När Norwegian sviker - Bra sista minuten pris hos Thai Airways!

Av Kennedy
12 nov. 2013 07:11
Visningar: 8888
Hej!

Är just nu i Thailand på semester!
Åkte 7 november till Bangkok och hade bokat flyget med Norwegian. Planet skulle gå 14.20. På förmiddagen (när vi är på väg till Arlanda) får vi veta att flyget är försenat till minst 22.55. Kändes väldigt osäker om planet skulle gå även den tiden då det skulle inkomma från New York först.

Jag ringde då Thai Airways (Deras plan gick 13.30, jag ringde vid 12) och frågade vilket pris de kunde erbjuda för en T&R resa med hemresedatum om ca 2 veckor. De erbjud ett pris på 5700 kr/person. Vilket jag tycker är rikigt bra pris, kollade man på deras hemsida skulle det kostat 8800 kr/person.

Vi slog till på detta pris och avbokade våra biljetter med Norwegian då man har rätt att göra detta om planet är mer än 5 timmar försenat.

Flygbiljetterna med Thai Airways blev 2000 kr dyrare/person men då ingår ju även all mat, massa dryck, och deras nya moderna flygplan. Otroligt nöjda med Thai, vilken service! Kändes som vi åkte på en lyxresa helst plötsligt!

Tänkte att detta kunde vara ett bra tips då Norwegian knappast kommer vara punktliga i fortsättningen heller med sina långresor...
12 nov. 2013 22:45
Undrar bara av vilket skäl "Norwegian knappast kommer var punktliga i fortsättningen"?
Av Kennedy
13 nov. 2013 16:55
Skälet är naturligtvis alla problem de haft med sitt nya flygplan, Dreamliner... Om du följt nyheterna kring deras långturer hade du förstått=) Känns som att avgångarna som varit i tid går att räkna på två händer...
Av Tubbe
13 nov. 2013 20:00
Hej,

Men fortsättningen vara inte för evigt. Lite tokigt att ge dem "bad" för framtiden redan nu.

Men jag håller med att de varit rätt dåliga .
/ T
13 nov. 2013 20:19
Sedan är problemet med lågprisflyget följande: De har inga sammarbeten med andra flygbolag.. Om man åker med SAS thai finnair eller liknande så blir man bara ombokad till ett annat flygbolag om något problem skulle uppstå.

Så visst, bättre service får man hoss de traditionella flygbolagen. Så är det. OIch de behöver inte vara mycket dyrare. Ibland är de TOM billigare. /// MVH tommy
13 nov. 2013 22:50
Det låter som en hård dom baserad på gissningar....

Norwegian har haft stora problem med en av sina Dreamliners, otur kan man nog säga och tillverkaren har gått igenom båda deras maskiner för att rätta till problemen, detta med stora förseningar, inställda flyg och inhyrda ersättningsplan är ju inte acceptabelt för varken Norwegian eller passagerarna.

Man har väl beställt 8 st Dreamliners om jag minns rätt, när de får fler levererade så lär deras möjligheter att laborera med dessa öka jämfört med att de nu haft en eller två i trafik.
Nu vet jag inte vad som hände senast men alla flygplan råkar ibland ut för saker som hindrar dem att användas under kortare eller längre tid.

Vi har blivit ett dygn försenade med SAS och blev inte flyttade till något annat flygbolag och de var verkligen dåliga med information o.s.v.

Nu tycker jag personligen att den stora frågan är hur de ställer sig till ersättning och hjälp till passagerare som drabbats. Inledningsvis har de varit totalt avvisande och gett dålig service. Håller detta i sig och de inte ändrar sig helt till en ödmjukare inställning så kommer den resa vi bokat nu bli den sista med Norwegian faktiskt.
Det finns andra bolag som är dåliga på att ge passagerarna en bra behandling och som hamnat på svarta listan, Lufthansa, Ryan Air m.fl. det verkar inte bekomma dem tyvärr och folk fortsätter flyga med dem ändå, Själv visar jag vad jag tycker genom att inte gynna företag som inte är schysta mot kunderna, det spelar så klart ingen roll om några enstaka gör så men det känns bättre i alla fall.

Har hitintills alltid varit väldigt nöjd med Norwegian men som sagt, inter de en omöjlig ståndpunkt mot passagerarna så får det vara framöver, om de däremot vänder och ersätter fullt ut samt bättrar sin service så kan jag eventuellt ge dem fortsatt förtroende.

Edit:
Ny artikel om Norwegian, hmmm:
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10128046
27 nov. 2013 09:35
Spinner vidare lite på mitt resonemang om Norwegian.
Det dyker upp uppgifter om hur de hanterar passagerarna i samband med sina inställda och försenade flygningar. Nedanstående lades ut på deras svenska Facebooksida nyss. Det verkar alltså fortfarande vara Norwegians ståndpunkt att man kan tolka reglerna som att förseningarna inte är deras fel då ett flygplan inte går att använda, andra tolkar det som att t.ex. vulkanutbrott, krig och liknande är orsaker som flygbolagen inte kan rå över.
Som sagt är detta Norwegians linje så blir den bokade resan den sista för oss med bolaget, antagligen ändå eftersom man visat vilket förakt och likgiltighet man har för sina kunder.

från https://www.facebook.com/NorwegianSverige :

har är svaret jag fick från norwegian
Hei,
Først vil jeg takke for at du tar kontakt med Norwegian
og beklage den lange behandlingstiden.
Punktlighet er viktig for våre kunder og Norwegian
arbeider hardt for at våre fly skal gå på rute. Likevel og
uunngåelig kan det oppstå uleiligheter som får
konsekvenser for våre passasjerer. Norwegian beklager
at reisen ikke lot seg gjennomføre som planlagt, samt de
konsekvenser dette medførte for deg.
DY7206 fra Bangkok til Stockholm den 6.september
2013 ble dessverre forsinket med 33 timer og 38 minutter
på grunn av et uforutsett teknisk problem med
bakkestrøm GPU på forutgående avgang.
Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde
på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor
planlagt vedlikehold. Norwegian følger alle
vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt
av flyprodusenten. Vi har også våre egne
vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse. Vi vurderer det derfor
slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår
kontroll.
I de tilfeller hvor en uregelmessighet er forårsaket av en
ekstraordinær omstendighet, er flyselskapet unntatt fra
forpliktelsene til å betale kompensasjon eller ekstra
utgifter. Omstendigheter som er utenfor flyselskapets
kontroll er hendelser som ikke er forårsaket av en
handling eller unnlatelse av flyselskapet. På bakgrunn av
dette kan vi dessverre ikke imøtekomme ditt krav om
standard kompensasjon eller refusjon av taxi etter
ankomst.
Når det er sagt, ønsker vi vise goodwill og beklage for de
uleiligheter denne forsinkelsen har medført, ved å gi dere
en kompensasjon på SEK 3000,- hver. For å kunne
gjennomføre utbetalingen, trenger vi IBAN og SWIFT,
samt navnet på eier av konto. Dette kan sendes ved å
besvare denne e-posten.
Vi vil anbefale deg å ta kontakt med ditt
forsikringsselskap for, om mulig, få dekket ekstra
kostnader gjennom din reiseforsikring.
Av Daytona
27 nov. 2013 11:40
Vi har bokat med Norwegian till USA i maj, vi valde dom pga väldigt bra pris, inte superbilligt men bra. Dessutom så får man om man bokar via ticket , ta 2* 20 kg i bagage per person. Även mat ingår. Nu kan vi varken säga bu eller bää då resan ännu ej är genomförd. Men det skulle vara intressant att höra från dom som trots allt är nöjda med flygningarna.

