Nybörjare. Är 50 minuter för lite för att byta flyg? Och måste man checka in eller något när man mellanlandar?
Hej. Jag har aldrig flugit. Nu kollar jag på en resa till Japan.
Söker på https://www.google.se/flights (har även prova andra söktjänster). Då hittar jag t.ex. en resa där man mellanlandar i Helsingfors. I Helsingfors har man 50 minuter på sig att byte till ett annat plan som sedan går vidare till Japan.
Är 50 minuter för lite? Vad om planet från Sverige blir försenat till Helsingfors?
Och måste man gå igenom någon incheckning när man byter flyg?
Och en till fråga. Hur/när väljer man sittplatser? Kan man redan göra det hemifrån? Vill helst kunna välja 3 platser bredvid varandra (för mig och mina två barn).
** ångest **
Söker på https://www.google.se/flights (har även prova andra söktjänster). Då hittar jag t.ex. en resa där man mellanlandar i Helsingfors. I Helsingfors har man 50 minuter på sig att byte till ett annat plan som sedan går vidare till Japan.
Är 50 minuter för lite? Vad om planet från Sverige blir försenat till Helsingfors?
Och måste man gå igenom någon incheckning när man byter flyg?
Och en till fråga. Hur/när väljer man sittplatser? Kan man redan göra det hemifrån? Vill helst kunna välja 3 platser bredvid varandra (för mig och mina två barn).
** ångest **
"Samma flygbolag" inkluderar även olika flygbolag i samma bokning, vilket nästan alltid innebär flygbolag inom samma allians, som t.ex. SAS, Lufthansa, ANA m.fl. Men flyger du via Helsingfors så lär det nog vara Finnair både till Helsingfors och till Tokyo. Helsingfors är en ganska liten flygplats så 50 minuter ska fungera bra. Det du behöver göra i Helsingfors är att ta ditt handbagage (inte det incheckade!), gå genom passkontrollen (eftersom du lämnar Schengen-området) och sedan gå till gaten för ditt flyg till Japan.
Logga in på flygbolagets hemsida, om det är Finnair, så finns det en flik som heter "Min bokning", där du anger ditt efternamn och din bokningskod. Där kan du välja sittplatser, vilket ibland kostar extra om du gör det före incheckningen, medan det brukar vara gratis i samband med incheckningen.
Det är verkligen mycket enklare än du tror. Inget att oroa sig för!
Logga in på flygbolagets hemsida, om det är Finnair, så finns det en flik som heter "Min bokning", där du anger ditt efternamn och din bokningskod. Där kan du välja sittplatser, vilket ibland kostar extra om du gör det före incheckningen, medan det brukar vara gratis i samband med incheckningen.
Det är verkligen mycket enklare än du tror. Inget att oroa sig för!