Påsk?!

1 feb. 2014 22:43
Visningar: 717
Hjälp!
Jag och min sambo kommer att vara på Filippinerna tre veckor i april. Vi landar i Hong Kong den 4 april och åker antagligen direkt till Cebu för att vara i de krokarna i ca 9 dagar. Några av dessa orter tänkte vi hinna med då: Malapascua,Leyte, Bohol, Siquior, Apo Island, Negros och Guimaras Island (hjälp! Vad ska vi välja?).
Därefter flyger vi vidare till Palawan, där vi först tar underground river (1 dag) och sedan El Nido (1 resdag 3 dagar där och en resdag tillbaka) Det blir kanske för stressigt?! . Nu är det tyvärr oxå så att påsken i år infaller 17-19 april och vi har förstått att den kan vara riktigt jobbig med överfulla gator, stängda butiker och svårt med hotell och boende... Hur ska vi tänka med resrutten? Vi har en tanke om att El Nido kan vara lite lugnt då det ligger långt bort?
Vi kanske borde strunta i Palawan och avsluta med något annat? Kanske börja med Donsol? och sedan hålla oss till Cebu med omnejd?

Vi har båda PADI advanced och hoppas få fantastiska dyk. Valhajar är något jag verkligen skulle bli glad över att få simma med! I övrigt så vill vi ha bra snorkling och lite lagom mycket folk. Inte "överturistigt" men inte heller helt "oturistigt" :)

En eventuell flygrutt:
Dat: Tid: ca pris 2/pers:
5/4 09.40- 12.15 Hong Kong- Cebu 1406kr
14/4 15.15- 16.25 Cebu- Puerto Princessa 366kr
21/4 9.10 -10.25 Puerto Princesa– Manila 550kr
21/4 16.40 -18.40 Manila-HongKong 1102kr

Frågor:
Hur ska vi tänka med Påsken?
Måste vi boka boenden eller kan vi ta allt på plats?
Måste vi boka alla flyg i förväg?
Måste vi boka dykningen hemifrån?
Synpunkter och förslag på resrutten?!
10 feb. 2014 01:30
hej, just under påsken så är det många som passar på att resa, speciellt alla västerlänningar som jobbar i asien då dom har lång helg så om jag skulle vara er så skulle jag boka boende och flyg runt påsken i alla fall kanske inte hela 3 veckorna men dom resorna ni planerar att göra runt påsk. like så all dykningen.

sen angående att täcka alla dom platserna runt cebu på 9 dagar kommer bli väldigt mycket resande och lite semester, jag jobbar på malapascua och från här till bohol tex så tar det nästan en hel dag att resa, så jag skulle rekomendera att kanske korta listan lite att tex göra malapascua, bohol, Siquior och sen vidare till negros med apo island och sen upp till cebu igen.. men det skulle vara mitt förslag.

lycka till och förhoppningsvis så kommer vi ses i april! :P
Av Php
10 feb. 2014 20:51
Vi var i El Nido nu i december..
Jag kan garantera att ni inte kommer ångra er om ni åker dit, det är fantastiskt vackert & även Underground River i Sabang är grymt. Ni bör vara i Sabang 2 dagar åtmisntone, underground river måste bokas senast dagen innan för att fixa permit.
Men totalt i Palawan behöver ni nog lägga ett par dagar till åtminstone för det lär bli mycket flängande & lite semester.
Sen hade jag även vänt på resan, börja i El Nido och sen åk vidare till Sabang, sen har ni bara 2 timmar till flygplatsen när ni ska vidare istället för 6. Bättre att ta den långa resan första dan.

Annars kan ni nog lätt lägga alla 3 veckor på Cebu + Bohol/Panglao.
Då har ni nära till massor av fina ställen.
Har själv inte varit överallt, ex. Malapascua & Bantayan Island ska vi försöka ta på nästa resa.

Men Bohol & Panglao är fint, missa inte Chocolate Hills på Bohol men boka boende i Panglao, det är helt ok.
Har även varit på Cebu, Moalboal nu i december, det är en del svenskar som håller till där även om det inte är något ställe jag vill åka tillbaka till. Men helt ok för en vecka.
Moalboal är bra dykning har jag dock hört.

