Nekad ombordstigning
Vår bokade och betalda semesterresa slutade abrupt på Landvetter flygplats.
Igår blev vi nekade ombordstigning, planet va fullbokat. Fick checka ut bilen från långtidsparkeringen och bege oss ca 2 timmars körning hem igen. Väntar nu på att resebolaget öppnar....
Igår blev vi nekade ombordstigning, planet va fullbokat. Fick checka ut bilen från långtidsparkeringen och bege oss ca 2 timmars körning hem igen. Väntar nu på att resebolaget öppnar....
Ni blev väl ombokade och/eller kompenserade?
Men då är det försenat eller inställt? Inte nekade ombordstigning.
Charterflyg brukar inte överbokas.
Charterflyg brukar inte överbokas.
Jo, planet va fullsatt. Vi fanns inte registrerade för platsbokning på flighten. Så de har gjort en överbokning. Detur ringde upp mig 09 i morse efter begäran efter jag sänt mail till dom. De skulle ringa Landvetter och kolla upp felet och sen lovade att ringa tillbaka vilket de inte gjort.
Här kanske finns tröst i eländet...
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/nekad-ombordstigning/
https://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/nekad-ombordstigning/
Köpte ni resan sista minuten? Det, eller att man missat att betala, är anledningen till att man inte står med på passagerarlistan.
De ska inte överboka så det måste vara nåt fel i Deturs bokningssystem. Kanske att extern resebyrå sålt säten som precis sålts till annan.
De ska inte överboka så det måste vara nåt fel i Deturs bokningssystem. Kanske att extern resebyrå sålt säten som precis sålts till annan.
Fått svar från Detur att; Vi har inte checkat in, vi har visats som no shown, platser fanns på planet.
Vi stod i kö till in-checkning, parkerad bil, vår biljett hanterades av 3 olika personer vid incheckningen + att de ringde samtal. Vi fanns inte med på passagerarlistan och planet var redan fullbokat.
Har skrivit till flygbolaget Corendon, Sas/ personal vid incheckning, resebolaget Detur, Konsumenteuropa.
Detur sköter detta så fruktansvärt dåligt och nonchalant.
Väntar nu på svar
Vi stod i kö till in-checkning, parkerad bil, vår biljett hanterades av 3 olika personer vid incheckningen + att de ringde samtal. Vi fanns inte med på passagerarlistan och planet var redan fullbokat.
Har skrivit till flygbolaget Corendon, Sas/ personal vid incheckning, resebolaget Detur, Konsumenteuropa.
Detur sköter detta så fruktansvärt dåligt och nonchalant.
Väntar nu på svar
Citerat från Minnax:
Fått svar från Detur att; Vi har inte checkat in, vi har visats som no shown, platser fanns på planet.
Vi stod i kö till in-checkning, parkerad bil, vår biljett hanterades av 3 olika personer vid incheckningen + att de ringde samtal. Vi fanns inte med på passagerarlistan och planet var redan fullbokat.
Har skrivit till flygbolaget Corendon, Sas/ personal vid incheckning, resebolaget Detur, Konsumenteuropa.
Detur sköter detta så fruktansvärt dåligt och nonchalant.
Väntar nu på svar
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Fått svar från Detur att; Vi har inte checkat in, vi har visats som no shown, platser fanns på planet.
Vi stod i kö till in-checkning, parkerad bil, vår biljett hanterades av 3 olika personer vid incheckningen + att de ringde samtal. Vi fanns inte med på passagerarlistan och planet var redan fullbokat.
Har skrivit till flygbolaget Corendon, Sas/ personal vid incheckning, resebolaget Detur, Konsumenteuropa.
Detur sköter detta så fruktansvärt dåligt och nonchalant.
Väntar nu på svar
Medlemmen har tagit bort svaret
Citerat från Andreassofus:
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Men låter det som att frågeställaren skulle ha struntat i att checka in? Ingen av oss andra var ju med på flygplatsen, men man får väl ändå utgå från att det som någon skriver är sant och att folk inte är kompletta idioter, som inte begriper att man ska checka in till sitt flyg.
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Citerat från Evoline:
Kommer man förbi spärren om man inte checkat in, den som är precis innan säkerhetskontrollen?
Brukar använda boarding koden för att skanna in, kanske funkar det med passet också.
De har inte varit igenom säkerhetskontrollen.
Kommer man förbi spärren om man inte checkat in, den som är precis innan säkerhetskontrollen?
Brukar använda boarding koden för att skanna in, kanske funkar det med passet också.
Citerat från Jensohlsson:
ja, jag tolkade som det. Att enligt detour så hade dom inte checkat in. Jag utgick fr¨n att detour inte sitter och ljuger om sådant.
