inte sätta sig i "dumma" situationer.

Om du kan vara borta lite mer än en vecka så tror jag du får ut mer av vandringen. Man kan hoppa på och av varsomhelst men jag tyckte det var ett bra avslut att stanna i Santiago (många avslutar med pilgrimsmässan i Catedralen). Berget o´cabreiro var oerhört vackert så kan rek sträckana jag gick. Dock hade jag nog varit ganska besviken om jag bara gått sista 10 milen - mer turistigt och inte alls samma "naturupplevelse", dyrare och mer folk... men trevligt det också beroende på vad man är ute efter.

Ta med dig så lite och lätt packning som möjligt - det blir roligare att gå då! Jag hade i princip ett ombyte + lite extra underkläder. Tvättmaskiner finns ofta + ibland tumlare så jag hade kläder som gick att tvätta alla tillsammans och så tvättade jag allteftersom. Funktionsmaterial som torkar snabbt är bra! Det funkar att gå i joggingskor men satsa på ett par vandrarkängor/skor med rejäl sula - gör det roligare och behagligare. Två par strumpor + stanna och "vädra" fötterna regelbundet för att undvika skavsår. Undervärdera inte skavsår - dom kan ställa till mer besvär än man tror :) Har en ryggsäck där du lätt kommer åt vattenflaskan utan att ta av dig ryggan. Jag föredrar en regnponcho (med utrymme för ryggan) istället för regnställ. En liten pannlampa är bra för tidiga morgnar...

Det finns flera forum för caminon... sök på nätet så hittar du dessa. Där finns massor med info och du kan få svar på allt! Ett tips är att scanna av dessa för aktuell info om härbärgena. Många härbärgen är jättefina men inte så sällan förekommer det bedbugs och dom vill man gärna undvika. Det finns en tysk guidebok (Jakobsweg) som sägs vara den bästa. Kopiera kartor i förväg med dagsetapperna som du kan ha i fickan... regnar det blir boken annars förstörd (dessutom nästan för tung att ha med :)) + slipper stanna för att ta upp.
Medlemmen har tagit bort svaret