Någon som varit på Korsika med barn?

Av Desires
26 juli 2010 09:34
Visningar: 9881
Hej!
Funderar på att nästa år ta med dotterns familj och 2 barnbarn (då 1,5 år och 4,5 år) till Korsika. Vill gärna ha ett hotell med typ halvpension men ej all inclusive. Har sett att Langley resebyrå har ett hotell som heter Langley Hotel Napoléon Bonaparte i Ile Rousse. Har någon varit där, är staden mysig och bra med barn också?
Av Kacka68
11 aug. 2010 16:07
Hej. Vi åkte till Korsika och Ile Rousse med Langley i maj 2008. Vår son var då drygt ett år. En supersemester med barn. Det var många barnfamiljer på hotellet så det var tillrättalagt för att barn skulle ha det bra. En barnbassäng, en lekplats en bit därifrån och strand som var barnvänlig, kallt i vattnet i maj. Ile Rousse är mysigt , inte så stort men gott om ställen att äta lunch på och lite små affärer. Härlig stämning. Langley var jättebra, god service och många spännande turer om man vill åka på det. Jag rekomenderar det verkligen. H inte för höga förväntningar på rummen, de är rena men aningen lyhört och inte helt nyrenoverade. Hotellet är däremot en otroligt vacker byggnad som märker ut sig i stan. Middagen på kvällen är god och också egen barnmeny, frukosten är super och vi träffade massa trevliga människor på hotellet. Lycka till och om ni åker tror jag ni får en fin resa!!!!
Av Desires
11 aug. 2010 17:04
Tack snälla för ditt svar, alltid bra och roligt att få höra hur det är från någon som varit på plats, så tack än en gång!
Hälsningar Desires
Av Maam
23 aug. 2010 14:04
Hej,
jag, min man och vår son (då 6mån) åkte med Langley i sep förra året.
Enkel standard på rummen, barnmat vet jag inget om för jag ammade fortfarande då.
Vi hyrde en sulky på hotellet för att slippa släpa på vagn hemifrån. Gick bra men den var mycket enkel och lite sliten. Använder det yngsta barnet bärsjal/bärsele eller liknande är det att rekommendera för det var smala trottoarer och höga kanter så det var svårkört på vissa ställen.
Vi tåg det lilla lokaltåget för utflykter (ex Calvi) men det var aldrig aktuellt med Langleys utflykter då de inte passade sig för en så liten gosse.
God mat på hotellet men en kväll ingår det inte mat och det är bra för då kan man prova en av stadens/byns alla restauranger. Hade definintivt funkat även med bara frukost för det var stort utbud av mat.

Hoppas ni reser för det var superfint.
23 aug. 2010 14:47
Hej!
Ile Rousse är en väldigt mysig liten by utan klassiskt "charter tingeltangel". Langley Hotel Napoléon Bonaparte är väldigt barnvänligt då det dels ligger väldigt nära stranden (som är perfekt för barnfamiljer) och dels har en pool på området. För ditt äldsta barnbarn skulle jag också rekommendera barnklubben som finns på hotellet, där kan hon leka och busa med andra barn i samma ålder. På hotellet ingår det alltid halvpension med frukostbuffé och trerättersmiddagar som är väldigt bra. Prisnivån på Korsika är något högre så att resa med Langley är väldigt prisvärt tycker jag.
För er vuxna finns det också väldigt mycket att se och göra på ön. Jag rekommenderar verkligen att ge er ut på egna turer, exempelvis genom att hyra bil en dag eller två. Fantastisk natur och storslagna vyer väntar. Runtomkring Ile Rousse och Calvi finns det många små byar att besöka och när ni blir badsugna är det bara att stanna till och ta ett dopp i närmaste vik. Korsika är verkligen fantastiskt och inte bara ett resmål för den som söker sol och bad utan även för den som vill äta gott, vandra, uppleva historia och bara njuta.
Av Babbo
23 aug. 2010 15:14
Jag har varit på Korsika två gånger och rest med Langley.

Bodde båda gångerna i Calvi men besökte Ile Rousse och hotellet där. Tänk på att hotellet i Ile Rousse inte har speciellt många rum med balkong om du tycker att det är viktigt.
Som övriga säger så är maten bra och prisvärd på Langleys hotell. I augusti så är det mycket folk på stranden (som i övriga Euriopa). I min smak för många ;-), men i slutet av juni var det perfekt.