Citerat från Andreassofus:
det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
Men låter det som att frågeställaren skulle ha struntat i att checka in? Ingen av oss andra var ju med på flygplatsen, men man får väl ändå utgå från att det som någon skriver är sant och att folk inte är kompletta idioter, som inte begriper att man ska checka in till sitt flyg.det är väl ganska självklart att man måste checka in. gör man inte det i tid så blir det ju som det blir.
De kunde ju inte checka in eftersom de inte fanns med på passagerarmanifestet.
När det är vår tur vid incheckningen gör man väl som brukligt, lägger upp väskorna på bandet och lämnar fram pass och biljett till personal vid incheckningsdisken. Det var exakt det vi gjorde men där var det stopp. 2 checkindiskar var öppna och de öppnade en tredje. Våra biljetter skickades runt till de 3 olika personerna. Vi fanns inte med på passagerarlistan, planet var fullbokat.
Citerat från Minnax:
När det är vår tur vid incheckningen gör man väl som brukligt, lägger upp väskorna på bandet och lämnar fram pass och biljett till personal vid incheckningsdisken. Det var exakt det vi gjorde men där var det stopp. 2 checkindiskar var öppna och de öppnade en tredje. Våra biljetter skickades runt till de 3 olika personerna. Vi fanns inte med på passagerarlistan, planet var fullbokat.
Även om det inte är fullbokat kommer man inte med om man inte står med. Endast om man fått bekräftat från researrangören att allt är okej och då kan man läggas in manuellt.
När det är vår tur vid incheckningen gör man väl som brukligt, lägger upp väskorna på bandet och lämnar fram pass och biljett till personal vid incheckningsdisken. Det var exakt det vi gjorde men där var det stopp. 2 checkindiskar var öppna och de öppnade en tredje. Våra biljetter skickades runt till de 3 olika personerna. Vi fanns inte med på passagerarlistan, planet var fullbokat.
Vad menar du? Att om allt är ok från researeangören och kan läggas in manuellt?
Har incheckningspersonalen gjort fel? Blir skogstokig på detta? Som konsument förväntar jag mig med bokad och betald biljett på charterresa i handen att allt är korrekt. Mailat vår situation på engelska till flygbolaget Corendon. Dom svarar så här???
"Regrettably, checking in online is not possible on our flights from / to Germany." ???
Detta känns inte bra. Ska jag/vi se till att vi finns med på passagerarlistan m.m?
Researrangören Detur frånsäger sig allt och hänvisar till arn. Detta känns inte bra, mår uselt.
Har incheckningspersonalen gjort fel? Blir skogstokig på detta? Som konsument förväntar jag mig med bokad och betald biljett på charterresa i handen att allt är korrekt. Mailat vår situation på engelska till flygbolaget Corendon. Dom svarar så här???
"Regrettably, checking in online is not possible on our flights from / to Germany." ???
Detta känns inte bra. Ska jag/vi se till att vi finns med på passagerarlistan m.m?
Researrangören Detur frånsäger sig allt och hänvisar till arn. Detta känns inte bra, mår uselt.
Citerat från Minnax:
Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
Det kan du. Det är SAS Ground Handling som har hand om Corendon.Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
Jag säger inte att de gjort fel. Det kan alltid läggas in manuellt, men de måste ju först få godkänt från Detur - att bokningen är okej. Och det är inte alltid så lätt att få tag på researrangörer.
Citerat från Worldofmarie:
Jag säger inte att de gjort fel. Det kan alltid läggas in manuellt, men de måste ju först få godkänt från Detur - att bokningen är okej. Och det är inte alltid så lätt att få tag på researrangörer.
1000 Tack Worldofmarie! Har varit i tlfkontakt med sas några ggr och de sa att jag skulle maila dom vilket jag gjorde för mer än 1 vecka sen.Har inte fått svar ännu. Pratade med swedavia och de sa att det var sas groundhandling precis som du skriver. Kommunens konsumentombudsman ringde mig idag. Ombads att göra en skrivelse till Arn där väntetiden för behandling av ärende är 6 månader i dagsläget. Kanske ska prova att kontakta sas igen. Mvh Marina
Citerat från Minnax:
Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
Det kan du. Det är SAS Ground Handling som har hand om Corendon.Tänk om man kunde få komma i kontakt med det företag som tillhandahöll sin personal vid inchekningsdiskarna. De personerna kan intyga att vi varit där och försökt checka in för minns oss gör de garanterat.
Jag säger inte att de gjort fel. Det kan alltid läggas in manuellt, men de måste ju först få godkänt från Detur - att bokningen är okej. Och det är inte alltid så lätt att få tag på researrangörer.