Passport travel / Borneoresor

1 aug. 2012 13:18
Visningar: 1007
Hej
Är det någon som har någon erfarenhet av Passport travel / Borneoresor?
Funnderar på att åka till Borneo över jul.
7 aug. 2012 14:56
Hej.
Det är ett tag sedan men 2006 anlitade jag Passport och det var suveränt.
Vi köpte inget färdigt paket utan köpte flygbiljett och gav dem datumen vi skulle vara där och bad dem hjälpa oss med detaljerna på plats. De kom med förslag och vi kom med önskemål. Efter några mail fram och tillbaka var det klart. de fixade alla ppapper, boende och transporter. Alla transporter var punktliga. Inga lyxbussar utan vanliga minibussar eller vans med 4-hjulsdrift vid behov. Trevliga människor överallt. Inga tilläggskostnader "råkade"dyka upp.
Vi gjorde följande:
Ett par dagar på flådigt hotell i Kota Kinabalu.- Skönt, lyxigt. väntadse på försenat bagage. Värt att tänka på om man packat ner välbehövlig djungelutrustning. Liten strand. Mycket liten.
Sepilok.- Kul, räcker med en natt.
Turtle Island.- Vi ville ha två nätter där men det kunde de tack och lov inte fixa. Skippa skiten, det ser fint ut på bild men stränderna är öde av en anledning; så vidrigt mycket flugor. För grund eller ointressant snorkling. Sitta och vänta i en sliten, ekande matsal på att någon ska ropa Turtle Time! för att sedan gå på led till stranden vägs tyvärr inte upp av att hålla en liten sköldpaddsunge i handen. Dyrt och dessutom tidskrävande.
Lodge vid Kinabatang- Underbart! Skulle kunna stannat hur länge som helst men jag är lite freak när det kommer till orangutangspaning. Vår guide var inte den kunnigaste, mer av en skön kille från en närliggande by som också tyckte det var rätt kul med apor men helst ville snacka brittisk pop. Han hade dock egna små rutter och bra koll på området och el-motor på båten. Det är båt som gäller om man vill se djur.
Danum Valley- Dyrt men mäktigt ochj klart värt det. King-Kong kommer när som helst och antagligen en T-Rex också. Bedövande vackert men svårt att se djur när man inte tar vattenvägen som vid kinabatang. Lyssna!
Avslutade på resort utanför KK.- skönt och trevlig, oprentantiöst. Passade oss perfekt me n det finns nog mer exotiska alternativ för den som önskar det.
Kanske var mer info än du önskade men ta till dig det du vill.
/Pelle
20 nov. 2012 20:32
Tack för information Pelle, jag har läst den, är bara sen att svara