Jag tror att problemen med deras Dreamliners kommer att lösa sig, det felet är ju tillverkarens och inte Norwegians. Vi har blivit försenade med div bolag under åren, och ingen har då varit direkt givmilda eller bokat om oss direkt. Däremot så flög vi med Norwegian till Rhodos för 2 år sedan och planet som skulle ta oss hem gick sönder. Vi blev då inkvarterade på ett allinclusive hotell inne i Rhodos stad i väntan på att ett ersättningsflyg skulle komma. Så hitills så är våra erfarenheter med Norwegian bara goda, men man vet ju aldrig. Men jag skulle som sagt gärna höra från dom som faktiskt är nöjda med sin resa också.
27 nov. 2013 11:59
Daytona, är det 20 Kg dit och 20 hem eller 40 kilo på varje håll, kolla det för när vi bokade genom resebyrå så vaqr det 20 Kg på varje håll, det står då 2 bagage totalt.....

I övrigt så finns det ju lagar och regler som reglerar Flygbolagens skyldighet vid förseningar och inställda flyg, mat, hotell och en standardiserad ersättning o.s.v.. Det är inte okej att inte följa dessa lagar enligt mig, det är att de intagit detta förhållningssätt mot sina kunder som (tillsammans med andra som inte följer reglerna, t.ex. de på Råd & Röns, "Svarta lista") gör att vi inte kommer välja dem igen trots att vi varit nöjda de gånger vi åkt med dem, då har det å andra sidan inte heller varit några problem så att de behövt visa vad de går för.
Timslång kö till kundservice och månaders svarstid på mejl är inte heller okej enligt mig.

Har tidigare också efterlyst rapporter från någon som åkt med deras Dreamliner, inte om problemen utan hur själva planet och servicen ombord är. Skulle vara kul att höra lite då vi också bokat med dem till Ft. Lauderdale. Inte superbilligt men direktflyg och så ville man ju prova Dreamlinern vilket ju känns något mindre lockande efter allt som varit nu......
Av Marilcj
27 nov. 2013 13:02
Är faktiskt oxå lite road av och få höra nån mer om just Norweigan...alla pratar om hur billiga de är o att de flyger direkt, men i vårt fall till BKK fanns varken direkt alternativ el att de blev billiga, Qatar där allt ingår blev 2.200 kr billigare/pers o restiden +/-0.
3 ggr under våra snart 10 resor till Thailand har vi blivit försenade, Istanbul m Turkish 2 tim sen avgång ner till BKK direkt kom de m baguetter, kaffe, läsk o vatten, München m Lufthansa 1,5 tim sena redan vid incheckning så alla fick 15 euro till mat o dryck på flygplatsen, sen blev vi ytterligare 45 min sena innan vi kom i luften så samtliga fick 10 euro att handla taxfree för och sista gången var med Emirate hem fr BKK då vi redan innan incheckning fick veta att vi skulle få vänta in nästa plan till Dubai om 5 tim (påverkade inte sista etappen för vi skulle väntat 8 tim i Dubai), då fick vi checka in bagage o fick motsvarande 100kr i matcheck att nyttja på flygplatsen....när vi sen fick checka in 4 tim innan avfärd fick vi ytterligare vars 400 skr att handla för i taxfreen ombord el i Dubai....sånt tycker jag e helt ok när man får veta det direkt och det bara rör sig om nån timme.
Av Daytona
27 nov. 2013 13:17


Daytona, är det 20 Kg dit och 20 hem eller 40 kilo på varje håll, kolla det för när vi bokade genom resebyrå så vaqr det 20 Kg på varje håll, det står då 2 bagage totalt.....

Det är enligt Ticket 40 kg på varje håll, samt att mat ingår.. Vi åker ( hoppas vi ) i maj till Fort Lauderdale och betalar 6300 per person från Luleå. Det är väldigt bra pris för oss här uppe i norr som annars brukar vara tvungen att övernatta på Arlanda och då den kostnaden på tusingen drygt. ;) När åker ni Floridasidan?
Av Marilcj
27 nov. 2013 13:30
Citerat från Daytona:


Daytona, är det 20 Kg dit och 20 hem eller 40 kilo på varje håll, kolla det för när vi bokade genom resebyrå så vaqr det 20 Kg på varje håll, det står då 2 bagage totalt.....

Det är enligt Ticket 40 kg på varje håll, samt att mat ingår.. Vi åker ( hoppas vi ) i maj till Fort Lauderdale och betalar 6300 per person från Luleå. Det är väldigt bra pris för oss här uppe i norr som annars brukar vara tvungen att övernatta på Arlanda och då den kostnaden på tusingen drygt. ;) När åker ni Floridasidan?
Skulle vi här nere i söder åka långresa m Norweigan så är det Oslo o Arlanda som gäller åtminstone ut, så vi har det inte bättre i det avseendet
27 nov. 2013 13:36
Ang 20 kg eller 40 kg -
det är väl så enkelt som att biljetten som Daytona köpt inkluderar ett extra kolli (d v s andra incheckat bagage) som kan köpas till:

http://www.norwegian.com/se/kundeservice/Reiseinformasjon/bagasje/

ELLER så är det Ticket som svamlar och ni kommer få betala det vid incheckning... (hoppas inte)
Men fortfarande är ju 2 kolli a max 20 kg vardera tillåtet.

27 nov. 2013 14:08
Man får inget bagage som ingår när man bokar LowFare direkt hos Norwegian. Vi bokade en gång via en resebyrå och då stod det att vi fick ta med 4 bagage på 2 pers, det gällde då ett på utresan och ett på hemresan per person. Vet inte hur det är hos Ticket men tyckte det kunde vara värt att kolla då det i all fall i vårt fall var svårt att uttyda i bokningen. Ganska trist att stå på flygplatsen med vars två väskor om man då ska betala extra för det, i.s.f. är det förmodligen billigare att förboka extra bagage. Säger nu Ticket att det är 40 Kg/pers på varje håll så är det ju okej :-)

Vi köpte Norwegians paket med mat, platsbokning och ett bagage på varje håll, sen köpte vi till en extra väska på hemresan, det slutade på 6203:- /pers från Köpenhamn, som sagt inte superbilligt men är planet så bekvämt som det sägs och med direktflyg som spara oss många timmars restid så är det klart värt det.
Vi åker i slutet av Mars så jag återkommer med rapport om hur det var innan ni ska iväg Daytona. Bokade för övrigt platser på näst sista raden där det bara är två säten i bredd, får se hur det är om det nu blir "Dreamlinerupplevelsen" över huvud taget...........
Av Marilcj
27 nov. 2013 15:09
Hur lyckades du hitta direkt fr Köpenhamn...både när vi tittat o grannens tös som nyss e hemkommen så fanns de inga direkt till USA utan upp om Stockholm a 5 tim väntan stod de då lite finstilt, medans hem direkt
27 nov. 2013 15:13
Citerat från Floridasidan:
Man får inget bagage som ingår när man bokar LowFare direkt hos Norwegian.
Nej, Lowfare är väl just lowfare för att "ingenting" ingår.

