Ni som spyr på Thailand......

Av Micke75
4 apr. 2008 20:40
Visningar: 1097
Hej!

Måste bara få skriva lite om Thailand. Har läst många olika inlägg om Thailand och insett att antingen så hatar man eller älskar landet.
Jag följde diskussionen "Vad fan är det som sker" som Homman startade, och insåg att det fanns 2 läger (det insåg väl vilken idiot som helst) :-)))
Jag vill bara komma med min uppfattning här och vill inte reta upp någon, bara så det är klart.
Många som bojkottar Thailand p.g.a. att det är så mycket snack omkring det missar verkligen något i min mening.
Och dom som bojkottar landet verkar ju inte ha varit där, och då kan man väl inte ha någon åsikt om det, eller har jag fel??
Jag har pratat med många som har rest dit "efter alla andra svenskar" och säger till mig ;"vilket land, vilka trevliga människor, nu förstår jag vad alla snackar om, det var ju inte sista gången det här."....
Folk som säger att det finns mer än Thailand har absolut rätt, men Thailand är väl inte bara det land man åker till.
Själv åker jag dit med min fru och dotter varje vinter, men vi besöker andra länder också, och är inte bara insnöade på Thailand.
Jag tror att dom ca - vad- det- nu- kan- vara- 350000 svenskar som åker varje år inte bara åker dit utan åker till andra länder också.
Jag åker dit varje år för att det är trevliga människor, god mat, billigt, sol och värme men framför allt för att man känner sig trygg där vart man än befinner sig.
Det finns andra länder som erbjuder det också, men man får liksom en "hemlängtan tillbaks" till Thailand.
Så alla som inte har varit där tveka inte, ni kommer inte bli besvikna, det finns allt från 0-100.
Och kolla reseguiden om tips om ni inte vet vart ni ska åka, ni lär ju få svar när forumet innehåller mer än 800 inlägg, inga frågor är dumma frågor.

Mvh

Micke
Av Legusta
5 apr. 2008 01:50
Tack Micke, vi är väl hjärndöda som åker dit när hela världen finns som erbjuder andra upplevelser.
Men jag tycker som dig att kritisera utan att ha varit där är ,era ett tecken på att man är tecken på att man är omogen och har en personlig kris (och behöver hjälp). Jag sållar inte mina vänners resval för alla har vi ju olika synpunkter på hur en semester skall vara så allt handlar ju bara om smaksak och upplevelser som du söker.

Till sist res mer och upptäck själva, och lyssna inte på hyenorna som tror sig veta bäst, sålla ut tipsen och ha roligt !

Mvh Leif
Av Handy63
5 apr. 2008 08:03
Dom vet inte vad dom pratar om!!.har precis kommit hem ifrån phuket (patong) ........det e ju paradiset!!!!, ska åka tillbaka så fort jag har jobbat ihop lite mera stålar. :o) _/_/Peter_/_/
5 apr. 2008 19:31
Citerat från tubbe:
Men e i Thailand o Mallis samma sak ?

/ R
Har du varit I Thailand o rest runt ???
Av Gtallan
5 apr. 2008 21:04
Citerat från tubbe:
Men e i Thailand o Mallis samma sak ?

/ R
Om jämförelsen mellan Mallis o Phuket kan man kanske säga "Same same but different"
Sedan är ju alltid en resa vad man gör den till, även om man åker till världens turist fälla.
Var på Mallis i höstas o gillade det, var på Phuket för en vecka sedan o gillade det.
Såg ju de som var vid polen och de som var på stranden dag ut o dag in.
För dem kan det kanske kvitta var de är, bara det är varmt o soligt.
Men Mallorca liksom Phuket har mycket underbart att erbjuda om man tar sig bortom stranden/hotellet.

/Andreas
Av Handy63
5 apr. 2008 21:19
Lätt val, mallis :o( thailand :o)
5 apr. 2008 23:55
Hello,
I detta ämne tycker jag följande.
Jag har varit i 46 olika länder varav några mer än en gång.
Thailand är ett sådant exempel. Det är sällan jag längtar tillbaka efter mina semesterresor, men det finns några stycken länder.
Portugal, Grekland, Peru, Virgin Island, Kambodja och Thailand är bland dem.
Av dessa länder skulle jag allra först välja Thailand eftersom detta land erbjuder mig med fru och vänner ett så varierande utbud.
Vi har dock aldrig varit på västra sidan av Thailand och därmed undvikit de aldra största turistfällorna med charterresor.
Har också svårt att förstå alla er som INTE varit där, men ändå har åsikter om landet.
Men ni ska också veta att jag gillar världens modernaste uland, dvs USA. Har varit även där flera gånger.
Mvh
Ingemar
Av Bibby
6 apr. 2008 00:19
Innan var det ju "bara" sexturister som åkte dit men nu finns det plats för alla :)
6 apr. 2008 09:53
Hej, Kan ju inte låta bli att skriva min mening om detta ämne.. Thailand - ett land med underbara stränder, grym snorkling & dykning, fantastiskt god mat och underbara männsikor. Har själv varit i Thailand två gånger för det känns som det inte kan bli fel liksom.
MEN jag tycker det är tråkigt när jag åkt till andrasidan jordklotet och det serveras "svenska köttbullar" och det är fullt av "Viking Bar" och alla pratar svenska runtomkring mig... och få ställen utanför Europa är lika fyllda med just det som charterdestinationerna i Thailand.