Korsika är charmigt och jag kan tänka mig att åka dit igen. Det enda som kan vara jobbigt för barn kanske är tranfern med buss som tar 1 - 1,5 timma på slingrig väg.
Av Desires
24 aug. 2010 10:01
Tack alla ni för kommentarer och bra tips, det kommer definitivt bli Korsika nästa år!
Av Desires
30 aug. 2010 12:18
Tack för ditt påpekande om att det finns få balkonger på det hotellet. Har kollat nu och det finns bara 2!!! balkonger på det hotellet (o rummet är 12 kvadratmeter) så nu funderar jag på att boka ngt annat hotell istället. Tycker det är viktigt med balkong, känns lite instängt annars. Vet ni om det är OK att bo i Calvi också om man absolut vill bo på ett hotell med balkong? Är Calvi också en mysig stad att bo i en vecka i juni? Eller vet ni någon annan ort där som vi skulle kunna välja som har både balkong på hotellet och pool/nära till strand (för barnbarnens skull)?
Vore jättetacksam för hjälp igen!
30 aug. 2010 13:05
På Langleyhotellet i Calvi finns det rum med balkong, dock är balkongerna ganska små. Det finns även rum med utgång till den stora terrassen som finns på hotellet. Det är en bit att gå från hotellet till stranden i Calvi, därför är det kanske inte helt optimalt med tanke på barnen.
På Hotel Napoleon i Ile Rousse finns det som du skrev inte många balkonger, men det finns en stor terrass med möjlighet att sitta ute. Jag skulle helt klart rekommendera er att åka dit ändå, trots avsaknad av balkong. Närheten till stranden, möjlighet till barnklubb, poolområdet och den mysiga byn väger upp detta.
Av Desires
30 aug. 2010 13:24
Tack snälla för snabbt svar!
30 aug. 2010 13:27
Så lite så! Vill ju såklart hjälpa till.

Hoppas ni hittar ett alternativ som ni blir nöjda med. Som sagt, Korsika är fantastiskt fint och jag vet att ni inte kommer ångra er.
Av Babbo
30 aug. 2010 19:43
Hej Desires,
Jag vill definitivt inte avråda från Hotel Bonaparte i Ile Rousse bara påpeka avsaknaden av balkong så det inte blir en besvikelse när ni kommer fram ;-). Hotellet är helt klart bäst att bo på om man reser med små barn.
Ile Rousse är ganska litet men med en väldigt mysig "park" mitt i byn.

Hotell Mediterrane i Calvi är ett "vuxenhotell". Det har ingen pool och ligger vid en ganska trafikerad gata. Badet precis nedanför är ett klippbad med fin snorkling. Avståndet till sandstranden är nog en 15-20 minuters promenad. Calvi är en lite större ort med gammal bebyggelse runt den gamla borgen och en livlig hamn. Det finns många möjligheter till att vandra/promenera i omgivningarna. Vi har trivts bra där men har rest utan barn.

Om man bor på något av Langleys "egna hotell" så är det bra att veta att all personal är svensk (inte städ dock) och alla gäster likaså....det är en lite annorlunda upplevelse.
Av Desires
7 sep. 2010 14:16
Nu är det jag som tjatar igen....Har nu hört mig för lite mer och eftersom det ej fanns balkong, (bara 1 till mycket litet hotellrum) har jag nu börjat fundera på Calvi istället. Har någon bott på Christophe i Calvi och kan tala om för mig om det där går att bada i den fina poolen för barnen, ser inte ut att finnas någon speciell barnpool där - men undrar om ni som bott där känner till om barn kan gå i den poolen också - att det är lite grundare på någon del av poolen alltså????
Tacksam för svar!
7 sep. 2010 14:27
Hej!
Det hotellet är jätte fint med en fantastisk utsikt, men poolen är relativt liten. Jag kommer inte ihåg om det var en del av den som var grundare tyvärr. Men den är helt klart okej att "plaska i" och leka.

Även Hotel Mariana som ligger i Calvi är väldigt fint, med en stor pool på taket. Det hotellet ligger även närmare stranden om ni vill gå dit med barnbarnen.
Av Desires
7 sep. 2010 21:38
Tack Medellia för ditt svar (igen!) Har haft kontakt med Langley så får vi se vilket som verkar bäst för alla! Jag själv fyller ju jämt och tycker det verka så mysigt på Korsika, men vill även att dottern/mågen med mina barnbarn ska trivas. Att få svar på detta sätt från er som varit på plats är suveränt och det tackar jag för igen! Hoppas jag kan återgälda er gm min reseblogg - http://www.desires.se - eller skriv gärna och fråga mig på min mail om det är ngt ni tror att jag kan hjälpa er med, det tycker jag bara är roligt! ((Logga in för att se e-postadress))
8 sep. 2010 18:49
Jag är helt övertygad om att hela familjen, stora som små, kommer att trivas på Korsika. Det är ett resmål som passar de flesta. Det är kul att kunna hjälpa till!