Pass

2 jan. 2011 17:20
Visningar: 4726
Vi ska resa till schweiz och undrar om passet måste vara giltigt en viss tid efter hemresan? Svårt att hitta ett enkelt svar.
Av Grynis1
2 jan. 2011 17:32
Passet ska vara giltigt 6 mån efter hemresa. Gäller överallt enligt mina upplysningar.
Av Peter_o
2 jan. 2011 21:54
Citerat från grynis1:
Passet ska vara giltigt 6 mån efter hemresa. Gäller överallt enligt mina upplysningar.
Tja, det gäller i alla fall inte USA. Sverige garanterar passet 6 månader efter sista giltighetsdag, därför behöver passet bara vara giltigt tom hemresedagen då man åker till USA.

/PeterO
3 jan. 2011 10:41
Eftersom Schweiz deltar i Schengen samarbetet, behöver du inte ens ha passet med dig. Du kan t.ex resa med ett nationellt id-kort.

"Passet ska vara giltigt 6 mån efter hemresa. Gäller överallt enligt mina upplysningar."
Stämmer inte. Några länder ställer det här kravet. Andra nöjer sig med 3 mån men de flesta vill se ett giltigt pass vid ankomst (eller att passet ska vara giltigt eller under vistelsetiden).
/M.
Av Stoffs
3 jan. 2011 10:47
Citerat från mondiano:
Eftersom Schweiz deltar i Schengen samarbetet, behöver du inte ens ha passet med dig. Du kan t.ex resa med ett nationellt id-kort.

"Passet ska vara giltigt 6 mån efter hemresa. Gäller överallt enligt mina upplysningar."
Stämmer inte. Några länder ställer det här kravet. Andra nöjer sig med 3 mån men de flesta vill se ett giltigt pass vid ankomst (eller att passet ska vara giltigt eller under vistelsetiden).
/M.
Så ska det vara, men jag rekomenderar att alltid ha med passet! I somras under vår roadtrip (bil genom centrala Europa) råkade vi ut för tillfällen där vi promt var tvugna att visa pass för gränspoliser - har för mig att detta var i Schweiz och Tjeckien.
Av Shahla
3 jan. 2011 11:26
Pass och visum (senaste nytt :-) )
Alla personer som reser till länder utanför Schengen måste ha ett giltigt pass. Inom Schengen krävs att man har giltigt pass eller nationellt ID-kort då det är de enda handlingar som kan styrka medborgarskap. För EU/EES medborgare gäller att passet/nationella ID-kortet, vid resor inom Schengen, ska vara giltigt upp till 6 månader efter hemkomsten.

Vid in-och utresa inom Schengenområdet sker ID-kontrollen i samband med incheckningen och du måste då kunna uppvisa ett giltigt pass eller ett nationellt ID-kort. Vi rekommenderar att du alltid reser med pass, även inom Schengen, då det nationella ID-kortet inte alltid accepteras hos alla flygbolag eller för styrkande av identitet och nationalitet på resmålet.

Tredjelandsmedborgare, d.v.s. person som inte är medborgare i EU/EES-länder eller i Schweiz eller svensk medborgare med utländskt ursprung kan i vissa fall behöva visum. Speciella regler gäller ibland även för barn till utländska medborgare, även om barnet är fött i Sverige och har svenskt pass. För exakta upplysningar kontakta respektive lands ambassad. Frågor rörande passet läs mer på www.polisen.se

Vid resa utanför Schengen måste du alltid kunna uppvisa ett giltigt pass och de flesta länder kräver att passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresedatum. Kontrollera att ditt pass gäller för hela vistelsen!

Passet/internationella ID-kortet får inte vara skadat. Observera även att ett provisoriskt pass inte gäller för inresa till vissa länder och att pass med fotografi även krävs för spädbarn.

Visum krävs för svenska medborgare vid inresa till bl.a. annat Vietnam, Kenya, Tanzania och Indien, där resenären själv ansöker om visum. Gruppvisum krävs för inresa till Egypten - detta ges på flygplatsen Egypten i form av ett frimärke i passet. För inresa till USA krävs ett s.k. elektroniskt tillstånd vilket man ansöker om på Internet på www.cbp.gov/xp/cgov/travel/id_visa/esta/

Om inget annat anges betalar resenären för eventuella kostnader i samband med visumansökan. Vi rekommenderar att visum ordnas i Sverige. Det är ditt eget ansvar som resenär att försäkra dig om att du har de handlingar som är nödvändiga för resans genomförande såsom giltigt pass, nationellt ID-kort och visum, se § 8.3 i Resevillkoren. Den som p.g.a. avsaknad av giltigt pass, nationellt ID-kort eller visum nekas inresa till ett land eller förorsakar flygbolag eller researrangör kostnad, bär personligen det ekonomiska ansvaret för detta.

Mer information om visum finns på Utrikesdepartementets webbsida www.ud.se