/cingelsson
Av Veiken
6 apr. 2008 16:56
Hej allihop!
Jag kommer på något konstigt sätt alltid tillbaka till Thailand, men det innebär inte att jag bara åker dit. Världen är alldeles för spännande för att fastna i ett land. Jag åker till Thailand i november och tre i vårt resesällskap har aldrig varit i Thailand förut, så vi ska göra en del "förstagången måsten". Ska bli kul att "upptäcka" ett land för på nytt!
6 apr. 2008 20:06
Citerat från micke75:
Och dom som bojkottar landet verkar ju inte ha varit där, och då kan man väl inte ha någon åsikt om det, eller har jag fel??
Du har fel, jag har varit där, kommer aldrig att resa tillbaka men jag tycker inte att jag tillhör några av dina två läger. Jag tycker helt enkelt att Thailand är en ordinär destination som inte förtjänar all den uppmärksamhet den får. Det är ett massturismgettho där svenskar är starkt överrepresenterade och vill jag träfgfa grannen kan jag lika gärna ta en pilsner i parken med honom.
Jag åker dit varje år för att det är trevliga människor, god mat, billigt, sol och värme men framför allt för att man känner sig trygg där vart man än befinner sig.
Det beskriver ju (som sagt) vilken destination som helst i praktiken.
6 apr. 2008 23:13
Citerat från robbowan:
Citerat från micke75:
Det är ett massturismgettho där svenskar är starkt överrepresenterade och vill jag träfgfa grannen kan jag lika gärna ta en pilsner i parken med honom.
Du har varit på fel ställe. Vi var fyra personer i Thailand och vi träffade ett svenskt par som blev jätteglada när de hörde svenska språket för varken vi eller de hade ej träffat några andra svenskar på tre veckor. Åker du charter spelar det ingen roll i vilket land du åker till-samma resultat- många svenskar/scandinaveier
Ingemar
Ps, grannen finns oftast i Spanien,
7 apr. 2008 14:10
Ingemar e och Tubbe: Det är ju det som är själva grejen. I varje land finns det regioner dit få turister drar sig, där man kan vara ostörd och slippa träffa på grannen. I Thailand - precis som i den stora delen av nu mer eller mindre etablerade destinationer - så är det massturismen som är den stora grejen. En stor majoritet drar sig till ställen dit andra samlas för att det där finns en infrastruktur skapad för att ta emot dessa massor av turister.

Att då utmåla Thailand som så extremt mycket vänligare, bättre och genuinare samt mer kulturellt och kulinariskt intressant är en ren skönmålning eftersom Thailand på dessa punkter inte är det minsta unik. Allt detta är subjektivt.

Men, det jag kanske vänder mig mest emot är denna bestörtning bland människor när man kritiserar en destination men de verkar ta det som en kritik mot personen. Vill man ha en Svenne Banan-semester är det OK, vill man vara Backpacker-wannabe likaså men det gäller även kultur- eller livsfilosofiåskådningsresande.

Själv drar jag härnäst till Cuba där jag skall blanda mina upplevelser med allt från massturismens Varadero, storstadskulturens och historiens Havanna samt diverse äventyrsturism och ren sightseeing på landsbygden.
Av Nickeb
7 apr. 2008 21:12
Citerat från micke75:
Hej!

Själv åker jag dit med min fru och dotter varje vinter, men vi besöker andra länder också, och är inte bara insnöade på Thailand.
Jag tror att dom ca - vad- det- nu- kan- vara- 350000 svenskar som åker varje år inte bara åker dit utan åker till andra länder också.

Och kolla reseguiden om tips om ni inte vet vart ni ska åka, ni lär ju få svar när forumet innehåller mer än 800 inlägg, inga frågor är dumma frågor.
För min del får folk åka precis var dom vill och av vilka anledningar dom vill.......

Men: Grundbulten i detta tror jag är VAD man vill ha ut av sitt resande och för min egen del är det inte att sitta med släkt , grannar, arbetskamrater, gamla klasskompisar, 19 åriga ryggsäckspionjärer som är ute på sitt stooooora äventyr (wow), shoppingtokiga kärri, hrrm damer osv. på någon strand som är knäckfull med turister. Visst det går väl att söka sig till avsides platser, men varför ens försöka när det finns så mycket mer spännande att upptäcka i världen.