Men ingen har heller pratat Lowfare eller att någonting ingår i lowfare.

Dock skulle jag ha skrivit att "köpet Daytona gjort inkluderar det extra kolli man kan köpa till" och inte "biljetten inkluderar". Det är inte samma sak.
Av Daytona
27 nov. 2013 15:30 (redigerad)
1ST CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE
2ND CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE
FLLLLA
1ST CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE
2ND CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE

Jag tolkar det som att vi fått extra bagage, men har mailat Ticket för svar. Kan juj vara så att dom har en deal med norrbaggarna....

Jag ser framemot din "Review" Floridasidan och håller såklart tummar och tår!!!
Jag har läst en engelsk recension på en flight med Norwegian och Dreamliner, den personen var "over thrilled" ;)
27 nov. 2013 15:32
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Floridasidan:
Man får inget bagage som ingår när man bokar LowFare direkt hos Norwegian.
Nej, Lowfare är väl just lowfare för att "ingenting" ingår.

Men ingen har heller pratat Lowfare eller att någonting ingår i lowfare.

Sen vet jag inte hur resebyrån hanterar alla extra tillägg - kanske är det så att du redan där och då genom dem kan betala för allt extra du vill ha (ÄVEN på lowfare). Det är ju så klart inte det samma som att det ingår i biljetten, utan att man har betalat extra för att få det oavsett om hur och var man köper.
Jag har pratat om LowFare och har inte påstått att någon annan gjort det, jag viste inte vilken biljett Daytona bokat men när jag ser priset utgår jag från att det är Economy LowFare, naturligtvis kan saker ingå även i LowFare-biljetter.
Jag påpekade som sagt dessutom bara att man bör kolla det extra noga då det kan vara oklart om det är en eller två väskor på varje håll, normalt sett anges hos ett flygbolag t.ex. "ett incheckat kolli" vilket då i regel betyder att man får ha just 1 incheckat kolli per resväg, hos Norwegian anges det 2 kollin på biljetten vilket där betyder samma sak, ett kolli per resväg, två totalt. Så var det i alla fall när vi bokade via resebyrå.
27 nov. 2013 15:37
Citerat från Daytona:
1ST CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE
2ND CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE
FLLLLA
1ST CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE
2ND CHECKED BAG: FREE OF CHARGE UPTO44LB/20KG - BAGGAGE

Jag tolkar det som att vi fått extra bagage, men har mailat Ticket för svar. Kan juj vara så att dom har en deal med norrbaggarna....

Jag ser framemot din "Review" Floridasidan och håller såklart tummar och tår!!!
Jag har läst en engelsk recension på en flight med Norwegian och Dreamliner, den personen var "over thrilled" ;)
Står det så för varje resenär så stämmer det nog, annars kan det ju mycket väl vara 1ST bag för den ena passageraren och 2ND för den andra passageraren.....

Jag var så osäker när vi bokat att jag mejlade dem och frågade då det stod 4 väskor på två personer, då var det alltså 4 väskor totalt de menade två dit och två hem. Nåja Ticket lär ju kunna reda ut det i alla fall :-)

Du minns inte var Du läste recensionen?
27 nov. 2013 17:53
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Nisse2ears:
Citerat från Floridasidan:
Man får inget bagage som ingår när man bokar LowFare direkt hos Norwegian.
Nej, Lowfare är väl just lowfare för att "ingenting" ingår.

Men ingen har heller pratat Lowfare eller att någonting ingår i lowfare.

Sen vet jag inte hur resebyrån hanterar alla extra tillägg - kanske är det så att du redan där och då genom dem kan betala för allt extra du vill ha (ÄVEN på lowfare). Det är ju så klart inte det samma som att det ingår i biljetten, utan att man har betalat extra för att få det oavsett om hur och var man köper.
Jag har pratat om LowFare och har inte påstått att någon annan gjort det, jag viste inte vilken biljett Daytona bokat men när jag ser priset utgår jag från att det är Economy LowFare, naturligtvis kan saker ingå även i LowFare-biljetter.
Jag påpekade som sagt dessutom bara att man bör kolla det extra noga då det kan vara oklart om det är en eller två väskor på varje håll, normalt sett anges hos ett flygbolag t.ex. "ett incheckat kolli" vilket då i regel betyder att man får ha just 1 incheckat kolli per resväg, hos Norwegian anges det 2 kollin på biljetten vilket där betyder samma sak, ett kolli per resväg, två totalt. Så var det i alla fall när vi bokade via resebyrå.
Tänk va tokigt det kan bli och att man pratar om olika saker utan att tänka på det.

Men det går ju att köpa till extra kolli för alla norrbaggeblijetter - det kan vi ju iallafall enas om :)
Av Daytona
27 nov. 2013 19:25
Svaret från Ticket är att JA det ingår 2 * 20 kg i bagage när man bokar via Ticket. Det kan alltså bli en hel del shopping.. ;)
28 nov. 2013 07:58
Nisse2ears, absolut, vi verkar väl ganska överens i sak även om det kan röra till sig lite ibland ;-)

Daytona, Man minns med saknad tiden då man fick ta 2x32 Kg, ganska frustrerande om man ska se allt billigt man vill köpa men vet att man inte kan få med det hem :-( (för en rimlig kostnad i alla fall). 2x20 kilo och så lätta väskor som möjligt bör ju räcka i alla fall :-)
Av Marilcj
28 nov. 2013 08:04
Tänker man sig inte för idag så väger ju bara resväskan 5-6 kg!
28 nov. 2013 08:20
Citerat från Marilcj:
Tänker man sig inte för idag så väger ju bara resväskan 5-6 kg!
Exakt! På charter är det ju ännu värre, senast fick vi ha 20 kilo Inkl. handbagage.
Man får väl börja med att ha allting på sig, 20 lager kläder och fickorna fulla med prylar :-)

Såg förresten några väldigt lätta väskor på Clas Olsson häromdan, någon som provat dessa?
http://www.clasohlson.com/se/Resv%C3%A4ska-IT/Pr315597001
De kändes något klena men man vet ju aldrig.....
Av Dejligt
2 dec. 2013 11:01
Citerat från Daytona:
Vi har bokat med Norwegian till USA i maj, vi valde dom pga väldigt bra pris, inte superbilligt men bra. Dessutom så får man om man bokar via ticket , ta 2* 20 kg i bagage per person. Även mat ingår. Nu kan vi varken säga bu eller bää då resan ännu ej är genomförd. Men det skulle vara intressant att höra från dom som trots allt är nöjda med flygningarna.
Vi åkte med norwegian till NY i augusti. Vi hörde många på planet som var sura och arga över att det inte var dreamlinern trots att norwegian gått ut med följande 1. Avgiftsfritt boka om sin biljett så man kunde flyga med dreamlinern. 2. Avkoka och få pengarna tillbaka. 3. Flyga med ersättningsplanet på bokat datum.

