Norra Thailand / Laos

Av Resut4
18 feb. 2018 07:08
Visningar: 448
Hej, kan någon ge tips om bra resväg från Bangkok till Laos och även ut från Laos o åter till Bangkok
Av Bibby
18 feb. 2018 09:18
Bil, var det jag åkte iaf.

Annars buss/flyg till Udon Thani sen bil/buss in i Laos.
18 feb. 2018 20:29
Hej!

När jag var i norra Thailand och Laos åkte jag denna rutt. Nattåg från Bangkok till Chiang Mai vilket var smidigt och fungerade väldigt bra. Efter några dagar åkte jag buss till Nan, därifrån vidare med buss och taxi till Doi Phu Khao Nationalpark som vi stannade två nätter i innan vi åkte vidare med taxi och buss till byn Tung Chang som vi sen åkte minibuss och buss från till Luang Prabang i Laos. Sedan spenderade jag några dagar i Nong Khiaw innan jag flög från Luang Prabang till Vietnam men går att flyga till Bangkok med eller att ta en annan väg tillbaka till Bangkok beroende på tid. Många som är i norra Thailand tar båten längst mekongfloden från Chiang Rai in i Laos. Finns många sätt att åka så hoppas min resväg kan ge lite tips :)
Av Resut4
2 mars 2018 17:59
Tack snälla Bibby & Klara &tack för era svar har nu ännu en fråga.
På vad och var skall vi lägga vår tid i Laos har tre veckor på oss att se landet
4 mars 2018 16:15 (redigerad)
Jag hade 1.5 vecka i landet och ett måste är att besöka Luang Prabang och Kuang Si Waterfall som ligger där utanför - där är så vackert! Själv var jag där ganska sent så jag och min kompis hade vattenfallen nästan för oss själva i slutet vilket kändes lyxigt. Vi cyklade dit - det rekommenderas inte (är ca 3 mil enkel väg så vi fick ta taxi tillbaka). Så hyr en moppe eller en taxi :)

I Luang Prabang så provade vi på zipline och rope adventure samt åkte en tur på Mekongfloden vilket var roligt. Vi passa även på att besöka några av templen och caféet Utompia var riktigt mysigt! Att se munkarna på morgonen när de går runt och samlar in allmosor tyckte jag dock var överskattat och det kändes inte äkta utan turistigt... Kvällsmarknaden som tar upp hela huvudvägen på kvällen är dock ett måste!

Nong Khaiw gillade jag starkt och där var betydligt mindre turister än i Luang Probang som är ganska turistigt. Där bodde vi i ett enkelt boende vid floden och bokade en vandring med en natt homestay i en by. Vi var en liten grupp på fyra personer och en guide och det var härligt att komma ut i naturen, bada i vattenfall, bo i en äkta by och se landskapet samt paddla kajak tillbaka till Nong Khiaw. Det är även ett måste att gå upp på Nong Khiaws utsiktsplats. Glöm dock inte vatten, ficklampa och myggmedel om ni ska gå upp och se solnedgången.

Om jag åkt dit igen hade jag gärna gjort the gibbon experience samt besökt de fyratusen öarna (men de lång längst söderut så det hanns inte med). Jag hade även gärna besökt Muang Ngoy utanför Nong Khaiw men även det får bli en annan gång.

Hoppas tipsen kan komma till lite nytta :)
5 mars 2018 19:29
Jag är tyvärr lite för lat och trött för att skriva något långt (monsterförkylning), men jag rekomenderar verkligen Laos. På 3 veckor hinner man ganska mycket.
Louang Prabang är ju självskrivet, men det finns många andra bra ställen. Tänk bara på att landtransporter tar lång tid.
Häromåret skriv jag lite på min blogg.

https://lillaannareser.blogspot.se/2016/09/mot-laos-genom-isaan.html

Jag har varit på många andra ställen i Laos vid andra tillfällen, så fråga gärna om du undrar om något speciellt ställe.
Av Resut4
7 mars 2018 21:32
Tack för bra och användbara tips Klara och Lillaannaj !!!!!
Stein titta på en karta så få du svar på din fråga var Laos ligger.