Att det sedan pumpas ut "thailandsspecial" i tidningar, tv-program, radio osv samt stöts och blöts på firmafester, kaffekalas med släkten mm. så får man vissa kräkkänningar, det kan jag erkänna, och det har inte med själva resmålet att göra utan att det bara blir för mycket.

Vad vill jag då ha ut av mitt resande? Jo framförallt något nytt, med dom pengarna det kostar att resa så kräver jag att få se något nytt, jag lägger inte ner tiotusentals kronor och mer än ett dygns flygning för att komma till samma land (om nu landet inte är väldigt stort)
Sedan vill jag ha bra aktiviteter och gärna behagligt klimat .
Dom senaste långresorna har gått till Canada och Mexico och har varit riktigt bra äventyr för hela familjen, nu är siktet inställt på Panama och Costa rica.

Vill gärna bemöta det jag citerat från trådskaparen.

1: att man inte kan ha en åsikt om ett resmål bara för att man inte varit där var ett av dom dummaste påståenden jag hört, varför skulle man inte kunna ha det?? TV, Internet (resesidor), Reseprat med vänner o bekanta, tidningar, guideböcker osv. osv, klart man kan få en ganska sammanfattad upfattning om ett land/resmål!

2: Tror inte många åker på mer än en lång solsemester per år pga. ekonomi och tid, däremot vet jag att väldigt många åker till thailand år efter år (precis som man gör/gjorde till canarias. grattis till dig som har tid/råd att åka flera ggr per år, det är få förunnat och jag är djupt avundsjuk (för min del blir det långresa typ vart tredje år och sommarsemester+skidsemester årligen)

3: ser det som en svaghet att en destination har så markant stort övertag i ett forum, funkar bättre på intrenationella sajter.

åter igen vill jag poängtera: För min del får folk åka precis var dom vill och av vilka anledningar dom vill.......
8 apr. 2008 16:55
Varit i Thai ett par ggr, senastett par manader sedan. Visst ar det ett trevligt land, men ett sadant paradis vissa vill fa det till vet jag ej om jag haller med om. Gillar landet, men kritiserar garna massturismen fran sverige :).

Hej hopp
8 apr. 2008 18:32
Citerat från macgunde:
Varit i Thai ett par ggr, senastett par manader sedan. Visst ar det ett trevligt land, men ett sadant paradis vissa vill fa det till vet jag ej om jag haller med om. Gillar landet, men kritiserar garna massturismen fran sverige :).

Hej hopp
Konstig kommentar, gillar landet men inte massturismen från Sverige. Du har inte tänkt på att du tillhör massturisterna.
Av Bettan1
8 apr. 2008 18:59
Men HERRE JÖSSES vilket jävla tjat om Thailand. Det märks att det är svenskar som så att säga diskuterar för är det inte vädret så nog tusan är det missunnsamheten som ska ventileras. Jag kan helt enkelt inte förstå att man orkar diskutera på detta sätt. Men ack så typiskt svenskt. Låt folk resa vart de vill, hur ofta de vill. Vill de träffa grannen i Thailand eller något annat ställe så skit samma...Det är ju ens personliga upplevelse med varje resa som betyder något. Så snälla lägg ner hela attityden! Rena sandlådetjafset.
Av Nickeb
8 apr. 2008 19:20
Seså lugn och fin nu......
Citerat från sussmaya:
MEN HERRE GUD! Ge upp nu...Jag blir så trött på det här eviga tjatet. Vissa gillar att åka till Thailand och vissa vill glänsa med ngt spännande och lite annorlunda resemål för de vill minsann inte vara som alla andra...det ÄR ju så...ÅÅÅH jag har minsann tänkt o åka till månene!" Slå det om ni kan! HA!
åker inte till spännande och lite annorlunda resmål för att glänsa/vara ball/visa mig på styva linan utan för att jag tycker det är roligt och intressant, och för mig (och min familj) en viktig del av resan
Att man sen tycker det är irriterande med alla reportage, inlägg om thailand...ja, men läs inte dem då!
Det gör jag inte heller men det faktum att man överöses bara genom att bläddra i aftonbladet (som hade thailand med idag igen) så lessnar åtminståne jag.
Ryggsäcksfolket som är ute o dricker öl och festar...ja , du har väl själv vart ung en gång...låt dem hållas...livet är kort! och kärringar som vill shoppa loss...ligga på playan...va roligt för dem...gör du ditt och låt andra göra sitt..
Jag skrev ju bara det två gånger så jag kör väl några ctrlv till:

För min del får folk åka precis var dom vill och av vilka anledningar dom vill.......

