Ni som reser mycket - hur har ni råd och tid?

Av Mikhem
21 feb. 2013 10:10
Visningar: 25890
...ja, hur? : )

En "normal" person kanske har tid och råd att dra iväg utomlands en gång per år på sin semester, och sedan är det jobb resten av året.

Hur gör ni som verkar ha varit runt hela jorden - är ni förtidspensionerade mångmiljonärer allihop? : )
Av Annl
21 feb. 2013 10:15
För min del har jag sju veckors semester och den vill jag inte gärna spendera i ett regnigt och kallt Sverige, om möjligt.

Eftersom jag har resande som ett stort intresse försöker jag prioritera så mycket som möjligt.

Och genom att vara ute i god tid och boka tidigt (gärna närmare ett år i förväg) så kan man resa billigt då man kommer åt de billigaste biljetterna och boendet = då kan man resa flera gånger.

Ungefär så...
Av Mikhem
21 feb. 2013 10:24
Citerat från annl:
För min del har jag sju veckors semester och den vill jag inte gärna spendera i ett regnigt och kallt Sverige, om möjligt.

Eftersom jag har resande som ett stort intresse försöker jag prioritera så mycket som möjligt.

Och genom att vara ute i god tid och boka tidigt (gärna närmare ett år i förväg) så kan man resa billigt då man kommer åt de billigaste biljetterna och boendet = då kan man resa flera gånger.

Ungefär så...
- Så det beror inte huvudsakligen på att du tjänar mycket mer än genomsnittet?
Jag har själv sex veckors semester och en normallön, men om jag skulle dra iväg på så exotiska resmål som du och fler andra här gör - oavsett god planering - så har jag inte råd att spendera mer än sådär 15 000 SEK på en resa.
21 feb. 2013 10:37
Förr i tiden kunde jag arbeta extra nästan hur mycket som helst (hade två jobb då ett heltid och ett extra jobb) för att kunna åka på resa efter resa. Och man hade inga barn eller andra att ta hänsyn till och då var inte hyrorna så höga som nu heller. Och man började planera inför nästa resa nästan innan man hunnit hem. Om inte semetern räckte till tog man lite tjänstledigt eller så. Man hade kanske bra chefer.

Som sist jag var i Indien då var jag där i 3 månader, hade precis fått en ny lägenhet och skulle åka och gifta mig. Hade också fått lite försäkringspengar så jag hade råd att inte vara så snål.
Men hade ju inte råd att betala hyra själv så jag hyrde ut lyan till en gammal killes dotter.
Så man får kämpa på lite om man inte är miljonär.

Det jag inte förstår är dessa människor som åker halvår och år, vad gör de med sina bostäder, jobb och ledighet? De kanske är miljonärer? :)

Mvh Eva
Av Annl
21 feb. 2013 10:38
Avböjer kommentarer om min lön och dess storlek.
Citerat från mikhem:
Citerat från annl:

Ungefär så...
- Så det beror inte huvudsakligen på att du tjänar mycket mer än genomsnittet?
Jag har själv sex veckors semester och en normallön, men om jag skulle dra iväg på så exotiska resmål som du och fler andra här gör - oavsett god planering - så har jag inte råd att spendera mer än sådär 15 000 SEK på en resa.
Av Hille2
21 feb. 2013 11:22
Jag stannar ofta borta i nån månad på varje resa (som mest 7 månader). Bor mest billigt och enkelt, prioriterar strandläge före hög standard(om jag reser till såna länder), äventyr före fest, små byar eller "mitt i smeten" (menar inte turistsmeten) i större städer. Åker sällan till stora turistorter vilket gör att mat och boende ofta kostar ned till 1/10 del av den gängse turistens kostnader.
Bokar flygbiljett långt i förväg eller i sista minuten, bokar sällan boende i förväg (möjligen första nätterna om det är ett för mig nytt ställe). Stannar gärna länge på samma ställe om jag trivs vilket brukar sänka hyran betydligt. Flyger inte inrikes om det inte är befogat pga situationen i landet eller om priset är lägre än andra kommunikationer. Oftast blir det tåg, buss eller båt. Hyr cykel istället för moppe.För mig är det inte prioriterat att komma fram så snabbt som möjligt, själva resan är också ett äventyr.Reser ofta i flera länder på samma resa (vilket minskar resekostnaderna). Är rätt så allergisk mot shopping.
Har turen att ha ett arbete med årsarbetstid där det är prioriterat att man kan jobba under sommaren. Har en normal Svenssonlön men jobbar bara 80 %. Jobbar extra om jag får göra det på övertid. Bor i ett betalt hus med endast underhållskostnader, odlar mina egna grönsaker, skjuter min egen älg, har låga kostnader för arbetsresor, är inte intresserad av att ha det senaste av allt, krogbesök eller weekendresor(de är över så snabbt), bor på landet där arbetsbyte fortfarande existerar.
När man skriver ett sånt här inlägg brukar man få svar som att "vad är det för mening med att åka på semester om man ska snåla hela tiden" och "är det semester att bo i en bambuhydda med kallvatten och inget AC" samt "man vill väl äta och dricka gott när man har semester".
Så därför svarar jag på de kommentarerna i förväg; Jag snålar inte, jag äter precis det jag tycker är gott och vill ha vilket oftast är genuin inhemsk mat och gärna en kall öl (eller flera) och tycker att det är trivsammare med en bambuhydda på stranden där man kan vakna av havets brus och läsa en bok i den obligatoriska hängmattan, än en stor charmlös resort med pool, frukostbuffé och turister som gnäller på städningen, poolen, maten, solstolarna osv. Jag tycker också att det är mycket mer spännande att resa själv med lokaltrafik och själv hitta mitt boende än att boka en utflykt där en grupp turister lotsas runt för att sedan snabbt vara tillbaka till utgångspunkten utan att själva fått välja vad man vill se.
21 feb. 2013 11:48
Även om resande självklart har att göra med pengar och inkomst, så handlar det ju till stor del om prioriteringar... Nu har inte jag själv varit över hela jordklotet, utan åker väl iväg i snitt 2 ggr per år. Men jag är just nu studerande, och har tidigare haft s.k. "okvalificerade" arbeten, vilket har gjort att jag fått frågan "men hur har ni råd??" otaliga gånger inför resor... Min sambo jobbar inom barnomsorgen, och där är det inte heller fett. Ändå har vi råd att åka på resor (med ett tonårsbarn också), och vi lägger gärna ut relativt mycket pengar på det också, för att komma till de ställen vi vill, eftersom det är något vi uppskattar och prioriterar. Personligen lägger jag mycket hellre 50.000 kr på en resa till USA än på att byta kök. Till exempel. Men det är ju som sagt en prioriteringsfråga... Men det är klart att det handlar om pengar också - de som tjänar bättre har mer att kunna lägga i resebudgeten, och de har även "råd" att vara borta längre från arbetet, d.v.s. kan unna sig att ta ut fler semestermånader!
Av Mikhem
21 feb. 2013 11:59
Citerat från majsan_82:
Även om resande självklart har att göra med pengar och inkomst, så handlar det ju till stor del om prioriteringar... Nu har inte jag själv varit över hela jordklotet, utan åker väl iväg i snitt 2 ggr per år. Men jag är just nu studerande, och har tidigare haft s.k. "okvalificerade" arbeten, vilket har gjort att jag fått frågan "men hur har ni råd??" otaliga gånger inför resor... Min sambo jobbar inom barnomsorgen, och där är det inte heller fett. Ändå har vi råd att åka på resor (med ett tonårsbarn också), och vi lägger gärna ut relativt mycket pengar på det också, för att komma till de ställen vi vill, eftersom det är något vi uppskattar och prioriterar. Personligen lägger jag mycket hellre 50.000 kr på en resa till USA än på att byta kök. Till exempel. Men det är ju som sagt en prioriteringsfråga... Men det är klart att det handlar om pengar också - de som tjänar bättre har mer att kunna lägga i resebudgeten, och de har även "råd" att vara borta längre från arbetet, d.v.s. kan unna sig att ta ut fler semestermånader!
- Jo nog får man prioritera om man vill dra på mer kostsamma resor (både vad gäller frånvaro från jobbet, och kostnad i kronor), men de flesta som ska renovera i 50 000-kronorsklassen tar nog ett lån på huset/bostadsrätten, tror jag.
Om du är student och din sambo lågavlönad...kan ni hosta upp 50´cash på en resa alltså? Lever ni inte extremt snålt i "vardagen" då?

