Namn på flygbiljetter
När man ser på antalet trådar på denna och även andra reseforum angående den oro som finns(som även drabbat mig).angående felstavade namn odyl på på flygbiljetten. Är dt nån som har erfarenhet av såna problem när man väl kommit till incheckning/säkerhetskontroll/gate?
Det är i incheckningen det kollas och det ev. blir ett problem. Ett par stavfel gör inget, det är mest om man bokar i fel namn eller om stavningen gör att man inte kan tolka vad det står.
Sen finns det flygbolag som inte har ID-koll på Schengen-flighter och då gör det hela liksom inget.
Sen finns det flygbolag som inte har ID-koll på Schengen-flighter och då gör det hela liksom inget.
Jag har förstått att du Marie78 jobbar i incheckningen,bra att du svarade.Sen kanske det finns andra flygbolag/flygplatser som är mer"stränga". Jag menade väl mest att få höra lite skräckhistorier från folk som blivit nekade ombordstigning med tanke på alla funderingar runt just namn/stavningsproblem som finns. Sen är det väl ofta så att både boardingpass och pass kollas både vid gaten och säkerhetskontrollen(har besökt kanske 40 olika flygplatser de senaste 4 åren)
Pass brukar inte kollas i säkerhetskontrollen och inom Schengen blir det mer och mer vanligt att pass inte kollas där. Det är flygbolaget som väljer själva hur de vill ha det.
Skräckhistorier ang. namn finns det säkert en del som kan berätta om, men det är nog vanligare att de handlar om pass/visum-frågor.
Skräckhistorier ang. namn finns det säkert en del som kan berätta om, men det är nog vanligare att de handlar om pass/visum-frågor.
Mina förnamn har hamnat i felordning på flygbiljetten det står Eva Viktoria, fast jag heter i förnamn:
Viktoria Eva Kristina.
Jag ska åka till Bali med Qatar i augusti med mellanlandning i Doha. Sen även resa vidare till Kuala lumpur med Malaysian airlines. Tror ni att det blir problem? Marie78 vad tror du?
Viktoria Eva Kristina.
Jag ska åka till Bali med Qatar i augusti med mellanlandning i Doha. Sen även resa vidare till Kuala lumpur med Malaysian airlines. Tror ni att det blir problem? Marie78 vad tror du?
Citerat från Viktoria_92:
Mina förnamn har hamnat i felordning på flygbiljetten det står Eva Viktoria, fast jag heter i förnamn:
Viktoria Eva Kristina.
Det är okej.
Viktoria Eva Kristina.
Hej!
Har febrilt sökt svar på frågor om namn på flygbiljetter. Den här tråden är den som är närmast mina funderingar:
- Vi åker till Bangkok med Quatar via Doha om fyra idag, hem från Kuala Lumpur via Doha. Vi har bara skrivit första förnamn på biljetterna och efternamnen, även om vi eg. har flera förnamn/ mellannamn. Har för mig att det skulle räcka med dessa uppgifter när vi bokade i januari?? Har glömt nu.. Hoppas någon kan svara!! Tror resbebern satt in, får får jag försöka få tag i Flygresor.se eller Quatar annars!!
- Vi har även bokat inrikesflyg med Air Asia och där har vi skrivit alla namn, troligen för att de efterfrågade det. Har vi gjort rätt där?
Tack på förhand!:)
Har febrilt sökt svar på frågor om namn på flygbiljetter. Den här tråden är den som är närmast mina funderingar:
- Vi åker till Bangkok med Quatar via Doha om fyra idag, hem från Kuala Lumpur via Doha. Vi har bara skrivit första förnamn på biljetterna och efternamnen, även om vi eg. har flera förnamn/ mellannamn. Har för mig att det skulle räcka med dessa uppgifter när vi bokade i januari?? Har glömt nu.. Hoppas någon kan svara!! Tror resbebern satt in, får får jag försöka få tag i Flygresor.se eller Quatar annars!!
- Vi har även bokat inrikesflyg med Air Asia och där har vi skrivit alla namn, troligen för att de efterfrågade det. Har vi gjort rätt där?
Tack på förhand!:)