Så, nu ska väl alla ha snappat upp detta.

btw så kör jag inte Volvo eller köper mina möbler på IKEA heller så jantelagen lär väl slå mig med full kraft där oxå......fast det på helt andra forum.
Av Micke75
8 apr. 2008 20:16
Nickeb.

Skaffar man inte en egen uppfattning när man har upplevt någonting själv, och inte när någon annan skriver om det eller när man läser om det i tidningar m.m. Då bildar du ju en uppfattning baserad på någon annans upplevelse. Exempelvis: jag ser ett program om Rom, läser om Rom, tittar på bilder och bombarderas med information. Jag kommer ju aldrig få min egen uppfattning om hur det ser ut, hur det luktar, hur man upplever människorna osv. det är ju därför man reser. Det mest kända ryktet om att ingen kan engelska i Paris, dom är otrevliga, det ligger hundskit överallt på gatorna stämmer ju verkligen inte enligt MIN uppfattning, då jag besökte staden första gången (lär ju inte bli sista iallafall). Med dessa exempel står jag fast vid det jag skrivit.

Att Thailand råkar ha flest inlägg betyder väl ändå något........
Och att man sedan går in och retar upp sig så får man väl skylla sig själv.

Mexico håller jag med om att det är grymt bra, men....... jämför priserna där och i Thailand. Jag kommer garanterat att åka tillbaka till Mexico men då gäller ju en helt annan budget. Det kanske därför folk väljer Thailand igen.

Till alla som tjatar om att det inte är roligt att träffa "grannen" där, har väl haft otur med att hamna på turistorterna. Besök andra ställen än Phuket, Ko Lanta och Krabi (som all media pumpar ut info om.) som exempelvis norra delen av Ko phangan så är det helt annorlunda. Hyr bil t.ex så kommer ni ifrån dom flesta "turistträsk" på mindre än 15 min. Jag kan rekommendera det.

Och återigen:
Jag vill bara komma med MIN uppfattning här och vill inte reta upp någon.
Av Nickeb
8 apr. 2008 21:47
Citerat från sussmaya:
Blä på den här diskussionen.
Jag säger väl som du: läs inte den då!
Av Nickeb
8 apr. 2008 22:01
Att Thailand råkar ha flest inlägg betyder väl ändå något........
Och att man sedan går in och retar upp sig så får man väl skylla sig själv.
Jag har aldrig skrivit att jag retat upp mig, det är något du själv tolkat i så fall. däremot tycker jag att det är en svaghet i ett reseforum, därmed inte sagt att forumet är dåligt.
Mexico håller jag med om att det är grymt bra, men....... jämför priserna där och i Thailand. Jag kommer garanterat att åka tillbaka till Mexico men då gäller ju en helt annan budget. Det kanske därför folk väljer Thailand igen.
Vet inte hur du rest, men våran resa för två vuxna och två barn som sträckte sig strax över fem veckor (obs tremånadersbiljetter) gick lös på ca 50k inkl ALLT från dörr till dörr, då bodde vi genomgående på hotell av relativt enkel standard men i bästa läge åkte runt jättemycket och hade mycket aktiviteter (snorkling, hästutflykt, naturutflykter, mayaruiner mm.).
det tycker inte jag är särskilt dyrt även om det kanske går att pressa någon krona genom att leva billigt i thailand även om jag tvivlar på det.
ska tillägga att detta var tre år sedan men jag tror inte det gått upp särskilt mycket, snarare tvärt om iom. dollarns ras.
Av Homman
9 apr. 2008 02:36
Citerat från sussmaya:
Micke jag håller med dig, och som Christer Sjögren sjunger..."i looove Thailand".... :-)
Inte undra på att Thailand ligger på svensktoppen:-)
9 apr. 2008 07:22
Ingemar_e: Det jag menade ar att landet i sig inte ar problemet utan att det ar for stor turism for min smak.

Mvh Daniel
9 apr. 2008 18:10
Jag är väl en av dom som verkligen var motståndare till Thailand. Redan på 80-talet sa jag att jag aldrig skulle åka dit. På grund av tjat från två av ungarna så hamnade jag där till slut. Ett av det värsta ställena tom och med. Karon. Dom första dagarna kände jag mest att ok jag är här för ungarnas skull. Jag får göra mitt bästa. Sen började jag älska landet. Tog båtresor ut på öarna, snorklade och tom shoppade som jag egentligen inte alls gillar. Hatar att pruta men blev till slut ganska duktig på det. Tyvärr så måste jag nog erkänna att jag blev stormförtjust i Thailand. Har svårt att erkänna att jag har fel så därför skriver jag tyvärr.
Nu sitter vi här och planerar en ny resa till Thailand där barnen med sällskap ska få följa med. Vi blir ca 12 personer. Jag ser verkligen fram emot att få åka till baka med HELA familjen....HEJA THAILAND......