Vi valde alternativ nr 3 och var supernöjda. Har flugit med norwegian en massa inom Europa och har bara goda erfarenheter. För mig just nu är det priset som styr när jag ska boka flyg. Nästa resa blir med norwegian till BKK i januari och tillbaka till NY i maj.
25 jan. 2014 02:36
Vi åkte med Norwegian för första gången på höstlovet till Bangkok Okt/Nov.-13 Vi har alltid åkt med Thai Airways innan när vi rest till just Thailand.

Vi var lite oroliga för vi hade hört så mycket innan, t ex att då de är nya på marknaden har de ännu inte logistiken och samarbetspartner som snabbt kan hjälpa resenärer. Dvs, är planet trasig så får man vänta tills någon fixar det även om det tar dagar.

Jag har rest så mycket att det nog inte finns något flygbolag jag inte har rest med. Måste ge Norwegian 5 stjärnor. Så punktliga, så fräscha plan, man behöver faktiskt inte boka in sig på premium om man vill ha lite mer benutrymmen, de vanliga sätena var större än vad jag upplevt med andra plan. Den moderna tekniken med belysningen i taket som gjorde att ljuset förändrades i takt med tiden, hjälpte i alla fall oss med jetlagen. Det jag upplevde som bäst var komforten och luften. Inga täppta näsor här inte. Det är definitivt en skillnad att åka med nyare plan.

Jag har också alltid uppskattat flygpersonal som inte känner sig förmer än sina "gäster" vilket också norwegian får full pott på. Dessutom uppskattar jag deras flygtider bättre än Thai då man inte behöver resa hem mitt i natten.

Det var lite av mina upplevelser, men som sagt det hela bygger naturligtvis på att planen går som de ska. Jag tänker i alla fall testa deras direktflyg till Fort Lauderdale i vinter.
Av Kajjos
25 jan. 2014 03:44
Jag var med på det planet! 7 november 14.20 avgick kl 21 på kvällen, flygningen gick helt perfekt och vi resenärer kompenserades med mat & dryck. Jag har inget att klaga på! Med tanke på att priset, betalade 3000 inkl mat, platsreservation och bagage! Nu är jag iofs kvar i Asien så för mig för det ingen stress, kan förstå om man bara är borta en kort tid. Men, flygplanet, servicen, säterna, flygningen - Allt var toppen!
Av Grahl
25 jan. 2014 09:03
Citerat från Floridasidan:
DY7206 fra Bangkok til Stockholm den 6.september
2013 ble dessverre forsinket med 33 timer og 38 minutter
på grunn av et uforutsett teknisk problem med
bakkestrøm GPU på forutgående avgang.
Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde
på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor
planlagt vedlikehold. Norwegian følger alle
vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt
av flyprodusenten. Vi har også våre egne
vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse. Vi vurderer det derfor
slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår
kontroll.
I de tilfeller hvor en uregelmessighet er forårsaket av en
ekstraordinær omstendighet, er flyselskapet unntatt fra
forpliktelsene til å betale kompensasjon eller ekstra
utgifter. Omstendigheter som er utenfor flyselskapets
kontroll er hendelser som ikke er forårsaket av en
handling eller unnlatelse av flyselskapet. På bakgrunn av
dette kan vi dessverre ikke imøtekomme ditt krav om
standard kompensasjon eller refusjon av taxi etter
ankomst.
Nu kanske jag inte förstått norskan fullt ut men texten ovan ser ut som ett typiskt svar från ett flygbolag som vet att de gör fel men hoppas att kunden inte vet det.

I EG-förordning 261/2004 anges vilka rättigheter man har för kompensation vid till exempel försenat flyg. Om man uppfyller kriterierna som finns angivna (typ grad av försening och sträckan man flyger) så är flygbolaget ersättningsskyldigt.

Det finns dock undantag! Ett sådant är "extraordinära omständigheter" beskrivet i artikel 5.3. Nu är detta INTE något som flygbolaget bara kan slänga ur sig, de har inte rätt att kalla vad som helst för en "extraordinär händelse" och därmed slippa kompensera sina resenärer. "Extraordinära händelser" syftar på jordbävningar, stadskupper, invasion av utomjordingar, sådant flygbolaget rimligen inte kan styra över. Tekniska problem är exempel på sådant som INTE per automatik anses vara "extraordinära omständigheter". Detta har slagits fast i ett antal europeiska domar som man lämpligen kan hänvisa till (exempelvis Friederike Wallentin-Hermann mot Alitalia (C- 549/07) samt Sturgeon mot Condor och Bock mot Air France (C-402/07 och C- 432/07)).

Om flygbolaget ändå väljer att åberopa "extraordinära omständigheter" åligger det flygbolaget att bevisa att även om alla rimliga åtgärder vidtagits, hade de inte kunnat undvika sina tekniska problem. Att de följer säkerhetsregler och genomför regelbundet underhåll är INTE tillräckligt i detta sammanhang. Om jag minns rätt är det uttryckligen diskuterat i en av domarna jag länkade till.
Av Daytona
25 jan. 2014 10:40
Roligt att höra positiva kommentarer också!
25 jan. 2014 10:59
Precis, nu vet jag inte vad Du har för synpunkter på det jag skrivet då det i princip är exakt vad jag tycker. Detta inlääg är inte bara riktat till dig utan mer allmänt mina funderingar i ämnet ;-)

I mina öron låter det som att Norwegian inte erkänner sig skyldiga att ersätta enligt Eu-reglementet. Norwegian bör känna till reglerna tycker man, att man sen tycker att en lag eller förordning är fel gör inte att man kan strunta i den.
Man har förmodligen en ansenlig mängd kunder som nu är berättigade ersättning, viket man kanske vill komma undan. Här betalar man istället ut en summa i "goodwill", känns lite som att man vill "tysta" kunden så han inte går vidare med ärendet.

Det enda rakryggade flygbolaget kan göra i mina ögon är att betala ersättning enligt reglerna. Sen får de ju återförsäkra sig mot sådant om det går eller om de vill kräva Boeing på pengarna om man anser att de inte sköter underhållet korrekt, vilket Boeing ju i princip erkänt (och lovat bättring). Att man säger detta är ju dessutom ett starkt bevis på att det inte gäller extraordinära omständigheter utan bristande beredskap från flygbolagets sida.

Går en kund vidare till ARN (vars utslag man hittills sagt sig följa) eller domstol och vinner så innebär det förmodligen andra likadana ärenden går samma väg. Som jag ser det är det solklart att passagerarna har rätt till ersättning.
Man ska också tänka på att man har rätt till ersättning för omkostnader som förlorad arbetsinkomst, hotellbokningar o.s.v. utöver schablonersättningen men då måste man kunna styrka dessa kostnader.

Jag har själv nyss fått ett liknande brev av Primera Air då vi var 9:20 försenade på en flygning, detta skickade jag vidare till ARN i veckan och det ska bli mycket intressant att höra vad de säger. Primera Air som Apollo och Solresor anlitar är däremot inte så benägna att följa ARN då de finns med på Råd & Röns "Svarta Listan".

Hoppas verkligen att kunder går vidare med sina ärenden så det klargörs hur dessa fall bedöms och om sen Norwegian följer utslagen.

