Ny resesajt (omröstning)

Av Glenns
19 dec. 2007 11:39
Visningar: 783
Hej, jag håller på att starta en ny resesida men jag har ett problem, NAMNET på sidan
snälla skriv vilket alternativ du gillar bäst.

siten kommer att sälja resor till hela värden och det kommer att presenteras på
ett nytt och enklare sätt än kunden sett tidigare.
(vi drar igång i april, så detta räknas inte som reklam hoppas jag)

1. globalresor.se

2. semesterfixaren.se

3. resestarten.se

4. semesterstarten.se
19 dec. 2007 12:25
Jag tycker att allt med ordet semester i går bort, då alla resor inte är semester.
Det som tilltalar mig mest med konceptet är att det är 'enkelt', är det sen 'snabbt' också är det en stor fördel.
Gillar ordet 'fixaren' annars. Men inget namn är så där klockrent.
Har du läst boken Idébok av Fredrik Härén?
Av Mizan
19 dec. 2007 14:37
Jag röstar på resestarten.se håller med aqua om att jag inte gillar semster ordet...
Gillar global oxå men finns det inte en resebyrå som heter global travel eller nått... o sen e ju global knivar väldigt bra att ha i köket.. Lycka till med öppnandet. God Jul
Av Joje_66
19 dec. 2007 15:30
Hej, Tycker alla är lite för "krångliga".

resestarten tycker jag är bäst. Ju kortare och naturligare det känns dess bättre.

Lite för likt Travelstart kanske ? Global är reseförsäkringar i mina öron. De andra tycker jag är för långa för att lägga på minnet.

Mvh.
19 dec. 2007 20:37
Ett företagsnamn behöver ju inte peka på den aktivitet som företaget bedriver. SAAB säger ju inget om bilar, eller Volvo o.s.v. Tänk fritt ! Ett "catchy" namn fångar fler än ett faktainformativt.

Janne på AmazingGreys
www.pinang.biz
19 dec. 2007 21:44
Varför inte bara RESOR.SE? Resa.se var ju upptaget.
Eller som siste man sa att det behöver ju inte heta nåt med resa heller, kanske nåt helt annat eller nåt med kanske ditt namn med i spelet, Glennresa, Glennresor, Glenntravel, eller du kankse itne heter Glenn förresten? haha
Mvh Eva
Av Glenns
19 dec. 2007 22:35
Hej och tack för era svar.
Aquaholic,
Kul att du gillar konceptet. Det blir nog en del överraskningar som ni inte sett tidigare. Men det får bli en hemlighet tills vidare ;-)
Jag har inte läst boken du nämner, är den bra?

Mizan-joje_66,
Det låter som att ordet global är något att satsa på trots allt.
Det står onekligen mellan resestarten och globalresor.

Amazinggreys-indianturbo,
Vi har letat namn men inte hittat något lämpligt. Vi har tänkt i termer catchy och namnet Glenn, men hittills kammat noll.

Skriv gärna vad ni vill se på en ny resesida, eller vad ni inte vill se.

Hälsningar Glenn
Av Zappe50
20 dec. 2007 02:13
Hej !
Spontant kom jag på något som kanske kan leda till något kul och bra namn ! Du heter ju Glenn och det finns ju en hel del olka whiskymärken med just "Glenn". T.ex. Glenfiddish, Glengoyne, Glenfarclas, Glenlivet o.s.v. Varför inte spinna vidare på det ? Namnet "Glenn" har ju en så välkänd klang ! Varför inte Glennfly, Glenntours, Glennvacations, Glenntrips ? Spinn vidare själv, vet jag !
Ha det gott och lycka till !
Urmas/Campina Grande/Paraiba/Brasilien
Av Lora
20 dec. 2007 10:08
Hej Glenn!

Ska ni rikta Er enbart till den svenska marknaden? Om konceptet slår till så kanske ni kan etablera er i Norden osv. Jag skulle ha riktat mig dels på .com adressen och ev. namnet som återspeglar det nya enkla sättet ni ska sälja resor
på alt. ett ”catchy” namn som Amazinggreys föreslår. Gillar Zappe50 idé om ”… Glenntours, Glennvacations, Glenntrips”.

Lycka till!
Av Mizan
20 dec. 2007 14:15
Glennsa.com (glänsa som stjärnor+namnet glenn) lätt att stava på tangentbordet o lätt att komma ihåg..:))
20 dec. 2007 16:55
Citerat från glenns:
Hej och tack för era svar.
Aquaholic,
Kul att du gillar konceptet. Det blir nog en del överraskningar som ni inte sett tidigare. Men det får bli en hemlighet tills vidare ;-)
Jag har inte läst boken du nämner, är den bra?

