överföring mellan svenska banker utomlands?

Av Rosjoh
24 okt. 2018 15:43
Visningar: 80
Hej! jag tänker resa några månader i Asien i Januari. Normalt sett har jag Handelsbanken men har också ett Ica-bankkort som ska vara bättre att resa med. Jag tänker att det kan vara bra att inte ha hela resekassan på Ica kortet ifall kortet försvinner, tänkte att man skulle kunna ha större delen av resekassan på Handelsbanken för att sedan föra över det man vill till Ica banken när det behövs. Och då använda Ica kortet utomlands.
Skulle detta fungera, att överföra pengar mellan två svenska banker när man är utomlands? Är det någon avgift eller fördröjning tills man får pengarna? Tacksam för svar!
Av Erik777
24 okt. 2018 15:59
Inga problem alls, använd internetbank och BankID som vanligt. Inga extra avgifter. Du överför ju pengar mellan två svenska bankkonton. Om du sitter i Jönköping eller Jakarta spelar ingen roll.

Den svaga länken är om du råkar förstöra mobilen och behöver skapa ett nytt mobilt BankID. Men kanske är en risk du kan ta :)
Av Rosjoh
24 okt. 2018 16:09
Citerat från Erik777:
Inga problem alls, använd internetbank och BankID som vanligt. Inga extra avgifter. Du överför ju pengar mellan två svenska bankkonton. Om du sitter i Jönköping eller Jakarta spelar ingen roll.

Den svaga länken är om du råkar förstöra mobilen och behöver skapa ett nytt mobilt BankID. Men kanske är en risk du kan ta :)
Tack för svar! Du har en poäng, men då kanske man ska ta med bankdosan och hitta något ställe med dator om man tappat mobilen, och gå in på banken på det viset. Skulle väl funka?
Av Erik777
24 okt. 2018 16:22
Citerat från Rosjoh:
Citerat från Erik777:

Tack för svar! Du har en poäng, men då kanske man ska ta med bankdosan och hitta något ställe med dator om man tappat mobilen, och gå in på banken på det viset. Skulle väl funka?
japp, det funkar absolut!