Mvh
20 feb. 2014 09:15
Citerat från Danielholmstedt:
hej, just under påsken så är det många som passar på att resa, speciellt alla västerlänningar som jobbar i asien då dom har lång helg så om jag skulle vara er så skulle jag boka boende och flyg runt påsken i alla fall kanske inte hela 3 veckorna men dom resorna ni planerar att göra runt påsk. like så all dykningen.

sen angående att täcka alla dom platserna runt cebu på 9 dagar kommer bli väldigt mycket resande och lite semester, jag jobbar på malapascua och från här till bohol tex så tar det nästan en hel dag att resa, så jag skulle rekomendera att kanske korta listan lite att tex göra malapascua, bohol, Siquior och sen vidare till negros med apo island och sen upp till cebu igen.. men det skulle vara mitt förslag.

lycka till och förhoppningsvis så kommer vi ses i april! :P
TACK för svaret! Räknar ner veckorna innan resa nu....
Vi vet att vi inte hinner med alla dem ställena men vad ska man prioritera? ALLT verkar ju bra på sitt sätt!...
Vad gäller dykningen så kanske det är bättre att göra ifrån sig så mycket som möjligt innan påsk så att man slipper fulla båtar och vatten? Just påsken känner vi ställer till det lite. Vi bör resa tillbaka till Hong Kong den 20 eller 21 april, är det fortfarande svårt med resor och hotell då? Vart tror du att det är trevligast att vara under påsken?
Vart är det du jobbar? Mkt möjligt att vi kommer dit då vi gärna dyker med svenskar :P
20 feb. 2014 09:29
Citerat från Php:
Vi var i El Nido nu i december..
Jag kan garantera att ni inte kommer ångra er om ni åker dit, det är fantastiskt vackert & även Underground River i Sabang är grymt. Ni bör vara i Sabang 2 dagar åtmisntone, underground river måste bokas senast dagen innan för att fixa permit.
Men totalt i Palawan behöver ni nog lägga ett par dagar till åtminstone för det lär bli mycket flängande & lite semester.
Sen hade jag även vänt på resan, börja i El Nido och sen åk vidare till Sabang, sen har ni bara 2 timmar till flygplatsen när ni ska vidare istället för 6. Bättre att ta den långa resan första dan.
Vi börjar resan med Palawan, ska fundera på det där med att vända på resan... Men samtidigt så har det tagit oss 2,5 dygn att resa från Östersund- Palawan så kanske är det bättre för kropp och själ att ta Sabang först? Går det resor från El Nido direkt ner till Sabang eller måste man ner till PP och vända?
Annars kan ni nog lätt lägga alla 3 veckor på Cebu + Bohol/Panglao.
Då har ni nära till massor av fina ställen.
Har själv inte varit överallt, ex. Malapascua & Bantayan Island ska vi försöka ta på nästa resa.

Men Bohol & Panglao är fint, missa inte Chocolate Hills på Bohol men boka boende i Panglao, det är helt ok.
Har även varit på Cebu, Moalboal nu i december, det är en del svenskar som håller till där även om det inte är något ställe jag vill åka tillbaka till. Men helt ok för en vecka.
Moalboal är bra dykning har jag dock hört.

Mvh
När vi känner att vi är klara på Palawan så åker vi till cebu/bohol området. Påsken ställer till det då det boendet måste bokas nu! Vart tycker du att vi kan vara under påsken?
Mvh Lisa
Av Php
20 feb. 2014 16:05
Ja det är inga problem att åka från El Nido till Sabang direkt :) Det tar ca 4 timmar.
Det jag mest tänkte på att ta Sabang sist är om man har en tid att passa ex ett flyg på morgonen i Puerto Princessa är det skönt med kortare resväg :)
Sabang ligger ca 1 timmes avstickare från huvudvägen som går till Puerto Princessa.