Mizan-joje_66,
Det låter som att ordet global är något att satsa på trots allt.
Det står onekligen mellan resestarten och globalresor.

Amazinggreys-indianturbo,
Vi har letat namn men inte hittat något lämpligt. Vi har tänkt i termer catchy och namnet Glenn, men hittills kammat noll.

Skriv gärna vad ni vill se på en ny resesida, eller vad ni inte vill se.

Hälsningar Glenn
Ja, boken bör du läsa innan april! Handlar mycket om innovationer och företagande.
På sidan 170 heter kapitlet "What´s in a name?". Där får Shakespear skäll bl a!
Men så står det ett stycke som jag ska skriva av här nu:

"En ö i Västindien hette tidigare 'Hog Island' (Grisön). Hog Island var en mycket vacker ö, men man hade svårt att locka till sig turister. En dag kom en smart person på att man skulle byta namn på ön, och plötsligt fick man massor av turister till ön. Vad man döpte om ön till? Paradise Island...Slarva inte med ord. Se kraften i ords betydelse och använd denna kraft till att vidareutveckla din idé."

Som övning i boken får man med sig dessa ord:

"Döp din idé. Och ta inte fram ETT namn, utan ta fram många olika namn. Ge dig inte förrän du har ett riktigt bra namn som inte bara beskriver, utan också lyfter idén och som i sig självt utvecklar den. Det sägs att Stilla havet fick sitt namn för att inte skrämma bort seglare. På vilket sätt kan din idé döpas för att dra till sig rätt intressenter?"

Det är nästan så man tror att du läst boken redan med tanke på hur du jobbat med namnet!

Annars tycker jag det är väldigt viktigt med hur sidan ser ut. Jag är ju handikappad och hatar att skrolla och klicka! Vissa sidor är helt hopplöst uppbyggda på det viset. Sidan ska vara överskådlig och man ska komma till saken hyfsat rappt. De resebolag som även säljer försäkringar är en reumatikers mardröm! 100 gånger kommer en sån där jädra popup med frågan om man verkligen inte vill ha det och det - de skulle förbjudas! *grinig*

Att ha med egennamn kan vara olämpligt. Dels om man är flera ägare, dels om man dör eller säljer företaget.

Annars har jag ju ett eget knäppt namnförslag! Vill du höra??*mångalen*
Av Sierra
20 dec. 2007 17:05
En resa skall man njuta av oavsett var den för dig.
Varför inte "Enjoytravel.com"?
Av Sierra
20 dec. 2007 17:23
Citerat från sierra:
En resa skall man njuta av oavsett var den för dig.
Varför inte "Enjoytravel.com"?
Sorry, jag var nog lite för snabb. Efter en koll på Google existerar det namnet redan varför förslaget faller....
20 dec. 2007 20:36
Resestarten låter bra. Kollade upp på nätet resor.nu är ledig, kanske kan det vara något?
Hälsn.
Brigitta
Av Glenns
20 dec. 2007 23:08
Hej igen
Jag vet i alla fall vilken min nästa bok blir ;-)
Vi kommer att sikta på den nordiska marknaden så globalresor.com/se är registrerade.
Men vi får se om det blir det slutgiltiga namnet eller inte.
Vi kommer att prioritera funktion och design. Där enkelheten och priset står i fokus.

Vad värderar på en resesida och varför?
20 dec. 2007 23:22
Citerat från glenns:
Hej igen
Vi kommer att sikta på den nordiska marknaden så globalresor.com/se är registrerade.
Vi kommer att prioritera funktion och design. Där enkelheten och priset står i fokus.

Boken hittade jag billigast på Adlibris för 256 skr. Men du verkar ju ha koll redan utan boken och det väsentligaste kanske jag har plockat ut nu.
Globalresor, säger du? I motsats till...?
Din sista fråga hoppar jag över då jag är rätt dålig på att härja på resesidor. Men generellt för alla sidor gäller, för min del, att det inte ska vara plottrigt och verka desperat.
Nu har jag kommit på ett namn till, men du verkar inte upplagd för skämt! :(
Av Dino6
20 dec. 2007 23:32
Jag älskar konceptet; semesterfixaren bäst.....då känns det som att man har någon som kan ordna en bra semester åt mej..en fixare som jag kan lita på...där skulle jag köpa mina resor direkt..
Av Glenns
20 dec. 2007 23:41
Jag är alltid upplagd för skämt.
Vilken namn tänker du på? plz
21 dec. 2007 06:22
Citerat från glenns:
Citerat från aquaholic:
Citerat från glenns:
Hej igen