Jag är bara nyfiken eftersom jag gärna skulle resa mer, men då får jag ju prioritera bort det mesta som förgyller vardag och helg på hemmaplan.
21 feb. 2013 12:10
Vi lever definitivt inte snålt i vardagen . Tvärtom, så är vi såna som gör en massa grejer hela tiden och uppskattar att kunna uppleva saker året om, och inte bara när vi åker utomlands 2 ggr per år. Men självklart har vi prioriterat bort vissa saker som inte är något vi bryr oss om... Exempelvis varken röker, snusar eller dricker vi, och vi har inget hus, utan bor i hyreslägenhet. Sen har vi valt att bara äga1 bil, som vi använder gemensamt... Vi satsar helt enkelt våra pengar på upplevelser istället för prylar... Jag uppskattar god mat, resor, sportevent o.s.v lååångt före att uppdatera bilen till årets modell, eller att köpa en ny skoter, eller att ha den senaste och värsta Tv:n eller telefonen. Till exempel :)
21 feb. 2013 12:51
Jag har gått i avtalspension och försöker att leva billigt, så att pengarna räcker till resor. Har inga dyra vanor, billiga boendekostnader och försöker att hitta bra priser på resor.
Av Sanook
21 feb. 2013 13:27
Ett antal gånger har jag lyckats få tjänstledigt och rest längre perioder - jag har alltid sett till att bli av med alla kostnader i Sverige då, genom att hyra ut lgh. i andrahand.
Nu t.ex. är jag utomlands 6 månader, på föräldraledighet denna gång, givetvis med uthyrd lgh hemma.
Men visst skall du bara vara borta sex veckor är det ju lite jobbigare att komma undan kostnaderna hemma.

Har du 15.000 att spendera på resor så kan du ju satsa på länder där dina pengar räcker längre..du behöver kanske inte spendera tiden i typ Tokyo el. Oslo..
Lägg ner lite tid/arbete på att söka bra pris på flygbiljett och var flexibel med tidpunkt, så du kan få ner den tunga kostnaden med resan.
Gå med i SAS Eurobonus - kostar inget och för eller senare kvalificerar du dig kanske till ett gratisflyg någonstans.
Av Mikhem
21 feb. 2013 13:39
Citerat från sanook:
Ett antal gånger har jag lyckats få tjänstledigt och rest längre perioder - jag har alltid sett till att bli av med alla kostnader i Sverige då, genom att hyra ut lgh. i andrahand.
Nu t.ex. är jag utomlands 6 månader, på föräldraledighet denna gång, givetvis med uthyrd lgh hemma.
Men visst skall du bara vara borta sex veckor är det ju lite jobbigare att komma undan kostnaderna hemma.

Har du 15.000 att spendera på resor så kan du ju satsa på länder där dina pengar räcker längre..du behöver kanske inte spendera tiden i typ Tokyo el. Oslo..
Lägg ner lite tid/arbete på att söka bra pris på flygbiljett och var flexibel med tidpunkt, så du kan få ner den tunga kostnaden med resan.
Gå med i SAS Eurobonus - kostar inget och för eller senare kvalificerar du dig kanske till ett gratisflyg någonstans.
- Ja alltså jag skulle KUNNA lägga mer pengar på resor, men då skulle det bli på rejäl bekostnad av min normala standard på hemmaplan. Att vara flexibel med tidpunkt för resan fungerar bara om man har flexibla semestertider. Är man ledig under industrisemestern så är man ganska låst, plus att de flesta resorna är som dyrast just då.

Det var lite därför jag undrade hur de beresta på det här forumet har råd i form av både tid o pengar.
Jag har bil, bostadsrätt, telefon, två söner, men i övrigt slösar jag inga pengar på "onödiga" utgifter. Med den sociala statusen handlar det om just 15-20 000 SEK på resa en gång om året om det inte ska krävas åtstramningar i den normala livsbilden. Så är det även för de flesta jag känner, både familjer (där totalpriset ju blir högre beroende på antal resande förstås) och ensamstående.
Av Pelle77
21 feb. 2013 18:11
Resa är en passion och jag har inga problem med attlägga stora summor på att få det bra. Jag gillar att bo bra för man "sover inte bara på hotellet", som brukar vara en vanlig kommentar. Tripadvisor är en favoritsajt när boendena skall väljas ut. Jag kan till och med se fram emot specifika hotell lika mycket som själva destonationen i sig. Jag har 6 veckors semester och planerar ofta in kortresor i europa vid tex kristihimmelfärd för att spara in på semesterdagarna.

Att bo billigt på hemmaplan är nog en faktor som gör det möjligt att spara. Genom att vara sambo så har jag lägre boendekostnad nu än när jag bodde i studentkorridor. Vissa lägger tusenlappar på kläder, krogen what ever. Själv investerar jag i reseupplevelser.
Av Daytona
21 feb. 2013 19:11
Har inte varit runt hela jorden, inte ens halva ännu ;o) och jag ses nog som en lågavlönad om man går efter genomsnittet i Sverige. Min sambo har en medellön, men vi bor billigt, har inga billån eftersom vi kör med äldre bilar, är inga krogmänniskor, inga modelejon, lagar mat från grunden osv. Mycket beror ju på var i landet man bor också- som vi tex här uppe i norr, vi har betydligt billigare boendekostnad än söderöver, då huspriserna här är lägre. Vi lägger varje månad undan en viss summa på ett reskonto- året om, så ja när vi väl bestämt oss för resan så har vi pengar att lägga ut. Jag har 5 veckors semester, men har alltid möjlighet att ta några extra veckor med tjänstledigt. Vi reser 3-4 veckor varje år . Vi har en 8 åring son som spelar hockey, fotboll osv. Men vi prioriterar helt enkelt- snåla tycker jag inte att vi är, vi lever rätt gott ändå, just pga att vi bor där vi bor med låga levnadskostnader. Å andra sidan så har vi alltid prioriterat resor, även när vi bodde på annan (dyrare) ort, men då jobbade jag extra på kvällar och helger tex. Vi anser oss lyckligt lottade, trots att vi inte är miljonärer eller höginskomsttagare. Vi må inte ha det senaste i vare sig inredning eller bilpark, men vi är nöjda med det vi har.