Reglerna har tillkommit som ett incitament för flygbolagen att minimera förekomsten av överbokningar, inställda flyg och förseningar, att då frånta i princip allt och kalla det extraordinära omständigheter som flygbolagen och deras intresseorganisationer verkar vilja tycker jag är absurt. Jag kanske kan tycka att ersättningen är väl generös i vissa fall, ersättningen kan ju bli betydligt högre än biljettpriset ibland men reglerna är ju så och gränserna mellan ersättningsnivåerna måste dras någonstans.....

Några länkar om man råkar ut för förseningar (eller instllt flyg, nekad ombordstigning)
http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htmhttp://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf
http://www.konsumenteuropa.se/Topics/Travel/Air-travel/Delayed-flight/
http://dices.net/airports/distances.html
http://www.konsumentverket.se/Vara-omraden/Resor-och-turism/Flyg/Efter-flygresan/Information-efter-flygresan/
Citerat från Grahl:
Citerat från Floridasidan:
DY7206 fra Bangkok til Stockholm den 6.september
2013 ble dessverre forsinket med 33 timer og 38 minutter
på grunn av et uforutsett teknisk problem med
bakkestrøm GPU på forutgående avgang.
Vi kan bekrefte at de tekniske problemene vi opplevde
på denne flyvningen oppstod under drift og utenfor
planlagt vedlikehold. Norwegian følger alle
vedlikeholdsprogrammer pålagt av Luftfartstilsynet, samt
av flyprodusenten. Vi har også våre egne
vedlikeholdsrutiner i tillegg til disse. Vi vurderer det derfor
slik at årsaken til uregelmessigheten var utenfor vår
kontroll.
I de tilfeller hvor en uregelmessighet er forårsaket av en
ekstraordinær omstendighet, er flyselskapet unntatt fra
forpliktelsene til å betale kompensasjon eller ekstra
utgifter. Omstendigheter som er utenfor flyselskapets
kontroll er hendelser som ikke er forårsaket av en
handling eller unnlatelse av flyselskapet. På bakgrunn av
dette kan vi dessverre ikke imøtekomme ditt krav om
standard kompensasjon eller refusjon av taxi etter
ankomst.
Nu kanske jag inte förstått norskan fullt ut men texten ovan ser ut som ett typiskt svar från ett flygbolag som vet att de gör fel men hoppas att kunden inte vet det.

I EG-förordning 261/2004 anges vilka rättigheter man har för kompensation vid till exempel försenat flyg. Om man uppfyller kriterierna som finns angivna (typ grad av försening och sträckan man flyger) så är flygbolaget ersättningsskyldigt.

Det finns dock undantag! Ett sådant är "extraordinära omständigheter" beskrivet i artikel 5.3. Nu är detta INTE något som flygbolaget bara kan slänga ur sig, de har inte rätt att kalla vad som helst för en "extraordinär händelse" och därmed slippa kompensera sina resenärer. "Extraordinära händelser" syftar på jordbävningar, stadskupper, invasion av utomjordingar, sådant flygbolaget rimligen inte kan styra över. Tekniska problem är exempel på sådant som INTE per automatik anses vara "extraordinära omständigheter". Detta har slagits fast i ett antal europeiska domar som man lämpligen kan hänvisa till (exempelvis Friederike Wallentin-Hermann mot Alitalia (C- 549/07) samt Sturgeon mot Condor och Bock mot Air France (C-402/07 och C- 432/07)).

Om flygbolaget ändå väljer att åberopa "extraordinära omständigheter" åligger det flygbolaget att bevisa att även om alla rimliga åtgärder vidtagits, hade de inte kunnat undvika sina tekniska problem. Att de följer säkerhetsregler och genomför regelbundet underhåll är INTE tillräckligt i detta sammanhang. Om jag minns rätt är det uttryckligen diskuterat i en av domarna jag länkade till.
25 jan. 2014 11:13
Det låter ju bra och det är kul att se att det börjar dyka upp lite rapporter från långflygningarna (både positiva och negativa).

Reagerar dock på de tre alternativen som för många nog inte är några bra alternativ. Har man bokat "Dreamlinerupplevelsen", kanske t.o.m. valt Norwegian p.g.a. den så är det inte okej. Alternativ 3 ska naturligtvis innehålla ett prisavdrag då man inte får det man betalt för. Att börja boka om hotell och hyrbilar mm. kan kosta väldigt mycket, något som Norwegian borde stå för om man väljer alternativ 1.
Citerat från Dejligt:
Vi åkte med norwegian till NY i augusti. Vi hörde många på planet som var sura och arga över att det inte var dreamlinern trots att norwegian gått ut med följande 1. Avgiftsfritt boka om sin biljett så man kunde flyga med dreamlinern. 2. Avkoka och få pengarna tillbaka. 3. Flyga med ersättningsplanet på bokat datum.

Vi valde alternativ nr 3 och var supernöjda. Har flugit med norwegian en massa inom Europa och har bara goda erfarenheter. För mig just nu är det priset som styr när jag ska boka flyg. Nästa resa blir med norwegian till BKK i januari och tillbaka till NY i maj.
27 feb. 2014 15:31
Det visar sig nu att Norwegian tydligen ändrat sig när det gäller att följa konsumentorganisationernas rekommendationer. Norska forbrukerrådet har slagit fast att passagerare som betalt för Dreamlinerupplevelsen men inte fått den, bör få 10% tillbaka på resans pris, detta vägrar tydligen Norwegian följa. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10120154

Är det så här så blir vår bokade resa den sista med Norwegian oavsett hur den avlöper.
7 maj 2014 08:34
Lie återkoppling efter vår resa med Norwegian:

Lite kopierat från det som jag skrev om utresan i en annan tråd då jag blev tillfrågad, sen lite nytt och om hemresan.

Kort sagt så var flyget mycket bra. Vi fick åka Dreamlinern, de verkar prioritera Florida-flygningarna....
Avgången blev 45 min sen och landningen ca. 25 min.
Själva maskinen var fin, kabinen med det nya ljussystemet, dimbara stora fönster underhållningssystemet mycket bra även om de gärna kunde ha text till filmerna.
Sätena helt okej och inte alls trångt för en normallång (181cm). Vi satt på näst sista raden där det bara är två säten för sig själv, nackdel att det är en bit till väggen men skönt att slippa grannar, planet var dock inte mycket mer än halvfullt så man kunde ta en hel rad om man ville.
Maten var bland de bättre vi fått i ekonomi men absolut inte värd det hutlösa priset, ska man ha maten får man se det som en del av biljettpriset helt enkelt.
Besättningen var blandad, Svensk, Amerikansk och Thailändsk, mycket trevliga.

Att anlända till Ft. Lauderdale var ganska smidigt, ca. 20 minuter kö vid gränskontrollen och då kom vi bland de sista eftersom vi satt längst bak i planet. Från terminalen fick man ta en buss (eller gå om man vill) till hyrbilscentret, Sixt som vi hyrde bil av ligger en bit från flygplatsen så vid hyrbilscentret hämtade de med en minibuss, hade bokat bilen till 21.00 och lämnade flygplatsen ca. 21.10 så det flöt ungefär som beräknat.

Hemresan, var väl betydligt sämre kan man säga.
Den gick i tid men incheckningen på FLL var riktigt seg. Personalen var bra men maten var riktigt usel och ännu mindre värd att betala för, riktigt illa faktiskt, det tog dessutom väldigt lång tid med serveringen. Vi åkte med det allra nyaste planet som bara varit i trafik två veckor, kul men ingen skillnad. Lite mer fullsatt på denna flygning.

