Några frågor om Thailand!

Av Macarus
22 dec. 2008 17:01
Visningar: 494
Jag har funderat på att resa till Thailand under en längre period, typ 2-3 månader! Jag har aldrig varit där, så mina frågor kanske är lite dumma, men jag hoppas ni har överseende med det :)
Är det bäst att ha kontanter, eller är det något bekymmer med att ta ut i bankomater eller liknande?
Eftersom jag ska vara där så länge så behövs det ju visum, vilket verkar vara ganska krångligt att söka.. Är det enkelt att åka mellan länderna och bara få stämpel i passet?
Tacksam för svar! :)
/Mvh Marcus Larsson
22 dec. 2008 17:19
Tja,

Jag råder dig att fixa typ GE Moneybanks eller ICAs kreditkort. Med det kan du ta ut pengar utan avgift & valutaavgift och då kan du ta ut lite i taget, istället för att plocka ut en stor summa som du går runt med bara för att spara på uttagsavgift...
Ingen annanstans i världen har jag sett så många bankomater som i BKK, däremot i dem andra ställena är det lite glesare, men fortf OK där turister finns.
Det där med visum har folk skrivit om i andra trådar. Thailand har ändrat på detta med bussresor till Kambodja o.d där man får en stämpel och åker in igen. Tror man bara får 15 dagar numera. Men åker man ut från landet via flygplatsen så gäller 30 dagarsregeln.
Av Sierra
22 dec. 2008 17:30
Du kan kolla här vad jag skrivit ang de nya reglerna för Visa Run, dvs när man åker fram och tillbaka över gränsen för att förnya sitt visa.
http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/thai-immigration-andrar-reglerna-vad-galler-visa-run-7295

Som du ser så måste du om du inte har fixat visum göra många resor under dina 2-3 månader.
Ansök om ett 60-dagarsvisum på Thais ambassad i Stockholm eller på konsulatet i Göteborg innan du åker (kostar 200 SEK). Det kan du sedan förlänga med 30 dagar när du är i Thailand. http://thaiembassy.se/
Av Macarus
22 dec. 2008 18:04
Tack det va ett smart tips om bankomatkortet! Det ska jag fundera på!
Angående visum, är det enkelt att söka, eller innefattar det massa strul? Vill ju helst åka iväg så fort som möjligt, och ta dagen som den kommer. Eftersom jag aldrig har varit där så vet jag inte heller vilka ställen jag ska besöka, men det känns som ett värdsligt problem :) Är det lättare att söka 60-dagars visumet än 90-dagars? Är det lätt att förlänga 30 dagar till på 60-dagars visumet när man är i Thailand?
22 dec. 2008 18:48
Hej Macarus.