Att kunna åka på en resa behöver inte betyda att det ska kosta- vi har åkt till Rhodos för 1000 per person, bodde på ett lgh hotell för 3000 /vecka, det var en fantastiskt resa det med. Vi kollar priser, jämför, hyr lgh så man kan laga en del måltider själv etc. Mat måste man ha var man än är, så den posten räknar vi knappt med, man kan leva billigt utan att för den skull ha en dålig semester. Bara vara tillsammans, utan någon stress, i solen och värmen är ju underbart. Det är inte all förunnat nej, men om man kan göra en resa vart tredje är så är ju det också fantastiskt. Det sitter inte i priset helt enkelt. Vi kan inte boka vilket flyg som helst, eller boka dyra hotell, men vi reser efter våra förutsättningar- andra får åka efter deras.
Av Trea
21 feb. 2013 20:31
Inkomst är naturligtvis relevant och spelar självklart roll, med det handlar också mycket om prioriteringar och utgifter i vardagen. Om man lyckas skaffa ett boende med låg kostnad så hjälper det långt. Många flyttar ju till större och större och skaffar mer och mer lån :) Vi har valt att göra precis tvärtom, att flytta till mindre och mindre och ständigt minska boendekostnaderna :) Sedan kan man ju resa på många olika sätt och till olika platser. Campa är ett sätt att hålla nere kostnaderna på resor. Att välja resmål i Östeuropa gör också att man får mycket för pengarna!
Av Bengtar
21 feb. 2013 21:43
Jodå, vi har både tid och råd. Jag är pensionerad sen sexton år ( Ålderspesionär vid 55 år). Min fru går hem i juli men ska jobba 25 % i två år och ha pension och tjänstepension samtidigt. Vi har båda sparat i pensionsförsäkringar (tre olika per person som har olika löptider). Detta gör att vi kan ha "jobbstandard" i minst femton år till.
Vi är fria att resa hur som helst utan att behöva minska vare sig på boendet eller på någon standard. Det enda vi använder jämfört med andra som är billigt är bilstandarden. Skoda!
Billig bil och många pensionsförsäkringar ger utmärkt resestandard.
Vi har inga ideer om mindre bostad. Detta tack vare pensionsförsäkringarna.
I planeringen för resorna i år finns Köpenhamn, Nordnorge och New york.
21 feb. 2013 21:59
Tycker nog själv att vi Kan anses vara en "normal" svenssonfamilj med två fulltidslöner och litet extrajobb ibland när det finns mycket att göra.

Låga boendekostnader i en kåk vi köpte för en billig peng för många år sen o som vi dessutom rustat utan att låna till det gör att vi får pengar över, att vi värmer kåken med ved som vi hugger själva osv. bidrar ju också till att vi kan lägga 50-100.000kr om året i resor istället för att som många i storstan lägga det på hyra o värmekostnader, vill man få pengar över får man liksom bädda för det själv.

knåpar man ihop resorna själv innebär det åtminståne kanske 2 skapliga resor till Asien och några weekendresor i europa per år,alternativt tre- fyra resor till kanarieöarna o grekland.

Ett par vandrings o fiskeresor till fjällen plus ett antal kortare resor försöker vi också göra varje år.

Knepet är ju att jobba mycket när det finns jobb o passa på att vara ledig när det är litet lugnare men det förutsätter ju att man kan jobba på det sättet.

Sen är det faktiskt så att man kan banta bort mycket "ilandskostnader" vi dragit på oss under senare år som man inte tänker på, som tex dyra elektronikvaror svindyra abonnemang på mobilnät internetuppkopplingar kabeltv filmkanaler färdigmat krogkostnader alkohol tobak osv osv.. de flesta kan faktiskt ganska lätt spara in till en fin resa om året bara man kollar över sina kostnader.
Av Mrb
22 feb. 2013 00:19
Har ett säsongsarbete. Fördelarna med säsongsarbeten är att du har lågsäsong = tid att resa. Jmfr om du säljer julgranar kan du inte ta semester i december. Men det går förbannat bra i januari. (Är inte själv i julgransbranschen.)

Dels planerar vi alla resor mycket noga och bokar allt, menar allt, långt i förväg. Tycker att det är en god del av tjusningen. En kollega säger att reseplaneringen är HELA tjusningen, resan är bara att "bocka av" vad han har planerat. Så långt går inte jag. Men man sparar mycket pengar på framförhållning och får dessutom möjlighet att boka de bästa grejorna.

Dels prioriterar vi resor före i stort sett allt annat ekonomiskt.

Dels tjänar hustrun mer än de flesta, och jag ännu mer. Vilket inte hindrar att i den förort där vi bor, sticker vi inte ut alls.

Vi har dock inte varit runt hela jorden ännu. Tar nog tio år till.
Av Sanook
22 feb. 2013 06:07
Citerat från mikhem: >
- Ja alltså jag skulle KUNNA lägga mer pengar på resor, men då skulle det bli på rejäl bekostnad av min normala standard på hemmaplan. Att vara flexibel med tidpunkt för resan fungerar bara om man har flexibla semestertider. Är man ledig under industrisemestern så är man ganska låst, plus att de flesta resorna är som dyrast just då.

Det var lite därför jag undrade hur de beresta på det här forumet har råd i form av både tid o pengar.
Jag har bil, bostadsrätt, telefon, två söner, men i övrigt slösar jag inga pengar på "onödiga" utgifter. Med den sociala statusen handlar det om just 15-20 000 SEK på resa en gång om året om det inte ska krävas åtstramningar i den normala livsbilden. Så är det även för de flesta jag känner, både familjer (där totalpriset ju blir högre beroende på antal resande förstås) och ensamstående.
Du har kanske möjlighet att spara arbetstidsförkortning och ÖT-timmar och ta ut det i samband med långhelger, för att kunna ta kortare resor utanför industrisemestern.
Ser att din restyp är "charter" och har du då två söner som skall med också, förstår jag om dina 15-20.000 försvinner snabbt. Vill du resa mer, får ni kanske pröva andra billigare sätt att resa.
Det handlar givetvis om prioriteringar och vad man vill ha ut av sin resa.
Vad är du ute efter? några speciella funderingar på resmål och upplevelser?
Av Mikhem
22 feb. 2013 08:50
"Du har kanske möjlighet att spara arbetstidsförkortning och ÖT-timmar och ta ut det i samband med långhelger, för att kunna ta kortare resor utanför industrisemestern.
Ser att din restyp är "charter" och har du då två söner som skall med också, förstår jag om dina 15-20.000 försvinner snabbt. Vill du resa mer, får ni kanske pröva andra billigare sätt att resa.
Det handlar givetvis om prioriteringar och vad man vill ha ut av sin resa.
Vad är du ute efter? några speciella funderingar på resmål och upplevelser?"

- Vi har vår arbetstidsförkortning bestämd gemensamt till vissa dagar som exempelvis förlänger en helg eller i anslutning till lov osv, så jag kan inte plocka ut sådana som jag vill för min egen del.

Anledningen till topic öht var att jag undrar vad för standard den "genomsnittlige" resenären här håller sig med.
Mönstret verkar vara att ledigheter inte är ett stort problem för någon, och man lever hyfsat cleant i vardagen för att kunna fokusera/prioritera resandet.
Själv tycker jag att jag lever ganska normalt, med en standard som inte svävar ut i lyxartiklar men ändå håller en nivå som jag tror är ganska vanlig i det svenska hushållet.