Boken hittade jag billigast på Adlibris för 256 skr. Men du verkar ju ha koll redan utan boken och det väsentligaste kanske jag har plockat ut nu.
Globalresor, säger du? I motsats till...?
Din sista fråga hoppar jag över då jag är rätt dålig på att härja på resesidor. Men generellt för alla sidor gäller, för min del, att det inte ska vara plottrigt och verka desperat.
Nu har jag kommit på ett namn till, men du verkar inte upplagd för skämt! :(
Jag är alltid upplagd för skämt.
Vilken namn tänker du på? plz
Först kom jag på re.se!
Sen dök utsikts.se upp i huvudet på mig! Jaja, det är fullmåne på måndag!
:D
Lycka till med allt!
Av Glenns
21 dec. 2007 16:15
Hej, re.se va kanon men upptaget. utsikts.se låter lite krångligt att säga, tänker på radioreklamen som kan tänkas komma :-)
mångalen var också kanon, fast upptaget. Men jag tackar för tipsen, kom gärna med fler. //Glenn
Av Bibby
21 dec. 2007 16:21
Gresor.se ?
Kan betyda mycket ... ;)
21 dec. 2007 17:05
Citerat från glenns:
Hej, re.se va kanon men upptaget. utsikts.se låter lite krångligt att säga, tänker på radioreklamen som kan tänkas komma :-)
mångalen var också kanon, fast upptaget. Men jag tackar för tipsen, kom gärna med fler. //Glenn
Hm, mångalen var inget förslag utan en beskrivning av mig. Jag blir knäpp av fullmåne dagarna före och efter.
Vad då svårt att säga?? UtsiktsPUNKT se..lätt som en plätt! Du får anlita mig till radioreklamen, jag har så pass många IQ att jag kan ta femstaviga ord...;D
Återkommer när jag klämt några fler språkliga knäppigheter
Av Glenns
21 dec. 2007 17:55
Citerat från aquaholic:

Hm, mångalen var inget förslag utan en beskrivning av mig. Jag blir knäpp av fullmåne dagarna före och efter.
Vad då svårt att säga?? UtsiktsPUNKT se..lätt som en plätt! Du får anlita mig till radioreklamen, jag har så pass många IQ att jag kan ta femstaviga ord...;D
Återkommer när jag klämt några fler språkliga knäppigheter
Kanske jag som är mångalen. Jag fattade inte din fyndighet utsiktsPUNKT.se
Fokuserade bara på att ordet utsikts knöt sig i och fick tungan att vricka sig ;-) Som att försöka säga västkustskt
21 dec. 2007 19:22
Jaha, där ser man! Det lönar sig inte att vara fööör fyndig :/
Go Glenn, go!
Av Sos
22 dec. 2007 15:19
Resestarten låter riktigt bra, det är ett enkelt och smidigt namn.
Lycka till & God Jul!
Av Glenns
4 jan. 2008 00:18
coolt namn, må jag säga. Men det blir globalresor.se
passar bra till mitt andra bolag som heter mallorcaresor.se
Av Joje_66
4 jan. 2008 15:38
En liten synpunkt bara. Tittade på Mallorcaresor.se. Där påstås det att sidan är billigare än konkurenterna och "Du spar mycket pengar" men det är ju sunhotels.nets bokningsmotor och samma priser man får direkt hos dem och förmodligen andra som använder denna.
Ger inget seriöst intyck att ljuga. Man kan erbjuda låga priser men inte påstå att man är billigast utan att bevisa det. Inget fel att försöka tjäna pengar på nätet men man ska vara ärlig. Sen skriver man "Flygresor.se är överlägset bäst på att hitta de billigaste flygen." det är att ta i lite :-) Vet inte men alla länkar mellan olika siter påminner om ett mindre nätverk av sidor med en hel del länkar via affiliateprogram som inte erbjuder mer än många andra sidor. Ska bli kul att se vad globalresor ska bli.

Mvh. Jörgen
Av Glenns
4 jan. 2008 23:31
Citerat från joje_66:
En liten synpunkt bara. Tittade på Mallorcaresor.se. Där påstås det att sidan är billigare än konkurenterna och "Du spar mycket pengar" men det är ju sunhotels.nets bokningsmotor och samma priser man får direkt hos dem och förmodligen andra som använder denna.
Ger inget seriöst intyck att ljuga. Man kan erbjuda låga priser men inte påstå att man är billigast utan att bevisa det. Inget fel att försöka tjäna pengar på nätet men man ska vara ärlig. Sen skriver man "Flygresor.se är överlägset bäst på att hitta de billigaste flygen." det är att ta i lite :-) Vet inte men alla länkar mellan olika siter påminner om ett mindre nätverk av sidor med en hel del länkar via affiliateprogram som inte erbjuder mer än många andra sidor. Ska bli kul att se vad globalresor ska bli.