När jag efter 60 dagar var tvungen att lämna thailand under minst 24 timmar flög jag till phnom phen i Kambodia. Jag fick komma in i Kambodia utan avgift men när jag skulle lämna kambodia var tvungen att betala ca 50 usdollar. Kan vara bra att tänka på!!
Jag hade köpt 60dgr+60dgr i sverige hos thaiambassaden i stockholm.
mvh travaren
22 dec. 2008 18:53
Hej igen.
Det enklaste om man ska vara borta länge typ mer än två månader är att i god tid (ca 2veckor innan avresa) köpa ett visum på thaiambassaden i stockholm. Jag köpte 60+60dagar för 400SEK. Det blir billigare och enklare på detta vis i alla fall om man har tänkt att vara mestadelen av tiden i thailand. Men ska du resa runt kan det vara enklare att bara flyga iväg utan visum eftersom om du kommer med flyg till thailand får du som svensk 30 dagars uppehållstillstånd.
mvh travaren
22 dec. 2008 18:59
Hej Macarus!
Ang Kort är det många som rekomenderar ICA-kortet. Men tänk på att ha två olika kort. Det känns alltid mycket säkrare att ha två olika kort eftersom bankomaterna ibland kan "svälja" kortet och då står man där..! Inte roligt. Själv köper jag alltid resecheckar eftersom jag tycker det är det säkraste. Om jag tappar resecheckarna kan jag få nya om jag uppger checknummrena.
mvh travaren
Av Macarus
22 dec. 2008 19:05
Jaha okej! Så man kan alltså köpa sig flera visum så att säga, vilket gör att man kan vara där extra länge? Jag trodde 90 dagar var max! Man lär sig något nytt varje dag :) Jag hade hoppats jag skulle slippa åka till stockholm för visum, då jag bor i Lycksele, och det är en ganska stor kostnad för mig att bara flyga fram och tillbaka till sthlm.. Hur länge måste man vara ute ur Thailand för att få 30 nya dagar om man inte har köpt något visum i förväg?
22 dec. 2008 19:13
När man lämnar thailand ska man normalt vara borta minst 24 timmar innan man kan komma tillbaka.
mvh travaren
22 dec. 2008 19:21
Hej igen!
Reglerna ändras ibland. Nu gäller tydligen olika regler vad gäller uppehållstillstånd. Det nya är att om du kommer till thailand med flyg får du 30 dgr. Kommer du landvägen med buss, tåg eller båt då får du bara 15 dagar. Varför det ska vara olika regler vet jag inte. Antagligen resonerar Thailändska staten som så att de som kommer med flyg har betalat mera än de som kommer med buss så då kan de få 30 dagar de som komme med flyg.
mvh travaren
Av Charina
22 dec. 2008 19:27
Citerat från travaren:
Hej Macarus!
Ang Kort är det många som rekomenderar ICA-kortet. Men tänk på att ha två olika kort. Det känns alltid mycket säkrare att ha två olika kort eftersom bankomaterna ibland kan "svälja" kortet och då står man där..! Inte roligt. Själv köper jag alltid resecheckar eftersom jag tycker det är det säkraste. Om jag tappar resecheckarna kan jag få nya om jag uppger checknummrena.
mvh travaren
Vaddå "sväljer kortet"?! Det gör den väl inte utan v idare? Det gör den väl bara om du fipplat med koden tre ggr?.
22 dec. 2008 19:35
Hej charina!
Ja det kanske stämmer att man som du påstår "fibblat ". Men oavsett så rekomenderar jag två kort av flera anledningar+ komplettera med resecheckar om du ska vara borta längre än 2 månader.
mvh travaren
22 dec. 2008 19:54
Jaha men tråd-skaparen Macarus skulle ju vara borta 2-3 månader, det var det jag svarade på.
Travaren
Av Charina
22 dec. 2008 20:30
Citerat från travaren:
Jaha men tråd-skaparen Macarus skulle ju vara borta 2-3 månader, det var det jag svarade på.
Travaren
Ok, solly.
Av Sierra
23 dec. 2008 16:55
Citerat från travaren:
Hej igen!
Reglerna ändras ibland. Nu gäller tydligen olika regler vad gäller uppehållstillstånd. Det nya är att om du kommer till thailand med flyg får du 30 dgr. Kommer du landvägen med buss, tåg eller båt då får du bara 15 dagar. Varför det ska vara olika regler vet jag inte. Antagligen resonerar Thailändska staten som så att de som kommer med flyg har betalat mera än de som kommer med buss så då kan de få 30 dagar de som komme med flyg.
mvh travaren
I mitt tidigare svar ang frågeställarens fråga hänvisade jag till en tråd jag tidigare skrivit.
Där förklaras varför det har blivit 15 dagars visa vid en Visa Run mot tidigare erhållna 30 dagar.
I korthet har ändringen tillkommit för att göra det besvärligare för de som arbetar illegalt i landet och som inte kommer med flyg till en av Thailands internationella flygplatser. Det gäller framför allt "gästarbetare" från grannländerna. Tyvärr "drabbar" det också oss vanliga turister....Det har alltså ingenting att göra med hur mycket inresan kostar.
23 dec. 2008 17:45
Hej igen!
Ja. Om det är som Sierra skriver så vill man komma åt illegal invandring från grannländerna. Därför får de bara 15 dagar om de kommer landvägen från tex Burma för att arbeta inom hotellbyggen på thailand kuster. Det verkar logiskt men om man funderar på detta så verkar det konstigt om det bara handlar om detta. Det skiljer ju bara 15 dagar mellan 15 och 30 dagar. Varför måste vanliga turister drabbas av arbetsmarknadspolitiken?
mvh travaren
Av Macarus
24 dec. 2008 01:56
Men då återstår ju frågan, hur länge måste jag vara utanför Thailand för att få stanna 30 dagar? Och har det någon betydelse om jag använder buss, tåg eller flyg för att färdas ut ur landet? Kan jag använda buss ut ur landet, och exempelvis stanna mer än 24 timmar i ett annat land och sen få 30 dagar till?
24 dec. 2008 13:21
Hej igen.
Hur du lämnar thailand har ingen betydelse för thailand. Bara viktigt att du lämnar landet inom den tid du måste, annars blir det böter.
Jag reste en gång ut ur thailand exakt på dagen. Tullaren sa då till mig med ett leende att jag rest ut för sent och ville ha böter. Men det visade sig att han hade räknat fel .Jag hade rest ut exakt den senaste dagen jag kunde. Men detta visar på att de hellre fäller än friar i dessa uppehållsärenden. Det kanske är ett sätt att få in extrainkomster på turister
travaren
Av Sierra
24 dec. 2008 14:34
Citerat från macarus:
Men då återstår ju frågan, hur länge måste jag vara utanför Thailand för att få stanna 30 dagar? Och har det någon betydelse om jag använder buss, tåg eller flyg för att färdas ut ur landet? Kan jag använda buss ut ur landet, och exempelvis stanna mer än 24 timmar i ett annat land och sen få 30 dagar till?
Du kan resa ur landet hur du vill och även in igen hur du vill. Men om du vill ha 30 nya dagar måste du komma in med flyg.
AirAsia är ett lågprisbolag som erbjuder bra priser. http://www.airasia.com/site/gb/en/home.jsp
25 dec. 2008 13:52
Hej igen.
Jo. Angående uppehållsdagar i thailand så tror jag inte detta är något problem för de flesta vanliga turister. Det enklaste är att ta ett flyg till thailand och få en stämpel på 30 dagar av tullen i thailand. OBS! kolla att stämpeln du fått i passet har fått rätt datum. Tänk på att de 30 dagarna är förbrukade om du lämnar thailand. Om du lämnar thailand efter 20 dagar har du inte 10 dagar tillgodo.
mvh travaren