Hade det inte varit för deras usla bemötande av kunder som haft sämre tur med sina resor och sin egna personal (t.ex. det senaste med hot-SMS till personalen i samband med förhandlingar) så hade vi gärna åkt Norwegian igen men som det ser ut nu kommer vi att undvika dem hur bra vår resa än var.

Kommer lägga upp några bilder också inom kort om någon vill se maten och lite av hur det såg ut.
Av Malols3
7 maj 2014 09:08
Vi har åkt mycket med Norwegian i Europa ochalltid varit supernöjda. Nu har vi bokat att resa med dem från Kastrup till Fort Lauderdale i oktober och sedan några veckor senare från New York till Kastrup. Så svar på första frågan är att det finns direktflyg från Köpenhamn. Det är bara det att det även går flyg via Arlanda så vill man åka direkt är det färre flighter att välja mellan. Jag har hört två personer en som skulle iväg i fredags till Fort Lauderdale och en som skulle hem därifrån i söndags som berättat om mer än ett dygn försenade plan och sedan fick de åka med ett dåligt ersättningsplan utan entertainmentsystem (inte så kul när man reser med barn). Vi får verkligen hoppas att de får ordning på sina plan snart, jag är nog mest orolig över att de ska lida ekonomiska problem och ställa in rutterna eller gå i konkurs... Vad jag hört har planen på långflygen varit halvfulla på senare tid. Vårt flyg kostade dock under 9000 kronor för tre personer enkel resa till FL och lite mindre hem från NY, så lite strul får man räkna med när det är billigt.
Av Pebles
7 maj 2014 19:32
Vi har bokat en hemresa med Norwegian i november, direktflyg Fort Lauderdale-Köpenhamn.
Har idag fått besked att det flyget är inställt. Måste i stället flyga hem en dag tidigare och flyga via Stockholm!
Vad jag kan se har Norwegian plockat bort alla direktflyg från Fort Lauderdale till Köpenhamn under november månad. Väldigt trist men inte så mycket att göra..... Hoppas att resan i övrig går smidigt!
8 maj 2014 13:16
Citerat från Nisse524:
Citerat från Floridasidan:
Har nu slängt upp några bilder om någon vill se, http://www.reseguiden.se/minsida/floridasidan/bilder
Ingår ölen i de 571 kr som måltiden kostar eller kommer det extra? :)
Det ingick öl, vin, läsk, vatten, juice, kaffe, te till måltiderna.
Maten är ändå totalt sett väldigt mycket för dyr tycker jag, nu kommer vi förmodligen inte flyga med dem igen men om så var fallet skulle det vara mycket bättre att ta med ett mål mat, lite snacks och dryck själv och sen köpa eventuell alkohol och kaffe (inte det godaste man smakat) ur sortimentet ombord. (medhavd alkohol får man så klart inte dricka ombord men en thermos med kaffe kanske kan funka :)
Av Marilcj
9 maj 2014 09:15
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Nisse524:
Citerat från Floridasidan:
Har nu slängt upp några bilder om någon vill se, http://www.reseguiden.se/minsida/floridasidan/bilder
Ingår ölen i de 571 kr som måltiden kostar eller kommer det extra? :)
Det ingick öl, vin, läsk, vatten, juice, kaffe, te till måltiderna.
Maten är ändå totalt sett väldigt mycket för dyr tycker jag, nu kommer vi förmodligen inte flyga med dem igen men om så var fallet skulle det vara mycket bättre att ta med ett mål mat, lite snacks och dryck själv och sen köpa eventuell alkohol och kaffe (inte det godaste man smakat) ur sortimentet ombord. (medhavd alkohol får man så klart inte dricka ombord men en thermos med kaffe kanske kan funka :)

Då får de väl va en väldans liten termos me kaffe då ;) man får ju inte ta med vätskor i handbagage mer än 100 ml i vardera flaskan o de finns väl ingen flygplats som säljer kaffe på termos.
9 maj 2014 09:30
Citerat från Marilcj:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Nisse524:
Citerat från Floridasidan:
Har nu slängt upp några bilder om någon vill se, http://www.reseguiden.se/minsida/floridasidan/bilder
Ingår ölen i de 571 kr som måltiden kostar eller kommer det extra? :)
Det ingick öl, vin, läsk, vatten, juice, kaffe, te till måltiderna.
Maten är ändå totalt sett väldigt mycket för dyr tycker jag, nu kommer vi förmodligen inte flyga med dem igen men om så var fallet skulle det vara mycket bättre att ta med ett mål mat, lite snacks och dryck själv och sen köpa eventuell alkohol och kaffe (inte det godaste man smakat) ur sortimentet ombord. (medhavd alkohol får man så klart inte dricka ombord men en thermos med kaffe kanske kan funka :)

Då får de väl va en väldans liten termos me kaffe då ;) man får ju inte ta med vätskor i handbagage mer än 100 ml i vardera flaskan o de finns väl ingen flygplats som säljer kaffe på termos.
Termosen kan Du ta med eller köpa på flygplatsen och sen fylla på hos t.ex. Starbucks ;-) Riktiga budgetvarianten kunde ju vara medtagen termos och snabbkaffe, sen kan man nog tigga lite varmt vatten någonstans :-) (kanske en 2 liters pumptermos så kan man sälja lite till övriga passagerare också och gå med vinst!)
9 maj 2014 13:09
Vi åkte också Norwegian 6 nov fast till NY och det planet var sent 9,5 timmar. Vi fick hela tiden sms om förseningar samt kompensation på 250 kr per person varje gång de meddelade att planet var sent så totalt 750 kr per person fick vi. Senare fick vi intyg på förseningen som vi kunde visa upp till kortförsäkring samt hemförsäkring där vi fick ut totalt 1300 kr per person.

När vi väl var på planet var det gott om benutrymme, bästa in-flight underhållning (och då har jag åkt de flesta flygbolagen tidigare), trevlig personal och så vidare. På vägen hem var det punktligt på minuten och vi landade till och med 1,5 timme för tidigt i Sverige.

Vill också påpeka att jag åkt Qatar Airways dreamliner som också hade problem när jag skulle hem från Dubai och vi blev stillastående på marken ett par timmar innan det äntligen kunde lyfta. Eftersom vi redan hade boardat fick vi ingen kompensation och absolut ingen information. Flygvärdinnorna ville inte svara på något och var irriterade att alla frågade. Vi fick veta efter att vi lyft, av kaptenen, att det varit fel på planet och att det tog ett par timmar att laga, därför kunde vi inte lyfta.

