Pengar eller kort?

Av Veiken
21 apr. 2008 17:12
Visningar: 798
SKIMMING PÅ GRAN CANARIA
Turister på Gran Canaria har blivit utsatta för skimning. Ligan har haft hjälp av anställda inom hotell- och restaurangbranschen. Många turister har fått sina konton länsade ett par månader efter hemkomst.
Detta har försvårat spårningsarbetet i sökandet efter när och var skimningen skett. I samband med gripandet fann spansk polis en stor samling kort och utrustning för skimning. Som turist är man extra utsatt. Det är viktigt att alltid ha sitt kort under uppsikt. Cash is King!

Tänk efter före! / Veiken
Av Mpc
21 apr. 2008 17:38
Har två kort det ena andväder jag bara till att till att bet på restauranger eller i affärerna om nu vi behöver det men vi har inte har mycket pengar på det sen har vi ofta kontanter med oss.
Vi har glömt kort på en resa till Portugal utan att bli bestulen där utan här hemma hade inbrott i huset för många år sen tjuven stal då ett av våra kort hur han kom över koden vet vi inte men han tog ut 10 000 på det o det ska han inte kunna göra utan bara 5 000 vi fick till baka våra pengar av banken.
Sen ja man kan bli rånad för mindre.
21 apr. 2008 20:07
Fruktansvärt hur dessa ligan bär sig åt.
Jag vet att många slarvar med sina kort,man skall aldrig lämna ifrån sig kortet utan uppsyn.
Jag använder aldrig kort som är knutna till ett konto i banken,använder bare kreditkort,då har man chansen att kolla upp fakturan innan man betalar.
Om inte bankarna snart kommer ut med ett säkert kort kommer folk sluta använda kort,tror jag.
21 apr. 2008 21:45
Jag har haft tur (kanske), varit ute i många länder och alltid använt kort. Har sedan flera år Master card ICA kortet bankkort +.
De senaste resorna har jag haft möjlighet att ha min laptop med mig och kan vid behov föra över pengar till mitt MasterCard konto.
De flesta hotell har också tillgång till datorer. Internetcafé finns också på många platser.
Det är typiskt och exakt som Veiken skriver att DET ÄR FÖRST ETT PAR MÅNADER EFTER HEMKOMST SOM BEDRÄGERIERNA BÖRJAR. De som skimmat har full koll på när det är som mest pengar på kontot.
Det intressanta var när vi kom hem i Mars efter resa Kambodja och Thailand fick vi ett brev från ICAbanken där de ville byta ut kreditkortet mot ett nytt!
Enligt ICAbanken fanns inga misstankar om att just mitt kort skimmats, men att för närvarande var Thailand och Malaysia riktigt utsatta.
Detta är en säkerhetsåtgärd som jag gillar.
Vi använder ofta ATM för att ta ut pengar. ICA kortet tar ingen som helst avgift på dessa uttag.
Använd ATM där du har koll på omgivningen. Gärna i anslutning till bank eller annan
Vill nämna att jag inte har någon bindning till ICA kortet. Det bara är så att jag aldrig haft bättre kort.
Ingemar
22 apr. 2008 17:24
Det är inte trevligt när detta händer.
Jag, sambo och mellersta dottern har varit utsatt för konstigheter. Vi har swedbank visa-kort.
Dom har en bra service...ringer upp direkt när dom ser nå konstiga transaktioner på kortet.
Bra jobbat bedrägeriavdelningen tycker jag.
Första gången det hände tyckte vi att det va lite otäckt, någon försöker plocka pengar från vårat konto.
Nu känns det verkligen tryckt.