Som det verkar, är ingen här knuten till bestämda semesterveckor under högsäsong, och de flesta prioriterar resande före prylar och uteliv/umgänge med kompisar på hemmaplan.
Av Daytona
22 feb. 2013 09:29
Jag får bara ta semester/tjänstledigt under sommarmånaderna och måste alltid se till att vara ledig dom 3 sista veckorn i juli ( jobbet stängs då)

Vi har ett rikt socialtliv...lite för rikt ibland tom ;o) Det ena behöver inte utesluta det andra. Vi har tom råd med fredagsvinet- och där dricker vi inte kattpiss ;o))
Av Mikhem
22 feb. 2013 09:37
Citerat från daytona:
Jag får bara ta semester/tjänstledigt under sommarmånaderna och måste alltid se till att vara ledig dom 3 sista veckorn i juli ( jobbet stängs då)

Vi har ett rikt socialtliv...lite för rikt ibland tom ;o) Det ena behöver inte utesluta det andra. Vi har tom råd med fredagsvinet- och där dricker vi inte kattpiss ;o))
- Ja, då har ni rimligen en god inkomst eftersom ni inte behöver spara in på vardagslyxen : )
Av Daytona
22 feb. 2013 10:42
Jag skulle nog mer vilja påstå att vi har låga utgifter....det är dom som gör det, inte inkomsterna ;o)
Av Mikhem
22 feb. 2013 11:52
Citerat från daytona:
Jag skulle nog mer vilja påstå att vi har låga utgifter....det är dom som gör det, inte inkomsterna ;o)
"Vi har ett rikt socialtliv...lite för rikt ibland tom ;o) Det ena behöver inte utesluta det andra. Vi har tom råd med fredagsvinet- och där dricker vi inte kattpiss ;o))"

- Låga utgifter ja..hm.. ; )
22 feb. 2013 14:13
Hej
Håller med de flesta på forumet att det handlar om prioiteringar. Själv anser jag dock att boendet på
resmålet är viktigt då man t.e.x många gånger spar in mat eftersom många fina hotell har fina frukostbuffeèr.
Köper alltid ev utflykter på internet och beställer resorna i god tid. Själv så bor jag billigt och är inte skyldig en
massa pengar och kör omkring i gamla bilar, vidare så är nöjeskontot väldigt litet liksom klädkontot.
Köper aldrig vin och sprit till Fredagsmys, dom få gånger jag dricker sprit så blir av taxfree spriten.
Köper inga dyra mobiltelefoner. Har dock gott om semester = 16 veckor.
Är inte högavlönad, bor själv och eldar med ved i bostaden vilket spar mycket pengar som kan användas
till roligare saker t.e.x att ut och resa.
22 feb. 2013 14:52
Sålde bilen, slutade röka, gjorde mig skuldfri..
22 feb. 2013 16:52
När det gäller tid får man antingen be om tjänstledigt eller resa mellan studier/jobb t.ex.
Det skadar inte att ha en hyfsad lön alternativt bo billigt.
Sen kan man se till att inte slänga pengar på skit (cigaretter, snus etc) och inte äta eller dricka ute så mycket.
Att inte ha barn gör också att man har råd att resa mer (inte för att jag säger att man ska välja bort barn för att resa mer, men själv får jag ju mer pengar över för att jag inte har barn).
Av Jimmieh
22 feb. 2013 20:07
Tänkte jag skulle skriva ett inlägg, även om jag inte rest rundt jorden :)

Jag har ett låginkomst jobb och frun jobbar deltid i butik., men har ändå lyckats skrapa ihop till en usa varje år de sista 4 åren. Man får ofta höra av människor som tjänar mycke mer än en själv att det skulle absolut inte de ha råd til mm. Som flera skriver här inne det handlar om prioriteringar.

Vi frågar barnen ifall de vill resa eller att vi lägger pengar på dyrare presenter och snabbmats besök.
Svaret blir alltid resa. Nästa år har vi bestämt oss för usa ock kanske kina ifall vi får ihop pengar och får ledigt från skolan. ungarna har börjat köpa 4 chokladbitar för 20 kroner , äter sedan 1 varje helg och sparar resen av pengarna. Pojken brukar säga - varför ska jag slösa massa pengar, när jag får mycke mer för dom på "dollar three" :)

Det som hämmar vårat resande är främst tid. Min chef är inte enkel och frun måste jobba så att hon har ett jobb :)

Hur gör vi då för att få ihop pengarna? Har inte massa tv kanaler, internet till lägenheten (använder mobilen som modem), fast telefon, mycket av ungarnas kläder köper vi på resorna, läsk och godsaker på helgerna, gör nästan all mat själv och har stenkoll på kostnaderna. Maten kan man tjäna in massa pengar på . Äter nästan aldrig ute och bara ett par gånger per år på snabbmats ställen. Ingen tidning, finns gratis på biblioteket, sonen hyr gratis tv spel på biblioteket. Och bilar och "det nyaste" av allt klarar vi oss utan.

Lider jag av att inte ha dessa sakerna?, nä inte speciellt mycket. När ungarna tittar på sakerna de har samlat från våra resor såsom en jättekotte från Sequia National park, en röd sten från grand canyon, mangrovefrö från everglades , hajtänder och snäckor,turist statyn av frihetsgudinnan eller när han pratar om hur vi stod mitt i ett makrillstim i norge. Vi stod på land men det var fisk precis överallt ;)

När vi reser är det billiga hotell med bra betyg, mycke snabbmat (ungarna får bestämma), några dagar gör vi av med nästan igenting för att kanske slösa extra på en park dagen efter. Mycket av det bästa är gratis, har träffat så många speciella (på alla sätt) människor under våra resor, som jag och familjen kommer minnas hela livet.

Jag har absolut inte några högra krav, så länge det är tryggt, rent och säkert. Och buffen på Planet Hollywood i Las Vegas smakar mycket bättre ifall man ätit mycke pasta och falukorv resten av året.
Av My53
22 feb. 2013 20:37
Innan barnen, när vi var unga, åkte vi till Sydamerika och levde billig backpackerliv (då var det bara flyget som var dyrt) senare efter att vi började få barn blev det en charterresa vartannat år (r man 5 blir det ganska dyrt att resa) och ungarna älskade det. Nu sedan barna flyttat hemifrån(och själva gjort sina backpackerresor...) har vi råd och möjligheter att lägga mer pengar på resor. Bor billigt och det tror jag är en viktig sak. Jag är ofta fundersam över hur folk har råd med så fina bilar så det är väl så att olika människor lägger de pengar de har (förmodligen mer eller mindre pengar beroende på vilken fas i livet man är) på olika saker. Jag älskar att resa, ser fram emot pensionen av den anledningen att då kanske man kan resa på billigare tider (enda problemet då är att inkomsten blir ju så mkt mindre med tanke på vad det oranga kuvertet säger...). Roligt att läsa här hur andra resonerar kring prioriteringar och resande.
Av Tubbe
22 feb. 2013 21:05
Citerat från ingela1952:
Jag sålde vit pulver, sluta med droger, jobba som indrivar e ;O)