Ang resa på Palawan när det är mörkt det var många som avrådde det (såg eventuell flygrutt i första inlägget).
Vet egentligen inte varför det är helt ok väg förutom sista timmen innan El Nido, grus/betong, ej färdig betong (en körbana bara med betong & en 20 cm hög kant ner till grusvägen andra filen). Borde gå fint med en lugn chaufför :)

Ang påsken så vet jag inte, jag har hört att det är mycket folk då. Men samtidigt när vi var i Palawan 15-23 december så sa de att det var mycket turister där, men jag tyckte det var jätte lite & det fanns lediga rum på många ställen.
Men om du kollar på Agoda eller Booking.com & söker hotellrum över de datumen så ser du om de flesta är bokade då så är det säkert bäst att förboka ni med.

I El Nido så bodde vi här, det var ett mysigt litet ställe med små rum & bara 3st.
Det är Filippinare ett ungt par som har hotellet.
http://www.agoda.com/sv-se/peak-house-garden-pension/hotel/el-nido-ph.html

Tänk som sagt på att ta med gott om kontanter & gärna us dollar i reserv då det inte finns bankomat i varken El Nido eller Sabang (finns i Puerto Princessa).

Hoppas ni får en härlig resa!
Trots att det bara var en månad sen vi kom hem känns det som alldeles för länge sen!
Åker gärna tillbaka snart igen... :)

Förresten, vi bokade Van på Palawan med http://eulenjoyexpress.com/
Funkade mycket bra, vi tog en egen van & var 5 personer, ca 1000sek en väg men riktigt skönt, vi såg hur fulla de andra bilarna var när vi stannade för att äta halvvägs.

mvh
3 mars 2014 09:37
Nu börjar det närma sig!
Vi landar på Palawan den 5 april och blir på ön i ca en vecka, måste vi boka flyget till Cebu redan nu eller kan vi göra det på plats när vi vet hur länge vi vill stanna? Bra funderingar runt att ta El Nido före Sabang, men det enda direktflyg jag hittat till Cebu går så tidigt på morgonen att vi blir tvungen att ta en extra natt i PP oavsett hur vi väljer att åka. Jag tror att det blir Sabang först då vi landar i PP vid 5 tiden och då borde kunna ta oss direkt dit? Borde vi boka boende där eller löser vi det på plats? Hur ska vi göra med boende i El Nido, måste det bokas i förväg?

Vi flyger som sagt sedan vidare till Cebu och får se vart vi tar vägen där, lutar åt Boho- Panglao eventuellt Moalboal och så avslutar vi med påsken på Siquior. Finns det ngt dykcenter med svenska instruktörer på Moalboal och/eller ngn annan stans på denna rutt? Har läst så mycket nu så att all info drunknar i varann....

Tacksam för er hjälp

/L
6 mars 2014 10:13
Vad kul, er eventuella flygrutt är typ exakt så som vi ska resa.
Vi landar också den 4/4 i Hong Kong och hem den 21/4
via Manila med samma flyg som er :)
6 mars 2014 15:27
Citerat från Matildaste:
Vad kul, er eventuella flygrutt är typ exakt så som vi ska resa.
Vi landar också den 4/4 i Hong Kong och hem den 21/4
via Manila med samma flyg som er :)
Vad roligt! Nedräkningen har börjat! :)
Har ni varit på Filippinerna förut? Har ni bokat boende i El Nido? ( Måste man det?) Över påsken har vi insett att det är bäst att ta det säkra före det osäkra så vi kommer att bo på Kalipayan Beach Resort, Panglao 13-20 april. Vi kommer att skippa Malapascua och koncentrera oss på Bohol/panglao och Siquijor. Tanken är att ta dagsutflykter och kanske stanna borta någon natt för att kunna återvända till "vårat resort". Tycker egentligen inte att det är kul att boka i förväg men vi fick lite skrämselhicka när vi började ana hur fullbokad påskveckan är....
Om du vill maila mig istället för att ventilera allt här så är min mail: (Logga in för att se e-postadress)

Vi lär ju ses natten i Dubai... ;)
6 mars 2014 16:01
Mitt råd är att absolut inte skippa Apo Island, dykningen där är alldeles fantastisk!! Vi träffade flera personer som dykt runt hela världen och tyckte Apo Island var det allra bästa.

Vi bodde på Marios Homestay vilket jag verkligen kan rekommendera, dock behöver ni boka rum i förväg eftersom det inte finns så många. Mario har en dykfirma och vi hade en väldigt trevlig vecka där=)