Något man måste köpa med sig hem från USA?

Av Ulleb
15 juni 2009 18:13
Visningar: 14621
Är där något man bara måste köpa när man är i USA? Vad köper du med dig hem?? Vet många pratar om Jeans och märkes kläder...men annars finns där något man inte får missa??
Av Joje_66
15 juni 2009 18:17
Citerat från ulleb:
Är där något man bara måste köpa när man är i USA? Vad köper du med dig hem?? Vet många pratar om Jeans och märkes kläder...men annars finns där något man inte får missa??
Hej!

Kaneltuggumi och en jawbreaker kanske!?
Av Stisse
15 juni 2009 21:54
Glöm inte bort att ta ut det ur original kartongen och inte ha kvittot nedpackat....... Kläder är ju lite lättare att "smussla" in men köper du någon sak så tänk på att det finns en gräns på vad du får föra med dig in utan att betala skatt. Jag vet inte gränsen..... Tar man ur den ur original kartongen så är det lättare att få in den som begagnad..... jag läste nyligen om en svensk som köpt en klocka i USA och tullen stoppade honom när han kom hem. Han fick betala skatt på den och då blev det samma pris som i Sverige..
Av Joje_66
15 juni 2009 22:34
Citerat från stisse:
Glöm inte bort att ta ut det ur original kartongen och inte ha kvittot nedpackat....... Kläder är ju lite lättare att "smussla" in men köper du någon sak så tänk på att det finns en gräns på vad du får föra med dig in utan att betala skatt. Jag vet inte gränsen..... Tar man ur den ur original kartongen så är det lättare att få in den som begagnad..... jag läste nyligen om en svensk som köpt en klocka i USA och tullen stoppade honom när han kom hem. Han fick betala skatt på den och då blev det samma pris som i Sverige..
Gränsen är 4300:- sen ska man betala tull och moms. Som Du säjer är det bara att ta av prislappar och kasta eventuella embalage (använda grejorna på resan alltså) så är det inga problem om det inte är något väldigt dyrt som de kan haka upp sig på i tullen.
15 juni 2009 23:13
Beror väl på vad du är intresserad av och vill köpa? Vad jag köpte i exempelvis USA lär kanske inte passa dig....
Av Ulleb
16 juni 2009 07:41
Tack för svaren!! Ja införelse gränsen vet jag efter många resor till Thailand o Turkiet =)
Men Joje Vad är Jawbreaker?? Lät ju intressant med kaneltuggumi! Kan tänka mig att där finns en massa konstigheter som vi inte har här?!
Av Joje_66
16 juni 2009 07:47
Citerat från ulleb:
Tack för svaren!! Ja införelse gränsen vet jag efter många resor till Thailand o Turkiet =)
Men Joje Vad är Jawbreaker?? Lät ju intressant med kaneltuggumi! Kan tänka mig att där finns en massa konstigheter som vi inte har här?!
Hej igen! En Jawbreaker är en gigantisk karamell som en boll (ca. 4-5 cm stor), den varar "ganska länge".
Gillar man kanel så är tuggumina ett måste! Tycker bäst om Cina-Burst men det finns många olika märken t.o.m. Extra.

Det finns en hel del gå in på något av Targets varuhus t.ex. så hittar Du säkert mycket Du vill prova :-)
Av Sisso
22 juli 2009 11:53
Hej!
Kom precis hem från en 4 veckors roadtrip i USA.
Jag har bland annat köpt med mig två par converse skor och 3 par jeans.

Min man köpte en Fender gitarr.
Av Jesperw
22 juli 2009 21:40
Stort utbud av cigarrer och i många stater billigare än Sverige. B&H Photo i NYC är en klassiker om man är fotointresserad. Trevlig resa!
Av Energi
23 juli 2009 01:54
Levis sokm kostar så mycket här, men som är ett arbetarmärke i USA
23 juli 2009 10:49
Citerat från charina:
Som den köksnörd jag är så hade jag, tveklöst, köpt en sådan här : http://www.cooking.com/products/shprodde.asp?SKU=309133
Jaaa! KitchenAid! Men det blir tungt i bagaget ;)
Citerat från joje_66:
Funkar den på 230v?

En annan godsak på tal om jordnötssmör är ju Peanut Butter Cups, försvinnande goda!
Räcker det inte att byta ut stickkontakten mot en svensk?

Jaaa! Buttercups! Tjejen i kassan sa "They are my favorites!" när jag köpte såna!
Av Joje_66
23 juli 2009 11:20
Citerat från nisse2ears:
Citerat från charina:
Som den köksnörd jag är så hade jag, tveklöst, köpt en sådan här : http://www.cooking.com/products/shprodde.asp?SKU=309133
Jaaa! KitchenAid! Men det blir tungt i bagaget ;)
Citerat från joje_66:
Funkar den på 230v?

En annan godsak på tal om jordnötssmör är ju Peanut Butter Cups, försvinnande goda!
Räcker det inte att byta ut stickkontakten mot en svensk?

Jaaa! Buttercups! Tjejen i kassan sa "They are my favorites!" när jag köpte såna!
Tyvärr inte, är den inte gjord för 230v lär den brinna upp omgående :-(

De heter Reese´s Peanut Butter Cups eller liknande och finns i många olika storlekar och varianter. Mmmmmm. http://www.hersheys.com/products/details/reesespeanutbuttercups.asp