Mvh. Jörgen
Hej Jörgen, jag vill förklara mig lite. Det stämmer att vi har Sunhotels som partner och att vi för närvarande använder oss av deras sökmotor.
Utan några påslag kan understrykas, snarare tvärt om. Vi vill sänka priserna. Tyvärr finns det vissa tekniska lösningar som ställer till vissa problem. En lösning är på väg.
En egen bokningsmotor kan vara på gång, frågan är om det är värt det? Vi får se.
Vi påstår inte att vi är billigast utan att konkurrenterna är för dyra, vilket dom generellt sett är.(jag ändrade en fras på vår hemsida som kunde tolkas att vi säger att vi är billigast)

Idén till mallorcaresor.se föddes när jag min sambo och våra 2 barn skulle till Mallorca på semester. 2 stora resebolag ville ha ca: 30 tusen för denna semester. Vilket vi inte hade råd med. När jag var färdig med sökandet så låg prislappen på 6700 kr för exakt samma semester. Samma hotell samma flygdagar.
Då beslutade jag mig för att starta mallorcaresor.se

flygresor.se är enligt min mening den bästa sökmotorn för flyg, vi har inget samarbete med dem och vi tjänar inget på att göra reklam för dem. Om någon känner till en bättre så säg det.
Att dom arbetar med affiliate är helt naturligt, det är som här på reseguiden. Det är inte gratis att synas här heller. Trots att dom hävdar att dom är en neutral jämförelsesajt för att hitta och boka resor.

Vi är nya och gör vissa misstag, påpeka dem gärna så att vi lär oss. Men tro aldrig att vi ljuger och far med osanning.
Vår taktik är att erbjuda billig bra semester pressenterat på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
Utan massa blinkande reklam och göra allt för att pressa priserna ytterligare.

Hälsningar Glenn
Av Joje_66
5 jan. 2008 01:48
Hej, Det låter Ju utmärkt, som sagt att försöka tjäna pengar är inget fel och kan man göra det genom att erbjuda en tjänst som är bra eller information folk kan ha nytta av så är det ännu bättre men man ska vara försiktig med att påstå att man är bäst, billigast etc. (ljuga var kanske fel ord) men att det kan slå tillbaka om folk upptäcker motsatsen. Det räcker ju att erbjuda något bra som Du ju vill, Då upptäcker folk det så småningom och fortsätter använda sidan. Annonser är ju också en självklarhet, ofta enda inkomstkällan för att driva en sida bara det framgår att det är annonser.
Det är mycket bra att det kommer nya idéer och prispressare och jag önskar lycka till, ser fram emot att se vad det blir av globalresor.se.

En liten sak till, på Mallorcasidan hittade jag ingen information om ön eller länkar till info, tror Du inte det vore bra?

Mvh. Jörgen
Av Rasmuz
12 jan. 2008 03:20
;-) tjenna, sitter å surfar runt lite å hittar dig här.
Jag å tjejen köpte resa av dig till mallis förra året, kommer du ihåg mig?
Jag röstar på globalresor.

mvh Rasmus
14 jan. 2008 00:57
Ingen tvekan - Jag röstar på Globalresor.se
Namnet är lätt att komma i håg... Toppen!!! ;-)
14 jan. 2008 11:15
jag håller på Globalresor.se!
Vad jag saknar på många sidor är bättre info om vädret än konstiga diagram.
En av de vanliaste frågorna på många forum är: hur är vädret i X-månad?
Själv brukar jag t ex gå in på resedagboken.se och leta upp en resa där någon varit på "mitt resmål" den månad jag skall dit och titta på bilderna vilket säger mer om vädret. Det är ju inte kul om det är mulet mest varje dag även om det inte regnar.

Saknar också mer alternativa resmål månadsvis än att vara styrd över vad chartebolagen anser vara mest lönsamt för tillfället. Anledningen till att långresor saknas under sommaren är väl mer att charterbolagen tjänar mer på flera korta sträckor med mesta möjliga tid i luften än på at ingen vill flyga långt på sommaren!?

Vi och många av våra kompisar flyger långt och reguljärt varje sommar då man är utlämnad till den semestertiden i o m att dagis och skolor stänger. Det krävs då omsorgsfullt arbete att få fram vart det är prisvärt + bra väder samt att man ju gärna varierar sig lite:-)
Kunde någon sammanställa sådant till oss skulle det ju vara toppen. Jag tror inte min bekantskapskrets är helt unik som skrotar charterutbudet då vi många gånger började luffa runt i Asien för en 20 år sedan och är mycket resvana. Bamseklubb på Mallorca känns liksom väldigt främmande då....