O eller oe på biljett

Av Fred1
6 maj 2019 22:53
Visningar: 2970
Hej alla kunniga resenärer!

Ska åka med Emirates till Dubai framöver. Har ett ö i efternamnet som jag bokade med o som jag oftast brukar göra, var dock fem år sen med Emirates. Borde det varit oe istället? Tror att jag bokade med o sist men fyllde i API med oe.

Kommer inte ihåg om de var kinkiga. A

Anledningen till att jag frågar är att jag kan avboka, dock mot en liten avgift. Känns dock ej som det borde vara problem men tänkte kolla ändå.

Brukar konsekvent använda o i både bokningar och bonus och hotellprogram för att slippa skräptecken istället för ö.
Av Fred1
6 maj 2019 23:02
Forts,

Glömde tillägga att jag oftast reser inom Europa, sällan utanför, därav funderingen.
Av Fallan
7 maj 2019 07:19
Du ska skriva det som står på de två raderna längst ned på passet, den maskinläsbara delen.
Antagligen går det ändå. Men man kan aldrig va säker.
Av Erik777
7 maj 2019 09:22
Om vi hittar på att det står Knut Evert Öström i mitt pass så har jag kört med både
Knut Ostrom
Knut Oestroem
Knutevert Ostrom
och Knutevert Oestroem

Aldrig ens fått en fråga eller kommentar. allt har funkat jämt.
Av Fred1
7 maj 2019 09:41
Tack för svar!
Nå, det heter ju att man ska skriva som på den läsbara delen. Förr när jag åkte utan för EU mera blev det både och.. Enda gången de undrade lite var i Indien när det stod OE på biljetten.

Oftast brukar väl bokningssystemen översätta automstiskt, tex Air France blir O.

Varför jag undrade lite var att på Emirates tar inte systemet åäö utan man ska fylla i med engelsks bokstäver.

Tror inte alls det spelar roll för då hade det väl informerats om det. Men för att slippa frågor. På API om det nu är det är det väl OE som gäller.
7 maj 2019 10:26
OE är det korrekta sättet, men det går med O också.
API ska ALLTID skrivas med OE.
Av Fred1
7 maj 2019 16:10
Ok, tack!

Då kan jag köra på o då.

Kan ju ändra till ringa pris, ungefär till vad en öl kostar dör så det går ju också.
Av Fred1
7 maj 2019 18:07
En annan liten fråga, spelar det någon roll om man skriver små bokstäver när man bokar eller ska man skriva små?
Skriver alltid små men en kollega hävdar bestämt att det kan gå fel.

Fast då skulle väl 90% av alla bokningar gå snett. Tänkte få tyst på den diskutionen😊
Glömmer alltid att fråga på flygplatsen.
7 maj 2019 18:29
Citerat från Fred1:
En annan liten fråga, spelar det någon roll om man skriver små bokstäver när man bokar eller ska man skriva små?
Skriver alltid små men en kollega hävdar bestämt att det kan gå fel.

Fast då skulle väl 90% av alla bokningar gå snett. Tänkte få tyst på den diskutionen😊
Glömmer alltid att fråga på flygplatsen.
Det spelar absolut ingen roll!
Av Fred1
12 maj 2019 12:56
Tack för svaren!

En lite fråga bara, det heter väl att det räcker att boka med första förstanamnet plus efternamn även om man har flera.

Fast det måste väl också vara helt ok att ta med bägge i mitt fall så det matchar passet helt?

Frågar för jag ska ändra i ett bonusprogram.
Av Birgere
12 maj 2019 13:17
Citerat från Fred1:
Tack för svaren!

En lite fråga bara, det heter väl att det räcker att boka med första förstanamnet plus efternamn även om man har flera.

Fast det måste väl också vara helt ok att ta med bägge i mitt fall så det matchar passet helt?

Frågar för jag ska ändra i ett bonusprogram.
Jo båda funkar. Det här med att få bonusprogramskoppling att fungera kan vara lite knepigt när det kommer till förnamnen som ofta måste stämma exakt mellan biljett o kort.
Däremot funkar det oftast om man lägger till bonusprogrammet i samband med check-in på nätet eller definitivt på flygplatsen även om inte förnamnen stämmer.
Av Fred1
12 maj 2019 15:20
Tack Birgere!

Hade mitt andra förstanamn i Emmirates Skywards, och fick dem att lägga till det första. Kunde kanske bytt men eftersom jag som anledning till ändringen hänvisade till den maskinläsbara delen så tyckte jag att det var lika bra att allt stämde Dessutom har jag i min bokning bägge förnamnen och för att få milage måste namnet på biljetten exakt matcha namnet i skywards.

Sist jag åkte saknades var det bägge förnamnen på biljetten men bara ett i Skywards och då fick jag inga poäng.

Enkelt att bara använda sitt flyernamn när man bokar då slipper man risken att ha för bråttom.