/ R
22 feb. 2013 21:57
Som så många andra skrivit, jag tror det handlar mycket om prioriteringar. Varje gång jag ska köpa något funderar jag - är det här verkligen något jag behöver eller är det bara så att jag tänker köpa det för att jag VILL ha det? Och varje gång jag avstår så tar jag den summan och lägger i en särskild plånbok som jag har. En gång i kvartalet växlar jag in de pengarna till resevaluta till det land jag är på väg till. Jag lovar att det blir MYCKET pengar som man vanligtvis slänger ut på kvällstidningar, veckotidningar, tuggummi, godis, en chokladkaka, m m. m m.
Jag gör också så att sådant som jag inte använder längre säljer jag på Tradera eller Blocket. Desutom
avsätter jag en specifik summa varje månad som dras direkt till ett "resekonto". Visst prioriterar jag resandet framför mycket annat, men jag är inte i behov av "lyxresor", utan det viktigaste är miljöombyte och på vintern SOLresor! Att arbeta heltid och veta att man ska iväg om max 3 månader tycker jag gör att man orkar mycket mer i vardagen!
Jag har haft möjlighet genom mitt jobb att avstå semestertillägget och välja semesterdagar istället och detta innebär att jag har 8 veckors semester/år. Jag försöker ta ut semestern i ett jämnt flöder över året - 4 v i juli, 1 v i oktober, 2 v i januari och 1 v i april. Helt perfekt uppdelning tycker jag och resandet ger så mycket livskvalitet att det för min del är värt att prioritera :-D
Av Hille2
23 feb. 2013 10:30
Rensa upp bland försäkringar och olika abonnemang är också ett snabbt sätt att skaffa sig lägre utgifter. Några enkla samtal och/eller lite surfande på nätet kan snabbt betala sig i sänkt kostnad för tex hemförsäkring, bilförsäkring, el, internet och telefon.
Av Dirgis
23 feb. 2013 11:00
Hej!
Har fått frågan flertal gånger om hur jag har råd att resa. Mitt resande har hela tiden varit utifrån den ekonomi
jag har .
När mina barn var små använde jag att byta bostad www.intervac.com. Genom den har jag bott i Barcelona, Bretagne, Irland och Holland.
När barnen blev större har jag använt andra möjligheter som
www.womenwelcomewomen.org.uk Med kvinnor ur denna grupp ska vi resa längs Sidenvägen i höst.
Jag har tidigare bott hos medlemmar i flera länder. Bland annat på en Japanresa där vi bodde hos medlemmar i Osaka, Nagoya och Tokyo. Sonen i den Japanska familjen besökte mig i för två år sedan efter att han läst engelska i Dublin. Endast kvinnor får tillhöra organisationen men man kan ta med sin partner i många familjer.
www.hospitalityclub.org här bodde jag hos medlemmar i Moskva och Novosibirsk i Ryssland.
www.couchsurfing.org.uk. Jag har inte bott hos någon medlem än men träffat en kvinna vid mitt besök i Tunisien.

Från samtliga gruppers medlemmar har jag fått många goda råd hur man kan resa. Som människor nämnt är det billigare att bo i andra länder. Jag har endast gjort en charterresa 1972 och det blir inga fler. Istället letar jag billiga biljetter på nätet. Som exempel så reste jag i höstas med min sambo till Serbien för att övervara vin/kulturfestival i Sremski Karlovci. Resa tor med Wizz air 600kr och boende på 5 stjärnigt hotell 600kr och andra hotel 150-200kr. Maten var en tredjedel av svenska priser.I det vardagliga livet försöker jag laga all mat själv(är vegetarian) och köpa inte så mycket kläder.
Jag har aldrig varit högavlönad och jag har varit i åtskilliga länder. Det handlar om att prioritera.
23 feb. 2013 11:01
Vit pulver, tur det inte var vitt ;)
Citerat från tubbe:
Citerat från ingela1952:
Jag sålde vit pulver, sluta med droger, jobba som indrivar e ;O)

/ R
Av Tazzo
23 feb. 2013 13:20
Jag är ensamstående i bostadsrätt med ett jobb av medelinkomst. Men precis som många andra har jag mina prioriteringar för att kunna resa minst två gånger om året. Skippat bil helt och förlitar mig på buss o tåg. Handlar inte mycket märkesgrejer. Köper möbler på loppis och spenderar regniga dagar att fixa till dessa så de ser lyxigt antika ut.. Ingen hemtelefon, har inte senaste mobilen eller snabbaste internetuppkopplingen, har grundutbud på tvn. Sparar ihop pengar innan jag köper något nytt (ex mobil) för att slippa dyra avbetalningar. Funkar fint för mig och jag kan lätt spara 25 papp om året till resor. Och detta utan att behöva tacka nej till middagar ute, konserter eller annat nöje som jag då och då unnar mig. :)
27 feb. 2013 00:16
Citerat från tazzo:
Jag är ensamstående i bostadsrätt med ett jobb av medelinkomst. Men precis som många andra har jag mina prioriteringar för att kunna resa minst två gånger om året. Skippat bil helt och förlitar mig på buss o tåg. Handlar inte mycket märkesgrejer. Köper möbler på loppis och spenderar regniga dagar att fixa till dessa så de ser lyxigt antika ut.. Ingen hemtelefon, har inte senaste mobilen eller snabbaste internetuppkopplingen, har grundutbud på tvn. Sparar ihop pengar innan jag köper något nytt (ex mobil) för att slippa dyra avbetalningar. Funkar fint för mig och jag kan lätt spara 25 papp om året till resor. Och detta utan att behöva tacka nej till middagar ute, konserter eller annat nöje som jag då och då unnar mig. :)
Håller med om att det är de låga utgifterna som ger möjlighet att resa för de som inte har extremt höga löner, man behöver inte försaka all guldkant i vardagen för det utan bara skippa uppenbart onödiga utgifter.

Får ofta frågan o senast igår faktiskt hur vi kan resa flera gånger utomlands varje år när inte de kan det, att de sedan är två stycken i hushållet som röker/snusar upp 15-20.000kr på man och år verkar de inte fatta och att de dessutom lägger kanske 10.000kr eller mer på krogbesök tänker de inte heller på, man får rätt mycket egenbokad resa för 40-50.000kr eller hur?
27 feb. 2013 14:18
Alla hobbies kostar pengar! Har man inte råd att göra allt man gillar får man prioritera....... Det är inte så himla dyrt att resa om man söker efter billiga flygbiljetter, inte bor på lyxhotell och äter på restauranger dit lokalbefolkningen söker sig. Se till att ha så låga omkostnader som möjligt på hemmaplan, dock utan att leva spartanskt. Man lever ju bara en gång och det skall inte vara något "fakirrace".....

Jag har alltid varit intresserad av att resa men först 2003 kunde hobbyn "slå ut i full blom" då jag lyckades förhandla mig till en avtalspension. Jag hade en drömgräns på att besöka 100 länder, det gjorde jag i januari 2012. Nu har jag hunnit besöka 107 länder och åker till mitt 108:e i mars.

Läs om några resor jag gjort på

www.stalvik.se
27 feb. 2013 14:22
Citerat från trekker44:
Alla hobbies kostar pengar! Har man inte råd att göra allt man gillar får man prioritera....... Det är inte så himla dyrt att resa om man söker efter billiga flygbiljetter, inte bor på lyxhotell och äter på restauranger dit lokalbefolkningen söker sig. Se till att ha så låga omkostnader som möjligt på hemmaplan, dock utan att leva spartanskt. Man lever ju bara en gång och det skall inte vara något "fakirrace".....

Jag har alltid varit intresserad av att resa men först 2003 kunde hobbyn "slå ut i full blom" då jag lyckades förhandla mig till en avtalspension. Jag hade en drömgräns på att besöka 100 länder, det gjorde jag i januari 2012. Nu har jag hunnit besöka 107 länder och åker till mitt 108:e i mars.