Norwegians dreamliner är mycket bättre än Qatar Airways tycker jag, underhållningssystemet hos Norwegian är 100x bättre än QA. Är så nöjd med Norwegian att jag bokat 3 resor till över Atlanten med dem det kommande året. Såklart hoppas man att det ska gå felfritt, men jag uppskattar att Norwegian inte lyfter med ett trasigt plan och tar sin tid för att laga det och för att allt ska bli rätt än att de lyfter och så skulle något hända i luften. Problemet när vi skulle åka till NY var en reservdel som inte funkade, många irriterade sa "vad är chansen att den originala delen ska pajja, låt oss bara lyfta" men TÄNK OM reservdelen skulle behövts under flygningen? När de sedan skulle testflyga planet för att kolla att allt var OK suckade ännu fler, det är ju inte bara för deras egna skull som de är så försiktiga!
9 maj 2014 14:45
Citerat från Newyorkchic:
Vi åkte också Norwegian 6 nov fast till NY och det planet var sent 9,5 timmar. Vi fick hela tiden sms om förseningar samt kompensation på 250 kr per person varje gång de meddelade att planet var sent så totalt 750 kr per person fick vi. Senare fick vi intyg på förseningen som vi kunde visa upp till kortförsäkring samt hemförsäkring där vi fick ut totalt 1300 kr per person.

När vi väl var på planet var det gott om benutrymme, bästa in-flight underhållning (och då har jag åkt de flesta flygbolagen tidigare), trevlig personal och så vidare. På vägen hem var det punktligt på minuten och vi landade till och med 1,5 timme för tidigt i Sverige.

Vill också påpeka att jag åkt Qatar Airways dreamliner som också hade problem när jag skulle hem från Dubai och vi blev stillastående på marken ett par timmar innan det äntligen kunde lyfta. Eftersom vi redan hade boardat fick vi ingen kompensation och absolut ingen information. Flygvärdinnorna ville inte svara på något och var irriterade att alla frågade. Vi fick veta efter att vi lyft, av kaptenen, att det varit fel på planet och att det tog ett par timmar att laga, därför kunde vi inte lyfta.

Norwegians dreamliner är mycket bättre än Qatar Airways tycker jag, underhållningssystemet hos Norwegian är 100x bättre än QA. Är så nöjd med Norwegian att jag bokat 3 resor till över Atlanten med dem det kommande året. Såklart hoppas man att det ska gå felfritt, men jag uppskattar att Norwegian inte lyfter med ett trasigt plan och tar sin tid för att laga det och för att allt ska bli rätt än att de lyfter och så skulle något hända i luften. Problemet när vi skulle åka till NY var en reservdel som inte funkade, många irriterade sa "vad är chansen att den originala delen ska pajja, låt oss bara lyfta" men TÄNK OM reservdelen skulle behövts under flygningen? När de sedan skulle testflyga planet för att kolla att allt var OK suckade ännu fler, det är ju inte bara för deras egna skull som de är så försiktiga!
Ni har rätt till ersättning enligt EU-reglementet http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htm det är lag på att flygbolaget ska upplysa om det vid förseningar.

Dreamlinern är fantastisk, synd att Norwegian sumpar allt genom sin frånvaro av kundservice o.s.v. annars hade vi gärna också åkt med dem igen.
Av Marilcj
9 maj 2014 15:12
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Marilcj:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Nisse524:
Citerat från Floridasidan:
Har nu slängt upp några bilder om någon vill se, http://www.reseguiden.se/minsida/floridasidan/bilder
Ingår ölen i de 571 kr som måltiden kostar eller kommer det extra? :)
Det ingick öl, vin, läsk, vatten, juice, kaffe, te till måltiderna.
Maten är ändå totalt sett väldigt mycket för dyr tycker jag, nu kommer vi förmodligen inte flyga med dem igen men om så var fallet skulle det vara mycket bättre att ta med ett mål mat, lite snacks och dryck själv och sen köpa eventuell alkohol och kaffe (inte det godaste man smakat) ur sortimentet ombord. (medhavd alkohol får man så klart inte dricka ombord men en thermos med kaffe kanske kan funka :)

Då får de väl va en väldans liten termos me kaffe då ;) man får ju inte ta med vätskor i handbagage mer än 100 ml i vardera flaskan o de finns väl ingen flygplats som säljer kaffe på termos.
Termosen kan Du ta med eller köpa på flygplatsen och sen fylla på hos t.ex. Starbucks ;-) Riktiga budgetvarianten kunde ju vara medtagen termos och snabbkaffe, sen kan man nog tigga lite varmt vatten någonstans :-) (kanske en 2 liters pumptermos så kan man sälja lite till övriga passagerare också och gå med vinst!)
Smart där, de har jag aldrig tänkt på....man ska kanske testa till jul.
Nu ingår ju i o för sig mitt kaffe i resan, men hur gått e de
9 maj 2014 17:23
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Newyorkchic:
Vi åkte också Norwegian 6 nov fast till NY och det planet var sent 9,5 timmar. Vi fick hela tiden sms om förseningar samt kompensation på 250 kr per person varje gång de meddelade att planet var sent så totalt 750 kr per person fick vi. Senare fick vi intyg på förseningen som vi kunde visa upp till kortförsäkring samt hemförsäkring där vi fick ut totalt 1300 kr per person.

När vi väl var på planet var det gott om benutrymme, bästa in-flight underhållning (och då har jag åkt de flesta flygbolagen tidigare), trevlig personal och så vidare. På vägen hem var det punktligt på minuten och vi landade till och med 1,5 timme för tidigt i Sverige.

Vill också påpeka att jag åkt Qatar Airways dreamliner som också hade problem när jag skulle hem från Dubai och vi blev stillastående på marken ett par timmar innan det äntligen kunde lyfta. Eftersom vi redan hade boardat fick vi ingen kompensation och absolut ingen information. Flygvärdinnorna ville inte svara på något och var irriterade att alla frågade. Vi fick veta efter att vi lyft, av kaptenen, att det varit fel på planet och att det tog ett par timmar att laga, därför kunde vi inte lyfta.

Norwegians dreamliner är mycket bättre än Qatar Airways tycker jag, underhållningssystemet hos Norwegian är 100x bättre än QA. Är så nöjd med Norwegian att jag bokat 3 resor till över Atlanten med dem det kommande året. Såklart hoppas man att det ska gå felfritt, men jag uppskattar att Norwegian inte lyfter med ett trasigt plan och tar sin tid för att laga det och för att allt ska bli rätt än att de lyfter och så skulle något hända i luften. Problemet när vi skulle åka till NY var en reservdel som inte funkade, många irriterade sa "vad är chansen att den originala delen ska pajja, låt oss bara lyfta" men TÄNK OM reservdelen skulle behövts under flygningen? När de sedan skulle testflyga planet för att kolla att allt var OK suckade ännu fler, det är ju inte bara för deras egna skull som de är så försiktiga!
Ni har rätt till ersättning enligt EU-reglementet http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htm det är lag på att flygbolaget ska upplysa om det vid förseningar.

Dreamlinern är fantastisk, synd att Norwegian sumpar allt genom sin frånvaro av kundservice o.s.v. annars hade vi gärna också åkt med dem igen.
Hur menar du? Att vi borde fått mer? :-)
9 maj 2014 18:07
Citerat från Newyorkchic:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Newyorkchic:
Vi åkte också Norwegian 6 nov fast till NY och det planet var sent 9,5 timmar. Vi fick hela tiden sms om förseningar samt kompensation på 250 kr per person varje gång de meddelade att planet var sent så totalt 750 kr per person fick vi. Senare fick vi intyg på förseningen som vi kunde visa upp till kortförsäkring samt hemförsäkring där vi fick ut totalt 1300 kr per person.

