New York nyår

4 nov. 2013 10:24
Visningar: 833
Åker med mina ungdomar (19 och 21) till New York jul/nyår och försöker hitta en någorlunda bra restaurang runt Times Square.
Vi vill kunna gå ut direkt från restaurangen till nyårsfirandet. Har förstått att det annars kan vara svårt att ta sig fram precis där.

Finns det någon som har bra tips? Tacksam om det inte kostar skjortan.

Vill inte att det ska vara för dyrt eftersom vi kommer att vara där över 1 vecka och spendera pengar både på musikaler, shopping och mat.
Har varit i NY bara över julen tidigare. Ej nyår.....
Av Peter_o
4 nov. 2013 11:04
Nu kanske jag är ute och cyklar (inte första gången i så fall) men jag har svårt att tro att det finns någon restaurant som uppfyller det kravet. Om man har utsikt över festligheterna så kostar det skjortan, och att vara inne på en restaurant och sedan bara gå ut i havet på en miljon människor låter sig inte göras.

Jag har visserligen svårt att tro det, men det lär vara en miljon människor i rörelse kring Times Square på nyårsafton.

Se även: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/new-york-nyarsafton-2014-28507
/PeterO
4 nov. 2013 12:16
Peter O, har du varit på Times Square nyårsafton?

Nåja, jag skriver inte att jag vill ha utsikt över festligheterna bara "runt TS" (fast det finns en som heter The View och en som heter 230 Fifth Inquiry med utsikt men eftersom sonen är 19 blir det lite svårt, de har nyårsmeny med champagne och därmed 21 års gräns) Ja, det är mycket folk i rörelse runt TS på nyår men efter googlande nu har jag lyckats hitta en italiensk restaurang alldeles i närheten så vi tar bara en kort promenad på 5 minuter så är vi där. Verkar helt ok och rätt billigt :) Tänker man positivt så ordnar sig det mesta.
Citerat från Peter_o:
Nu kanske jag är ute och cyklar (inte första gången i så fall) men jag har svårt att tro att det finns någon restaurant som uppfyller det kravet. Om man har utsikt över festligheterna så kostar det skjortan, och att vara inne på en restaurant och sedan bara gå ut i havet på en miljon människor låter sig inte göras.

Jag har visserligen svårt att tro det, men det lär vara en miljon människor i rörelse kring Times Square på nyårsafton.

Se även: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/new-york-nyarsafton-2014-28507
/PeterO
Av Peter_o
4 nov. 2013 14:09
Citerat från 60talist:
Peter O, har du varit på Times Square nyårsafton?
Nej, men efter ha hört de som stått på torget i 5 timmar för att bevaka sin plats så misstänker jag att det inte är speciellt enkelt att få en bra plats.

Som du ser på t ex sidan http://www.timessquarenyc.org/events/new-years-eve/nye-schedule/index.aspx#.UneawRAufMY
fylls utsiktsplatserna på från kl 15. Så jag tror inte man kommer att se speciellt mycket om man kommer släntrande kl 22.

Jag har för mig att jag läst om någon som lyckades ta sig förbi polisspärrarna, men det är nog inget att rekommendera. Möjligen är jag ute och cyklar igen.

/PeterO
4 nov. 2013 18:21
Nja, tror också du är lite ute och cyklar. Man behöver ju inte stå främst vid evenemanget och sen är det ju bra om man recenserar egna erfarenheter. Svårt att ge en rättvis bild av andrahands uppgifter. Nu är vi där redan till jul så då får vi säkert både tips och hjälp på plats från hotellet. Är man positiv kommer man långt.
4 nov. 2013 22:00
Hej!

Jag var där över nyår nu i år, kom till Times Square klockan 16.30 och då hade ALLA platser fyllts, enligt polis vid spärren var det 1 miljon människor på plats klockan 18.00 och de meddelade en stor del av platserna intogs redan kl 12-13. Vi fick plats så vi såg bollen lite grann från 40th street men kunde inte alls se själva firandet med artisterna. Vid 20.00 hade de räknat på ett ungefär att det i Times Square + runtomkring på smågatorna enda upp till Central Park var totalt cirka 2 miljoner människor som hade samlats. Vid 21.00 gav vi upp då det var iskallt och jättetråkigt. Alla knuffas och tror de kommer få en bättre plats, folk är tjuriga för det är kallt, finns inga toaletter och man får inte ha med sig väskor eller liknande in.

Jag rekommenderar er att boka bord på en restaurang som Bubba Gump eller liknande där ni kan se firandet utan att behöva stå ut med eländet ute.