Läs om några resor jag gjort på

www.stalvik.se
"Några" resor som du gjort.....???? haha
Verkligen trevligt! Detta ska jag läsa när jag får tid, tack för tipset! Otroligt berest människa! :)
Mvh Eva
Av Dirgis
27 feb. 2013 14:39
Trekker - hur har du rangordnat dina reser du har kvar att besöka? Själv har jag två bekanta som besökt nästan alla länder i världen. Den ena från Los Angeles har besökt 241 länder och den andre från Sverige nästan lika många.
27 feb. 2013 15:09
Eva!

Ja, detta är några av mina resor. De som finns presenterade på min hemsida är, i stort sett, de resor jag gjort sedan 1998. På den tiden arbetade jag fortfarande och hann bara med två resor per år, trots att jag hade ett arbete som innebar resor till olika marknader runt om i världen. Det är ju skillnad på att resa "för brödfödans skull och nöjes skull"....
Välkommen att besöka min hemsida igen! :)
27 feb. 2013 15:14
Citat Dirgis: "Trekker - hur har du rangordnat dina reser du har kvar att besöka? Själv har jag två bekanta som besökt nästan alla länder i världen. Den ena från Los Angeles har besökt 241 länder och den andre från Sverige nästan lika många."

I första hand väljer jag resor till länder där det finns möjligheter till naturupplevelser. Kan inte säga att jag "rangordnar" mina resor utan väljer att åka till länder som är intressanta att besöka - ur mitt perspektiv. I höst blir det bl a Taiwan och Japan.

Dina vänners "landslistor" är imponerande!
28 feb. 2013 16:42
Som så många andra svarat före mig, det handlar mycket om prioriteringar!

Det funkar ju inte att både ha sommarstuga, topprenovera huset, byta bil varje år, ha det senaste inom hemelektronik och dessutom resa en massa.

Jag tjänar "hyfsat", men har å andra sidan två barn och står för alla fasta kostnader själv eftersom jag är särbo med min man.
Så sammantaget har jag inte mer pengar över per månad än medelsvensson (kanske mindre?)

Jag sätter upp mål vart jag vill resa och när, sedan gör jag en budget vad jag måste spara per månad och en budget för övriga utgifter.

Många (att döma av bekantskapskretsen) "drömmer" om olika resor, men verkar inte drömma tillräckligt mycket för att faktiskt ta sig för att realisera drömmen. Ibland känns det faktiskt som att de egentligen inte vill, jag menar eftersom de inte agerar på sin dröm.
Alla har inte råd att göra drömresor jämt och ständigt, men alla har fakiskt råd att göra EN drömresa om det verkligen är det man vill!
Av Sussie_
28 feb. 2013 17:32
Hur många av er som tar första bästa flyget ut ur landet på semestern har sett norden? Dvs bilat runt i vårt underbara land, det finns mycket att se. Bilat i Finland och underbara Norge.

Själv förvånas jag över att de flesta verkar kunna boka resor tidigt, ni vet redan 1 år innan när ni får semestern? En annan får reda på detta 2 månader innan den ska börja. Lämnar in ansökan i början av april, i slutet av april får man reda på om man får sitt första hands val. Önskar man kunde veta tidigare som de flesta verkar kunna.
Av Mrb
28 feb. 2013 17:49
Citerat från sussie_:
Hur många av er som tar första bästa flyget ut ur landet på semestern har sett norden? Dvs bilat runt i vårt underbara land, det finns mycket att se. Bilat i Finland och underbara Norge.

Själv förvånas jag över att de flesta verkar kunna boka resor tidigt, ni vet redan 1 år innan när ni får semestern? En annan får reda på detta 2 månader innan den ska börja. Lämnar in ansökan i början av april, i slutet av april får man reda på om man får sitt första hands val. Önskar man kunde veta tidigare som de flesta verkar kunna.
Ni verkar ha märkligt dålig planering där du jobbar, eller så är verksamheten ovanligt svår att förutsäga.

Det man riskerar när man bokar ett år i förväg är annars flygbiljetter. Bokar man dem via agent behöver man ibland bara betala en lite handpenning. Hotell, hyrbil och annat går att boka av i vart fall om man använder etablerade bokningssidor som Hotels.com eller bookings.com.

Har för egen del fått en överdos av svensk sommar i ösregn och kyla. Har annars kvar på min önskelista att se fjordar och annat i Norge. Så förbannat dyrt där bara - är ju billigare att dra iväg till Sydafrika.
Av Sussie_
28 feb. 2013 17:57
Citerat från mrb:
Citerat från sussie_:

Ni verkar ha märkligt dålig planering där du jobbar, eller så är verksamheten ovanligt svår att förutsäga.

Det man riskerar när man bokar ett år i förväg är annars flygbiljetter. Bokar man dem via agent behöver man ibland bara betala en lite handpenning. Hotell, hyrbil och annat går att boka av i vart fall om man använder etablerade bokningssidor som Hotels.com eller bookings.com.

Har för egen del fått en överdos av svensk sommar i ösregn och kyla. Har annars kvar på min önskelista att se fjordar och annat i Norge. Så förbannat dyrt där bara - är ju billigare att dra iväg till Sydafrika.
Serviceyrke. Alla kan inte gå samtidigt då.
Av Zahide
28 feb. 2013 18:05
Jag har inte möjlighet att resa så speciellt ofta, pga att här i Finland är lönerna ganska dåliga och maten är dyr och som jag nyss fick bekräftat också, så skiljer det en hel del i pris på resorna. Det har jag även märkt förut, både på reguljära och charter.

Tex, en resa för tre personer från Helsingfors till Teneriffa med Tjäreborg i april kostar 1955€.

Exakt samma resa (datum och hotell) men från Stockholm med systerbolaget Ving kostar 12699 kr (ca 1485€). Det blir en skillnad på 470€, en summa man alltså skulle kunna ha mycket skoj för på Teneriffa.

Det blir oftast ganska mycket planerande och sökande för min del innan jag äntligen hittar resa till rätt pris.
28 feb. 2013 18:45
Citerat från Gunillad:

"Många (att döma av bekantskapskretsen) "drömmer" om olika resor, men verkar inte drömma tillräckligt mycket för att faktiskt ta sig för att realisera drömmen. Ibland känns det faktiskt som att de egentligen inte vill, jag menar eftersom de inte agerar på sin dröm.
Alla har inte råd att göra drömresor jämt och ständigt, men alla har fakiskt råd att göra EN drömresa om det verkligen är det man vill!"

Stämmer precis. Det är väldigt många som säger att "det drömmer jag om att få göra".... När någon säger så brukar jag fråga "Vad är det som hindrar dig?" Det märkliga är då att det kommer "tusen bortförklaringar" på varför det inte går, men väldigt få kan förklara hur de vill nå sitt drömmål.

Då stämmer det som Gunillad skriver - är man tillräckligt dedikerat på sitt drömmål ser man till att komma dit....

Ett av mina "ordspråk" är: "Det är roligare att realisera en dröm än att drömma den."

Se några "drömmar" av min drömmar jag förverkligat på
www.stalvik.se
28 feb. 2013 18:54
Citerat från Sussie:

"Hur många av er som tar första bästa flyget ut ur landet på semestern har sett norden? Dvs bilat runt i vårt underbara land, det finns mycket att se. Bilat i Finland och underbara Norge."

