Några hotellklichéer

30 apr. 2014 09:53
Visningar: 171
Det är roligt att jobba i hotell- och restaurangbranchen och man råkar ut för både roliga och mindre roliga saker.

Några av de vanligaste missuppfattningarna - eller klichéerna - jag själv ständigt råkat ut för är:

1) Frukost ingår alltid i Sverige - Nej det gör den inte!
2) Jag har betalat för rummet och får göra vad jag vill - Nej, det får du inte!
3) Städpersonalen tog den - Med största sannolikhet inte, kolla fickor, bakom bord eller på krogen du var på igår kväll!
4) Vi är internationella gäster, ge oss en drink till - Nej, tyvärr gäller nationell lag!
5) Vaddå inget rum, jag har en bekräftelse här! - Ja, du har en reservation men klockan är sju på morgonen, incheckning är från kl 14:00 och ingen har hur som helst checkat ut än!
6) Jag ska ta med mina fem polare upp på efterfest, det är väl OK! - Nej, tyvärr får endast hotellgäster befinna sig på hotellet mellan XX:XX och XX:XX.
7) Ang. punkt 6: Det är så typiskt pinsamt svenskt! - Nej, det är ganska internationellt men tillämpas olika både i Sverige och andra länder beroende på hur seriöst hotell följer regler och lokala bestämmelser och lagar.
8) Vi har ju ett rum/bord bokat för två vuxna? Barnen kan vi knö in. - Tja, det funkar ju inte riktigt så. Rummet/bordet ni bokat får det bara plats två personer i/runt. Tre barn får liksom inte plats...

Personligt rekord för punkt 8 är två vuxna och fem barn som hade bokat ett standardrum för två pax och hade med sig sovsäckar. Ett extra familjerum var tydligen inte att tänka på och det var mycket fräckt att vi ens ville ha betalt för detta.
22 juli 2014 10:44
Ang. Punkt 1 så ökar dessa 'konstateranden' under sommaren (tolka det hur ni vill), men en röd tråd är att de som klagar på detta alltid bokat via tredje part.

I veckan sa en person att det alltid borde ingå, men att vi borde ta bort för dem som ej åt vid utcheckning...

Ok... Få se nu...

Bara för att någon inte kan läsa innantill vad de beställer skall man:

1) Skapa längre köer vid C/O för att kolla upp om nån ätit frukost eller ej,
2) Skapa en obalans i det ekonomiska systemet där krediteringar av redan posterade intäkter finns,
3) Öka mängden mat som får slängas eftersom man inte vet alls hur många man ska beräkna frukost för.

Att hotell och restauranger gör på ett speciellt sätt är ju inte för att j-s med folk, utan för att kunna ge så bra och snabb service som möjligt, få ihop ekonomin och förhindra onödigt slöseri av förbrukningsvaror.
27 sep. 2015 22:06
Inte helt on topic, men eftersom det är min gamla hotelltråd:

En kollega som numera jobbar i Tulsa, Oklahoma, berättade just om sitt senaste klagomål.

En (ensam) kvinna klagade på att hon blev uppgraderad till en svit i o m att hon reste ensam (Stackars henne) och även på att dess sängar var högre (och hon var kort) än de som fanns i enkelrum (samma sängmodell) och ville därför kompenseras.

Tja, det närmaste jag kommer just nu är mannen som ville kompenseras för att han inte fick köa vid julbordet eftersom det "är halva grejen".
27 sep. 2015 22:30
Lite off-topic men...
Haha påminner lite om när jag var i säkerhetsbranschen och stod vid bommar där endast de med tillstånd fick passera. Då fick man höra ett och annat som t.ex. min fru är gravid, min fru har höga klackar osv osv.
ALLA ville parkera en meter från scenen där t.ex. artister skulle uppträda.
En del artister var inte bättre de.
Ja en del "kända" människor var också väldigt påträngande och vräkte ur sig bl.a. "vet du inte vem jag är" vilket jag skiter i då du inte har tillstånd att passera!
Jag stoppade tom. Kungen med ungarna en gång men såg inte det först då det regnade massor men han fick åka vidare tyckte jag då efter att ha pratat med honom. ;)
Hans adjutant kom lite senare och visade leg. och skulle upplysa mig om att Kungen snart skulle komma och frågade om jag kunde släppa in honom?
Nej, sa jag....och han tittade konstigt på mig.
Det har jag redan gjort, sa jag. :)
Mvh
P.s. Stoppade tom prinsessan Christina en gång och hon vände och parkerade där man skulle utan att bli sur. :)
24 jan. 2016 16:57
Haha... jo frugan (då flickvän) stekte Roger Federer när hon jobbade på Park Hyatt i Sydney (hon är helt ointresserad av tennis) som snällt bad om ursäkt i o m att han inte stod på gäst listan. Samtidigt som fastighetsmäklare med attityd kräver att få komma in.