Någon som har erfarenhet av att åka som Au-pair?

18 aug. 2011 16:24
Visningar: 1061
Hej!
jag har som många andra tagit hjälpa av sidan Au-pairworld.net och en familj kontaktade mig då, dock via facebook. Jag har läst på au-pairs sida att man ska vara försiktig med sådanna som kontaktar en via andra sociala nätverk så som facebook. Det är en familj från New York och det är pappan i familjen som kontaktat mig och i det han skriver låter det realistiskt dock att jag får väldigt bra betalt, han erbjuder mig 1200 dollar i månaden plus att jag får 100 dollar i veckan som fickpengar. Han vill också hjälpa mig att betala min biljett dit. Han säger att han hittade min profil på au-pair world men dom finns själv inte på au-pair world men han säger att han har en kompis som tog kontakt via facebook när han anlitade en barnflicka. När jag kontaktade au-pair worlds support så avråder dom mig att åka när det inte är via deras sida.

Någon som har erfarenhet av detta? att både att åka som au-pair men också att de tagit kontakt via en annan sida.

mvh alexandra
Av Ann85
18 aug. 2011 18:40
Hej Alexandra.

Jag va Au Pair i San Francisco under 2007 åkte med Culture Care Au Pair http://www.culturalcare.se/default.aspx, dom va jättebra. Du kan ocksp kolla med STS http://www.sts.se/sweden/ap/start/ dom har också Au pair resor.

Jag håller med Au pair world åk inte dit om du inte har en agentur eller liknande bakom dig, du behöver visa för att vistas där, kommer polisen på dig utan visum så kan du vara tvungen att åka hem. Dessutom, skulle det nu visa sig att familjen du bor och jobbar hos är helt knäppa så är det bra att ha kontakter som kan hjälpa dig hitta en ny familj.

Jag åkte som sagt med Culture Care Au Pair och dom ser till att man åker samtidigt som andra som också ska va Au Pairer så att du får chansen att träffa likasinande redan innan du har kommit fram till USA. Dessutom så kommer det finnas en kontaktperson i staden där du bor som kommer att anorda träffar för Au Pairer i ditt område under din tid där, det är folk från olika länder så det är också ett jättebra sätt att träffa folk.

Tänk också på att det är en stor fördel om du har körkort innan du åker eftersom dom tar bilen till allt och du kommer förmodligen köra barnen till skola, dagis, parker etc. Vissa stater kräver att du tar ett Amerikanskt körkort, det fick jag göra. Va ju det lättaste jag varit med om. Ingenting om man jämför med Sverige.

Hoppas det hjälper dig lite, har du några andra frågor så är det bara att fråga, ska försöka svara så gott jag kan.

Lycka till och ha det så kul, tro mig det kommer va ett av dina bästa år i livet.

Kramar Ann