Sussie, du har rätt. Man skall uppleva sitt eget land och dess "närmiljö" också. Norden är oerhört vackert och har mycket att erbjuda en resenär som är intresserad av natur mm

Själv har jag vandrat mellan 100 - 150 mil varje år på låglandsleder i Sverige sedan 1993, förra sommaren cyklade jag dessutom 500 mil runt om på Västkusten, i Bohuslän och i Halland mm

Jag har också vandrat alla de stora fjällederna i Sverige, varit i Norge ett tiotal gånger (senast på Svalbard juni 2012) mm så jag har inget dåligt samvete att packa resväskan och ge mig ut i världen.... :)

Vill du få lite vandringsinspiration kan du besöka min hemsida

www.stalvik.se

Välj Vandringar

28 feb. 2013 19:55
Precis som alla andra skrivit så handlar det om val och prioriteringar. De flesta som reser mycket drar in på saker som någon annan ser som självklarhet. Det är nog få förunnat att ha dyrt boende, fina klader, dyra bilar OCH resa mycket.
Men stackars dej som inte kunde boka resa långt innan för du inte visste om du fick semester. vad skulle hända om du bokade en resa tidigt och ansökte in om semester lika tidigt? Hos oss är det alldrig problem om man har en resa bokad, det är ju väldigt sällan som flera på samma arbtsplats bokar en resa vid samma tidpunkt. Funkar även vid sportlovstider. prova att göra så så får du se.
Ha det gott!
Av Sussie_
28 feb. 2013 21:19
Citerat från smaragden:
Precis som alla andra skrivit så handlar det om val och prioriteringar. De flesta som reser mycket drar in på saker som någon annan ser som självklarhet. Det är nog få förunnat att ha dyrt boende, fina klader, dyra bilar OCH resa mycket.
Men stackars dej som inte kunde boka resa långt innan för du inte visste om du fick semester. vad skulle hända om du bokade en resa tidigt och ansökte in om semester lika tidigt? Hos oss är det alldrig problem om man har en resa bokad, det är ju väldigt sällan som flera på samma arbtsplats bokar en resa vid samma tidpunkt. Funkar även vid sportlovstider. prova att göra så så får du se.
Ha det gott!
Tyvärr så funkar det inte så där jag och mannen jobbar. Semesterlapparna för sommaren släpps i februari, man får inte ansöka innan då det gäller sommarsemester. Och sen måste man fylla i minst 3 önskemålsperionder. Det är ett jäkla gissel varje gång man närmar sig sommaren. Nu sitter jag och planerar sommaren och kolla flygpriser, men boka får jag vänta med tils slutet av april, och då får man hoppas på det hotell man tänkte finns ledigt och att det finns ledigt på flyget om man ska flyga iväg.
Det är väll nackdelen då man har ett service yrke, plus urruselt betalt.
1 mars 2013 19:46
Synd Sussie att det är så där du jobbar.
Jag jobbar också i ett serviceyrke (sjukvården). Våra sommarsemestrar är ganska styrda genom tidig och sen period men då vet man oftast från år till år om man har tidig eller sen semester eftersom det blir vartannat år. När det gäller resor övrig är det oftast bara att beställa resa och lägga in om semester. Och då vi 30 damer som ska enas ;)
15 mars 2013 12:17
Intressant ämne du tagit upp! Vill gärna dela med mig lite av mina erfarenheter.

Jag lever för att resa, älskar att resa och istället för att spendera mina intjänade pengar på annat sätt lägger jag det till största delen på att resa.

Under 2012 åkte jag utomlands på semester under 11 av årets 12 månader. Vissa gånger kortare weekends i europa men andra gånger längre resor på någon vecka till Asien och andra världsdelar.

Hur jag gör: Ja egentligen handlar det väl mycket om ens val och nuvarande situation i livet, Jag och min sambo har valt att inte skaffa barn än (vi är båda 29 år). Vi har båda fasta anställningar men lyxen att kunna vara väldigt flexibla! Jag har valt att arbeta 65% fast och sedan ett par år tillbaka agerar jag konsult resterande tid (om jag vill och hinner). Jag vill påpeka att jag inte på något sätt är rik av min tjänst, nej du jag är en arbetare i grunden och har ingen chefsbefattningen, får väl innan skatt på en 100% tjänst sisådär 28000kr. Jag har möjligheten att således vara mer flexibel, t.ex. att ta ledigt en långhelg eller vecka i bland, nu i mars 2013 blir det Madrid 5 dagar och sedan i början av April Italien i 5 dagar.

Att resa är ju väldigt billigt nu för tiden, de flesta gånger jag o min sambo reser hittar vi flyg inom Europa ToR för 1000-2000kr och sedan hotell för något under samma summa. Vill påpeka att jag INTE flyger Ryanair....knappt ens SAS (med deras sura FA's). Om vi lägger varsin 2000kr på en lång weekend i månaden så är det ju inte så mycket. Hemma gör man ändå av med 1000 lapp under en ledig lång helg.....mer eller mindre. Vi har inte så mycket räkningar dock en 5 siffrig hyra och en bil, men jag tror att om man inte har en hel del skulder och dyra abonnemang så kan man faktiskt unna sig annat.

Visst vi sparar inte mer än till pensionen, vi har inga drömmar om att köpa en liten 2:a med kokvrå i Sthlm för 3 milj. Vi trivs bra i hyresrättsvärlden om än det är dyrt.

Jag har blivit väldigt duktig på att leta efter resor eftersom det är ett så stort intresse för mig! Visserligen ses jag lite konstigt på i Sveriges jantelagliga samhällsnormer men jag tycker att vi alla väljer själv hur vi vill ha vår vardag eller hur? Jag har skapat min, någon som brinner för att bilda en stor familj eller att leva för arbetet har skapat sin?
12 maj 2013 08:47
Plockar upp den här tråden igen eftersom det just slog mig en sak.
Det handlar ju också om tidpunkt i livet.

Få människor reser intensivt en hel livstid, utan man går in och ut i olika faser och finns ett genuint reseintresse återvänder man till resandet när tid, pengar och tillfälle finns.

När jag var student reste jag budget och med ryggsäck. Vände på varenda krona men hade gott om tid.
Sen började man jobba och pengarna gick till en början till att uppdatera garderoben från student till "vuxen", köpa lägenhet och inreda densamma.

Sen efter några år blev det resor igen, men dyrare och mer välplanerade eftersom tiden var begränsad.

Efter det kom barnen och då blev det så omständigt att resa. Man mäktade högst med en charter till Korfu och bara om svärföräldrarna också kom med...) Och så skulle man ha hus förstås och där rinner ju pengarna lätt iväg på "nödvändiga tillbehör"

Nu är jag varannan veckas förälder med egen tid som kan användas till resor, alltså reser jag för fullt just nu.
Och alla de personer som just nu hänger här på RG har väl det gemensamt att just NU är det resor som gäller.
Om man själv är i en annan fas i livet kan det ju tyckas som att vi lägger väl mycket pengar på resor, men kanske har vi inte alltid gjort det?
12 maj 2013 11:23
Citerat från andyyy:
Hua... den där tiden med hus, barn, svärföräldrar och Korfu lät hemskt :)
Ja i alla fall huset och svärföräldrarna :-)
Barnen är nu stora nog att hänga med på äventyr ibland. Åker i oktober till Brasilien med min 10-åriga dotter och hon säger redan att hon är inte intresserad av att bara bada på semestern, hon vill se och göra saker också.
That´´s my girl!

Och Korfu är en vacker ö. :-)
12 maj 2013 12:50
Prioriteringar på hemma- och bortaplan!