När vi väl var på planet var det gott om benutrymme, bästa in-flight underhållning (och då har jag åkt de flesta flygbolagen tidigare), trevlig personal och så vidare. På vägen hem var det punktligt på minuten och vi landade till och med 1,5 timme för tidigt i Sverige.

Vill också påpeka att jag åkt Qatar Airways dreamliner som också hade problem när jag skulle hem från Dubai och vi blev stillastående på marken ett par timmar innan det äntligen kunde lyfta. Eftersom vi redan hade boardat fick vi ingen kompensation och absolut ingen information. Flygvärdinnorna ville inte svara på något och var irriterade att alla frågade. Vi fick veta efter att vi lyft, av kaptenen, att det varit fel på planet och att det tog ett par timmar att laga, därför kunde vi inte lyfta.

Norwegians dreamliner är mycket bättre än Qatar Airways tycker jag, underhållningssystemet hos Norwegian är 100x bättre än QA. Är så nöjd med Norwegian att jag bokat 3 resor till över Atlanten med dem det kommande året. Såklart hoppas man att det ska gå felfritt, men jag uppskattar att Norwegian inte lyfter med ett trasigt plan och tar sin tid för att laga det och för att allt ska bli rätt än att de lyfter och så skulle något hända i luften. Problemet när vi skulle åka till NY var en reservdel som inte funkade, många irriterade sa "vad är chansen att den originala delen ska pajja, låt oss bara lyfta" men TÄNK OM reservdelen skulle behövts under flygningen? När de sedan skulle testflyga planet för att kolla att allt var OK suckade ännu fler, det är ju inte bara för deras egna skull som de är så försiktiga!
Ni har rätt till ersättning enligt EU-reglementet http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_sv.htm det är lag på att flygbolaget ska upplysa om det vid förseningar.

Dreamlinern är fantastisk, synd att Norwegian sumpar allt genom sin frånvaro av kundservice o.s.v. annars hade vi gärna också åkt med dem igen.
Hur menar du? Att vi borde fått mer? :-)
Ja visst ska ni det! Titta på länken jag postade.

Det man har rätt till är:

"Mellan flygplatser i och utanför EU

150 mil eller kortare: 250 euro
150–350 mil: 400 euro
Över 350 mil: 600 euro"

Här kan man se hur lång en flygning är: http://dices.net/airports/calculateDist.php

Ni ska alltså ha €600 per person och det har inget med det ni fått från försäkringsbolag ersättning till mat och liknande att göra.

Ni ska reklamera till.

Norwegian Air Shuttle
Customer Relations
PO Box 115
1330 Fornebu
Norway

Skriv ut och fyll i detta formulär http://www.konsumenteuropa.se/Global/Konsument%20Europa/%C3%84mnen/Resor/Dokument/eu_complaint_form_sv.pdf och skicka till ovanstående alternativt reklamera på Norwegians hemsida https://www.norwegian.com/ssl/se/expenserefund/expenserefundstart/

Norwegian har en urusel kundservice med runt 10 veckors väntetid, acceptera inte den, har ni inte fått svar inom 4 veckor, skicka ärendet till ARN.
10 maj 2014 09:47
Citerat från Birgere:
Floridasidan, vi har haft denna diskussion tidigare och då som nu så hävdar jag att det inte är helt självklart att man kan casha in 600€ pga en försening.
Flygbolagens friskrivningslista är ganska lång.
http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/neb-extraordinary-circumstances-list.pdf
Ja flygbolagens lista ja men inte lagens! Listan som t.ex. Norwegian hänvisar till är flygbranschens önskemål (våta dröm) som skulle omintetgöra alla passagerarrättigheter, den blir förhoppningsvis aldrig mer än ett önskemål!

Har precis fått utslag från ARN på ett likadant ärende (drygt 9 timmars försening efter skada på flygplan) och vann då mot Primera Air som dock är ett oseriöst bolag (använt av t.ex. Apollo och Solresor som därmed ingår i gruppen företag som struntar i sina kunder och man bör undvika att resa med även Thomas Cook Airlines som används av flera charterbolag är med på Svart Listan) som inte följer ARNs rekommendationer, vi kommer antagligen behöva gå till domstol nu.

Lagen är väldigt sträng och det ska verkligen ha gjorts absolut allt för att undvika en försening eller röra sig om strejk i flygledningen, naturkatastrof, krig och liknande för att undanta från ansvar, fel på flygplan gör det inte enligt tidigare utslag i EU-domstolen.

Det kostar inget att reklamera och inte heller att vända sig till ARN, alltså har man noll att förlira. Ett första steg kan vara att vända sig till sin konsumentvägledare om en sådan finns där man bor.
Av Birgere
10 maj 2014 10:10
Har du en länk till utslaget i EU domstolen?

Principiellt så tycker jag inte att dessa generella straffavgifter gynnar resenärerna. Det enda det leder till är högre flygpriser för att kompensera att några ytterst få.
Att man ska få kompensation för verkliga kostnader står utom allt tvivel.
Man kanske bara skulle ha dessa generella straffavgifter för dyrare biljetter och låta kunderna välja om dom vill köpa en billig biljett utan generell kompensering eller en dyrare med.
10 maj 2014 11:19
Citerat från Birgere:
Har du en länk till utslaget i EU domstolen?

Principiellt så tycker jag inte att dessa generella straffavgifter gynnar resenärerna. Det enda det leder till är högre flygpriser för att kompensera att några ytterst få.
Att man ska få kompensation för verkliga kostnader står utom allt tvivel.
Man kanske bara skulle ha dessa generella straffavgifter för dyrare biljetter och låta kunderna välja om dom vill köpa en billig biljett utan generell kompensering eller en dyrare med.
Det är information från konsumentvägledare m.fl. så inga länkar.

Man kan ju ha synpunkter på lagen och att den är fel men den är ju vad som gäller.
Den är inte till för att kompensera passagerare för utgifter o.s.v. det ska man ha ersättning för utöver detta. Lagen har tillkommit för att få slut på flygbolagens ignorans mot passagerarna och då är väl pengar det enda språk de förstår kanske? Man vill göra det bättre för konsumenterna och minimera olägenheterna det innebär med förseningar, inställda flyg, överbokningar o.s.v.

Personligen ser jag ju ersättningen som allt för generös från passagerarnas sida, men antagligen inte tillräckligt stora för att avskräcka flygbolagen. Sköter sig bolagen bättre så får de lägre kostnader, vilket i grunden verkar vettigt tycker jag.
Vi är ju dåliga på att ta tillvara våra rättigheter, enligt någon undersökning om hur väl folk känner till och hävdar sina rättigheter så är svenska t.o.m. sämst på vissa delar av detta.

Sen kan jag inte hjälpa att jag tycker illa om och helst väljer bort företag som ljuger och slingrar sig för att komma runt lagarna, inte följer ARNs utslag o.s.v.

Att passagerarna ska välja tvivlar jag på skulle fungera riktigt. Tyvärr väljer många enbart med plånboken och det skulle kanske urholka allt konsumentskydd med tiden. Det är i mina ögon i alla fall inte rätt att som idag, vissa företag följer lagarna och har denna kostnad medan andra kan strunta i den genom att hoppas på att folk inte orkar gå till domstol mot dem och sen ta den mindre kostnaden av de få som faktiskt står på sig, de justa företagen kanske får lägga ner eller övergå till samma taktik....