På hemmaplan: Låga fasta utgifter som man inte kan justera månad efter månad och låga rörliga gör att du kan lägga undan några kronor. Dock betyder det inte att du behöver vara sysslolös på hemmaplan heller, finns en herrans roliga saker att hitta på ensam så som med partner så som med hela familjen. Ett exempel: https://vimeo.com/26125277

På bortaplan: Färdmedel, boende och matintag behöver inte vara dyrt för att vara dyrt beroende på vad man anser vara bra och intressant.

Byta ut bussen mot cykel, hotellet mot tält, restaurangen mot ett friluftskök och du kan få upplevelser som du aldrig skulle få på lyxiga hotell med egna utflykter. Alternativ är att åka runt med lokala färdmedel/lifta och bo på billigare hotell/vandrahem och spendera de surt förvärvade kronorna på saker som upplevelser...

Mvh Daniel
travelaroundtheworld.se
Av Mrb
12 maj 2013 15:06
Citerat från gunillad:
Citerat från andyyy:
Hua... den där tiden med hus, barn, svärföräldrar och Korfu lät hemskt :)
Ja i alla fall huset och svärföräldrarna :-)
Barnen är nu stora nog att hänga med på äventyr ibland. Åker i oktober till Brasilien med min 10-åriga dotter och hon säger redan att hon är inte intresserad av att bara bada på semestern, hon vill se och göra saker också.
That´´s my girl!

Och Korfu är en vacker ö. :-)
Har både hus, barn och svärföräldrar. Reser en hel del ändå (har dock inte kommit till Korfu ännu -skulle nog varit där innan 22årsåldern).

Visst påverkar olika faser i livet. Kan man lämna barnen hemma halverar man ju i stort sett resekostnaden.

Att resa med barn är oerhört berikande eftersom man får ett helt annat perspektiv på resmålen. Har några av mina bästa reseminnen från tiden när barnen var 5-10 år. Det är ganska lätt att få barn intresserade av de flesta resmål bara man berättar och engagerar dem. Funkar i vart fall före tonåren. Men det blir ju självklart ett annat resande än när det bara är vuxna med.
Av Mrb
12 maj 2013 23:11
Citerat från travelandy99:
Hua. den där tiden med hus, barn, svärföräldrar och korfu lät hemskt :-)
Jag skulle önska att alla fick den lyckan att kunna resa med barn.
Av Theelf
12 maj 2013 23:47
Barn, svärföräldrar och Korfu låter toppen. Hus har jag aldrig testat. men jag skulle nog inte fixa ett värmepumpsbyte.
Av Krezz
12 maj 2013 23:50
En vacker dag kanske man själv är svärförälder, när jag tänker efter så är jag nog redan det, och då vore det ju tråkigt om man inte fick följa med på semestern med sina barn och kanske barnbarn så jag är definitivt för familjeresor!
12 juli 2014 13:32
Jag och min man gör vår femte resa snart på 1 år.

Vi är inga miljonärer. Långt ifrån det men vi har bägge två bra inkomst ovh inga barn.

Vi snålar inte hemma i Sverige utan vi unnar oss allt o vi njuter och mår så bra!
13 aug. 2014 10:39
Citerat från Elfgren91:
Jag och min man gör vår femte resa snart på 1 år.

Vi är inga miljonärer. Långt ifrån det men vi har bägge två bra inkomst ovh inga barn.

Vi snålar inte hemma i Sverige utan vi unnar oss allt o vi njuter och mår så bra!
Vad är det för svar, mer än som självhävdelse??? Frågan löd: HUR har ni råd och tid?
14 aug. 2014 10:48
Jag är egentligen en låginkomsttagare men löser det genom att leva hyfsat billigt och hitta prisvärda resor. Ingen rökning, snus och nästan aldrig någon alkohol. Äter ute ibland men det är sällan på dyrare restauranger. Har bil men väljer oftast att cykla eller åka tåg. Är också sambo, det sparar jag mycket pengar på.

Jämför man priser och kan vara flexibel kan man hitta riktiga klipp.
Förra året reste jag till London tre eller om det var fyra dagar där flyg, boende i sovsal på vandrarhem inkl. enkel frukost, transfer till/från flygplatsen, entré till Madame Tussauds och biljett till musikalen Mamma Mia gick på mindre än 1500:- per person.

Har 25 semesterdagar per år och har valt att sprida ut dem lite under året. Lägger jobbschemat i ett program som heter Timecare vilket gör att jag kan påverka vilka dagar jag vill vara ledig = därmed har jag möjlighet att vara ledig flera dagar på raken och samtidigt spara på semestern eller bara ta ut någon enstaka dag.
Av Evoline
14 aug. 2014 21:50
Inget snus, rökning eller alkohol så sparar man tusenlappar per år, som istället kan gå till resan.
Shoppar ibland men slutat med märkeskläder, istället för en 1000kr tröja blir det 300-400kr hos H&M t.ex.
Mobiltelefon behöver inte vara den bästa med max abonnemang.
Boende för 2 personer, räcker med 2rok.
Bilen en enkel personbil, inget turbo och 300hk här inte.

Folk gillar att visa upp sig och hänga på vad deras "vänner" har, smakar det så kostar ju det.
8 juni 2016 16:00
jag och en vän vi reser mer än många andra och folk undrar hur vi har råd! Det hela började med att vi skulle panikspara till en usa resa, vi köpte biljetterna och tänkte vi löser fickpengarna medans. Vi hade ett halvår på oss.
Det gå förvånansvärt lätt att spara ca 8000tusen i månaden på en låg lön om man bar håller igen utgifterna, tänk bara vad en kaffelatte varje dag kostar ute. Vi började köpa vår mat med veckanskortvara och trots vi inte behövt snåla så räcker våra pengar jättelänge. nu är jag student och ska både till palma och ibiza 9 dagar med 4 stjärnignthotell och vi boka i dit! Kommer bli så nice, planerar att allt som allt blir 20 tusen kronor! (och då blir det nog lite shopping med :) helt ok pris!
Av Ischaaa
9 juni 2016 05:49
Jag är student och får också samma fråga ofta, reser minst 2ggr/år - detta året blir det till och med två långa resor (tågluff Europa och Asien 1 mån) + skidresa i Frankrike och weekend i Amsterdam. Men jag jobbar vid sidan av studierna och alla de pengarna går direkt till resekontot! :)
Av Dirgis
9 juni 2016 12:25
Ett sätt att resa är att byta bostad och även bil.Det har jag gjort 10 ggr. Det var utmärkt att göra då barnen var små.
10 juni 2016 21:09
Ischaaa gud va härligt för dig :) Jag jobbar med extra och sparar en stor del av resor, lite roligt att jag reser mer än dom som jobbar heltid har råd med. Tänk sedan när man är klar med plugget, nackdelen är väl dock att semesterdagarna ej lär räcka till haha

Dirgis: ja det är ett smart tips!
12 nov. 2016 07:59
Den här frågan får man ju ganska ofta om man (som jag t.ex.) reser mycket.
Ibland känns det som att folk lite hoppas på att man ska ha ett stort arv efter en gammal släkting eller nåt att skylla på, men det handlar i stället om så pass tråkiga saker som att spara, prioritera och att lägga stora mängder tid på att hitta ekonomiskt fördelaktiga resor...

Efter alla frågor, skrev jag till slut ner mina bästa tips på min reseblogg:
http://4000mil.se/index.php/att-spara-till-resande/
och
http://4000mil.se/index.php/10-tips-for-att-hitta-billiga-resor/